Dobrogea Nouă, aprilie 1964 (Anul 17, nr. 4868-4893)

1964-04-01 / nr. 4868

1, 1 O TECA lk UNIVERSITARĂ iin INRSl it 1A51 Proletari din toate țările, initi-Vul Organ al Comitetului regional P.M.R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Anul XVII nr. 4868 | Miercuri 1 aprilie 1964 | 4 pagini 20 de bani CU PLANUL TRIMESTRIAL ÎNDEPLINIT întreprinderea piscicolă Tulcea Muncitorii, inginerii și tehnicienii de la întreprinderea piscicolă din Tulcea au raportat în ziua de 27 martie îndeplinirea planului trimestrial la producția globală în proporție de 103 la sută. Succesele obținute de pescarii tulceni se datoresc intensificării întrecerii socialiste organizată între echipe și brigăzi, aplicării în procesul de producție a obiectivelor prevăzute în planul de măsuri tehniceorganizatorice. Printre acestea amintim dotarea pescarilor cu uneltele adecvate sezonului de pescuit, asigurarea lor cu echipamentul de protecție necesar și organizarea judicioasă a transportului pentru deplasarea echipelor și brigăzilor la bunurile piscicole cele mai productive. Din rîndul muncitorilor care s-au evidențiat în întrecerea socialistă amintim pe Mihai Ștefan, Cozlov Perfil, Haralambie Haralambie, Vasile Cubanțov și alții. D. R. N. C. Constanța Luni, 30 martie, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la D.R.N.C., a raportat îndeplinirea planului producției globale și marfă pe primul trimestru al anului. Toate acestea au putut fi posibile ca urmare a aplicării în producție a unui însemnat număr de prevederi din planul M.T.O., aplicării de inovații și raționalizări, precum și introducerii și însușirii unor procese tehnologice avansate la operațiile de manipulare a mărfurilor. O însemnată contribuție la obținerea acestor frumoase rezultate din primul trimestru al anului au adus-o și muncitorii Grinte Petre, Mirea Eugen, Manea Ion, Stanciu Dumitru, Lepădatu Constantin, Luchenciuc Nicolae și mulți alții, care s-au situat printre evidențiații în întrecerea socialistă. Fabrica de ciment Cernavoda Cimentiștii din Cernavoda au anunțat în ziua de 28 martie îndeplinirea planului trimestrial la producția globală, planul producției marfă fiind realizat încă din ziua de 24 martie. Succesele obținute de cimentiștii cernavodeni se datoresc organizării și desfășurării la un nivel ridicat a întrecerii socialiste, organizării temeinice a producției în toate secțiile, faptului că au fost luate din timp măsuri pentru confecționarea și procurarea pieselor de schimb necesare reparațiilor la agregate și ca urmare, atît la morile de ciment, cît și la cuptoarele de clincher, s-au executat reparații de calitate în termene mai scurte decit cele prevăzute în plan. Ca urmare, pînă în dimineața zilei de ,30 martie se realizase peste plan, cantitatea de 2.000 tone ciment. In această perioadă, printre alții, au obținut rezultate bune în întrecerea socialistă Pușcașu Ion, morar, Letea Anghel, excavatorist, Datcu Nicolae, cucător etc. întreprinderea „Vinalcool‘* Constanța însuflețit de angajamentele luate, colectivul de muncitori, ingineri și tehnicieni de la întreprinderea „Vinalcool" Constanța a îndeplinit planul data trimestrial , ia de 28 martie a.c., cu 3 zile mai devreme. La această dată planul producției globale și planul producției marfă au fost îndeplinite 100 la sută, depășirile la sfîrșit de trimestru fiind de 3 la sută la producția de 4,2 la globală și sută la producția marfă. La planului îndeplinirea înainte de termen au contribuit printre altele și aplicarea unor măsuri din planul M. T. O., respectarea termenelor prevăzute în contractele încheiate cu beneficiarii privind livrarea de produse către consumatori și altele. Hotărîrea colectivului de muncă este aceea de a munci și mai bine pe viitor pentru îndeplinirea indicatorilor de plan înainte de termen. Să urgentăm lucrările agricole actuale ACTIVITATE INTENSĂ La G.A.S. Stupina, raionul Hîrșova, se acordă o deosebită atenție urgentării însămînțării culturilor de primăvară, epoca fiind pe terminate. De asemenea, la culturile de toamnă s-au administrat cite 100—150 kg/ha azotat de amoniu pe întreaga suprafață de 2.950 ha în funcție de starea de vegetație și gradul de fertilitate a fiecărei parcele. Pentru menținerea apei în sol s-au grăpat griul și secara masă verde pe o suprafață de 2.500 ha. Grăparea s-a executat în mod diferențiat cu agregat de grape stelate si sape rotative în funcție de felul cum parcelele au ieșit din iarnă privind stadiul de vegetație. La aceste lucrări s-au evidențiat mecanizatorii din brigăzile tov. Baltă Valeriu, Cotovanu Ștefan și Anefi Enver. CHIOARU ALEX., coresp. înainte de a incepe lucrul, mecanizatorii și minuitorii de semănători de la G.A.C. din Șipote care au terminat lucrările din campania agricolă din prima epocă, revăd planul zilnic stabilit de consiliul de conducere. coș Ritmul și calitatea, pe același plan Pînă în dimineața zilei de 31 martie a.e.nitățile agricole din regiunea noastră terminaseră de insămînțat ovăzul pentru boabe, mazărea și sfecla de zahăr pe întreaga suprafață planificată. La cultura inului s-a realizat pe regiune 96,5 la sută din plan, unele raioane ca, de pildă, Hîrșova, Istria, Măcin, Medgidia și Tulcea terminând de însămințat cultură. Realizări mai mici această sînt ĭn raioanele Adamclisi — 61,5 la sută și Negru Vodă — 80 la sută. Rămineri în urmă se semnalează intr-o serie de raioane la însămînțatul culturilor furajere. Astfel, în raionul Măcin din 3.938 ha au fost însămințate 1.984 ha (50,3 la sută), în raionul Adamclisi — 61 la sută, iar în raionul Tulcea 76 la sută. Pe regiune culturile furaiere au fost însămințate procent de 85 la sută. In toate raioanele, de cîteva zile, s-a trecut la însămințarea culturii de floarea-soarelui. In lumina indicațiilor date de Consiliul agricol regional, această cultură se insămînțează pentru prima dată cu semănătoarea 2-S.P.C.-2 echipată cu clapeți. Pentru realizarea acestui lucru, conducerile S.M.T., îndrumate de consiliile agricole raionale au pregătit semănătorile și au instruit oamenii. Acolo unde preocuparea a fost mai mare, și rezultatele la însămînțat sînt mai bune. Așa se poate vorbi de gospodăriile colective din raza de activitate a S.M.T.-urilor 23 August, Traian, Chirnogeni, Castelu Valu etc. Pînă în dimineața zilei de 31 martie pe regiune se însămînțaseră 8.000 ha cu floarea-soarelui, adică 19 la sută din plan. Realizări bune au obținut raioanele Medgidia și Negru Vodă care au însămințat floarea-soarelui în procent de 49 și respectiv 38 la sută. In raioanele Adamclisi, Hîrșova și Tulcea s-au realizat doar cîteva procente, iar în raionul Măcin din 2.600 ha planificate a se însămînța nu s-au însămințat decit 31 ha. Iată care este situația însămințărilor la totalul culturilor din epoca I în procente : In momentul de față sînt condiții în toate raioanele pentru a se lucra cu toate forțele la însămînțat. Urgentarea ritmului la însămințat și respectarea recomandărilor date de recenta plenară a Comitetului regional de partid privind calitatea lucrărilor, constituie garanția, sporirii producțiilor la hectar. In acest scop trebuie să se organizeze mai bine munca, timpul de lucru să fie folosit din plin, iar evitarea timpilor morți să fie în atenția tuturor acelora ce lucrează pe ogoare. Controlul în teren va trebui să stea mai mult în atenția organizațiilor de partid, a conducerilor unităților agricole și a specialiștilor. Consiliile agricole raionale sînt chemate să îndrume în mod permanent unitățile agricole pentru urgentarea însămînțării culturilor din epoca și respectarea indicilor de calitate. ȘT. M. 1. Raionul Medgidia 78 2. Raionul Hîrșova 75 3. Orașul Constanța 73 4. Raionul Istria 71 5. Raionul Negru Vodă 70 6. Raionul Tulcea 62 7. Raionul Măcin 54 8. Raionul Adamclisi 45 Total G.A.C. 67 1. G.A.S. sud 107 2. G.A.S. nord 94 Total regiune 71 Controlul, cheia succeselor In faza de activitate a stațiunii de mașini și tractoare Valu Traian însămințarea culturilor din epoca I este pe sfîrșite. Rezultate bune au obținut brigăzile conduse de Mușat Stelică ce deservește gospodăria colectivă din Valea Seacă, cea condusă de Țăranu Vasile ce deservește, G. A. C. din Agigea și brigada nr. 1 condusă de Popa Constantin care lucrează pe ogoarele fective gospodăriei cedin Valu Traian. Conducerea stațiunii (director Petrescu Mihai) sprijinită de organizația de partid (secretar Chîriloaie Grigore) stabilit ca de fiecare brigadă pe tot timpul însămînțărilor să răspundă cineva din partea colectivului de conducere. Acest lucru duce la respectarea vitezei zilnice planificate și la realizarea unor lucrări de calitate. După ritmul în care se lucrează rezultă că în urmatoarele 2-3 zile gospodăriile colective deservite de stațiunea de mașini tractoare Valu Trasi ian, vor raporta terminarea însămînțărilor din prima epocă. Paralel cu executarea însămînțărilor se întrețin ogoarele și culturile de toamnă, folosindu-se schimbul II pe un număr tractoare, însemnat de Mecanizatorii de aici sunt hotărîți să-și păstreze locul ocupat în întrecerea socialistă de unitate fruntașă pe regiune. Muncesc cu însuflețire Numeroși corespondenți ne-au scris în aceste zile de hotărîrea cu care se avîntă mecanizatorii și colectiviștii pentru însămînțarea culturilor de primăvară în timpii notimi și de calitate. Așa, de pildă,, tov. LUCIU I. LUCA ne scrie că la G.A.C. din Izvoru se seamănă intens la floarea soarelui, iar tov. IANCU GHILA ne-a informat că la. G. A. C. din Năvodari s-au însămințat 100 ha berceag, 65 ha mazăre și alte culturi, evidențiindu-se mecanizatorii Efrim Matei, Zamfir Marin, Nichifor Vasile etc. La Camena, așa cum ne-a informat tov. GH. GROSU. se lucrează intens la rnsămînțări și în reținerea ogoarelor, iar la Tichilești semănatul florii soarelui, asa cum ne-a scris BADEA NICOLAE. e pe sfîrșite. Vești despre rezultate bune la insămînțări ne-au mai trimis: D. CONSTANTIN din Babadag. BAZAVAN. ANGHEL din Tariverde, CATANA CONSTANTIN din Nuntași și alții. Răsplata muncii creatoare In preajma jocului viu S-ar fi scăzut poate, să fie toți laolaltă în sala clubului fabricii la sărbătoarea înmînării diplomei de întreprindere evidențiată pe ramură în întrecerea socialistă pe țară, ca unii care-și au partea lor de contribuție la acest succes. Dar e aici, în inima cetății cimentului medgidian un foc viu care nu se îngăduie oprit din ardere niciodată. Și oamenii din schimbul II sînt la post. Cei din tura lui Constantin Vișan, înaintează în inima dealului de calcar, rupîndu-i noi blocuri alb-argintii. Ștefan Dinu și Ștefan Chirac urmăresc rotirea surdă a morilor în care piatra devine pastă lăptoasă. Lingă ei, lăcătușul Nicolae Moise e gata să intervină la orice defecțiune care s-ar putea ivi în acest ansamblu urieșesc. Mai departe, pîndind arderea neîntreruptă a cuptoarelor, cucătorii Ion Zanet și Nicolae Costea, asigură noi șarje de clincher grăunțos, pentru ca puțin mai departe, cu aceeași neînduplecare morarul Tules Geafer să semneze actul de naștere al cimentului finit, iar mecanicul de exploatare Ion Jertan și batesarul Radu Oprea din tura lui Cupaș Ion să împacheteze hrana viitoarelor etaje în saci. Dar prezența la datorie nu-i împiedică să fie alături de bucuria îndreptățită a colectivului. Fiecare din cele 54.289 tone de calcar smuls peste plan carierelor, fiecare din cele 65.746 tone de pastă produse peste prevederi se leagă și de eforturile lor. Tot atît de organic se leagă de acești oameni, reușita depășirii cu 175 tone a angajamentului luat de fabrică de a produce peste plan 10.000 tone de ciment, cele 34.520 tone de clincher smuls cuptoarelor peste plan, adică de două ori și jumătate mai mult decit propriul angajament. Schimbul II are o parte de contribuție la realizarea peste plan a celor 4.959.000 lei economii la prețul de cost, a celor 7.059.000 lei beneficii. Din istoricul eforturilor lor de anul trecut fac parte și contribuția la realizarea peste plan a 71.260 tone ciment, superior, aplicarea a încă 9 măsuri tehnico-organizatorice în afara celor prevăzute inițial în planul M.T.O., aplicarea în practică a multora din cele 31 de inovații care au adus întreprinderii economii în valoare de peste 620.000 lei. Tot atît de organic sînt legate de ei, de cei rămași astăzi la datorie, primele izbînzi repurtate de colectivul fabricii în trimestrul I al anului 1964. S-ar fi căzut să fie de față la primirea diplomei care le răsplătește hărnicia și stăruința. Ca unii, pe piepturile cărora ard stelele rubinii de fruntași îț întrecerea socialistă pe anul 1963. Dar simțul datoriei de a perpetua aceste succese, de a le desăvîrși i-a lăsat lingă cuptoare și mori. Ca pe o chezășie a împlinirii pe mai departe a sarcinilor trasate de partid. Cîțiva dintre fruntașii fabricii: de la stingă la dreapta : Ion Trașcă, Ion Zanet, Gheorghe Grosu, Hristofor Contratov, Constantin Vișan, Marin Cotigă, ing. Mircea Mateescu, Osman Iusein și durea Ștefan. Pentru a doua oară consecutiv Exact cu un an în urmă, la S.M.T. „23 August“ din raza orașului Constanța s-a petrecut un fapt emoționant: într-un cadru festiv, în sala clubului împodobită sărbătorește, mecanizatorii au primit steagul roșu și diploma de întreprindere fruntașă în întrecerea socialistă pe ramura stațiunii de mașini și tractoare. Aceste distincții reveneau ca o răsplată hărniciei, a eforturilor neprecupeațite pe care ei le-au depus pe ogoarele gospodăriilor colective, pentru a face ca pământul să rodească mai mult, pentru ca lanurile de grîu și porumb să fie mai bogate. —Nu vom lăsa să plece steagul din unitate nici în ruptul capului — au spus cu fermitate și hotărîre mecanizatorii în adunarea aceea. Și mulți dintre ei și-au corijat propriile angajamente, marindu-le. Ceea ce s-a petrecut după aceea ar putea exemplifica cel mai bine, faptul că oamenii zilelor noastre, crescuți și educați de partid, știu să traducă cuvintele în fapte minunate. La Moșneni și Dulcești, la Pecineaga și Tuzla, peste tot, întrecerea socialistă dintre brigăzile de tractoare și dintre mecanizatori a luat o amploare deosebită. Mecanizatori ca cei din brigăzile conduse de Vasile Novac, Bogdan Ion, Tănase Ion și alții s-au întrecut pe ei înșiși, campanie de campanie. Comitetul sindicatului sub îndrumarea biroului organizației de partid, a știut să organizeze și să canalizeze mai bine eforturile depuse de mecanizatori, a imprimat o grijă mai mare pentru calitatea ireproșabilă a lucrărilor și numai așa se explică faptul că încă din campania de primăvară planul pe întreg S.M.T.-ul a fost depășit cu 19 la sută, iar la lucrările din vară cu 15 la sută. Un singur fapt este semnificativ pentru a demonstra creșterea nivelului de mecanizare a lucrărilor agricole în raza de activitate a S.M.T. „23 August“ și rîvna mecanizatorilor pentru a obține producții sporite : pentru întreținerea culturilor de porumb ei au efectuat 3 praștie mecanice la o întreaga suprafață de 5.840 ha, iar pe mai mult de 2.800 ha, 4 praștie mecanice. „Mai repede și mai bine !■“ — aceasta a fost deviza lor, a tuturor și pentru a nu rămîne în urmă cu arăturile, în vară au organizat tîrîșuri mecanice cu care au eliberat terenul de paie și au intrat imediat cu tractoarele în brazdă. Despre toate acestea, vorbea cu îndreptățită mîndrie directorul stațiunii, Nicolae Petrescu, zilele trecute, cînd momentul sărbătoresc de anul trecut a fost reeditat. Sala clubului era din nou împodobită cu drapele și lozinci, cu flori pentru a-i primi pe fruntași. In această atmosferă, în care se vorbea despre faptele mecanizatorilor care au depășit planul de producție al anului trecut, cu 11 la sută, au redus prețul de cost pe hectarul de arătură normală de la 51,95 lei la 50,17 lei, obținînd importante economii, și au smuls pămîntului producții de 2.206 kg grîu, 3.309 kg porumb-boabe și 1.757 kg floarea-soarelui la ba, cu mult peste prevederile planului, fiecare din eroii bătăliilor de pe ogoare prezenți în sală se simțea mineiu. Era mîndria faptelor împlinite, a muncii creatoare care se concretizase în belșugul tot mai mare al ogoarelor arate, semănate și recoltate de ei. Și, ca o răsplată și o încununare a acestor fapte, stațiunea a primit atunci pentru a doua oară consecutiv steagul roșu și diploma de întreprindere fruntașă în întrecerea socialistă pe ramură. S-au ridicat atunci rînd pe rînd din mijlocul celor prezenți în sală Constantin C. Marin, Florescu Ion, Tănase Ion și alții care au spus în vorbe simple dar pline de hotărîre : — Doi ani la rînd nu ne-am lăsat bătuți și am fost fruntași pe țară. Apoi, nici în al treilea an nu ne-am lăsa mai prejos, pentru ca steagul roșu să rămînă pentru totdeauna în S.M.T.-ul nostru. Și din nou mecanizatorii și-au sporit angajamentele luate cu prilejul dezbaterii cifrelor de plan, cu cantități și cifre care la ora cînd apar aceste rînduri se traduc în viață pe ogoarele mănoase ale gospodăriilor colective. GEORGE MIHAESCU Aspect de la înmînarea Steagului roșu și diplomei de întreprindere fruntașă în întrecerea socialistă pe ramura Stațiunii de mașini și tractoare S.M.T. „23 August".