Dobrogea Nouă, iunie 1964 (Anul 17, nr. 4919-4943)

1964-06-02 / nr. 4919

PROLETAR! DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ! Anul XVII nr. 4919 Marți 2 iunie 1964 4 pagini 20 de bani ORGANIZAȚIILOR DE BAZĂ— UN AJUTOR CONCRET, DIFERENȚIAT Mărețele sarcini trasate de cel de al III-lea Congres al P.M.R. impun ridicarea continuă a muncii fiecărei organizații de partid, cer îmbunătățirea și perfecționarea permanentă a stilului și metodelor lor de activitate. Vorbind despre activitatea organizațiilor de partid, tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej în cuvântarea sa la Conferința organizației de partid a orașului București sublinia: „A sporit competența organelor și organizațiilor de partid în rezolvarea sarcinilor complexe, economice și social-culturale ce le revin, capacitatea lor de a organiza și mobiliza masele la înfăptuirea hotărîrilor partidului și guvernului“. Pentru ridicarea continuă a nivelului și conținutului activității tuturor organizațiilor de partid, au o deosebită importanță indicațiile conducerii partidului nostru referitoare la necesitatea desfășurării unei munci diferențiate de sprijinire și îndrumare a organizațiilor de partid, de instruire a membrilor birourilor și comitetelor de partid, ținînd seama de caracterul și specificul fiecărei organizații de partid, de locul unde acestea își desfășoară activitatea. Instruirea în mod diferențiat a secretarilor, a birourilor organizațiilor de bază — luînd în considerație sectorul unde activează repartizarea membrilor comitetelor orășenesc și raionale de partid, a instructorilor teritoriali pe un număr de organizații de bază — ținînd seama de domeniul în care aceștia au cunoștințe multilaterale, ajutor competent, sistematic în aplicarea diferită a sarcinilor generale la condițiile concrete de la fiecare sector de activitate sunt numai cîteva din principalele metode de a ajuta diferențiat organizațiile de partid. O cerință esențială este ca îndrumarea organizațiilor de bază din fiecare unitate să nu se facă la modul „general“, ci să se țină seama de sarcinile lor specifice, de modul cum sunt mobilizate forțele pentru înfăptuirea sarcinilor, de nivelul muncii lor, să constituie un ajutor pentru organizațiile de bază în a discerne din multitudinea de probleme, pe cele majore și să-și îmbunătățească stilul și metodele de conducere în toate domeniile de activitate. Comitetele raionale și orășenesc de partid, un număr însemnat de comitete de partid din întreprinderi, G.A.C., G.A.S. și comunale au acumulat în acest sens o experiență însemnată. Comitetul raional de partid Tulcea, de pildă, a repartizat membrilor săi, instructorilor teritoriali un număr de organizații de bază din unități, a căror activitate o cunosc mai bine, pentru a le ajuta și îndruma în munca pe care o desfășoară zi de zi. Ca urmare a indicațiilor Comitetului regional de partid, secretarii Comitetului raional Tulcea stau mai mult timp în teren, îndrumînd la fața locului birourile organizațiilor de bază. In ședințe sau plenare în care sunt analizate diverse probleme de însemnătate primordială sînt invitați secretari ai organizațiilor de bază din diferite întreprinderi, G.A.C., G.A.S. sau S.M.T. — în scopul generalizării experienței pozitive și înlăturării deficiențelor existente. Merită relevată și experiența comitetelor raionale de partid Medgidia și Istria care, preocupîndu-se ca în fiecare unitate să existe organizații de partid puternice, a repartizat fiecărui membru al său să se ocupe de un număr de organizații de partid din G.A.S. și G.A.C. pentru a le ajuta în acest sens. Trebuie arătat că membrii birourilor și comitetelor raionale lucrează mai bine cu birourile organizațiilor de bază, le ajută concret în: planificarea muncii lor, în alegerea problemelor puse în dezbaterea comuniștilor, în elaborarea hotărîrilor și planurilor de măsuri, în organizarea înfăptuirii acestora la timp și în cele mai bune condiții. Un asemenea stil de muncă a avut urmări pozitive. Măsurile luate, ajutorul diferențiat dat au contribuit la creșterea rolului de conducător politic al organizațiilor de bază, la sporirea activității comuniștilor, la întărirea economicoorganizatorică a gospodăriilor agricole colective și la organizarea mai bună a muncii în gospodăriile agricole de stat. ale Cu toate acestea, în unele sate raioanelor regiunii noastre munca de partid desfășurată de organizațiile de bază nu este încă la nivelul cerințelor, al posibilităților. Organizații de bază ca cele din comunele Pantelimonu și Rahmanu, raionul Hîrșova, Filimon Sîrbu și Chilia Veche, raionul Tulcea, nu sînt sprijinite și îndrumate suficient de instructorii teritoriali Gheorghiu Ion, Bercea Ion, Pavel Mihai și Saraev Grigore, care răspund fiecare de organizațiile de bază. Asemenea exemple există și în celelalte raioane. Din această cauză, organizațiile de bază amintite nu reușesc să-și organizeze temeinic munca, nu desfășoară o susținută muncă politică în rîndul colectiviștilor, se ocupă de lucruri mărunte, în loc să mobilizeze toate forțele pentru rezolvarea problemelor majore. (Continuare în pag. a IlI-a) In plină întrecere După cum ne comunică corespondenții voluntari Dică Ion, Anghelescu Constantin și Ioan Vasile, feroviarii din stația C.F.R. Medgidia desfășoară o însuflețită întrecere socialistă pentru îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei noastre. Bunăoară, numai pe luna aprilie s-au economisit 112,2 tone de combustibil convențional, succese ce sunt continuate și pe luna mai. La obținerea acestor economii au contribuit în mod deosebit mecanicii de locomotive Abălaru Constantin, Pițigoi Ilie și Ludoșanu Ion, împreună cu fochiștii din tura lor. Succese deosebite în muncă au obținut și muncitorii de la secția de mișcare. De aici s-au evidențiat turele conduse de M. Omer și Enache Tudor care și-au depășit planul cu 3,5 la sută. Harnicul colectiv de muncitori de la Fabrica de făină de pește din Tulcea, pînă la data de 23 mai a.c., a reușit să realizeze aproape toată cantitatea de făină planificată pe trimestrul II a.c. Pînă la aceeași dată, s-au înregistrat economii în valoare de 324.000 lei. Printre cei care s-au evidențiat în întrecerea socialistă se numără șeful de tară Tudor Vlase, Feodorov Rădița, Carvasovschi Igor și mulți alții. ȚUȚUIANIU MARIOARA, corespondentă La I.M.U. Medgidia un nou lot de prese de balotat care va fi gata în curând pentru livrat unităților agricole socialiste din țară. Dar nu înainte de a fi controlate cu atenție de controlorul C. Ianis și lăcătușul Ilie Gheorghe, surprinși în plină activitate de obiectivul aparatului nostru. Foto : G. PAPAGHEORGHE îOOOOOO: CU TOATE FORȚELE LA ÎNTREȚINEREA CULTURILOR ÎN RAIONUL ISTRIA: Activitate intensă pe ogoare In raionul Istria se desfășoară o activitate intensă pe ogoarele gospodăriilor colective la întreținerea culturilor prășitoare și executarea celorlalte lucrări din perioada actuală. Pînă în prezent, mecanizatorii din cele patru S.M.T.-uri existente în raion au executat prășitul mecanic la întreaga suprafață de 5.500 ha cu floarea-soarelui după ce în prealabil această cultură a fost întreținută cu sapa rotativă. De asemenea, s-a mai executat întreținerea cu sapa rotativă la întreaga suprafață de porumb-boabe și siloz, iar prașila întîi mecanică și manuală se apropie și ea de sfîrșit. In multe gospodării colective mai avansate cu lucrările s-a început și a doua prașilă la floareasoarelui și porumb. Această problemă este de fapt în centrul atenției consiliilor de conducere și a cadrelor de specialiști. La întreținerea culturilor s-au evidențiat mecanizatorii de la S.M.T.-urile din comunele Cogealac și Mihai Viteazu. O atenție deosebită acordă colectiviștii din raion calității lucrărilor, întrecindu-se cu tractoriștii din acest punct de vedere. De asemenea, cele 300 ha cartofi au fost prășite manual, prima oară, iar prașila a doua s-a executat pe mai mult de 100 ha. In anul acesta s-a pus un mare accent pe culturile furajere și în special pe alegerea terenului. S-a avut în vedere să fie terenuri bune, corespunzătoare din punct de vedere al pregătirii lor și fertilității, respectîndu-se timpul optim de însămînțat. Ca urmare întreaga suprafață planificată a se semăna cu iarbă de Sudan pentru masă verde și fin a fost realizată, iar în locul masei verzi care în prealabil a fost pășunată sau cosită, se seamănă fără întîrziere porumb furajer. Pînă în prezent, s-a semănat o suprafață de peste 600 ha cu culturi duble de furaje. Gospodăriile colective din raionul nostru, avînd condiții de cultivare a legumelor pun un accent deosebit pe lucrările din acest sector. Astfel, pînă în prezent 830 ha sunt ocupate cu legume, din care 97 ha s-au semănat cu roșii în cîmp la uscat, iar diferența pînă la 222 ha de roșii a fost transplantată din răsadnițe în terenuri amenajate pentru irigat. Din acest punct de vedere se evidențiază gospodăria colectivă din comuna Cogealac care a terminat plantatul celor 64 ha legume în cîmp, iar pînă în prezent, a scos pe piață și valorificat o cantitate de 21.260 kg de legume diferite. S. MIRCEA, Consiliul agricol raional Istria Pe marginea lucrărilor celei de a XIII-a sesiuni a Sfatului popular regional Toată grija continuei îmbunătățiri a rețelei de drumuri In cursul zilei de 30 mai a.c., s-au desfășurat la Constanța lucrările celei de-a XIII-a sesiuni ordinare a Sfatului popular regional. La lucrările sesiunii, au luat parte, pe lângă deputații Sfatului popular regional, numeroși invitați, lucrători ai secțiunilor raionale de drumuri și poduri. Cea de-a XIII-a sesiune a luat în dezbatere raportul comitetului executiv (raportor, deputat Săraru Constantin, vicepreședinte al Sfatului popular regional), privind realizarea obiectivelor de plan în construcția, reparația și întreținerea drumurilor locale și coraportul comisiei permanente de gospodărie comunală, industrie locală și drumuri (raportor, deputatul Năstase Petre, președintele acesteia). In încheiere, sesiunea a adoptat o hotărîre cu privire la intensificarea activității de construcție, reparație și întreținere a drumurilor locale din regiunea noastră. Marea dezvoltare pe care o cunoaște economia noastra națională a făcut să sporească considerabil volumul transporturilor. In acest sens, Congresul al III-lea al P.M.R. a scos în evidența importanța mereu crescîndă a traficului rutier și a pus în fața sfaturilor populare sarcina continuei îmbunătățiri a stării de viabilitate a drumurilor locale. In lumina acestei sarcini și în urma măsurilor stabilite de Comitetul regional de partid, sfaturile populare din regiunea noastră au desfășurat o activitate tot mai susținută pe linia mobilizării maselor de cetățeni, a gospodăririi fondurilor bugetare și a valorificării resurselor locale. Aceste măsuri au dus la obținerea unor succese însemnate în ceea ce privește întreținerea drumurilor. De pildă, numai în perioada anilor 1960— 1963, s-au întreținut, din fondurile de la bugetul local și prin contribuția la muncă a cetățenilor, peste 3.500 km de drumuri. Pentru a se evita degradarea drumurilor, au fost săpate 3.325 km de șanțuri și întreținute alte 7.600 km. Tot în această perioadă, concomitent cu refacerea și întreținerea drumurilor, s-au reparat construit 372 m de poduri, prinitre care cele din raza comunele Topologu, Cogealac, Filimon Sîrb și Agighiol. Pe aceeași linie, se înscriu și acțiunile de muncă patriotică prin care s-au plantat pe marginea drumurilor, peste 75.000 de pomi și arbori ornamentali. Demn de reținut e faptul că, numai pentru lucrările de drumuri și poduri executate în perioada anilor 1960—1963, au fost alocate de la bugetul local peste 61 de milioane lei. In aceeași perioadă, un mare volum de lucrări a fost realizat prin contribuția în muncă. Astfel, s-au extras și transportat 475.000 mc de piatră și 99.000 mc de nisip, cetățenii satelor noastre efectuînd peste 1.500.000 de zile-muncă cu brațele și aproape 400.000 cu atelajele. Problema continuei îmbunătățiri a rețelei de drumuri a intrat în preocuparea permanentă a sfaturilor noastre populare și a comitetelor lor executive. Spre exemplu, în raionul Medgidia, problema îndeplinirii planului la contribuția în muncă a fost discutată în 46 de sesiuni ale sfaturilor populare comunale. Asemenea preocupări manifestă majoritatea daturilor populare comunale, printre care cele din Beilic, Saaiu, Enisala, Luncavița, Dunărea etc. Locuitorii din comuna Beilic, de pildă, au extras și transportat peste 12.000 mc de piatră, acțiune prin care se realizează pietruirea ,oselei Beilic-Mîrleanu și la care se vor obține economii de peste 500.000 lei față de deviz. In raportul său, comitetul executiv a apreciat faptul că la mobilizarea maselor de cetățeni, sfaturile populare comunale au desfășurat o susținută muncă politică și organizatorică de masă. Spre exemplu, comitetul executiv al Sfatului popular comunal Cerchezu, raionul Negru Vodă, stabilește la începutul fiecărui an împreună cu comitetele de cetățeni, grafice în care sunt prevăzute zilele cînd fiecare circumscripție își execută debitul contribuției în muncă. La lucrările de întreținere a drumurilor, o contribuție însemnată o aduc și comisiile permanente prin studiile, soluțiile și propunerile care le fac. Un exemplu edificator in acest sens îl constituie comisia permanentă de gospodărie comunală a Statului popular comunal Dunărea, care a descoperit, în apropiere de drumul local Seimeni-Dunărea, o carieră de piatră și alta de nisip, găsind și soluții economicoase pentru decopertarea lor. In lumina hotărîrii Conferinței regionale de partid, sarcini însemnate revin sfaturilor populare pe linia îmbunătățirii rețelei de drumuri și anul acesta. S-a prevăzut astfel să se execute întreținerea a 782 km de drum, din care 387 km prin contribuția în muncă și să se reamenajeze 330 m de poduri. In acest scop, au fost alocate de la buget peste 16 milioane lei. Pentru realizarea ritmică a sarcinilor stabilite, comitetele executive ale sfaturilor populare raionale, sub conducerea comitetelor raionale de partid, s-au ocupat cu mai multă răspundere de organizarea activității pe șantierele de lucru, de reducerea costului lucrărilor, de îmbunătățirea calității acestora și de justa aplicare a pre(Continuare în pag. a II-a) Imbold în activitatea de viitor Fără îndoială că la îndeplinirea exemplară a tuturor indicatorilor de plan concură un mare număr de factori. Organizarea și pregătirea minuțioasă a producției, aprovizionarea ritmică a fiecărui loc de muncă cu materiile prime și materialele necesare, introducerea pe scară largă a progresului tehnic, ridicarea continuă calificării profesionale a munciatorilor și intensificarea întrecerii socialiste sunt numai o parte din aceștia. Iată de ce desfășurarea in cele mai bune condiții a procesului de producție și îmbunătățirea continuă a calității fiecărui produs livrat presupun o largă și atentă preocupare pentru descoperirea și valorificarea din plin a rezervelor interne în fiecare domeniu de activitate. In acest scop, aplicarea la timp a prevederilor înscrise în planul de măsuri tehnico-organizatorice completat cu ocazia dezbaterii cifrelor de plan, precum și a altor propuneri valoroase făcute în adunările generale lunare ale grupei sindicale, în consfătuirile de producție trimestriale sau cu alte prilejuri constituie una din posibilitățile cele mai însemnate ale colectivului întreprinderii de a îndeplini înainte de termen sarcinile de pian la toți indicatorii. îndrumat îndeaproape de comitetul de partid, colectivul de conducere al întreprinderii a urmărit cu atenție încă de la început aplicarea întocmai în practică a planului M.T.O. Astfel, pentru un număr însemnat de repere de serie mare ca tamburi frînă, butoane arc, roți dințate etc. s-au reorganizat mașinile unelte pe linie de fabricație pentru aplicarea tehnologiei de grup. Aceasta a condus la sporirea productivității muncii cu peste 20 la sută. Un succes nu mai puțin însemnat îl reprezintă și faptul că această reamplasare a mașinilor unelte s-a făcut fără stînjenirea procesului de producție. O atenție deosebită s-a acordat programării și urmăririi producției, impulsionînd în mod deosebit realizarea unor decalaje corespunzătoare între secții și ateliere. De această sarcină se achită în condiții tot mai bune serviciul producției care a fost încadrat cu dispeceri bine pregătiți profesional. O realizare recentă a colectivului nostru este și punerea în funcțiune a noului dispozitiv de asamblare prin sudură semiautomată sub strat de flux a tamburului de frînă, realizare care a redus timpul de lucru la operația respectivă pe fiecare reper de la 4 la 1 minut. Aceasta reprezintă o creștere a productivității muncii de 300 la sută și o economie la prețul de cost numai pe acest an de aproape 10.000 lei. Tot ca o realizare recentă poate fi citată darea în folosință a noii stații de compresoare, la care serviciul mecanic șef și-a adus o contribuție deosebită. Aceasta asigură în prezent cantități suficiente de aer sub presiune și o mai judicioasă repartizare a acestuia pe mașinile care folosesc aer comprimat la dispozitivele de prindere a pieselor și la alte puncte de lucru. De asemenea, cu fonduri de mică mecanizare am executat și pus în funcțiune o mașină de presat rulmenții la reductoarele industriale. Noul procedeu, pe lîngă faptul că sporește productivitatea muncii și ușurează efortul fizic al muncitorilor, evită spargerea rulmenților și îmbunătățește substanțial calitatea operației de presare a acestora. O atenție tot mai sporită acordăm pregătirii tehnologice, in care scop, așa cum este prevăzut în planul M.T.O., am creat posturi tehnologice la atelierele de bază din secțiile productive. Acestea sunt o mică parte din măsurile aplicate pînă acum. Se poate spune că în primele 5 luni ale anului, colectivul nostru de muncă, îndrumat îndeaproape de comitetul de partid, a reușit să aplice în practică majoritatea prevederilor cu eficiență economică mare înscrise în planul M.T.O. Și rezultatele bune n-au intîrziat să se arate planul de producție de la începutul anului și pînă în prezent a fost îndeplinit în mod ritmic, lună de lună, iar pe primele 5 luni el a fost îndeplinit atît la producția globală cit și la producția marfă pe data de 29 mai. De asemenea, pe primele 4 luni, am realizat peste planul prețului de cost economic în valoare de 213.000 lei și aproape 2.500.000 lei beneficii peste plan. Este fără îndoială rodul întregului colectiv antrenat în întrecerea socialistă și din care în mod deosebit s-au evidențiat pînă în prezent lucrători ca Constantin Ilie, Hampa Ion, Martin Virgil și Burcă Florea, strungari, Jinga Ion, rectificator, Stepan Ionel, lăcătuș, Apostol Sterică, prim-topitor, Tătaru Romulus, Sandu Gheorghe, Prisadă Dumitru și mulți alții. In același timp pentru noi constituie un nou imbold în munca de viitor, in activitatea tuturor muncitorilor, inginerilor și tehnicienilor care se desfășoară în prezent pentru îndeplinirea înainte de termen a angajamentelor luate în întrecerea socialistă în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei. Ing. TABIRGIC MARIN, director la I.M.U. Medgidia BUN VENIT! Primăvara anului acestuia a fost destul de capricioasă. Așa stînd lucrurile, stațiunile de odihnă de pe litoral nu și-au primit oaspeții mai devreme. Plajele au stat singuratice în așteptarea oamenilor muncii care și anul acesta își vor petrece concediul pe litoral. Dar iată că a sosit vara, anunțată de o zi mai călduroasă din ajun. Un soare destul de darnic în raze a umplut de bucurie inimile celor ce aveau în buzunare bilete de odihnă pentru Eforie, Mangalia sau Techirghiol. In primele ore ale dimineții de 1 iunie, la Eforie-Sud au venit peste 1.200 de oameni ai muncii la odihnă, iar la Eforie-Nord numai cu un singur tren au venit peste 200. Și oaspeții au fost întîmpinați așa cum se cuvine. Cei care deservesc stațiunile au venit devreme la gară să le ureze bun sosit și apoi să-i conducă spre vilele confortabile care-i așteaptă. Erau printre cei veniți în prima zi, mineri, petroliști, ceferiști etc. Dacă ar fi fost vorba să stabilești mozaicul tuturor ocupațiilor, nu cred să fi lipsit vreuna. La fel și în privința reprezentării geografice a țării. Mulți dintre cei care au sosit în prima serie mai fuseseră pe litoral, așa că primul lucru de care s-au interesat a fost ce noutăți vor vedea. Și noutățile nu lipsesc. La cele 8 puncte culturale complet reamenajate a fost adus mobilier corespunzător. De altfel, în privința mobilierului, trebuie să arătăm că numai la Eforie-Sud a fost investită suma de 3 milioane lei, la Eforie-Nord, peste 400.000 lei. Vilele și cantinele au fost pregătite pînă în cele mai mici amănunte. La cantina nr. 2 de la Eforie-Sud care sclipește de curățenie, personalul abia aștepta să servească prima masă oaspeților sosiți anul acesta la odihnă. Desigur, tot în rîndul noutăților, mai trebuie trecut și faptul că stațiunea Eforie-Sud și-a mărit capacitatea și că anul acesta va primi la odihnă 79.000 de oameni. Acestea sunt în mare cîteva dintre noutățile ce au întîmpinat pe oaspeți în ziua de 1 iunie. Și anul acesta, ca și în anul trecut, oamenii muncii vor beneficia de tot confortul, își vor petrece în bune condiții concediu de odihnă, binemeritatul Numeroase formații artistice și teatre de stat vor prezenta spectacole. De asemenea, vor fi organizate manifestări sportive, precum și diferite concursuri cultural-sportive care vor angrena și pe oamenii veniți la odihnă. Au fost luate toate măsurile. Deci, primii oaspeți și-au ocupat locurile în vilele de pe litoral. Aceștia sunt muncitorii care zi de azi, la locurile lor de muncă, s-au străduit să dea viață cifrelor înscrise în planurile de producție. Și o odihnă după un asemenea efort este întotdeauna reconfortantă. Aici își vor reface forțele și vor porni din nou spre locurile de producție. Dar, pînă atunci, noi le urăm odihnă plăcută ! Prima serie de oaspeți veniți la odihnă in stațiunea Eforie-Sud.