Dobrogea Nouă, septembrie 1964 (Anul 17, nr. 4997-5022)

1964-09-16 / nr. 5010

> > 4 A > > Organ al Comitetului " Anul XVII nr. 5010 "~ regional P.M.R. Dobrogea și al Sfatului popular regional Miercuri 16 septembrie 1964 4 pagini 20 de bani Cristea Gheorghe — șeful unei brigăzi evidențiate de betoniști de la I.P.M.C., dirijează manipularea unor produse prefabricate. Foto : G. PAPAGHEORGHE A început noul an școlar. Prima cunoștință cu manualul. (Citiți în pag. a II-a „Din nou la școală“). Recent, la cariera Zebil s-au terminat lucrările de construcție a unei rampe și a unui drum de acces care permit alimentarea silozului de piatră brută al stației de concasare cu autobasculantele. Aceasta duce la o aprovizionare ritmică a stației cu material brut și la reducerea cheltuielilor necesitate de vechiul sistem de alimentare cu vagoneți. Tot la această carieră s-au terminat lucrările de montare a unei stații de concasare care produce piatră spartă. S-a terminat, de asemenea, punerea sub tensiune a instalațiilor din cariera Iacobdeal și sunt în curs de montare stațiile electrice fixe de aer comprimat care vor înlocui compresoarele mobile în carierele Fîntîna lui Manole, Iacobdeal și Zebil. Activități cinegetice în Delta Dunării Duminică, în Delta Dunării. Filiala de vînătoare și pescuit sportiv din Tulcea a organizat o vînătoare colectivă. Alături de vînătorii sportivi din regiunea Dobrogea, au luat parte la această acțiune numeroși pasionați ai sportului cu arma din regiunile Maramureș, Banat, Crișana și Mureș-Autonomă Maghiară. Ziua s-a încheiat cu o frumoasă recoltă de gîște, rațe și lișițe. In aceeași zi, la punctele piscicole Caraorman, Partizani și Sulina, peste 100 pescari amatori din Tulcea, Brașov, Făgăraș, Sibiu și Pitești s-au întrecut într-o serie de interesante concursuri de pescuit. DOBROGEAN îmbunătățiri tehnologice In prezent, la Fabrica de ciment din Medgidia se lucrează la schimbarea reductoarelor la două mori de ciment cu reductoare neproiectate. Prin aplicarea acestei măsuri productivitatea orară a agregatelor crește de la 31,5 tone pe oră la 46 tone pe oră. De asemenea, se lucrează la punerea în funcțiune a electrofiltrului de la cuptorul nr. 7 prin montarea căruia se elimină praful rezultat de la arderea clincherului, ceea ce duce la o îmbunătățire substanțială a condițiilor de muncă. Totodată prin recuperarea prafului de clincher se asigură folosirea sa cu succes ca îngrășămînt în agricultură. Lucrări de modernizare în cariere Contribuția maiștrilor la organizarea producției Uzina de reparații din Năvodari a cunoscut un ritm susținut de dezvoltare în ultimii ani. Dotarea uzinei cu noi utilaje de înaltă productivitate ca strunguri, freze, mașini de rectificat, mașini de alezat, bancuri de rodaj etc., a făcut să crească necontenit capacitatea de producție. In prima parte a acestui an au fost date în folosință lucrări executate din fonduri de mică mecanizare în valoare de 980.000 lei printre care o hală modernă pentru vopsirea motoarelor și tractoarelor. De asemenea, procesul de producție a fost îmbunătățit prin organizarea reparațiilor de motoare și tractoare în flux industrial. In acest scop atelierele au fost dotate cu benzi și S.D.V.-uri de productivitate sporită care asigură totodată o calitate corespunzătoare a lucrărilor executate. Creșterea continuă a capacităților de producție din cadrul uzinei a dat posibilitatea ca numai în 4 luni din anul acesta să se execute tot atîtea reparații capitale de tractoare și motoare, cîte se puteau realiza pe întregul an 1960. Trebuie remarcat faptul că sporul volumului de producție din ultimii ani a avut loc în cea mai mare parte pe calea creșterii productivității muncii, la bază căreia au stat introducerea progresului tehnic și organizarea mai judicioasă a procesului de producție. Succesele obținute de acest harnic colectiv sunt reflectate prin aceea că, planul producției globale și marfă pe cele 8 luni din anul acesta s-a îndeplinit în proporție de 107,2 la sută și respectiv 104,1 la sută, iar productivitatea muncii a crescut cu 3,4 la sută față de prevederile planului. Pentru a putea face față cu succes sarcinilor de plan mereu crescînde, conducerea uzinei, sub directa îndrumare a organizației de partid s-a preocupat de creșterea cadrelor de muncitori și de asigurarea locurilor de muncă cu maiștri bine pregătiți care, de altfel, au un rol important în buna organizare a activității productive. Bunăoară, în cadrul uzinei își desfășoară activitatea în prezent 20 de maiștri. Maiștri ca Vodiță Ion, Condei Stoian de la demontare, Stan Vasile de la atelierul de montaj motoare, sau Dincă Uie, maistru matriței, se numără printre maiștrii cu bune rezultate la locurile de muncă. Pentru ca maiștrii să-și aducă un aport cît mai substanțial la organizarea procesului de producție în scopul îndeplinirii sarcinilor de plan și realizării unor lucrări de bună calitate, conducerea uzinei organizează periodic, instructaje cu maiștrii pe probleme de specialitate. Sînt organizate și consfătuiri de lucru atît cu maiștrii din sectorul de reparații cît și cu cei din sectorul de fabricație, consfătuiri care au mai mult caracterul unor schimburi de experiență deoarece ei fac informări asupra metodelor de muncă pe care le folosesc în buna organizare a activității productive. Totodată, la ședințele operative de lucru, organizate de conducerea uzinei cu șefii de serviciu, participă și maiștrii din cadrul uzinei. De asemenea, maiștrii din uzină își aduc un aport prețios la ridicarea nivelului profesional al muncitorilor. Dacă lecțiile teoretice la cursurile de ridicare a calificării profesionale muncitorilor sunt predate de inginerii din cadrul uzinei, la orele de demonstrații practice prevăzute în programul cursului sunt atrași toți maiștrii din atelierele și secțiile pe care ei le conduc. In scopul însușirii metodelor avansate de muncă și de organizare a procesului de producție, maiștrii sectorului de reparații au fost trimiși anul acesta pentru specializare, timp de 2 săptămîni, la Uzina de tractoare din Brașov. Dar, majoritatea maiștrilor din cadrul uzinei s-au dovedit nu numai buni organizatori ai locurilor de muncă ci și inovatori activi. Astfel, inovația „Metoda de recondiționat tamburii de frînă“ aparține maiștrilor Vameș Romulus și Tudor Florea. „Dispozitivul pentru depresat rulmenții“ a fost realizat de maistrul Gafar Cadri, iar maistrul Penea Dumitru a realizat inovația „Modificarea bancului de rodaj la puntea din spate a tractoarelor U.T.B. 26—27“; înainte de aplicarea acestei inovații se făcea rodajul motorului fără reductor și prin modificările aduse acum toate defecțiunile ce apar pot fi remediate pe loc. Colectivul de muncă al uzinei, sub îndrumarea organizației de partid, folosind în continuare noi metode de atragere a maiștrilor la organizarea procesului de producție și generalizînd experiența pozitivă dobîndită pînă acum, va avea posibilitatea să obțină noi și însemnate succese pe linia îndeplinirii și depășirii planului de producție la toți indicatorii economici. S. POPA Zoresc recoltatul și treieratul florii-soarelui De mai multe zile, mecanizatorii de la G.A.S. Castelu, printre care Octavian Davidoiu, Mielu Nicolae, Cristian Constantin, Septar Reșat și alții, au intrat cu combinele în lanul de floarea-soarelui. Recoltatul la timp și fără pierderi este principala lor preocupare. In fiecare zi, folosesc cu pricepere mașinile și timpul de lucru. Și rezultatele n-au întîrziat să se vadă. Pînă în prezent, ei au recoltat și treierat aproape 150 ha de floarea-soarelui din suprafața de 200 ha, iar producția obținută o întrece pe cea planificată cu mai mult de 300 kg la hectar. Despre terminalul recoltatului florii-soarelui și urgentarea lucrărilor de treierat, ne-au scris și corespondenții noștri Filip Ștefan din Esichioi, raionul Adamclisi, și Achim Bistache din Beidaud, raionul Istria. In ambele gospodării, s-a terminat recoltatul, iar acum se lucrează intens la treierat, avîndu-se în primul rînd în vedere combaterea risipei. * Și la G.A.C. Ivîereni a început recoltatul florii-soarelui. Viteza zilnică este de 20 ha. Pînă acum au fost recoltate peste 70 ha. ENACHE T. FLOREA, coresp. Perfecționarea continuă a muncii de partid Stilul de iută al organizațiilor de partid din unitățile agricole Grijă permanentă pentru îndrumarea organizațiilor de bază pe brigăzi Urmate din numărul trecut Un loc important în sprijinirea secretarilor și birourilor organizațiilor de bază din brigăzi îl ocupă instruirea acestora, căreia comitetul raional îi acordă o mare atenție. In mod deosebit ne preocupăm ca instruirea să ofere nu numai posibilitate membrilor birourilor de a lua cunoștință de ultimele hotăriri ale partidului nostru, de sarcinile cele mai actuale ce trebuie rezolvate în perioada respectivă, ci să constituie în același timp și un prilej pentru efectuarea unui larg și rodnic schimb de experiență. In acest scop, unii secretari ai organizațiilor de bază pe brigăzi sunt solicitați să prezinte la ședințele de instructaj informări asupra felului cum au rezolvat o problemă sau alta, asupra metodelor folosite în vederea îndeplinirii sarcinilor. De pildă, la unele dintre ședințele de instructaj, membrii birourilor au putut vedea în ce constă experiența organizației de bază din brigada legumicolă gospodăriei colective din Fîntînea de in ce privește primirea în partid, sau cea a organizațiilor de bază de la gospodăria colectivă din Sinoie, în repartizarea unor sarcini concrete tuturor membrilor și candidaților de partid și cum se reflectă acest lucru in imbunătățirea muncii politice pentru efectuarea la timp și în bune condiții a lucrărilor agricole. Comitetul raional nu se limitează însă numai la instruirea lunară a birourilor organizațiilor de bază, la recomandările făcute în ședințe, la trasarea sarcinilor, ci se preocupă de îndrumarea lor practică, pe teren. In acest scop, in deplasările lor în gospodăriile colective, secretarii și ceilalți membri ai biroului comitetului raional iau legătura cu membrii comitetelor de partid și, împreună cu ei, controlează cum muncesc birourile organizațiilor de bază pe brigăzi, le ajută să pătrundă miezul problemelor producției, să influențeze în bine soluționarea operativă a acestora. Iată un exemplu: Incepînd din toamna anului trecut și pînă în acest an, la recoltare, un secretar al comitetului raional de partid s-a ocupat în mod deosebit de sprijinirea comitetului de partid și a organizațiilor de bază din gospodăria colectivă din comuna Săcele. Intrucît terenurile acestei gospodării pot deveni mai productive, comitetul de partid și consiliul de conducere au fost ajutate să întreprindă o serie de măsuri privind fertilizarea solului, înarmarea colectiviștilor cu cunoștințe agrotehnice, organizarea temeinică a controlului asupra felului cum se execută lucrările agricole. La îndeplinirea acestor măsuri au adus o contribuție însemnată organizațiile de bază pe brigăzi. Acestea au desfășurat o vie muncă politică de la om la om pentru a convinge pe colectiviști să ia parte la cursurile și ciclurile de conferințe agrotehnice, să iasă la muncă pentru strîngerea și transportarea gunoiului de grajd pe cîmp, să facă numai lucrări de bună calitate. Ca urmare, pe întreaga suprafață cultivată cu grîu s-au încorporat cite 15—20 tone de îngrășăminte naturale; însămînțările din toamna anului trecut s-au făcut într-un DUMITRU APOSTOL prim-secretar al Comitetului raional de partid Istria par germinativ bun, pe anumite suprafețe unde în primăvară s-a constatat că griul este mai puțin dezvoltat s-au administrat cantități suplimentare de mraniță și îngrășăminte azotoase. In felul acesta, planul de producție la grîu a fost nu numai îndeplinit, dar și depășit. In unele brigăzi, depășirea reprezintă circa 300 kg la hectar. îndrumarea concretă, diferențiată a organizațiilor de bază pe brigăzi depinde în foarte mare măsură de comitetele de partid ale gospodăriilor colective. Multe comitete de partid obișnuiesc ca la ședințele lunare ale birourilor organizațiilor de bază să invite pe specialiști, pe președintele gospodăriei colective pentru a expune în fața lor principalele probleme ale producției dintr-o anumită perioadă, măsurile preconizate pentru rezolvarea lor. De exemplu, în fața birourilor organizațiilor de bază din brigăzile de cîmp din cadrul gospodăriei colective din comuna Sarighiol de Deal inginerul agronom a vorbit despre sarcinile ce reveneau colectiviștilor în campania agricolă de primăvară, despre metodele agrotehnice ce urmau să fie aplicate. De asemenea, în fața birourilor organizațiilor de bază de la fermele de animale din gospodăria agricolă colectivă Sinoie a vorbit inginerul zootehnist despre necesitatea unei mai bune îngrijiri și hrăniri a animalelor, scoțînd în evidență atenția ce trebuie acordată tineretului taurin și ovin, precum și bunei gospodăriri a furajelor. Important este de subliniat și faptul că membrii comitetelor de partid, aflîndu-se în permanență în gospodărie, lucrînd în brigăzi, ajută nemijlocit organizațiile de bază să-și organizeze mai bine munca, să urgenteze realizarea sarcinilor stabilite inițial, cit și a acelora care apar între timp. In această privință, o experiență pozitivă, care a fost larg popularizată de comitetul raional, a acumulat comitetul de partid al gospodăriei colective din comuna Turda. Insușindu-și criticile făcute de comitetul raional pentru felul defectuos cum lucra într-o vreme cu organizațiile de bază pe brigăzi, acest comitet de partid a reușit să facă progrese vizibile. Repartizați pe organizații, membrii comitetului nu se rezumă, ca în trecut, doar la transmiterea sarcinilor, ci ajută birourile acestora în planificarea muncii, în alegerea problemelor ce urmează a fi puse în discuția comuniștilor, în îndeplinirea măsurilor stabilite. In acest fel, organizațiile de bază devin mai dinamice, dau dovadă de inițiativă, ceea ce are urmări favorabile în producție. Astfel, atunci cînd în gospodăriile colective din Sarighiol de Deal, Camena și altele s-a pus problema fertilizării solului, organizațiile de bază pe brigăzi au acționat cu hotărîre pentru a explica tuturor colectiviștilor însemnătatea acestei acțiuni și a-i mobiliza la transportarea și administrarea în epoca optimă a unor mari cantități de îngrășăminte organice. De asemenea, luînd cunoștință de faptul că în vara acestui an pe unele parcele însămânțate cu porumb s-au ivit dăunători, organizațiile de bază din brigăzile de cîmp de la gospodăria colectivă din Turda au ajutat pe șefii brigăzilor să organizeze controlul lanurilor și au antrenat colectiviștii la distrugerea dăunătorilor. Pentru continua ridicare a nivelului muncii organizațiilor de bază pe brigăzi, comitetul raional de partid a îndrumat comitetele de partid din gospodăriile colective, instructorii teritoriali să organizeze periodic schimburi de experiență între birourile acestor organizații pe diferite probleme ale vieții interne de partid. urmare, comitetul de partid Ca al gospodăriei colective din comuna Sinoie, de pildă, ținînd seama de faptul că în unele birouri ale organizațiilor de bază din brigăzi sunt unii tovarăși care au mai puțină experiență în pregătirea și conducerea adunărilor de partid, a organizat pe această temă un schimb de experiență. Cu acest prilej a reieșit că biroul organizației de bază din brigada de cîmp nr. 1 se ocupă din timp de pregătirea materialelor ce urmează să fie dezbătute în adunările generale, consultîndu-se în acest scop cu un mare număr de membri și candidați de partid asupra felului cum merg treburile pentru îndeplinirea sarcinilor, a metodelor bune de lucru, a lipsurilor ce există și a măsurilor ce se cer luate pentru înlăturarea unor lipsuri etc. In felul acesta, materialele reușesc să înfățișeze aspectele cele mai importante, constituie o bază de discuție dînd prilej comuniștilor să facă propuneri, să participe efectiv la elaborarea hotărârilor. Anul trecut, în raionul nostru, cu toate condițiile climaterice mai puțin favorabile, gospodăriile colective au realizat o producție medie de aproape 1.600 kg de grîu și de 2.200 kg de porumb la hectar, depășindu-se prevederile planului. In 1963 gospodăriile colective au livrat statului 9.600 tone de grîu, 16.625 tone de porumb (ceea ce reprezintă cu 68 la sută mai mult decit s-a planificat), însemnate cantități de floarea-soarelui, mazăre, fasole etc. In mod corespunzător au crescut veniturile gospodăriilor colective, care au fost cu 30 milioane de lei mai mari decit se prevăzuse. Convinși prin propria lor experiență de avantajele vînzării către stat a produselor agricole, colectiviștii au stabilit să livreze și în acest an importante cantități pe bază de contracte. In primele 7 luni ale acestui an, gospodăriile colective au îndeplinit planul de livrări către stat în proporție de 128,8 la sută la carne de porc, 127,4 la sută la lapte de vacă, 121 la sută la lapte de oaie, 106,2 la sută la lună, 164 la sută la carne de pasăre. Rezultatele dobîndite pînă în prezent constituie pentru comitetul raional de partid un imbold în munca pentru ridicarea neîncetată a rolului organizațiilor de bază pe brigăzi și al celorlalte organizații de partid din gospodăriile colective, în așa fel incit ele să aducă o contribuție din ce în ce mai mare la atragerea colectiviștilor la o activitate creatoare, rodnică, pentru creșterea producției agricole, pentru întărirea gospodăriilor colective. 1 Fiecare comunist, participant activ la munca organizației de bază în ultimii ani, și îndeosebi de la plenara C.C. al P.M.R. din aprilie 1962, rîndurile organizației raionale de partid Tulcea au crescut simțitor. Au fost primiți în partid 633 de muncitori, 1.426 de țărani colectiviști, 231 de învățători, profesori și alți intelectuali. Organizațiile de partid din gospodăriile agricole colective, gospodăriile agricole de stat și stațiunile de mașini și tractoare se preocupă să primească pe cei mai ridicați și destoinici oameni ai muncii care au ocupații de prim ordin în producția agricolă: colectiviști, tractoriști, îngrijitori-mulgători, crescătoare de păsări etc. Un număr mare dintre noii membri și candidați de partid sînt ingineri agronomi și zootehniști, medici veterinari. Intărindu-și rîndurile, organizațiile de partid își sporesc influența asupra masei largi de colectiviști, cuprind și rezolvă cu mai multă competență problemele principale pe care le ridică producția, continua consolidare economico-organizatorică a gospodăriilor colective. Organizațiile de partid din gospodăria colectivă din Isaccea, de pildă, numără 227 de membri și CMdiÖSti de partid. Aceștia sînt TEODOR COMAN prim-secretar al Comitetului raional de partid Tulcea fruntași în muncă, oameni care lucrează din ce în ce mai bine pămîntul, aplică corect regulile de îngrijire a animalelor. Comitetul de partid s-a îngrijit ca marea majoritate a membrilor și candidaților de partid să lucreze în sectoarele principale ale producției, în brigăzile și echipele de cîmp, la ferma de vaci și la cea de păsări, în brigada legumicolă sau pomiviticolă. In brigada legumicolă, de exemplu, își desfășoară activitatea 25 de membri și candidați de partid. In fiecare echipă de cîmp lucrează cite 7-8 membri și candidați de partid. Existența unui număr mai mare de comuniști, repartizați judicios în producție, dă posibilitate comitetului de partid să urmărească și să cunoască în mod precis cum se desfășoară activitatea în toate sectoarele de producție și să rezolve cu mai multă operativitate diversele probleme ce se ridică in activitatea de zi cu zi, pentru îndeplinirea planului. Astfel, în iarna acestui an, comitetul de partid a analizat, cu participarea membrilor birourilor organizațiilor de bază și a altor comuniști, căile de obținere, în toate sectoarele, a unor producții cît mai mari. In fiecare brigadă, comuniștii au examinat în amănunțime cum se muncește pentru sporirea producției, care sunt stadiul pregătirii lucrărilor de primăvară, posibilitățile de dezvoltare într-o măsură și mai mare a principalelor ramuri de producție ale gospodăriei colective, au făcut propuneri prețioase în acest sens. Comuniștii din brigada legumicolă, ținînd seama de posibilitățile de efectuare cu cheltuieli reduse a irigațiilor, au sugerat ideea ca în acest an gospodăria să cultive pe o suprafață mai mare legume timpurii (roșii, varză, castraveți etc.). Preocupați de valorificarea mai deplină a resurselor locale (gospodăria colectivă din Isaccea este situată în apropiere de bălți și lacuri), membrii și candidații de partid din sectorul zootehnic (Continuare în pag. a II-a) » « *