Dobrogea Nouă, iulie 1965 (Anul 18, nr. 5255-5281)

1965-07-01 / nr. 5255

Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.M.R. și al Sfatului popular regional Anul XVIII nr. 5255 Joi 1 iulie 1965 4 pagini 25 bani CONSTITUȚIA SOCIALISMULUI VICTORIOS Publicarea în presă a proiectului de Constituție a Republicii Socialiste România a marcat un nou eveniment, de o deosebită însemnătate, în viața întregului nostru popor, eveniment care întregește atmosfera de activitate politică intensă și de avînt entuziast ce caracterizează aceste zile pînă la Congresul al IV-lea al Partidului Muncitoresc Român. Muncitorii, inginerii și tehnicienii, țăranii cooperatori, intelectualii, întregul nostru popor au luat cunoștință cu deosebită satisfacție și nețărmurită bucurie de conținutul acestui document de însemnătate istorică. Pe tabloul general al înfloririi patriei noastre socialiste — tablou care își găsește expresia în proiectele de Directive ale Congresului al IV-lea al partidului —— program de dezvoltare multilaterală a întregii noastre societăți — se înscrie și proiectul de Constituție care consfințește cu claritate istoricele victorii dobîndite de harnicul nostru popor muncitor în construirea societății socialiste. Proiectul de Constituție înfățișează în mod clar imaginea luminoasă a înfloririi României socialiste, chipul ei în plină înaintare pe drumul progresului, al bunăstării tuturor celor ce muncesc, viața nouă, fericită și îmbelșugată a poporului român, liber și stăpîn al tuturor bogățiilor naționale, al rezultatelor muncii lui, al propriului său viitor luminos. La adunarea activului de partid al raionului Grivița Roșie din Capitală, tovarășul Chivu Stoica a subliniat : ..In timp ce Constituția elaborată acum 13 ani oblindea situație țării noastre în perioada de trecere de la capitalism la socialism, proiectul noii Constituții consfințește conținutul actual al orînduirii noastre, caracterizat; prin victoria deplină și definitivă a socialismului, prin lichidarea oricărei forme a exploatării omului de către om. Reprezentând bilanțul cuceririlor istorice dobîndite de poporul nostru, noua Constituție este constituția socialismului victorios“. Proiectul noii Constituții înscrie cucerirea cea mai de preț, dobîndită prin lupta aprigă a poporului muncitor condus de partid : Republica Socialistă România. „Republica Socialistă România — se subliniază în articolul 1 al proiectului — este stat al oamenilor muncii de la orașe și sate, suveran, independent și unitar“. Este o denumire scumpă pentru fiecare om al muncii din patria noastră. Poporul nostru, care îmbrățișează această prevedere cu entuziasm și profundă mîndrie patriotică — vede în noua denumire a statului un simbol al celor mai mărețe cuceriri ale lui — victoria deplină a socialismului în România. O caracteristică esențială a proiectului de Constituție este profundul ei democratism. Spre deosebire de constituțiile burgheze, care vorbesc în cuvinte meșteșugite despre „democrație“, „libertate“ și „egalitate“, dar care sunt încălcate de reprezentanții capitaliștilor și moșierilor, ai exploatatorilor aflați la putere, proiectul noii Constituții a Republicii Socialiste România consfințește că, în țara noastră, întreaga putere aparține poporului. Acest important document reflectă normele și libertățile democratice care au pătruns adine în activitatea societății noastre. Baza puterii populare în țara noastră o constituie alianța muncitorească-țărănească ridicată pe o treaptă superioară prin victoria socialismului, unitatea de nezdruncinat, după cum este înscris la articolul 2 „dintre clasa muncitoare —1 clasa conducătoare în societate, țărănimea, intelectualitatea, celelalte categorii de oameni ai muncii, fără deosebire de naționalitate, construiesc orînduirea socialistă, creînd condițiile trecerii la comunism“. O prevedere esențială a proiectului de Constituție este consfințirea rolului partidului clasei muncitoare de forță politică conducătoare a întregii noastre societăți. Poporul nostru vede în această prevedere o recunoaștere a meritelor istorice ale partidului sub al cărui stindard a fost instaurată puterea celor ce muncesc, a fost asigurată victoria socialismului în scumpa noastră patrie. Partidul s-a dovedit la înălțimea misiunii sale istorice, îndeplinindu-și cu cinste rolul de organizator și conducător al maselor largi populare. Prin aceasta, partidul nostru și-a dobîndit încrederea și dragostea nețărmurită a maselor populare, care văd în politica sa științifică, propria lor politică, programul viitorului lor luminos. Unitatea de nezdruncinat a întregului popor în jurul partidului, slujitor devotat al intereselor sale vitale, acționează ca o puternică forță motrice a progresului social în țara noastră. Proiectul de Constituție subliniază cu multă claritate că poporul nostru, deținător suveran al puterii, o exercită prin Marea Adunare Națională și prin sfaturile populare. Economia socialistă unitară, bazată pe proprietatea socialistă (Continuare în pag. a III-a) ♦ Orizonturi larg deschise Actualul proiect de Constituție a Republicii Socialiste România reflectă marile succese obținute de poporul nostru în munca de desăvîrșire a construcției socialiste, sub conducerea înțeleaptă a partidului. Este în același timp o chezășie a noilor noastre victorii, nouă treaptă spre cuceririle de mîine. Sentimentele create de studierea proiectului de Constituție sunt acelea ale omului care trăiește într-o țară în care grija principală este îndreptată spre fericirea întregului popor. în afară de sentimentele de bucurie și mîndrie, din proiectul de Constituție reiese și îndatorirea ca fiecare om să muncească cu întreaga forță și capacitate pentru a contribui la obținerea unor noi succese, care să fie la înălțimea contemporaneității noastre socialiste, în asigurarea dezvoltării economice, social-culturale și gospodărești, pentru respectarea legalității socialiste, sfaturiloropulare, ca organe locale ale puterii de stat, le revin sarcini importante. re Traducerea în fața prevederilor noului proiect de Constituție presupune mobilizarea oamenilor muncii din regiunea noastră la realizarea obiectivelor propuse, contribuind în felul acesta la noile victorii ale patriei noastre socialiste. TRANDAFIR Va vicepreședinte al comitetului executiv al Sfatului popular regional Cu gîndul Mi-a fost dat să trăiesc în aceste săptămîni cîteva evenimente foarte importante. Apariției proiectelor de Directive i-a urmat apariția proiectului de Statut și acum a proiectului de Constituție. Aceste documente de importanță istorică sînt mai înainte de toate tot atîtea motive de satisfacție. Proiectul de Constituție al Republicii Socialiste România este actul care garantează mersul nostru continuu spre spre ziua ziua de mâine, spre și mai bine. Ca cetățean al Republicii Populare Române și ca medic, nu pot să nu-mi exprim deschis bucuria față de strădania partidului de a ne face viața și mai luminoasă, de a ne garanta bucuria zilei de mîine. Omul este în centrul atenției. Și ca să sprijin această afirmație, am se redau o parte din articolul 20 : „Cetățenii Republicii Socialiste România au dreptul la asigurarea materia de mînie lă în caz de bătrînețe, boală sau incapacitate de muncă“. Milioanelor de lei pentru medicamente, li se adaugă milioanele pentru construcțiile spitalicești și milioanele pentru ajutor de boală. Acestea nu sunt vorbe goale sunt fapte trăite in viața de toate zilele. Și proiectul de Constituție rmVtul vie ..eee fapte. Dr. FUSU PIMEN, Spitalul unificat de adulți Constanța Imbold O etapă încheiată. O perioadă caracterizată prin succese istorice obținute de poporul nostru, prin confirmarea justeței politicii partidului, prin largile perspective de dezvoltare a țării. Ne bucurăm de victoriile repurtate pînă acum, de cele viitoare; ne gîndim adînc la noua etapă de muncă care va duce la desăvîrșirea constru ipre noi îrii socialismului în patria noastră. Noul proiect de Constituție prevede acordarea unui sprijin larg dezvoltării cooperativelor agricole de producție și celorlalte organizații cooperatiste, se ocrotește proprietatea lor. Aceasta implică din partea noastră, a cooperatorilor, să ne intensificăm eforturile pentru asigură succese rea condițiilor de cultivare intensivă a pămîntului, pentru sporirea producției, contribuind astfel la continua ridicare a nivelului de trai al țărănimii, al întregului popor. HUDIȚEANU N., președintele C.A.P. din Comana, Erou al Muncii Socialiste, deputat în M.A.N. In numărul de azi: PROIECTELE DE DIRECTIVE ALE CONGRESULUI AL IV-LEA AL P.M.R. In dezbatere Pag. a III-a în legătură cu eternizarea memoriei lui Gheorghe Gheorghiu-Dej în baza hotăririi Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, a Consiliului de Stat și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Române, referitoare la eternizarea memoriei lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă organizează un concurs public pentru realizarea statuii lui Gheorghe Gheorghiu-Dej în Piața „Gheorghe Gheorghiu- Dej“ din București și Piața „Păcii“ din Cluj. Concursul este deschis tuturor celor ce doresc să participe individual sau în colectiv. Termenul de prezentare machetelor este 1 decembrie a 1965. Concursul este dotat cu mai multe premii. Juriul va alege din lucrările premiate pe acelea ce urmează a fi realizate în orașele București și Cluj. Totodată, Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă, la recomandarea juriului, va acorda comenzi pentru realizarea de busturi ale lui Gheorghe Gheorghiu-Dej, ce urmează a fi așezate la instituțiile prevăzute în Hotărîrea privind eternizarea memoriei lui Gheorghe Gheorghiu-Dej. Concurenții pot obține regulamentul concursului, precum și orice alte informații necesare la Consiliul Artelor Plastice din Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă, Uniunea Artiștilor Plastici și Filialele U.A.F. Sărbătorirea „Zilei învățătorului“ LA CONSTANȚA Ieri dimineață, în sala cinematografului „Rebublica“, un mare număr de cadre didactice aparținînd școlilor din orașul Constanța și de pe litoral au fost prezente la sărbătorirea tradiționalei „Zila învățătorului“, sărbătoare consfințită în anii regimului nostru democrat-popular ca o expresie a grijii și prețuirii de care se bucură cadrele didactice din partea conducerii de partid și de stat. In prezidiu, au luat loc tovarășii : Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului regional Dobrogea al P.M.R., Soare Noroe, prim-secretar al Comitetului orășenesc Constanța al P.M.R., Petre Nicolae, președintele comitetului popular al executiv al Sfatului orașului Constanța, Marcel Iliescu, vicepreședinte al comitetului executiv al Sfatului popular al orașului Constanța, Marcel Ionescu, șeful secției de învățămînt a Sfatului popular al orașului Constanța, precum și învățători și profesori fruntași. Festivitatea a fost deschisă de tov. Soare Neroe, prim-secretar al Comitetului orășenesc Constanța al P.M.R., după care a dat cuvîntul tov. Petre Nicolae, președintele comitetului executiv al Sfatului popular al orașului Constanța. Vorbitorul a arătat mai întîi deosebita semnificație ce o capătă sărbătorirea „Zilei învățătorului“ din acest an, anul celui de-al IV-lea Congres al partidului — eveniment de seamă în viața patriei noastre și căruia întregul nostru popor îi închină noi și noi succese în munca de fiecare zi. Apoi, vorbitorul a trecut în revistă creșterea impetuoasă pe care a cunoscut-o baza materială a învățământului, succesele dobîndite de către cadrele didactice în procesul instructiv-educativ, succesele înregistrate în recentul an de învățămînt încheiat și pe care cadrele didactice din orașul Constanța le dedică celui de-al IV- lea Congres al partidului. In continuarea festivității, tov. Marcel Ionescu, șeful secției de învățămînt a Sfatului popular al orașului Constanța, a dat citire numelor cadrelor didactice distinse cu titlurile de „învățător emerit“ și „Profesor emerit“, cu „Ordinul Muncii“ și „Medalia Muncii“, cu titlul de „învățător fruntaș“ și„Profesor fruntaș“. A urmat apoi un moment emoționant, salutul pionierilor din orașul Constanța adus cadrelor didactice cu prilejul „Zilei învățătorului“. Pionierii au oferit membrilor prezidiului frumoase buchete de flori. Apoi, tovarășul Petre Nicolae, președintele comitetului executiv al Sfatului popular, a înmînat diplomele de „învățător fruntaș“ și „Profesor fruntaș“ și numeroase premii. Au luat cuvîntul și au vorbit despre condițiile ce le-au fost create, despre grija cu care sînt înconjurați învățătorii și profesorii în regimul democrat-popular, educatoarea Filofteia Ghencea, învățătoarea Elena Popescu, profesorii Marin Neculce și Dumitru Stelian. Din partea celor distinși, au mulțumit învățătorul Constantin Dăneț și profesoara Elena Fusu. Cu aplauze, a fost apoi întâmpinat la, cuvint tovarășul Vasile Vîlcu, prim-secretar al Comitetului regional Dobrogea al P.M.R. Mai întîi, vorbitorul a spus : „Cu prilejul „Zilei învățătorului“, sint bucuros să vă adresez, în numele Comitetului regional de partid, un călduros salut și să vă felicit pentru succesele obținute în anul școlar 1964—1965. După cum știți, anul acesta, sărbătorim „Ziua învățătorului“ în condițiile în care întregul popor muncește cu entuziasm pentru a întâmpina cu frumoase realizări cel de-al IV-lea Congres al partidului, unde se vor stabili obiective de o mare importanta pentru viitorul patriei noastre. Cu ocazia acestei zile, care se înscrie printre sărbătorile poporului nostru, ca o dovadă grăitoare a stimei de care se bucură în țara noastră cadrele didactice. Comitetul regional de partid apreciază rezultatele pozitive obținute de cadrele didactice în munca neobosită desfășurată cu elevii din școlile orașului Constanța, rezultate oglindite în procentul de promovați de peste 90 la sută“. Continuîndu-și cuvîntul, tovarășul Vasile Vîlcu a spus : „Așa cum reiese din proiectele de Directive ale Congresului al IV-lea pentru dezvoltarea în viitor a economiei noastre socialiste, pentru aplicarea în producție a mecanizării și automatizării, pentru folosirea pe scară cit mai largă a realizărilor din fizică, chimie, biologie, precum și pen(Continuare în pag. a IlI-a) Grijă recoltei din 1965 AU FOST REcOLTATE 5.500 HA CU ORZ Ca urmare a organizării temeinice a muncii, unitățile agricole din regiunea noastră au reușit să recolteze în numai cîteva zile 5.500 hectare cu orz. In raionul Negru Vodă de pildă, cooperativele agricole de producție au recoltat peste 1.300 ha cu orz, planul la această cultură fiind îndeplinit în proporție de 61 la sută. De asemenea, în raioanele Adamclisi și Tulcea au fost recoltate 43 și respectiv 46 la sută din suprafețele însămînțate cu orz, în numeroase unități agricole, ca de exemplu gospodăria de stat Saligny, cooperativele de producție din Pecineaga, din raionul Negru Vodă, Satu Nou și Caniia din raionul Adamclisi și altele, s-a terminat recoltatul orzului. ARATURI ADÎNCI PE 2.156 HA Pentru a se realiza recolte mari și în anul viitor, în numeroase unități agricole suprafețele de pe care au fost recoltate furajele și orzul de toamnă au fost eliberate imediat, în urma țăranilor cooperatori, mecanizatorii au început să execute arături adinei de vară. Pînă în dimineața zilei de 30 iunie pe regiune se executaseră arături adinei pe 2.156 ha, în frunte situîndu-se cooperativele agricole din raionul Negru Vodă — 730 ha și gospodăriile de stat din Trustul Constanța — 611 ha. Cu toate că în majoritatea unităților agricole sînt eliberate suprafețe mari de teren, au fost executate puține arături adînci. Astfel în cooperativele agricole din raionul Istria și în gospodăriile de stat din Trustul Tulcea nu s-au executat arături pe nici un ha, iar în raioanele Măcin, Adamclisi și Tulcea suprafețele arate sunt foarte mici (5—65 ha). Dacă se lucrează la arături în același ritm, acum când tractoarele sunt ceva mai libere, ne întrebăm care va fi situația atunci cînd se va lucra intens la recoltatului griului ? Consiliul agricol regional a indicat din vreme conducerilor unităților agricole să ia cele mai eficiente măsuri în vederea intensificării ritmului la arături. De asemenea, s-a indicat ca în timpul recoltatului, zilnic, fiecare tractorist să execute cel puțin 1 ha de arătură. Președintele cooperativei Negru Vodă, tov. Mușat Ion, dierul de cîmp Alexe Dumitru de orz, agricole din Pecineaga, raionul ing. agronom Șes Petre și brigaîntr-o discuție despre producția Foto : Gh. Papagheorghe s-a Început RECOLTATUL GRIULUI Incepînd de ieri, mecanizatorii Jurubiță Nicolae, Șerban Ion, Sandu Cristea și alți patru de la S.M.T. Hîrșova, în urma controalelor efectuate zi de zi în teren de către ingineri Cojocarii Natalia de la C.A.P. din Hîrșova, au intrat cu combinele în lanurile de grîu ale cooperativei respective. Deci a încăput efectuarea uneia dintre cele mai importante lucrări din etapa actuală — recoltatul griului. Atît țăranii cooperatori cit și mecanizatorii au luat măsuri pentru o bună organizare a muncii în scopul funcționării neîntrerupte a combinelor. S-a asigurat pentru fiecare combină cite o căruță pentru transportul sacilor cu grîu, s-a stabilit cine să transporte pleava și paiele de pe loc pentru efectuarea de urgență a arăturilor etc. Pe o întindere de cîteva zeci de hectare freamătul muncii era în toi. Se lucra intens la recoltatul griului. Sus pe combină țăranii cooperatori Rică Ion, Cristea Didina, Neamțu Gheorghe, Alexandru Lupașcu și alții vegheau cu mare atenție la umplerea sacilor, astfel ca nici un bob să nu se risipească. La fața locului erau prezenți președintele cooperativei agricole, tov. Iscu Iordan, și inginera Cojocaru care îndrumau și controlau buna desfășurare a muncii. La cîteva ore după începerea recoltatului, tov. Ciobanu Ion, secretarul comitetului de partid pe cooperativă, ne spunea că producția de grîu este bună. După calculele preliminare făcute, ea va depăși 2.000 kg la hectar. TOATA PRODUCȚIA — ÎN HAMBAR Cooperativele agricole de producție din raza orașului Constanța au cultivat cu orz de toamnă o suprafață de 497 hectare. Prin aplicarea unei agrotehnici superioare la pregătirea terenului și la semănat și datorită condițiilor climatice favorabile, la această cultură, ca și la celelalte culturi de cereale păioase, producția este bună. Mecanizatorii S.M.T.-urilor Valii Traian și 23 August, care deservesc cooperativele agricole din raza orașului Constanța, împreună cu cooperatorii agricoli, muncesc în aceste zile intens pentru ca întreaga producție de orz să fie strînsă fără pierderi și înmagazinată. Astfel, la cooperativa agricolă din comuna 23 August recoltatul orzului s-a terminat, iar la cooperativa agricolă din Moșneni recoltatul acestei culturi s-a executat pe o suprafață de 35 hectare din cele 40 ha cultivate. Recoltatul orzului se apropie de sfîrșit și la cooperativa agricolă de producție din Costinești. în toate cooperativele agricole din raza orașului Constanța, paralel cu recoltarea orzului se execută stringerea paielor, recoltatul furajelor pentru fin și masă verde și au început arăturile de vară. In prezent, există o suprafață de 1.158 hectare eliberată de fînuri, masă verde și paie, din care, pe aproape 400 hectare s-au și executat arături, în scopul sporirii producției de furaje, o însemnată parte din această suprafață va fi însămînțată cu diferite culturi furajere, mai ales pentru masă verde. PLANUL SEMESTRIAL ÎNDEPLINIT La sfîrșitul ultimului schimb din ziua de 26 iunie a.c., colectivul de muncă de la Exploatarea minieră Somova, raionul Tulcea, a raportat îndeplinirea integrală a planului de producție pe primul semestru al anului. Muncind cu avînt sporit în întrecerea socialistă, minerii, perforatorii, artificierii, vagonetarii și muncitorii stației de Rotație a baritei au realizat peste plan o producție globală de cca. 2.000.000 lei. După date preliminare, ei au obținut în primele 6 luni ale anului 1.053.000 lei economii, 2.650.000 lei beneficii și 3.387 tone de barită peste plan, depășind astfel și angajamentele luate în cinstea celui de-al IV-lea Congres al partidului. La baza rezultatelor obținute în primul semestru, au sta;bat buna organizare a muncii,, introducerea tehnicii noi și a procedeelor avansate de lucru in tot mai multe sectoare de activitate (fapt ce a făcut ca și productivitatea munciao să crească față de plan cu 11,59 la sută), precum și entuziaști cu care a lucrat întreg personalul minei, din rîndul căruia se evidențiază minerul Paraschiv Petre, artificierul Matei Dumitru, și ortacii din schimbul condus de Cuza Dumitru. N. VASILE