Dobrogea Nouă, septembrie 1965 (Anul 18, nr. 5307-5332)

1965-09-01 / nr. 5307

A ■А x y X -i I PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA1 Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XVIII nr. 5307 | Miercuri 1 septembrie 1965____________4 pagini 25 bani succese In Întrecerea SOCIALISTĂ CU PLANUL PE 8 LUNI ÎNDEPLINIT Comuniștii Rusu Gh. și Moșoianu Ion, mecanici mentori de la S.N.C., sunt evidențiați în întrecerea socialistă. (Foto: Gh. Ciorobea) TULCEA Spintecând suprafața unduită a Dunării, lotcile pescărești trase de vase motorizate se îndreaptă grăbite spre cherhanale. Harnicii pescari ai întreprinderii piscicole Tulcea au înscris și de această dată la succesele de pînă acum noi și însemnate realizări pe graficele întrecerii socialiste. Astfel, de la începutul anului și pînă acum, planul de producție a fost depășit cu peste 70 tone de pește proaspăt. Prin hărnicia și priceperea lor comuniștii Haralambie Haralambie, Covaleev Simion de la Mila 23 și Trofin Vidinei, Ion Simioncencu, Andrei Sorenco și alții s-au situat în fruntea întrecerii socialiste. Aceste realizări frumoase obținute de colectivul nostru de muncă sînt strîns legate de măsurile tehnico-organizatorice aplicate în producție de conducerea întreprinderii, la indicația comitetului de partid. Astfel, toate secțiile și brigăzile piscicole au fost dotate din timp cu scule și unelte pescărești adecvate sezonului respectiv și fiecare muncitor a primit echipamentul de protecție necesar. De asemenea, în scopul ușurării efortului fizic al pescarilor, secțiile piscicole au fost dotate cu ambarcațiuni motorizate, care transportă bărcile cu pescari în bunurile piscicole îndepărtate și de mare productivitate. Totodată, ambarcațiunile motorizate asigură transportul rapid al peștelui proaspăt de la brigăzile de pescari la cherhanale. Atenția colectivului nostru de muncă este îndreptată în prezent și asupra pepinierelor piscicole. Astfel, în decursul lunii august comitetul nostru de partid a analizat stadiul pregătirii declanșării campaniei pescuitului de recoltă la pepinierele piscicole, care va începe în luna septembrie, în acest scop s-au stabilit măsuri corespunzătoare pentru buna desfășurare a pisciculturii dirijate în această campanie. De asemenea, s-au pregătit condițiile de iernat ale puietului de crap din pepiniere și ale reproducătorilor de crap necesari populării și reproducerii în campania anului viitor. COZLOV PERFIL, de la I.P. Tulcea Muncitorii, tehnicienii și inginerii Fabricii de conserve de legume și fructe „Dunărea“ Tulcea, desfășoară cu intensitate întrecerea socialistă pentru îndeplinirea ritmică a sarcinilor de plan. Ca urmare a acestui fapt, pînă la 28 august a.c., ei realizaseră planul lunar de producție în proporție de 115 la sută. Prin munca întregului colectiv, din rîndul căruia s-au evidențiat schimburile conduse de Ion Zoica și Kardoș Elena, au fost date peste plan, de la începutul campaniei de conservare și pînă în prezent, 35 tone dulceață și gemuri, 196 tone conserve mazăre boabe și alte produse. ★ Ca urmare a entuziasmului cu care s-a muncit pînă în prezent, rezultate de seamă au fost obținute și la Unitatea de industrializare a lemnului Tulcea. Recent colectivul de muncă de aici a raportat îndeplinirea planului cu 105 la sută pe cele 8 luni ale anului, precum și economii și beneficii pe numai 7 luni de 90.000 lei și respectiv 140.000 lei. N. VASILE CERNAVODA Zilnic, de la rampa de expediere a Fabricii de ciment „Ideal“ din Cernavoda, pornesc zeci de vagoane, ducînd sute de tone de ciment către șantierele patriei noastre socialiste. Este vorba de prinosul muncii de zi cu zi a harnicilor cimentiști cernavodeni care, neprecupețind nici un efort în lupta lor îndîrjită cu stîncile milenare pe care le dizlocă de la carieră, sau înfruntând vara și iarna dogoarea cuptoarelor uriașe, obțin realizări tot mai semnificative pe frontul muncii avîntate. Fie că este vorba de minerul Constantin Mihai, de mecanicul de locomotivă Nicolae Călin, morarul Neacșu Alexandru, cucătorul Tudorică Nicoale, șoferul Anghel Oprișan sau de echipa condusă de Nicolae Vină de la atelierul de întreținere, de brigada condusă de Fălfan Aurel de la concasare, despre toți se poate vorbi cu aceeași mîndrie. Prin hărnicia și priceperea lor, alături de întregul colectiv de muncă al fabricii, ei au reușit să înscrie pînă acum pe graficele întrecerii 4.857 tone de clincher și 1.990 tone de ciment date peste plan, ceea ce, spre satisfacția tuturor, a condus la îndeplinirea sarcinilor ce plan pe primele opt luni ale acestui an cu șase zile înainte de termen. In lupta pentru obținerea de cît mai mult ciment peste plan și de calitate, n-a fost neglijată nici latura activității economicofinanciare a fabricii. Militind pentru reducerea tot mai substanțială a cheltuielilor efectuate pe tona de ciment și valorificând în acest scop toate rezervele interne, harnicii cimentiști au reușit să obțină 420.000 lei economii suplimentare la prețul de cost și peste 100.000 lei beneficii peste plan. Pe lângă aportul întregului colectiv, la obținerea succeselor amintite mai sus au contribuit din plin și aplicarea în procesul de producție a măsurilor cuprinse în planul M.T.O. Dintre cele mai importante, amintim : punerea în funcțiune a tirajului artificial la cuptoarele 1 și 2, repararea mecanică corespunzătoare a tuturor subansamblelor de la cuptoare, lărgirea pe bază de modificări constructive a zonei reci de la cuptorul nr. 3 și altele care au influențat și asigurat pe deplin buna desfășurare a activității productive. FABRICA DE CELULOZA SI HÎRTIE PALASI Conductorul Gh. Ungureanu supraveghind mașina de tăiat hîrtie în diferite dimensiuni. T In ziarul de azi . . £ Interviul nostru: Despre actuala și viitoarea stagiune a pag. a II-a • Simplitatea unei biografii pag. a II-a • Mereu în frunte pag. a III-a • Culturi irigate pag. a III-a pag. a III-a • Măsuri eficiente I UL220 ÎMBUNĂTĂȚIREA CONTINU A PROCESULUI INSTRUCTIV-EDUCATIV Zilele acestea, în cea de-a lll-a sesiune ordinară a Sfatului popular al orașului Constanța, deputații au luat în dezbatere raportul comitetului executiv cu privire la desfășurarea procesului instructiv-educativ în anul școlar 1964-1965 în învățămîntul de stat, și măsurile care trebuie luate pentru deschiderea noului an școlar, precum și coraportul comisiei permanente învățămînt și cultură.  Sesiunea a apreciat că, sub conducerea organelor locale de partid și de stat, învățământul de stat din orașul Constanța a cunoscut o largă dezvoltare. Au fost construite noi și moderne școli, la o parte din cele existente li s-a mărit spațiul de școlarizare, au fost dotate cu materiale didactice corespunzătoare, iar numărul învățătorilor și profesorilor a sporit. Procesul instructiv-educativ în școlile din raza orașului nostru, se spunea în raportul comitetului executiv, s-a îmbunătățit considerabil. Elevii și-au însușit un bogat bagaj de cunoștințe, la nivelul cerințelor programelor școlare, cunosc și prețuiesc mărețele realizări obținute de poporul nostru, sub conducerea partidului. Exigenta tot mai mare față de instrucția și educația elevilor a dus la studierea și aplicarea în continuare de către cadrele didactice a căilor și metodelor de ridicare a calității învățămîntului, la folosirea unor mijloace cât mai perfecționate în sprijinul studiului și asimilării cunoștințelor de către elevi. Sesiunea a apreciat că în anul școlar 1964—1965 cadrele didactice din orașul nostru s-au preocupat mai mult de îmbunătățirea procesului instructiv-educativ al elevilor. S-a putut constata că marea majoritate a învățătorilor și profesorilor s-au prezentat mai bine pregătiți la clasă, au folosit mai des materialul didactic, s-au preocupat mai mult de legarea cunoștințelor de viață și au aplicat mai bine îndrumările metodice. Cadrele didactice s-au preocupat mai mult pentru asigurarea conținutului științific și educativ al lecțiilor, să formeze la elevi concepția materialistă despre lume și societate, să-i educe în spiritul moralei comuniste. Ca urmare a acestora, la sfîrșitul anului școlar 1964—1965 la cursurile de zi au promovat 28.771 de elevi, reprezentînd 90,50 la sută, la învățămîntul seral (clasele VIII-XI) au promovat 998 de elevi, iar la cursurile fără frecvență 2.517 elevi. De asemenea, s-a constatat, spunea în cuvîntul său deputatul Mareș Toma, că la clasele I—IV rezultatele la învățătură s-au îmbunătățit mult în ultima parte a anului școlar trecut, făcând să crească numărul elevilor cu majoritatea mediilor de la 7 în sus, precum și numărul claselor fără repetenți. Aceste creșteri exprimă de fapt interesul manifestat de învățători și profesori pentru a se pregăti cit mai temeinic la lecții, căutînd în același timp să-și perfecționeze metodele de predare și măiestria pedagogică în general. Au fost cadre didactice ca Dăneț Constantin, Ancuța Virginia, Butnăreanu Matilda, Negoescu Olga, A. Cristescu, precum și altele care au organizat lecții la un nivel corespunzător. Desfășurînd cu pasiune și interes munca la catedră, mulți profesori de la școlile din orașul Constanța au obținut în predarea obiectelor rezultate bune și foarte bune. Dintre aceștia amintim pe Țicăloiu Valentina, Gîngă Ileana, Codreanu Elena, Leonte Paraschiva, Goruneanu Flora, Grosu Valerian, Creteanu Maria, Oprișan Maria, Vodă Ion, Coronea Mioara, Niță Elena și mulți alții E adevărat că în anul școlar 1964—1965 au fost obținute o seamă de realizări, contribuind la ridicarea procesului instructiv-educativ al elevilor, dar sesiunea n-a scăpat din vedere și unele lipsuri care s-au manifestat, spre care comitetul executiv al Sfatului popular al orașului Constanța, conducerile școlilor să-și îndrepte toată atenția. S-a constatat că unele cadre didactice ca Nasipali Raime, Calila Amurzache, Dudur Elena și Buzea Constantin în timpul anului școlar nu au reușit să ridice nivelul lecțiilor predate la nivelul cerut de program a școlii, datorită unei insuficiente pregătiri de specialitate și metodice. De asemenea, în anul școlar trecut, așa cum sublinia în cuvîntul său deputata Georgescu Filofteia, unii profesori și învățători, diriginți nu s-au străduit în suficientă măsură să strîngă mai mult legăturile cu părinții elevilor. Unii elevi care obțin rezultate mai slabe la școală nu au fost ajutați întotdeauna să-și organizeze mai bine munca de studiu, cu părinții acestora s-a stat prea puțin de vorbă pentru a-i determina să-i ajute mai mult pe copii, împărtășind din experiența sa prof. Stănescu Valentina s-a referit în cuvîntul său la munca proprie, individuală a elevilor acasă. După cum elevii știu să-și organizeze munca de studiu, spunea vorbitoarea, depinde în mare măsură rezultatele pe care le obțin la școală. Fără îndoială că pentru aceasta e nevoie de un control și sprijin permanent atît din partea cadrelor didactice cit și a părinților. De aceea, e necesar ca noi, cadrele didactice să acordăm elevilor un ajutor diferențiat și în permanență, ca aceștia să poată însuși cit mai temeinic cunoștințele predate. De asemenea, au existat tip (Continuare in pag. a III-a) MiI de tone de țevi, produse ale industriei noastre românești, sunt exportate în țări străine prin portul Constanța. Volumul bunurilor alimentare de larg consum desfăcute populației prin rețeaua comercială a crescut considerabil. Sub ochii noștri s-au construit fabrici moderne, dotate cu mașini și utilaje perfecționate, capabile să producă bunuri de consum la nivelul exigențelor actuale. Unitățile comerciale care desfac populației produsele fabricate au fost înzestrate, de asemenea, cu cele necesare. Un exemplu concludent îl constitue construirea și darea în exploatare a unei noi fabrici de produse lactate proaspete în orașul Constanța. Intrînd în fabrică constau cu satisfacție că instalațiile moderne și aparatura nouă cu care este înzestrată, pot satisface fără îndoială în orice anotimp cerințele populației de pe litoral și regiune cu produse lactate de bună calitate. Și totuși, în cursul unei anchete efectuate de ziarul nostru atît la întreprinderea producătoare I.C.I.L. Constanța cît și la I.C.R.A. și O.C.L. „Alimentara“, beneficiarii principali ai acesteia, a reieșit faptul că nu întotdeauna I.C.I.L. s-a achitat cu cinste față de sarcinile contractuale cu beneficiarii. — Am avut nenumărate cazuri în cursul sezonului de vară din anul acesta — spunea tovarășul Stan Constantin, director la O.C.L. „Alimentara“ — cînd comenzile noastre au fost onorate numai parțial, mai ales la unele sortimente ca laptele dulce, laptele bătut și iaurt din cauza calității lor necorespunzătoare. In ziua de 28 iulie, de pildă, 3.000 litri de lapte dulce din 15.000 litri livrați au fost returnați, iar în ziua de 29 iulie din comanda noastră de 4.700 kg iaurt s-au livrat doar 160 kg din cauză că nu era corespunzător din punct de vedere calitativ. — Aceleași deficiențe întîlnim și la noi — ne-a declarat tovarășul Secărea Constantin, directorul I.C.R.A. Constanța. Cu avizul nr. 05648, de pildă, ni s-a livrat un lot de telemea de vacă cu umiditate depășită, grăsime sub limită și consistență moale. La raidurile de la suprafața putinii se găsesc bucăți de brînză corespunzătoare, iar la mijlocul și în partea de jos a putinii se găsesc bucăți de brînză complet sfărîmate, lichefiate și fără aspect comercial. Am primit și cantități de brînză, care neputîndu-se încadra la nici o calitate a fost refuzată. Nici ambalajul nu este corespunzător în sensul că la unele putini din cauza garniturilor deteriorate se elimină saramura, ceea ce periclitează conservarea pe perioada depozitării și predispune produsul la dospire, îngălbenire și degradare. Din această cauză începind din iunie am numit un delegat permanent la frigoriferul Palas în vederea recepționării produselor la fața locului. Astfel, marfa necorespunzătoare se înlocuiește pe loc la recepție cu marfă corespunzătoare. După cum se vede, din cele declarate se trage firește concluzia că produsele lactate pornesc de la furnizor spre beneficiari avînd unele minusuri calitative și că ultimii nu poartă nici o vină pentru că aceste produse ajung la consumator așa cum sînt fabricate, fără a se deprecia calitatea pe rețea. Oare numai la I.C.I.L. sînt deficiențe? Să vedem și părerea producătorului. Iată ce ne-a declarat, referitor la această problemă tovarășul Micu Gheorghe, inginer șef la I.C.I.L. Constanța : — Nu putem spune că suntem perfecți, întreprinderea noastră produce pe an peste 7.000 tone de brînzeturi și alte produse lactate proaspete. Evident că la cantitățile industriale de produse pe care le fabricăm se mai strecoară și (Continuare in pag. a II-a) De ce se depreciază calitatea? i Jl