Dobrogea Nouă, octombrie 1965 (Anul 18, nr. 5333-5359)

1965-10-09 / nr. 5340

Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XVIII nr. 5340 Sîmbătă 9 octombrie 1965 4 pagini 25 bani IN PREAJMA ZILEI PETROLISTULUI un bilanț rodnic pompe care asigură o deservire rapidă, precum și prin darea în folosință anul acesta a unor noi stații moderne, planul de desfacere a produselor petroliere la consumul intern pe 9 luni a fost depășit cu 10.352.000 lei. Totodată, prin măsurile tehnico-organizatorice luate în cadrul întreprinderii, planul de desfacere la export a fost depășit pe 9 luni cu 61.192 tone de produse petroliere. Succesele de pînă acum constituie un prețios imbold în activitatea harnicului colectiv de aici pentru îndeplinirea exemplară a sarcinilor de plan și a angajamentelor luate in întrecerea socialistă pe anul în curs și premisele asigurării începerii în bune condițiuni a activității productive pe anul viitor chiar din primele zile. Muncitorii, inginerii și tehnicienii de la întreprinderea de condiționare și livrare a produselor petroliere din Constanța intîmpină Ziua petrolistului cu noi și însemnate realizări in producție. Comunistul Epure Mircea de la stația pompe se numără printre evidențiații în întrecerea socialistă. Muncitorii, inginerii și tehnicienii întreprinderii de condiționare și livrare a produselor petroliere din Constanța, desfășurînd larg întrecerea socialistă pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, au obținut un bilanț bogat de realizări pe cele 3 trimestre care au trecut din anul acesta. Bunăoară, ca urmare a modernizării stațiilor „PECO“ de Pe litoral și din regiune cu Puternice pîrghii metalice, macaralele portului Constanța sunt solicitate în permanență la încărcarea și descărcarea mărfurilor din navele românești și străine ce acostează în portul nostru. (Foto: Gh. Papagheorghe) Poate fi realizat planul și pe sortimente La sfîrșitul celor trei trimestre din acest an, situația realizărilor dobîndite de muncitorii, inginerii și tehnicienii Fabricii de ciment din Medgidia apare nesatisfăcătoare. Deși pe această perioadă, planul a fost pășit valoric cu 321.000 lei dela producția globală și cu 898.000 lei la producția marfă, la principalele sortimente există rămîneri în urmă față de sarcinile planificate. La ciment, de pildă, apare o nerealizare de 5.910 tone, iar la clinchet de 10.540 tone. Nici la livrări, planul n-a fost realizat, existînd față de sarcina planificată pe 9 luni o nerealizare de 14.927 de tone. Nerealizarea planului la sortimentele amintite provine în special de la opririle neplanificate ale cuptoarelor: în cursul trimestrului III a.c., de pildă, cuptorul 7 cu cea mai mare capacitate a fost oprit peste 10 zile pentru refacerea zonei de lanțuri, cuptorul 2 a fost oprit pentru extinderea zonei de lanțuri, iar cuptorul 4, care nu funcționează în prezent, este oprit pentru reparații la răcitoare. De asemenea, morile de ciment au fost oprite parțial din cauza lipsei spațiului de depozitare. Din lipsă de vagoane C.F.R., mai ales în luna august, s-a ajuns la stocul maxim de depozitare și a trebuit să se oprească producția. Neasigurarea ritmică a vagoanelor a afectat, firește, și realizarea planului la livrări. Va fi totuși realizat planul și la sortimente în perioada care a mai rămas pînă la sfîrșitul anului ? La această întrebare ne-a răspuns tovarășul ing. Savidis Constantin, directorul fabricii. — Avem toată certitudinea că in cursul trimestrului IV, ultimul trimestru din acest an, vom recupera rămînerile în urmă la sortimente și vom îndeplini planul de producție pe întreg anul la toți indicatorii. Și iată de unde pornește această certitudine. In primul rind, vom aplica pînă la sfîrșitul anului, zone de lanțuri cu perdele și filtru de pastă la cuptoarele 4, 5 și 7, urmînd să aplicăm această îmbunătățire în anul viitor și la celelalte cuptoare. Pe lângă reducerea consumului specific de păcură această măsură va contribui la reducerea pierderilor de materiale creșterea productivității cuptoaștrelor respective. La cuptoarele 1 și 6, vom definitiva executarea instalației de captare centralizată a prafului de la camerele de fum și canalele de gaze. De asemenea, vom asigura punerea in stare de funcționare a electrofiltrului de la cuptorul nr. 7 și valorificarea totală a prafului captat, ceea ce va spori producția. O contribuție deosebită la realizarea planului va aduce punerea în funcțiune pe data de 15 octombrie a unei noi mori de pastă cu o capacitate de 90 tone pe oră. La morile noi de ciment, obținerea unor producții sporite și de calitate a fost asigurată prin montarea separatoarelor; în prezent, se lucrează la îmbunătățirea ventilației de la moara de ciment nr. 13, tot în scopul de a se obține o producție sporită. în afară de aceste măsuri, trebuie să amintesc și de unele pregătiri pe care le-am făcut pentru iarnă. în carieră, au fost reparate excavatoarele, s-a asigurat rețeaua electrică și se lucrează in prezent la drenarea carierei pentru a nu se inunda fronturile de lucru. Privind asigurarea fabricii cu materiale de masă, s-au format stocuri suficiente de gips, pirită, zgură și altele, iar pentru buna funcționare a agregatelor s-au executat lucrările de izolații la conducte, cabluri și declanșări la principalele utilaje. Toate aceste măsuri tehnico-organizatorice care au fost aplicate în sectoarele productive, precum și măsurile pe care le-am luat pe linia asigurării producției pe timp de iarnă vor sta la baza realizării planului pe anul în curs și vor crea fără îndoială condiții pentru îndeplinirea planului pe anul viitor încă din primele zile. Deși, după cum reiese, există condiții și s-au luat măsuri care să conducă la realizarea planului, în perioada scurtă care mai rămas pînă la sfîrșitul anului, atenția întregului colectiv de muncă al fabricii și în special a cadrelor tehnice trebuie concentrată asupra urmăririi modului de funcționare a agregatelor la parametrii stabiliți, atît la secția mori de pastă și ciment, cît și la secția cuptoare. Recupera(Continuare în pag. a IlI-a) Cercetătorii din Maliuc, în sprijinul producției de stuf „Universitatea stufului“ cum este denumită Stațiunea experimentală stuficolă „Delta Dunării“ din Maliuc, aduce o prețioasă contribuție la rezolvarea problemelor complexe ridicate de strîngerea „aurului deltei“. După cum relata tovarășul ing. Daniil Comei, directorul Stațiunii, aportul colectivului de cercetători de aici se face din plin simțit și în actuala campanie de recoltare a stufului. Printre altele, au fost experimentate și omologate noi tipuri de utilaje folosite în deltă. Este vorba de agregatul cu bandă transportoare pentru încărcarea mecanizată a stufului pe ceasuri, precum și de mecanizarea unor lucrări în depozitele de stuf. Rezultate bune, care permit trecerea la o nouă fază de experimentare, s-au obținut în acest an și la utilajele plutitoare tip „Reghin“ pentru recoltatul stufului în apă, cît și la agregatele ușoare pentru recoltatul stufului pe plaur. Pe linia asigurării fondului stuficol la nivelul sarcinilor sporite privind producția de stuf în campania 1965—1966, cadrele de specialitate ale stațiunii au participat activ la depistarea unor noi zone stuficole. Ca rezultat, în această campanie suprafața de exploatare a stufului este cu circa 30.000 ha mai mare decît în campania trecută. N. SIMION ÎN ZIARUL DE AZI, pag. a II-a ÎNVĂȚĂTURII . . . . • PREGĂTIREA * Adunante de alogeri» trebUIE Să organizațiile U.T.C. ÎNCEAPĂ DE PE BILANȚ ȘI ACUM ÎNVĂȚĂMINTE pag. a III-a • O COMISIE • MUNCA EDUCATIVA — PERMANENTA ACTIVĂ IN SPRIJINUL I VIZITA IA ȚARA NOASTRĂ A PREȘEDINTELUI REPUBLICII INDIA, DR. S. RADHARRISHNAN Convorbiri oficiale româno-indiene La Palatul Consiliului de Stat au avut loc vineri la convorbiri oficiale între amiază președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, și președintele Republicii India, dr. Sarvepalli Radhakrishnan. Din partea română au participat Constanța Crăciun, vicepreședinte al Consiliului de Stat, Grigore Geamănu, secretarul Consiliului de Stat, George Macovescu, adjunct al ministrului afacerilor externe, Cristofor Simionescu, membru al Consiliului de Stat, Aurel Ardeleanu, ambasadorul Republicii Socialiste România în India. Din partea indiană au participat A. M. Thomas, ministru adjutant al președintelui, K. R. F. Khilani, ambasadorul Indiei la București, Y. D. Gunderta, secretarul președintelui, generalmaior G. S. Gill, secretarul militar al președintelui, dr. S. Gopal, director în Ministerul Afacerilor Externe. (Agerpres) Recepție la Palatul Consiliului de Stat Președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, Chivu Stoica, a oferit vineri seara o recepție la Palatul Consiliului de Stat, cu prilejul vizitei în țara noastră a președintelui Republicii India, dr. Sarvepalli Radhakrishnan. Au luat parte Ion Gheorghe Maurer, Ștefan Voitec, Constanța Crăciun, Gheorghe Rădulescu, Grigore Geamănu, membri ai Consiliului de Stat și ai guvernului, conducători ai unor instituții obștești, centrale și organizații Justinian, patriarhul Bisericii ortodoxe române, oameni de cultură, generali și ofițeri superiori, ziariști români și corespondenți ai presei străine. Au participat șefi ai misiunilor diplomatice acreditați la București și alți membri ai corpului diplomatic. La începutul recepției, au fost intonate imnurile de stat ale celor două țări. Recepția s-a desfășurat într-o atmosferă cordială. (Agerpres) Vizite ale președintelui prin Capitală Președintele Republicii India, dr. Sarvepalli Radhakrishnan, împreună cu persoanele oficiale indiene care îl însoțesc, au vizitat vineri dimineață noi cartiere de locuințe și construcții social-culturale ale Capitalei. Oaspeții au vizitat apoi Muzeul Satului, unde au fost întâmpinați de Ion Moraru, vicepreședinte al Comitetului de Stat pentru Cultură și Artă. Președintele Indiei a semnat în cartea de onoare a muzeului. Oaspeților le-au fost oferite obiecte de artizanat și publicații ale muzeului, în timpul vizitelor prin Capitală, președintele Indiei a fost însoțit de Ion Cosma, președintele Comitetului Executiv al Sfatului popular al Capitalei și prof. Cristofor Simionescu, membri ai Consiliului de Stat. Aurel Ardeleanu, ambasadorul Republicii Socialiste România în India, general-maior Constantin Popa, Horia Maicu, arhitectul șef al orașului București, precum și de K.R.F. Khimani, ambasadorul Indiei la București. (Agerpres) Indiei Prezențe românești peste hotare ROMAN Corespondentul Agerpres, 1. Mărgineanu, transmite : Președintele Republicii Italia, Saragat, a primit joi seara la Palatul Quirinale o delegație a Comunității europene a scriitorilor. Din delegație a făcut parte și Titus Popovici, membru al Comitetului de direcție al Comes, într-o scurtă alocuțiune, președintele Saragat și-a exprimat convingerea că membrii acestei comunități își vor aduce contribuția la apropierea între popoare. ★ SOFIA (Agerpres). La 7 octombrie au luat sfârșit la Sofia lucrările consfătuirii Biroului Comisiei tehnice a Organizației internaționale de radio și televiziune (O.I.R.T.). Participanții la consfătuire au discutat probleme legate de îmbunătățirea activității grupelor de studii. Din Republica Socialistă România au participat Ioniță Bujor, vicepreședinte al Comitetului de Radio și Televiziune, și ing. L. Constantinescu, de la Ministerul Transporturilor. ★ BERLIN 8 — Corespondentul Agerpres, Ștefan Deju, transmite , în seara zilei de 7 octombrie, a avut loc la Friedrichstadtpalast din Berlin premiera spectacolului „Revista dragostei“, prezentat de Teatrul satiric muzical „C. Tănase“ din București. Publicul berlinez a primiți cu entuziasm spectacolul prezentat de artiștii români: Mircea Crișan, Doina Badea, Constantin Drăghici, actorii Zizi Șerban, Mihai Ciucă, Al. Lulescu, Stela Popescu și Horia Căciulescu, precum și soliștii și corpul de balet al teatrului au fost îndelung aplaudați, întregul spectacol s-a bucurat de succes. Teatrul satiric muzical „C. Tănase“ va prezenta spectacole în capitala R.D. Germane pînă la sfîrșitul acestei luni. Ritm intens lucrărilor agricole actuale în ultimele zile au fost obținute rezultate mai bune la executarea lucrărilor agricole actuale. Astfel, în cooperativele agricole de producție, s-a terminat însămînțatul orzului, în multe raioane fiind pe sfîrșite și însămînțatul griului. Au terminat însămînțatul grîului Ca urmare a organizării temeinice a muncii, a folosirii timpului de lucru și a capacității tractoarelor, 46 cooperative agricole din regiunea noastră au terminat însămînțatul grîului. Numai, în raionul Tulcea, raion fruntaș la însămînțări, au terminat această lucrare 16 cooperative agricole de producție. Un număr însemnat de cooperative agricole care au terminat însămînțatul grîului sînt situate în raioanele Medgidia, Hîrșova și raza orașului Constanța. Printre cooperativele agricole care au terminat însămînțatul grîului amintim pe cele din Tariverde, Beștepe, Viișoara, Petroșani, Cuza Vodă, Siminoc, Gălbiori, Agigea etc. Recoltatul porumbului a rămas în urmă în unitățile agricole porumbul a fost recoltat pe suprafața de 59.000 ha, reprezentând 32 la sută din plan, în unitățile unde au fost mobilizate un număr mai mare de brațe de muncă și a fost folosit din plin timpul de lucru suprafețele recoltate sunt mai mari. Astfel, în cooperativele agricole din raza orașului Constanța și gospodăriile de stat din Trustul de sud, porumbul a fost recoltat pe 55 la sută din plan. Sunt, în schimb, raioane unde se lucrează într-un ritm lent la recoltatul porumbului. Așa, de pildă, în raionul Istria s-au recoltat abia 2.450 ha — 14 la sută, iar în raionul Hîrșova, 2.400 ha — 15 la sută. Suprafețe mici de porumb au fost recoltate și în cooperativele agricole din raioanele Medgidia, Tulcea, Macin și Adamclisi. Sunt unități, ca de exemplu Pietreni, Săcele, Murfatlar etc., unde sunt mobilizate la recoltatul porumbului puține brațe de muncă. Ca urmare, suprafețele recoltate zilnic sunt foarte mici. Timpul este prielnic intensificării ritmului de executare a acestei lucrări. Trebuie însă mai multă organizare, mai multă preocupare. Dar recoltatul celorlalte culturi ? Pe regiune, strugurii au fost recoltați pe 9.600 ha, adică 60 la sută din plan, în gospodăriile de stat din Trustul de nord, ca de altfel și în cooperativele agricole de producție din raionul Tulcea, strugurii au fost recoltați pe 27 și respectiv 49 la sută din plan. Dacă ținem seamă de perioada care s-a scurs de la începerea recoltatului, constatăm că suprafețele realizate sunt foarte mici. Ritmul lent în care se lucrează la recoltatul strugurilor se datorește pe de o parte mobilizării unui număr mic de brațe de muncă, iar pe de altă parte preluării greoaie a acestui produs de către centrele de vinificație. La Macin, de pildă, toate centrele de vinificație au spațiul blocat și, ca urmare, nu se pot prelucra strugurii pe care îi aduc unitățile producătoare. Acest lucru se întîmplă în unele zile și la centrele din Alimanu, Cogealac, Mihai Viteazul etc. La cultura orezului, suprafețele recoltate sunt, de asemenea, mici. Pe regiune au fost recoltate 395 ha — 65 la sută, rămase în urmă fiind raioanele Hîrșova — 44 la sută și Măcin — 58 la sută. De asemenea, cartofii au fost recoltați pe 77 la sută din suprafața planificată, iar sfecla de zahăr pe 45 la sută. Pentru accelerarea ritmului de executare a lucrărilor actuale, consiliile agricole și conducerile unităților agricole vor trebui să ia cele mai eficiente măsuri deoarece orice zi întîrziată aduce după sine pierderi de recoltă. Organizarea temeinică a muncii, mobilizarea tuturor brațelor de muncă și folosirea la maximum a timpului de lucru sunt factori care contribuie la urgentarea lucrărilor agricole actuale. Aspect din complexul de locuințe al muncitorilor portuari de pe șoseaua Mangaliei din Constanța. De la Cabinetul regional de partid Se aduce la cunoștința tuturor studenților Universității serale de partid (toate secțiile și toți anii) că în ziua de 10 octombrie, ora 8, în sala Teatrului de stat are loc deschiderea cursurilor. In aceeași zi și la aceeași oră are loc deschiderea învățămintului ideologic cu cadrele didactice in sala cinematografului „Republica“. Luni 11 octombrie, ora 17, are loc deschiderea învățămîntului cu tovarășii încadrați la studiul individual și la cercuri de tip superior în sala din str. Costache Burcă.