Dobrogea Nouă, martie 1966 (Anul 19, nr. 5460-5486)

1966-03-01 / nr. 5460

I PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA Anul XIX nr. 5460 Marți 1 martie 1966 4 pagini 25 bani SUB SEMNUL IZBÎNZII Cea de-a 25-a zi a lunii februarie a prilejuit în viața și activitatea muncitorilor, navigatorilor, inginerilor și tehnicienilor de la Direcția navigației maritime un eveniment sărbătoresc. In cadrul festivității organizate la clubul direcției, colectivului de aici i-au fost înmînate „Steagul roșu de întreprindere fruntașă“ pe ramură și „Diploma de întreprindere fruntașă“, de către Consiliul Central al Sindicatelor. Prezența steagului roșu în portul nostru maritim încununează strădania muncitorilor și navigatorilor pentru îndeplinirea și depășirea planului de producție și a angajamentelor luate în întrecerea socialistă în ultimul an al sesenalului. Bilanțul activității desfășurate în anul 1965, prezentat de către tovarășul inginer Nicolae Zeicu, directorul D.N.M. Constanța, a scos în evidență rezultatele pozitive obținute în toate compartimentele de muncă ca urmare a eforturilor unite ale întregului colectiv, sub conducerea comitetului de partid. Executarea controalelor privind starea tehnică și de întreținere a navelor, analiza temeinică a modului cum au decurs voiajele efectuate, îmbunătățirea cursurilor personalului navigant la bord și reducerea timpului de imobilizări, efectuarea unui număr sporit de lucrări cu mijloacele bordului, au contribuit — împreună cu larga desfășurare a întrecerii socialiste — la creșterea cu 4,4 la sută a coeficientului de utilizare a capacității parcului de nave și cu 4,47 la sută a productivității muncii pe tona de capacitate. Prin munca plină de abnegație a navigatorilor, în fruntea cărora se situează echipajele vaselor „Ploiești“, „București“, „Dobrogea“, „Cluj“, „Brașov“, „Craiova", „Caransebeș“, „Arad“, „Mangalia“ și „Midia“, s-a reușit o depășire fizică de 104.600 tone a volumului planificat de mărfuri expediate, la parcursul mărfurilor o depășire a planului cu 318.600.000 tone/mile, iar la indicatorul venituri brute în valută — o depășire de 7.746.000 lei. Realizări importante au obținut și lucrătorii din sectoarele de activitate portuară. Trei nave maritime, 42 echipe portuare și 366 de muncitori, navigatori, ingineri și tehnicieni au cucerit — la capătul unei entuziaste strădanii de perfecționare și autodepășire — titlul de fruntași în întrecerea socialistă. Tovarășii Csupor Ludovic, secretar al Consiliului Central al Sindicatelor, Ion Vîlsan, președintele Consiliului regional Dobrogea al sindicatelor, Nicole Stere, adjunct al ministrului transporturilor auto, navale și aeriene, Ion Velișcu, prim-secretar al Comitetului orășenesc Constanța al P.C.R., și Gheorghe Blendea, vicepreședinte al comitetului sindicatului de la D.R.N.C. Galați, au felicitat călduros colectivul C.N.M. Constanța pentru succesele obținute, succese încununate cu primirea „Steagului roșu de întreprindere fruntașă“ pe ramură, urîndu-le succese și mai depline în viitor. Mulțumind pentru felicitările și urările ce le-au fost adresate, Dumitru Tonda, șeful unei echipe fruntașe in întrecerea socialistă de la atelierul de vulcanizare, Alexandru Stoica, comandantul navei „Eforie“, și inginerul Nicolae Săilă, șeful secției manipulări mărfuri, s-au angajat să-și sporească în continuare eforturile pentru o tot mai bună desfășurare a traficului portuar și maritim, parte importantă a tot mai prosperelor schimburi comerciale ale patriei noastre. „Vom munci în așa fel ca steagul fruntășiei să rămînă mereu în portul nostru" — aceasta e hotărîrea care s-a desprins din cuvîntul sărbătoriților. E o hotărîre pe care — însuflețiți de Directivele Comitetului Central al P.C.R. cu privire la criteriile principale ale întrecerii socialiste pe anul 1966, muncitorii, navigatorii, inginerii și tehnicienii Direcției navigației maritime, sub conducerea comitetelor și organizațiilor de partid — o vor traduce cil mai rodnic în faptă. NICOLAE FATU Strungarul Ion Dascălu, de la secția ateliere a D.N.M. Constanța, acordă o atenție deosebită calității pieselor executate. irminniiiinni«iiiii»iii«ii«i.Mi—— — i Intre școală și uzină - o legătură indisolubilă Pentru Șantierul naval Constanța și Uzina de reparații Năvodari, Școala profesională S.N.C. constituie principala sursă de cadre calificate. Ne referim la muncitorii calificați pe care cele două mari întreprinderi îi primesc, la finele fiecărui an școlar, de la această școală. Pornind de la considerentele amintite, am poposit zilele trecute la Școala profesională S.N.C., pentru a lua acest „proces tehnologic“ de calificare încă de la primul „post specializat“. Primul interlocutor a fost tov.Pungă Gheorghe, directorul școlii, căruia ne-am adresat cu cîteva întrebări: — Avînd în vedere specificul școlii, v-am ruga să ne spuneți cum se desfășoară practica elevilor în producție ? — Pe lîngă cunoștințele de cultură generală, elevii primesc un volum considerabil de cunoștințe profesionale, în cei trei ani de școală, teoria și practica se împletesc și se completează reciproc, practica ocupînd în anii doi și trei un loc preponderent în activitatea elevilor. Teoretic, lucrul acesta se înfăptuiește astfel : anul I face o zi teorie și o zi practică, sub supravegherea și maiștrilor-instructori; îndrumarea anul II are același program de clasă și de practică, cu deosebirea că elevii execută practica direct in producție; la anul III, practica în uzină ocupă un loc mai important, executîndu-se 4 zile consecutiv și avînd programul locului de producție. Elevii sunt repartizați pe echipe și iau parte în procesul de producție la fel ca și muncitorii. Ei execută lucrările sub supravegherea muncitorului căruia îi sunt repartizați și a șefului de echipă. — Cum vă sprijină corpul didactic în înfăptuirea practică a programei școlare ? — Corpul didactic al școlii este format atît din profesori de cultură generală, cit și din ingineri, ceea ce face ca problemele de producție să fie cunoscute la zi, legătura lor cu teoria facîndu-se mai lesne. Afară de acest lucru, știindu-se că elevii de astăzi vor fi muncitorii calificați de mîine ai întreprinderilor în care profesorii își desfășoară activitatea de specialitate, se depune un interes sporit în pregătirea lor. — Ce ne puteți spune despre îndrumarea și controlul desfășurării practicii în producție ? — Controlul desfășurării practicii în producție se face de către diriginți, profesorii de tehnologia meseriei și de către conducerea școlii. Există o planificare ce ne ajută să cuprindem toate locurile de practică ale elevilor, atît la școală cit și în uzină. Putem spune că îndrumarea practicii se execută de către cadrele noastre numai la anul I, care face practică în școală, sub directa îndrumare a maiștrilor-instructori, restul elevilor fiind îndrumați de către șeful de echipă și de către muncitorii cărora le sunt dați în primire. Constatările noastre, realizări, dar și lipsuri La Uzina de reparații Năvodari, de practica elevilor se ocupă, din partea uzinei, ing. Cîrtoc Eugen, dispecer la sectorul reparații. Elevii anului III lăcătuși-mecanici, pe care i-am găsit la practică, își desfășurau activitatea împărțiți pe posturi, unde fac practică timp de o lună, după care se schimbă la alt post, prin rotație. Stînd de vorbă și cerîndu-i părerea despre nivelul de cunoștințe și despre comportarea în practică a elevilor, maistrul Penea Dumitru, de la sectorul reparații, ne-a spus : „Bagajul de cunoștințe practice acumulat de către elevi este bun. Ei termină școala avînd categoria a III-a, dar au posibilități ca, aproape imediat ce intră în producție, să-și ridice calificarea cu o clasă sau două. Avem în uzină elevi buni, muncitori, conștiincioși, ca Boarță Alexandru, Bechir Baiduhan, Briceag Ion, Cipăreanu Constantin, Bulumete Constantin, dar și unii care ne TEODOR GUȚU (Continuare în pag. a II-a) VI JÍrIVE,RISTARÁ I ^CU‘aș;A VAINFORMAM Grupe de partid pe blocuri Aplicind prevederile Statutului P.C.R., Comitetul orășenesc de partid Constanța a organizat zilele trecute grupe de partid pe blocurile din noul cvartal de locuințe „Tomis 2“ din oraș. De asemenea au mai fost constituite noi grupe de partid pe unele străzi ale orașului, printre care „Făgetului", „Mărășești“ și altele. Cuprinzînd toți locatarii membri de partid indiferent de organizația de bază din care fac parte, grupele de partid nou create, alături de celelalte grupe de partid pe blocuri și străzi vor contribui la îmbunătățirea continuă a muncii pe tărîm gospodăresc, cultural și politic în cartierele orașului. „Procesul alb" Ieri seară, în sala cinematografului „Republica“ din Constanța a avut loc spectacolul de gală cu filmul artistic românesc „Procesul alb“, o producție a studioului „București“, după un scenariu de Eugen Barbu. Publicul s-au întîlnit cu o parte din realizatorii filmului : regizorul Iulian Mihu, operatorul Aurel Samson și alții. Peste 3.000 de oameni ai muncii , la tratament Deși este încă fatnă, Sanatoriul balnear din Mangalia este din plin solicitat. In prezent, aici se află peste 450 de persoane la tratament. De la începutul sezonului rece, la acest sanatoriu au făcut tratament prin hidroterapie, electroterapie, împachetări cu nămol și parafină, ionizări. Ansamblul de cîntece și dansuri „Brîulețul“ al Sfatului popular regional Dobrogea, s-a întors ieri după-amiază dintr-un lung turneu în țară. In 38 de zile ansamblul dobrogean a dat 73 de spectacole în 67 de localități, întrunind 31.000 de spectatori. După acest turneu de succes, ansamblul urmează să se deplaseze în luna martie în raioanele din nordul Dobrogei, precum și în orașele Galați și Brăila.  Întors din turneu băi de mare în bazinul acoperit și încălzit, mai mult de 3.000 de oameni ai muncii din diferite regiuni ale țării. A In ziarul de azi : SPORT (Pagina a II-a) Literatură artă (Pagina a IlI-a) MĂRȚIȘOR : SIMBOLUL PRIMĂVERII. LUCRĂRI AGRICOLE ACTUALE Ritm intens la rnsămințat In numeroase unități agricole, pe sosele unde terenul s-a zvîntat, mecanizatorii au trecut cu toate forțele la semănat. La cooperativa agricolă de producție din satul 2 Mai, raionul Negru Vodă, se lucrează intens. Mecanizatorii din brigada condusă de Alexandru Petcu, după ce au terminat de însămînțat suprafața de mazăre planificată, au trecut la însămînțatul borceagului. In cîteva zile au fost însămînțate peste 80 de hectare cu culturi furajere. Organizîndu-și bine munca, mecanizatorii Marin Rață și Gheorghe I. Gheorghe au reușit să-și depășească zilnic norma la semănat. Un aport substanțial îl aduc cooperatorii Alexandru Bugiulescu, Ion Agimov, Dumitru Bunoiu și Vasile Mihailov, care, pe semănători, urmăresc ca sămînța să fie introdusă la adîncimea indicată, să nu rămină porțiuni neînsămînțate. Președintele cooperativei agricole, tov. Radu Ilie, e prezent cînd la semănători, cînd la vie, unde se execută tăierea, sau pe sosele de grîu, unde se administrează îngrășăminte azotoase. De asemenea, tov. ingineră Oltea Ițcu, deși răspunde de alte probleme în cadrul cooperativei, în lipsa inginerei Topală merge pe teren acordînd îndrumare celor ce pun în aceste zile bazele primei recolte a cincinalului. Pretutindeni se lucrează cu însuflețire, oamenii acordînd acordă calității acestor lucrări. (Foto : Gh. Ciorobea) grijă deosebită calității lucrărilor. îndată ce timpul s-a făcut frumos, pe ogoarele raionului Tulcea s-a trecut intens la efectuarea lucrărilor agricole de primăvară. Pînă în seara zilei de 28 februarie, mecanizatorii, cu sprijinul membrilor cooperatori din Lazurile, au terminat de semănat, în afara culturii de in ulei, toate culturile din urgența sa. Astfel, au fost însămînțate 80 ha cu mazăre, 15 ha cu ovăz și întreaga suprafață de 75 ha cu borceag și alte plante furajere, în cooperativele agricole de producție din Valea Nucarilor, Agighiol, Poșta, Iulia și Tulcea s-a terminat însămînțatul orzului, mazării, și se lucrează intens la însămînțarea celorlalte culturi planificate. Pe raion, pînă în seara aceleiași zile, au fost însămînțate peste 1.000 de ha cu culturi din prima urgență, efectuîndu-se în același timp alături pe 1.015 ha, iar 2.500 ha au fost grăpate. ★ In cooperativele agricole din raza de activitate a S.M.T.-ului Chirnogeni au fost administrate îngrășăminte chimice pe mai mult de 1.500 hectare de ogoare, iar la cooperativa agricolă din Topraisar ,s-a administrat superfosfat pe 150 hectare din suprafața ce urmează să fie însămînțată cu floarea-soarelui. De mai multe zile s-a început, în întreaga regiune, semănatul culturilor din prima urgență. Mecanizatorii de la gospodăria agricolă de stat Agigea — printre care Onel Marcel, Plugaru Nicolae și Borcea Nicolae — au terminat semănatul borceagului pentru masă verde și execută semănatul borceagului pentru fin pe ultimele suprafețe. Semănatul culturilor din prima urgență s-a terminat, în ultima zi a lunii februarie, în multe cooperative agricole, printre care cele din Negru Vodă, Comana, Valea Seacă și Amzacea, iar în cooperativele agricole din Lumina, Palazu Mare, Poarta Albă și în multe altele, această lucrare se apropie de sfîrșit, încă de pe acum se fac intense pregătiri pentru semănatul florii-soarelui, la brigăzile de la S.M.T.-uri și tractoare sînt probate semănătorilo 2 S.P.C. 2 și S.P.C. 6, iar o parte din mecanizatori au și început lucrările de pregătire a terenului și pentru păstrarea apei în sol. în cooperativele agricole din raza de activitate a S.M.T.-ului Topraisar au fost grupate pînă în prezent peste 2.000 hectare de ogoare, în cele din raza S.M.T.urilor Chirnogeni și Valu Traian — cite 3.000—3.300 hectare. La gospodăria agricolă de stat din Agigea au fost grăpate peste 800 hectare de ogoare. Februarie, lună de primăvară în acest an, a adus mecanizatorilor și primele succese: „în luna trecută — ne spunea tov. DUDĂU ALEXANDRU, inginer șef la S.M.T. Sibioara — noi am realizat aproape 4.500 hectare de arătură normală, ceea ce nu s-a întîmplat în nici unul din ultimii ani". (Continuare în pag. a II-a) ★ La cooperativa agricolă de producție din satul 2 Mai, însămînțările culturilor din prima urgență sînt pe terminate. O mare grijă se a Comunistul Kain Tritan, trecerea socialistă, dar și un sport cazangiule la Șantierul naval Tulcea, este evidențiat cn în El face parte din echipa de luptători a orașului Tulcea. \ Telegrame Comitetului Central al Partidului Popular Revoluționar Mongol Dragi tovarăș!, ULAN-BATOR în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român, al comuniștilor români și al poporului nostru, vă trimitem dv. și prin dv. întregului partid și poporului mongol felicitări cordiale și un solut frățesc cu prilejul celei de-a 45-a aniversări a Partidului Popular Revoluționar Mongol și vă urăm noi succese în activitatea consacrată înfloririi Republicii Populare Mongole. Ne exprimăm convingerea că relațiile de prietenie frățească statornicite între partidele și țările noastre se vor dezvolta continuu, spre binele popoarelor român și mongol, al unității țărilor socialiste și mișcării comuniste internaționale, cauzei păcii și socialismului în lume. Comitetul Central al Partidului Comunist Român Tovarășului FAM VAN DONG Primul ministru al Republicii Democrate Vietnam Dragă tovarășe prim-ministru, HANOI Cu prilejul celei de-a 60-a aniversări a zilei dumneavoastră de naștere vă adresez cele mai sincere felicitări și urări de sănătate și viață lungă. Vă doresc din toată inima succes deplin în activitatea dumneavoastră consacrată triumfului luptei drepte a poporului vietnamez pentru independența, suveranitatea, unitatea și integritatea teritorială a patriei sale. ION GHEORGHE MAURER Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România