Dobrogea Nouă, octombrie 1967 (Anul 20, nr. 5951-5976)

1967-10-18 / nr. 5965

PROLETAR! D!N TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ! Organ al Comitetului regional Dobrogea al P.C.R. și al Sfatului popular regional Anul XX nr. 5965 ! Miercuri 18 octombrie 1967 4 pagini 25 bani 0 COMPONENTA a grijii pentru creșterea nivelului de trai al oamenilor muncii îmbunătățirea condițiilor de locuit a oamenilor muncii este o componentă importantă a grijii pe care 'partidul și statul nostru o poartă ridicării necontenite nivelului de trai al celor ce muncesc. în ultimii 16 ani, statul nostru a alocat construcției de locuințe 23 miliarde lei, ceea ce altfel spus înseamnă o treime din totalul fondului locativ existent în o____ ,4» nr..1 TOȚI ___ «USC* IUJUUC UHUI I V.1UU ppl Intru construcția de locuințe s-au învestit 850 milioane lei, în 1967 volumul acestor investiții se ridică la 3,5 miliarde lei. în perioada 1951—1966 s-au realizat, din fondurile statului, peste 360.000 aspartamente. Paralel, din fonduri proprii și prin credite acordate de stat, populația de la orașe și-a construit 142.000 locuințe, ajungîndu-se ca la finele anului 1966 suprafața locuibilă existentă la orașe să fie de aproape 49 milioane mp. De remarcat că și în viitor, așa cum reiese din documentele Congresului al IX-lea al P.C.R., pe măsura creșterii potențialului economic al țării, statul va repartiza importante mijloace pentru construirea de locuințe spre folosul cetățenilor, numai în anii 1967—1970 se vor construi circa 8,3 milioane mp suprafață locuibilă, dezvoltîndu-se astfel patrimoniul de locuințe proprietate de stat care se închiriază populației. Ia în acest context general, recenHotărîre a Plenarei C.C. al P.C.R. cu privire la dezvoltarea construcției de locuințe, îmbunătățirea administrării și întreținerii fondului locativ și noul regim al chiriilor vine să declanșeze noi factori stimulatori privind dezvoltarea construcției de locuințe, prin folosirea unor pîrghii economice suplimentare și conjugarea de multiple eforturi care vor face ca construcția de locuințe să înregistreze ritmuri rapide de dezvoltare, pe măsura necesităților generale de mărire considerabilă a numărului populației urbane. Astfel — așa cum se arată în Hotărîre — întreprinderile economice vor avea dreptul să construiască locuințe din fondurile proprii pentru salariații lor. Unitățile cooperatiste și alte organizații obștești pot construi și ele, din fondurile proprii, locuințe pe care să le închirieze membrilor lor. Totodată, se vor putea organiza asociații cooperatiste care, pe baza aportului cooperatorilor și a creditelor bancare, vor putea construi locuințe proprietate personală pentru membrii asociațiilor respective. În afară de aceste facilități, creșterea necontenită a veniturilor oamenilor muncii, reflectată în dinamica creșterii nivelului salariului mediu (de la 447 lei în 1953, la 1.244 lei în prezent), la care ,se vor adăuga noi sporuri prin aplicarea măsurilor preconizate în Hotârîrea Plenarei a C.C. al P.C.R. din octombrie privind îmbunătățirea sistemului de salarizare, face să existe posibilități sporite pentru nn pui numiți cu un ochi al clujcanilor, pe o scară mai largă, la construirea de locuințe proprietate personală, venindu-se astfel în întîmpinarea dorinței a foarte mulți cetățeni de a avea căminul lor într-o locuință proprie, pe care s-o folosească urmașii și urmașii urmașilor lor — casa părintească. în acest sens, sînt de remarcat noile avantaje create pentru dezvoltarea construcției de locuințe proprietate personală. Astfel, statul acordă credite pe termen lung cu o dobîndă mică, terenuri în folosință veșnică, scutirea de impozite pe 10 ani a noii locuințe, exceptarea ei de la regimul de normare și repartizare a spațiului locativ, cetățenii din această categorie avînd dreptul de a dispune liber de locuința lor ca de orice alt bun personal (donație, succesiune, vindere — după rambursarea creditului). Un element nou pe care l-a adus recenta Hotărîre în acest sens este prevederea potrivit căreia și unele categorii de salariați, locuitori ai satelor, în special cadre didactice, medici, specialiști din S.M.T.-uri, I.A.S.-uri, C.A.P.-uri, salariații domiciliați în comunele din jurul orașului (30—40 km) vor putea beneficia de credite partea statului, rambursabile din în termene îndelungate, cu ajutorul cărora să-și poată construi locuințe proprietate personală în satele respective. (Continuare în pag. a III-a) PE DOC TOVARĂȘUL NICOLAE CEAUȘESCU) A PRIMIT PE AMBASADORUL REPUBLICII ISLAMICE PAKISTAN Tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a primit marți, 17 octombrie, pe ambasadorul extraordinar și plenipotențiar al Republicii Islamice Pakistan în Republica Socialistă România, Jamsheed K. A. Marker, în audiența de prezentare. Cu această ocazie, a avut loc o convorbire cordială. Președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, a primit pe prințul Gholam Reza Pahlavi Președintele Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer, a primit marți la amiază pe Alteța Sa prințul Gholam Reza Pahlavi, care, împreună cu soția, prințesa Manige, face o vizită de prietenie în țara noastră. La primire, care s-a desfășurat într-o atmosferă cordială, au participat Anghel Alexe, președintele Consiliului Național pentru Educație Fizică și Sport, și Ion Drăgan, secretar general al Consiliului de Miniștri. Au fost prezenți, de asemenea, S. H. V. Sanandaji, ambasadorul Iranului la București, și Abbas Guilanchah, șambelanul Curții Imperiale. Președintele Consiliului de Miniștri, Ion Gheorghe Maurer, a oferit un dejun în onoarea prințului Gholam Reza Pahlavi și a prințesei Manige. (Agerpres) Pe marginea Plenarei Comitetului regional U.T.C. Educarea moral - cetătenească a liderilor - sarcină de mare răspundere Plenara Comitetului regional U.T.C., care a avut loc zilele trecute, a dezbătut una din laturile principale ale activității organelor și organizațiilor U.T.C din regiunea noastră: munca politică-educativă pentru educarea moral-cetățenească a tineretului. Referatul prezentat și discuțiile pe marginea acestuia au scos în evidență că, sub conducerea organelor și organizațiilor de partid, organele și organizațiile U.T.C., în colaborare cu ceilalți factori chemați să se ocupe de educația tineretului, au reușit, prin folosirea multiplelor forme și metode de muncă, să dezvolte acestuia importante trăsături morale, ca: atitudinea nouă față de muncă, unele deprinderi și obișnuințe de comportare civilizată în familie și societate etc. S-a subliniat că un loc important s-a acordat studiului cunoașterii mai profunde a sarcinilor, a problemelor noi, a situației concrete din diverse sectoare și a organizării pe această bază a activităților. Cu prilejul adunărilor generale, al înmînării în mod festiv a buletinelor de identitate și cu ocazia majoratului, tinerii sînt ajutați să cunoască legile statului, Constituția Republicii Socialiste România, drepturile și îndatoririle cetățenești, în vederea orientării tinerilor în viață, a cultivării răspunderii pentru drumul pe care și-l aleg și pentru activitatea socială pe care o prestează, în cadrul plenarei s-a apreciat necesitatea extinderii, cu toate categoriile de tineri, a inițiativei Comitetului orășenesc Constanța al U.T.C., care în colaborare cu conducerile școlilor profesionale a organizat simpozionul pe tema „Ținerii zilelor noastre despre ei înșiși“. Cu această ocazie, absolvenților care se aflau în pragul intrării in producție, li s-a vorbit de către tovarăși vrstnici, despre felul cum au pășit ei în viață, despre năzuințele lor, despre felul în care înțeleg ei să muncească și să trăiască, despre satisfacțiile și bucuriile oferite de activitatea lor creatoare. Problema atitudinii față de muncă și față de respectarea disciplinei în producție a stat în mod deosebit în atenția dezbaterilor din plenară. Referatul, majoritatea vorbitorilor, au subliniat cu tărie faptul că atitudinea față de muncă și față de disciplină reflectă în cel mai înalt grad și măsoară cel mai evident eficiența activității organizațiilor U.T.C. Expunerile, schimburile de experiență, olimpiada pe meserii, întîlnirile cu activiști de partid și de stat, cu specialiști din diferite domenii de activitate i-au ajutat pe tineri să acumuleze cît mai multe cunoștințe, să-și lărgească orizontul politic-profesional. S-a impus astfel, în concluziile dezbaterilor, sarcina ca fiecare organizație să lupte cu toată hotârîrea, folosind metode și forme cît mai variate, pentru a face ca fiecare tînăr să devină la locul de muncă, în școală, un fruntaș, un exemplu. S-a criticat faptul că, în multe întreprinderi, cooperative agricole de producție și școli, opinia colectivă este insuficient folosită de către organizațiile U.T.C. De asemenea, lipsa de preocupare față de aplicarea unor inițiative valoroase a condus la o persistare în lipsuri. La I.M U.M., cu toate că la începutul anului inițiativa „Folosirea la maximum a fiecărui minut în scop productiv“ a fost primită cu mult interes de către tineri, ea n-a mai fost urmărită, ceea ce a făcut ca, după 9 luni de zile, să se înregistreze 355 zile ori absențe nemotivate din partea tinerilor. La fel se poate vorbi și despre inițiativa tinerilor de la S.M.T. Cogealac, în școli, principalul fenomen negativ îl constituie nerespectarea de către elevi a prevederilor regulamentului școlar. La Liceul nr. 4 din Constanța, la Liceul din Mihail Kogălniceanu și la cel din Mangalia, datorită absențelor nemotivate de la ore, au fost exmatriculați un număr mare de elevi, iar organizațiile U.T.C. au stat pasive față de asemenea fenomene. Vastul program de perfecționare a conducerii și planificării economiei naționale, cît și celelalte documente aprobate în unanimitate de Plenara CC. al P.C.R. din 5—6 octombrie 1967 și supuse unei largi dezbateri publice, cer de la organele și organizațiile U T.C. să intensifice munca politico-du M. NICHIFOR (Continuare în pag. a lll-a) In Editura politică a apărut : PROBLEME ACTUALE ALE POLITICII PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Culegere de lecții pentru cursurile și cercurile de la sate. mumm . A Intrat în ultima fază construcția depoului pentru locomotivele Diesel-electrice din Parqs-Constanța, prevăzută a fi terminată pînă la sfîrșitul acestui an. S-a terminat construcția halei principale pentru revizii și reparații, la care se execută în prezent lucrările de finisare și se pregătește montarea podului rulant. De asemenea, s-au terminat lucrările de construcții la platformele de echipare și dezechipare, magazia de uleiuri și instalațiile de alimentare cu combustibil, în timp ce se apropie de sfîrșit și lucrările de construcții-montaj la atelierele pentru întreținerea instalațiilor electrice, stația de acumulatoare, rezervoarele de combustibil și celelalte obiective prevăzute în proiect. ■ La Mangalia, a început construcția unui nou bloc de locuințe cu 56 de apartamente. Acesta este cel de-al doilea bloc de acest tip pe care constructorii de la TC.E.H. Constanța îl înalță la Mangalia. De menționat că ambele blocuri, însumînd 172 apartamente și fiind construite prin metoda cofrajelor glisante, sunt opera proiectanților de la T.C.E.H. Ele vor contribui, pe Ungă extinderea spațiului de locuit în orașul Mangalia, și la înfrumusețarea nnliofflctonjr/vn /OCO/ifŐ^JÍ* ■ „Nisipurile zburătoare“ din Delta Dunării vor putea deveni terenuri fertile, contribuind la economia națională cu importante cantități de produse agricole. Este concluzia cercetătorilor de la Stațiunea experimentală Dobrogea care, timp de mai mulți ani, au întreprins aici studii și experimentări interesante și fructuoase. S-a constatat, astfel, că dacă sub brazda trasă adine în aceste nisipuri se introduce plaur fermentat (un fel de nămol organic rezultat din descomponența rădăcinilor de stuf și resturilor de alte vegetale), „nisipurile zburătoare“ nu numai că pot fi stabilizate, dar li se mărește mult și capacitatea productivă. Rezultatele experimentărilor făcute în zonele Letea și Caraorman sunt elocvente . la porumb s-au obținut producții de peste 7.000 kg boabe la hectar, iar la floarea-soarelui producții de peste 2000 kg la hectar. Recolte bune de pe nisipăriile fertilizate cu plaur s-au obținut și la culturile de secară și sorg- N. SIMION Vizita primului ministru al Republicii India, Indira Gandhi Primul ministru al Republicii India, Indira Gandhi, împreună cu celelalte persoane oficiale indiene, a făcut în cursul zilei de marți o vizită în regiunea Ploiești. Primul ministru al Indiei a fost însoțit de Alexandru Boabă, ministrul petrolului, Mihai Marin, adjunct al ministrului afacerilor externe, Aurel Ardeleanu, amabasadorul României în India, de funcționari superiori din Ministerul Afacerilor Externe. Un prim popas a fost făcut la Rafinăria și Combinatul Petrochimic Brazi, unde oaspeții au fost întîmpinați de Nicolae Tăbîrcă, președintele Comitetului Executiv al Sfatului popular al regiunii Ploiești, Gheorghe Caranfil, adjunct al ministrului industriei chimice, și membri ai conducerii celor două întreprinderi. Directorul general al Rafinăriei Brazi, Bujor Olteanu, și directorul tehnic al Petrochimic, Valentin Combinatului Ioniță, au prezentat principalele secții și produsele acestor mari unități ale industriei petroliere și chimice românești. Vizitînd secția de distilare atmosferică și în vid, oaspeții s-au interesat îndeaproape de parametrii de funcționare a instalațiilor, deoarece o secție asemănătoare, însă cu o capacitate mai mică, realizată de industria românească se află în funcțiune la Gauhati, prima rafinărie din sectorul de stat al Indiei, construită după proiecte și cu utilaje românești. De asemenea, oaspeții au manifestat interes pentru instalațiile de reformare catalitică, care funcționează la Rafinăria Brazi; în urma unui contract încheiat recent, instalații de acest fel vor fi livrate Indiei de industria țării noastre pentru rafinăria ce se construiește la Hardia. Premierul indian și ceilalți oaspeți au vizitat, în continuare, fabricile de olefine și polietilenă din Combinatul Petrochimic, ale cărui produse sunt cunoscute și în India. S-a vizitat apoi Uzina de utilaj petrolier „1 Mai“ Ploiești, unde oaspeții au fost salutați de Mihai Martinescu, adjunct al ministrului industriei construcțiilor de mașini, și conducătorii uzinei. Directorul general, Dumitru Nistor, a prezentat un scurt istoric al uzinei și rezultatele obținute în dezvoltarea și diversificarea producției de utilaj petrolier. Primul ministru al Indiei și persoanele oficiale indiene și române au vizitat apoi secțiile de utilaj și montaj ale uzinei și au asistat la o demonstrație de ridicare a unei instalații de foraj 3 Dh-250, unul dintre cele mai apreciate produse ale uzinei, atît în țară cît și peste hotare- înainte de plecare constructorii de utilaj petrolier au oferit în dar, primului ministru al Indiei, macheta unei instalații de foraj. In continuare, oaspeții au vizitat renumitele podgorii din Valea Călugărească, unde au fost întîmpinați de David Davidescu, vicepreședinte al Consiliului Superior al Agriculturii. Ei au vizitat Institutul de cercetări pentru , viticultură și vinificație din această localitate. La amiază, președintele Comitetului Executiv al Sfatului popular al regiunii Ploiești, Nicolae Tăbîrcă, a oferit un dejun în onoarea primului ministru al Republicii India, Indira Gandhi. In cursul după amiîeziî oaspeții s-au înapoiat la București. Seara, primul ministru al Indiei, Indira Gandhi și persoanele oficiale care o însoțesc au asistat la spectacolul cu baletul „Lacul lebedelor“ prezentat pe scena Operei Române. La sfîrșitul spectacolului înaltul oaspete a oferit artiștilor flori (Agerpres) Citiți în ziarul de azi: 9 MANIFESTĂRI consacrate Marelui Octombrie • NECESITATEA COLABORĂRII dintre școală și familie Pe șantierul de locuințe Tomis-Nord din Constanța. Foto : G. CIOROBEA în stațiunile de pe litoral UN BILANȚ RODNIC Cîteva sute de turiști din țările nordice își petrec, în prezent, la Mamaia, ultimele zile de vacanță. În celelalte stațiuni — exceptînd cele cu profil de tratament — se iau măsuri de conservare a hotelurilor, vilelor și celorlalte construcții în vederea iernii, se întocmesc situațiile cu privire la activitatea turistică. Așadar, se poate spune că, pe litoral, sezonul din acest an s-a încheiat, în dorința de a vă informa asupra rezultatelor obținute în acest domeniu de stațiunile noastre balneare, am adresat tovarășului Ion Popa, vicepreședinte al Sfatului popular al orașului Constanța, cîteva întrebări : 1 — Ce puteți să spuneți despre rezultatele obținute de stațiunile noastre de pe litoral în sezonul turistic 1 din acest an ? — Bilanțul făcut acum cîteva zile arată că hotelurile, vilele și casele de odihnă din stațiunile de pe țărmul românesc al Mării Negre au găzduit peste 370.000 de oameni ai muncii din toate regiunile țării și turiști de peste hotare. Pe lîngă aceștia, orașul Constanța și celelalte stațiuni de pe litoral au fost vizitate în vara aceasta de un mare număr de turiști veniți aici pe cont propriu. Informez pe cititori că, în sezonul din vara acestui an, pe litoralul nostru s-a înregistrat cel mai mare număr de turiști. — La cît se ridică numărul oaspeților de peste hotare care au vizitat litoralul ? — în stațiunile Mamaia, Eforie- Nord și Eforie-Sud și-au petrecut vacanța peste 160.000 de oaspeți din Republica Democrată Germană, Republica Federală a Germaniei, Franța, Polonia, Anglia, Cehoslovacia, Uniunea Sovietică, Belgia, Danemarca, Italia, Norvegia, Suedia și din multe alte țări de pe toate meridianele globului. Alte cîteva zeci de mii de turiști au poposit pentru scurt timp pentru a admira frumusețile litoralului românesc, precum și peisajul inedit al Deltei Dunării. — Ce pregătiri mai importante se fac pentru viitorul sezon ? — în primul rînd, capacitatea stațiunilor se va mări cu peste 6.000 de locuri, prin darea în folosință a noi hoteluri, căsuțe și campinguri ce se execută în prezenta_ Mamaia, Mangalia-Nord și Eforie-Sud. De asemenea, se află în studiu modernizarea datarea plajei din stațiunea Mainaia și continuă lucrările de consolidare și extindere a plajei din Eforie. De pe acum, gospodarii litoralului au început lucrările de reparații și modernizare a unui număr important de hoteluri, vile și cantine, concomitent cu preocuparea de îmbunătățire a gradului de dotare și confort a tuturor stațiunilor. CLAMBA