Dobrogea Nouă, ianuarie 1969 (Anul 22, nr. 6342-6366)

1969-01-14 / nr. 6351

Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și ai Consiliului popular județean provizoriu Anul XXII, nr. 6351 Marți, 14 ianuarie 1969 4 pagini, 30 bani In pag. a 4-a Comentariul zilei Canada va părăsi navet î i. o. ? Pe tot cuprinsul țării, entuziaste întruniri pentru propunerea de candidați ai Frontului Unității Socialiste în alegerile de la 2 martie Luni, într-o atmosferă de puternic entuziasm, au început în întreaga țară propunerile de candidați ai Frontului Unității Socialiste în alegerile pentru Marea Adunare Națională, marcînd deschiderea campaniei electorale pentru alegerea deputaților în forul suprem al țării, precum și în organele locale ale puterii de stat. Ca o expresie a încrederii neabătute a întregului popor față de conducătorul său încercat în opera de construcție socialistă, Partidul Comunist Român, printre primii candidați ai Frontului Unității Socialiste, propuși în însuflețitele adunări ale oamenilor muncii din diferite circumscripții electorale, se află membrii Prezidiului Permanent, ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., și alți conducători ai partidului și statului nostru. Totodată, participanții la adunări au propus drept candidați numeroși muncitori, țărani, intelectuali, oameni ai muncii din rîndurile naționalităților conlocuitoare, bucurîndu-se de binemeritat prestigiu pentru aportul lor la construcția socialistă, la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. In cadrul adunărilor de propunere a candidaților în diferite circumscripții electorale, adunări care s-au ținut în mari întreprinderi industriale, în unități socialiste din agricultură, în instituții, numeroși participanți au relevat că perioada ultimilor patru ani a fost o perioadă de rodnice realizări, de progres în toate sectoarele construcției socialiste, subliniind că toate marile înfăptuiri care au făcut ca România să ofere imaginea unei țări în plin proces de dezvoltare materială și spirituală sunt rodul conducerii de către partid a poporului nostru pe calea construcției socialiste, al unității moral-politice a poporului în jurul Partidului Comunist Român. Zecile de mii de participanți la aceste adunări au dat glas voinței ferme a întregului popor de a-și consacra capacitatea de muncă și creație realizării mărețelor obiective stabilite de Congresul al IX-lea și Conferința Națională a P.C.R., de a sprijini cu toate forțele înfăptuirea politicii interne și externe a partidului, pusă în slujba înfloririi României socialiste, apărării intereselor vitale ale poporului român, triumfului cauzei socialismului și păcii în lume. EVENIMENT DE SEAMA IN VIAȚA POLITICA A TARII Apropiatele alegeri de deputați în Marea Adunare Națională și consiliile populare — primele alegeri de la aplicarea măsurilor de perfecționare a conducerii și planificării economiei naționale și de îmbunătățire a organizării administrativ-teritoriale a României, stabilite de Conferința Națională a P.C.R. — reprezintă un eveniment dintre cele mai însemnate din viața politică a țării, a poporului nostru. Cu acest prilej, toți cetățenii care au împlinit vîrsta de 18 ani își vor exercita unul din drepturile fundamentale înscrise în constituție — acela de a-și alege reprezentanții în organele puterii de stat. Alegerile constituie o nouă și puternică manifestare a democratismului profund al orînduirii noastre, în care poporul este deținătorul suveran al puterii politice, stăpîn al mijloacelor de producție, pe care le folosește în interesul propășirii materiale și sprituale a întregii națiuni, hotărăște și conduce nemijlocit propriile destine, își făurește în mod conștient istoria. Poporul nostru se prezintă la alegerile din anul acesta cu un bilanț bogat în realizări. In perioada care a trecut de la eliberarea țării de sub jugul fascist, socialismul a învins definitiv, atît la orașe, cît și la sate, a fost lichidată pentru totdeauna exploatarea omului de către om, s-au dezvoltat forțele de producție, a crescut întregul potențial economic al țării, relațiile socialiste s-au consolidat în întreaga economie națională; s-au îmbunătățit neîncetat condițiile de viață ale tuturor categoriilor populației; cultura a cunoscut o amplă răspândire în mase, contribuind la lărgirea orizontului de cunoștințe al oamenilor muncii. Amploarea transformărilor care au avut loc în viața poporului, realizările de seamă obținute în construcția economică și socială vorbesc despre marile progrese făcute de țara noastră într-o perioadă istorică scurtă. (Continuare în pag. a III-a) Tovarășul Nicolae Ceaușescu, propus candidat in circumscripția electorală nr. Adunarea de la uzinele „23 August" Unna din cele mai mari citadele ale metalurgiei românești, uzinele „23 August" din Capitală, pentru care ultimul sfert de veac, însemnat o impetuoasă și multilaterală dezvoltare, a cunoscut ieri după-amiază însuflețirea proprie marilor întruniri populare. Aproximativ 5 000 de cetățeni din circumscripția electorală nr. 1 ,"23 August" s-au întrunit aici pentru a propune candidatul Frontului Unității Socialiste în alegerile de deputați în Marea Adunare Națională. In noua și imensa hală de prelucrări mecanice, animată de o atmosferă de puternic entuziasm, erau prezenți metalurgiști de la uzinele „23 August“, „Republica“, Fabrica de mașini-unelte și agregate, muncitori, ingineri și tehnicieni din întreprinderi chimice, electrotehnice și de industrie ușoară, săteni din comunele Pantelimon și Dobrotești, cercetători științifici, medici și profesori, pensionari, gospodine. In cadrul adunării a luat cuvântul tovarășul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., primsecretar al Comitetului municipal București al P.C.R., membru al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Subliniind că alegerile constituie un prilej de adîncă reflecție asupra realizărilor obținute pînă acum în făurirea noii «rînduiri, asupra sarcinilor care stau in fața poporului nostru pentru înfăptuirea în continuare a programului înfloririi României socialiste, vorbitorul a spus printre altele: Sîntem mindri de succesele pe care le-am obținut sub conducerea partidului comunist, de faptul că am reușit, cu brațele și mintea noastră, să punem temelii solide progresului multilateral al țării, să sporim avuția poporului, să asigurăm creșterea permanentă a bunăstării celor ce muncesc, să întărim independența și suveranitatea patriei noastre. După ce s-a referit la realizările dobîndite in agricultură, la grija permanentă pe care partidul o poartă ridicării bunăstării poporului, la prestigiul crescînd de care România se bucură peste hotare, ca factor activ în lupta pentru progresul și pacea umanității, vorbitorul a spus : Apropiatele alegeri pentru Marea Adunare Națională și consiliile populare sînt întîmpinate cu entuziasm de întregul nostru popor, îmi revine cinstea deosebită ca, în numele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, să propun drept candidat în circumscripția dv. pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională pe tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, președintele Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. (Continuare în pag. a III-a) Cetatea cimentului — Medgidia. Foto: G. CIOROBEA Curs de perfecționare La Casa agronomului a început ieri, școlarizarea unui număr de 40 muncitori, tehnicieni și maiștri, salariați ai Direcției de îmbunătățiri funciare și organizarea teritoriului, care vor lucra la exploatarea stațiilor de pompare de pe sistemul de irigații Carasu. Lecțiile, destinate cunoașterii comunicațiilor radio, predate de cadre cu înaltă calificare, sunt urmate de aplicații practice. La sfirșitul celor 15 zile, cît va dura cursul de perfecționare, cursanții vor susține un examen, în urma căruia vor fi autorizați a lucra in această activitate la stațiile de pompare ale sistemului. BATA PENTRU Începerea CAMPANIEI DE PRIMĂVARĂ întreprinderile pentru mecanizarea agriculturii din județul Constanța au terminat de reparat și revizuit tractoarele și mașinile ce vor fi folosite în campania agricolă de primăvară situînd județul fruntaș pe țară. Organizarea în flux continuu a reparațiilor a permis efectuarea unor lucrări de bună calitate. Printre I.M.A.-urile care au raportat primele terminarea reparatului la tractoarele și mașinile agricole, se numără cele din Chirnogeni, Albești, Valul lui Traian, Cogealac și Băneasa. In prezent, mecanizatorii lucrează la reparatul preselor de balotat și combinelor de cereale, mașini ce vor fi folosite în campania de vară. Numitor comun la I. M. „Energia": Ridicarea eficienței economice în toate compartimentele întreprinderii Gh. CHIOSEAUA, secretar al organizației de partid din secția nr. 1: Ing. Dan BACALU, șeful serviciului de organizare științifică a producției și a muncii, Gheorghe VĂTAFU, președintele comitetului sindicatului, Constantin BRUCHER, directorul întreprinderii: „îmbunătățirea salarizării nu înseamnă un cadou de undeva ei depinde de fiecare muncitor, de fiecare loc de muncă". „...Cura de „slăbire" a produselor presupune eforturi intelectuale din partea producătorilor, o recoltă complexă de măsuri în ceea ce privește organizarea științifică a producției și a muncii“. „A transmite masei de muncitori tot ce este nou și înaintat, a-i determina să îmbrățișeze noutatea — iată esențialul din munca sindicatului“. „Munca colectivă angajează, ridică răspunderea, asigură valorificarea deplină a personalității tuturor muncitorilor în uriașul flux al modernizării producției", începînd producția noului an, maiștrii Apostol Văsii, Cornel Matei și Gheorghe Chioseaua, strungarul Gheorghe Matei, Marin Bogățeanu și Iancu Rapotan îți vorbesc aproape nostalgic despre construcția nouă în care se vor muta în acest an, despre felul cum va arăta în ultimul an al cincinalului întreprinderea lor, despre fluxul producției, îmbunătățit sub toate aspectele. Dar, începînd producția noului an, fiecare din ei îți vorbește, în același timp, despre ceea ce s-a înfăptuit în anul trecut cînd întreprinderea, printre primele din județ, a cunoscut un eveniment deosebit: trecerea, în mod experimental, la aplicarea sistemului îmbunătățit de salarizare. Ce a însemnat pentru întreprindere, pentru muncitori, acest eveniment ? Răspunsul acestei întrebări s-am aflat recent, într-o discuție colectivă organizată aici. Transcriem cele aflate, cu sentimentul că experiența acumulată aici este un bun de preț, un bun cîștigat, care merită să servească drept pildă și altor întreprinderi. Acțiuni multilaterale, cu continuitate — un control de partid permanent Cu cîteva luni înainte de a se ne spune maistrul Apostol trece la aplicarea sistemului VASN, membru în comiteîmbunătățit de salarizare tul de partid —■ s-au stabilit măsuri comune ale direcției și comitetului de partid, care se refereau la organizarea mai bună a locurilor de muncă, la îmbunătățirea fluxului tehnologic, pe seama autoutilării și creșterii gradului de eficiență a capacităților de producție, la normarea mai judicioasă a muncii. Organizațiile de partid din secții, grupele sindicale, colectivul gazetei de perete au acționat și ele în aceeași direcție. Gazeta de perete — adaugă Gheorghe CHIOSEAUA — a organizat 4 raidurianchetă pe probleme legate de folosirea judicioasă a materiilor prime și materialelor, de utilizarea eficientă a timpului de muncă, organizarea locurilor de producție și organizarea științifică a producției și a muncii. Desigur — remarcă Gheorghe VATAFU — măsurile stabilite ar Nicolae CONSTANTIN (Continuare în pag. a II-a) OPINII Apelând la definiție, de altfel laconică ca toate definițiile, în dicționarul limbii române putem citi: „erou este persoana care s-a distins prin fapte deosebite în interesul colectivității“. Consider că e suficient să reținem numai ultimele două cuvinte din definiție, pentru a avea caracteristica dominantă a eroului și eroismului, pentru a putea sesiza din noianul faptelor cotidiene ceea ce face parte din datoria dictată de obligațiile funcționale și ceea ce depășește aceste cerințe, situîndu-se deasupra obișnuitului și care vizează interese majore ale colectivității. Aceasta, deoarece în condițiile dezvoltării uimitoare, atît sub aspectul cantitativ, cit și calitativ, a industriei socialiste, a prefacerilor tumultuoase ce au loc la fiecare pas, eroul a făcut loc eroilor, iar eroismul constituie expresia cea mai potrivită cu care ar putea fi calificată activitatea unor întregi collective. Fără a avea pretenția unei opinii exhaustive în legătură cu aceasta, totuși, voi căuta să dau un răspuns la întrebarea pusă în titlu. Spre deosebire de datorie, privită ca o categorie a eticii filozofice, eroismul începe abia acolo unde datoria încetează, fiind o continuare a acesteia cu o cotă de participare spirituală și fizică ce atinge limita superioară omenescului, sublima dăruire a pentru o idee, pentru un adevăr, pentru o cauză, fără a fi însă neapărată nevoie ca jertfa supremă să constituie finalitatea acestor arderi interne la temperaturi înalte. Dacă nu ar fi așa, eroismul Ing. Corneliu PRICOR (Continuare la pag, a H-a)