Dobrogea Nouă, septembrie 1969 (Anul 22, nr. 6548-6572)

1969-09-16 / nr. 6560

hranei mărgan al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXII, nr. 6560 Mărfi, 16 septembrie 1969 4 pagini, 30 bani AGENDA CAMPANIEI AGRICOLE O lucrare de mare importanță: PREGĂTIREA INSĂMINȚĂRII GRIULUI Odată cu recoltarea porumbului, florii-soarelui, legumelor, strugurilor pe prima filă a calendarului se înscrie o altă sarcină la fel de importantă și urgentă — insămințarea griului. Cooperativele agricole de producție din cuprinsul județului nostru au prevăzut să însămînțeze cu grîu și orz de toamnă 80.000 hectare. In condițiile acestui an s-a stabilit ca însămînțarile să înceapă în jurul datei de 30 septembrie și să fie terminate, așa cum aprecia tovarășul ing. Șerbu Dan, directorul Direcției agricole județene, în 13—13 zile bune de lucru. Ce se face în această privință pentru pregătirea unui pat germinativ bun, pentru asigurarea întregii cantități de semințe necesare și de bună calitate ? Din raidul-anchetă întreprins In mai multe cooperative agricole de producție și din informațiile primite de la Direcția agricolă județeană se poate aprecia că în marea majoritate a unităților se dă atenția cuvenită pregătirii terenului. Pe 18.000 hectare, pregătite pină ieri, poate începe oricînd, semănatul Inginerul S. Marinescu de la cooperativa agricolă din Cobadin ne, relata că a pregătit întreaga suprafață de teren ce o va semăna acum,in toamnă, cu grîu și orz. Pregătirile au fost grăbite în eventualitatea că semănatul ar fi început mai devreme. Acum însă, cînd s-a stabilit că timpul optim incepe la 30 septembrie, cu cel mult 48 ore înainte de semănat se va mai discui încă o dată ogoarele pregătite pentru a asigura un pat germinativ ci mai bun. Trebuie relevat totodată insă, că intr-un șir de unități agricole urmează să se însămînțeze, pe 16.000 hectare, griu după culturi prășitoare. într-o astfel de situație se află cooperativele agricole din strajă. Cumpăna," Xmzacea și multe altele. Dar ritmul extrem de lent în care se recoltează culturile tîrzii împiedică eliberarea terenului, efectuarea arăturilor, discuirea suprafețelor ce vor fi însămînțate. Este necesar ca in fiecare cooperativă agricolă, dar cu precădere în acelea din raza de activitate a întreprinderilor pentru mecanizarea agriculturii din Hirșova, Horia, Topraisar, Dorobanțu și Adamclisi, unde s-a prevăzut să se însămînțeze griu după culturi prășitoare pe suprafețe mai mari, să se treacă neîntârziat la recoltarea porumbului și florii-soarelui, la eliberarea terenului, executarea arăturilor și a celorlalte pregătiri. I Ieri după-amiază, în cadrul unei teleconferințe, tovarășul Șerbu Dan raporta Consiliului Superior al Agriculturii asigurarea întregii cantități de semințe de grîu — 34.000 tone — necesară cooperativelor agricole de producție, așteptîndu-se să sosească de la bazele de recepție din alte județe o cantitate minimă de semință de orz pentru cele aproape 10.000 hectare cit se vor însămîn A. RADULESCU (Continuare in pag. a III-a) Spirit critic, analitic, competență și exigență in abordarea complexelor probleme ale producției — iată cum poate fi caracterizată, succint, adunarea generală a reprezentanților salariaților de la UZINA DE SUPERFOSFAȚI ȘI ACID SULFURIC NĂVODARI, care a analizat rezultatele obținute in îndeplinirea planului economic pe 8 luni din acest an și a stabilit măsuri ce trebuie luate pentru înfăptuirea obiectivelor prevăzute în continuare în 1969 și in anul viitor. Din darea de seamă a comitetului de direcție, prezentată de președintele acestuia, tovarășul Nicolae Grădinaru, directorul uzinei, a reieșit că, în 8 luni, producția globală a fost depășită cu 4.689.009 lei, iar pînă la sfîrșitul anului uzina are posibilitatea să producă peste plan 14.000 tone de acid sulfuric monohidrat, 590 tone de superfosfat simplu și 1.500 tone de superfosfat granulat, precum și 100 tone de fluorură de adimiiniu. în felul acesta, vor fi îndeplinite și depășite angajamentele asumate de colectivul chimiștilor din Năvodari în întrecerea socialistă pe 1969. în același timp, bilanțul financiar arată, după 7 luni de activitate, realizarea unor beneficii in valoare de 3.700.000 lei, cu toate că pentru perioada respectivă uzina fusese prevăzută cu dotații de la stat însumînd 1.833.000 lei. Aceste rezultate deosebite se datoresc măsurilor tehnico-organizatorice adoptate la inițiativa și sub îndrumarea comitetului de partid, de comitetul de direcție, cu sprijinul tuturor secțiilor, mai bunei organizări a producției, participării întregului colectiv al uzinei la munca neobosită pentru îndeplinirea sarcinilor ce i-au fost încredințate. Rezultatele din acest an vor constitui o bază solidă pentru activitatea din 1970, cînd, pe lingă depășiri simțitoare ale sarcinilor de producție, este prevăzut ca uzina să obțină o eficiență economică superioară, concretizată prin beneficii însumînd 44 milioane lei. De aceea, cum este și firesc, atenția participanților la adunarea generală a salariaților a fost îndreptată mai cu seamă spre unele deficiențe și greutăți care mai dăinuie, care influențează negativ activitatea și care trebuie eliminate de urgență. Atît darea de seamă, cât și numeroși vorbitori, printre care inginerul Constantin Stoica și Gh. Savu, președintele comitetului sindicatului, s-au referit, de pildă, la faptul că acțiunea de organizare științifică a producției, deși a înregistrat unele succese demne de reținut, nu s-a desfășurat la nivelul posibilităților, rămînînd încă o serie de teme nerezolvate, o serie de studii încă neaplicate. E necesar ca aportul cadrelor tehnice cu pregătire superioară să se facă mai mult simțit în rezolvarea unor astfel de probleme. Alți vorbitori au subliniat că în unele locuri nu sînt asigurate condiții de muncă satisfăcătoare, ceea ce constituie una din cauzele fluctuației de personal. A mai lăsat de dorit și disciplina în muncă, in special in sectorul transporturi, unde s-a înregistrat un număr mare de absențe nemotivate. De asemenea, așa cum re Mihai MACARIE (Continuare in pag. a II-a) U.S.A.S. Năvodari Solicitări îndreptățite adresate Ministerului Industriei Chimiei PROLETAR! DIN TOATE ȚĂRILE. UNIȚI-VA ! PROGRAMUL DE VIZITARE A „ EXPOZIȚIEI REALIZĂRILOR ECONOMIEI NAȚIONALE" începind de marți, 16 septembrie orele de vizitare expoziției în zilele de lucru a stat 9—18, iar duminica 9— 30. Casele de bilete se închid cu jumătate de oră mai devreme, respectiv la ora 17,30 in zilele de marți pînă sîmbătă și 19,30 duminica. In pagina VIZITA IN TARA NOASTRĂ A PREȘEDINTELUI FEDERAL AL REPUBLICII AUSTRIA O NOUA „PREMIERA“ A SCOLII ♦ Din primele ore ale dimineții acestui mijloc văratic de Septembrie, orașul a cunoscut o animație deosebită. De la cei mai mici, bobocii clasei întîi, cu șorțulețe pistruiate și mergind ținindu-se de mină, pînă la cei dintr-a XH-a, stinjeniți parcă în uniformele rămase mici în această scurtă.., vacanță mare, și chiar pînă și părinții, foarte mulți părinți, marcați de o emoție mai puternică decit cea a , protagoniștilor“, toți au luat ieri, dis-dedimineață, drumul școlilor. S-au reintilnit mai întîi în curțile școlilor, au pătruns apoi in clasele rinduite cu bănci, în care un mic semn le amintea de o liră lungă... lungă, au răsfoit manuale mirosind o proaspătă cerneală tipografică și au așteptat cu emoție „rîndul" la catalog pentru a rosti intr-un fel particular, deosebit de-al celorlalți, „prezent In această „febră" a albăstruiui uniformelor, a fundelor albe, a buchetelor de flori aprinse, compunînd un univers cromatic pe măsura momentului ce-l trăiau, s-au cufundat deopotrivă elevi, profesori, părinți. La Liceul nr. 3 din Constanța, învățătoarele Ludmila Dinu și Elena Borcea i-au primit pe cei mai „tineri" elevi — de 6 ani — în clasa întii, însoțiți, chiar pînă în clasă, de „mămicile“ lor. A fost un prim contact util pentru cei care, începind de mîine, vor desena pe tablă cu stiigăcie „a de mină, A de tipar". Profesoara Corana Voiculescu, directoarea Școlii generale nr. 13, ne mărturisea încercată de emoție : „Am trăit astăzi cele mai plăcute clipe din cursul celor 28 de ani de cînd profesez în învățămînt, încerc un sentiment de mîndrie spunîndu-vă că am reușit să organizăm 4 clase a IX-a — în formula școlii de 10 ani — și înregistrăm numeroase alte cereri ale părinților care doresc să-și înscrie copii în clasa a IX-a a școlii noastre. Astăzi am discutat îndeaproape cu acești, cei mai mari elevi ai noștri, le-am evidențiat posibilitățile numeroase pe care le au la absolvirea școlii, perspectivele frumoase de viitor, expuse și în Salutul C.C. al P.C.R., Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar". Inspectorul Ion Brîndușu, de la Inspectoratul județean de învățămînt, sublinia succesul cadrelor didactice de la generală nr. 28, remarcind Școala că : „Din cei 152 de elevi absolvenți ai clasei a VIII-a la această școală ,121 au reușit la examenul de admitere în licee și școli profesionale, ceea ce vorbește de la sine despre calitatea procesului instructiv-educativ din această școală“. C. ISMAILEANU (Continuare in pag. a 111-a) Funeraliile tovarășului DUMITRU PETRESCU Luni, 15 septembrie, întreaga țară, îmbrăcînd haina le doliu, a adus un ultim omagiu memoriei tovarășului Dumitru Petrescu, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Stat, vicepreședinte al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Pretutindeni, au fost arborate, în berna, drapelul de stat al Republicii Socialiste România și drapelul Partidului Comunist Român; în această zi, oamenii muncii din Capitală, cu inimile îndurerate de greaua pierdere pe care o trăiește întregul nostru popor, au condus pe ultimul său drum pe tovarășul Dumitru Petrescu, militant de frunte al mișcării muncitorești și comuniste din țara noastră, care și-a consacrat viață, capacitatea și întreaga energia, cauzei clasei muncitoare, victoriei socialismului și înfloririi patriei. începind de la ora 9 dimineața, în acordurile grave ale marșului funebru, mii și mii de cetățeni s-au perindat prin holul Palatului Marii Adunări Naționale, unde se afla depus sicriul cu corpul defunctului, pentru a aduce un ultim omagiu fiului credincios al partidului și poporului. Intr-un pelerinaj neîntrerupt au trecut —■oprindu-se un moment în fața catafalcului — conducători de instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid și de stat, vechi militanți ai partidului, generali și ofițeri superiori, oameni ai muncii din întreprinderile și instituțiile Capitalei. In cursul dimineții au venit la Palatul Marii Adunări Naționale, pentru a prezenta condoleanțe, șefi și membri ai unor misiuni diplomatice acreditați în România. Pe fundalul holului, drapat în negru, se află portretul îndoliat al lui Dumitru Petrescu, încadrat de drapele roșii și tricolore cernite. In fața catafalcului, pe perne purpurii, sunt așezate ordinele și medaliile Republicii Socialiste România ce i-au fost conferite pentru devotamentul neprecupețit cu care și-a slujit poporul și patria. De jur împrejur se află depuse coroane de flori din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat, Consiliului de Miniștri și Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, a Ministerului Forțelor Armate, Ministerului Afacerilor Interne, Consiliului Securității Statului, a altora ministere și instituții centrale, Consiliului Central al U.G.S.R. și altor organizații de masă și obștești, a unor întreprinderi bucureștene și uniuni de creație. Sunt depuse, coroane de flori de asemenea, din partea Comitetului Central al Partidului Comunist din Cehoslovacia și a guvernului federal al Republicii Socialiste Cehoslovace, precum și a unor reprezentanțe diplomatice străine în țara noastră. Lingă catafalc, se află membrii familiei și cei apropiați defunctului. O gardă militară din ofițeri superiori alcătuită face de strajă. In jurul catafalcului, rind pe rind fac de gardă membri ai C.C. al P.C.R., ai Consiliului de Stat, Consiliului de Miniștri și Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste, vechi membri ai partidului, ai mișcării muncitorești din țara noastră, activiști de partid, de stat și ai organizațiilor obștești, generali și ofițeri superiori, conducători de instituții centrale și d reîntreprinderi, reprezentanți ai vieții culturale și științifice. In semn de înaltă cinstire a memoriei militantului de frunte al mișcării muncitorești și comuniste din țara noastră, din ultimele gărzi fac parte tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Hie Verdeț, Maxim Berghianu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, János Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Stoica, Vasile Vilicu, Gheorghe Ștefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Mihai Gene, Ion Iliescu, general colonel Ion Ioniță, Vasile Patilineț, Dumitru Popa, Ion Stănescu. Conducătorii partidului statului prezintă apoi conduși loanțe membrilor familiei celui dispărut. Sicriul cu corpul neînsuflețit al tovarășului Dumitru Petrescu, purtat pe umeri de un grup de ofițeri superiori, este scos din Palatul Marii Adunări Naționale și așezat pe un catafalc instalat pe platoul din apropierea clădirii. în timp ce fanfara intonează marșul funebru, garda militară, cu drapelul îndoliat, prezintă onorul. Ua tribuna amenajată pentru mitingul de doliu iau loc conducătorii de partid și de stat, precum și membrii fami(Continuare în pag. a III-a) Cuvîntarea tovarășului Ilie Verdeț Stimați tovarăși. Cu inimile îndurerate, conducem pe ultimul său drum pe tovarășul Dumitru Petrescu, vechi și eminent militant al mișcării noastre comuniste și muncitorești,, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, vicepreședinte al Consiliului de Stat, vicepreședinte al Consiliului Național al Frontului Unității Socialiste. Întreaga viață a lui Dumitru Petrescu a fost călăuzită de mărețul ideal revoluționar al eliberării clasei muncitoare de exploatare și asuprire, al triumfului socialismului pe pământul patriei noastre. Acestui ideal î-a dăruit, cu nețărmurit devotament, întreaga sa energie și capacitate, toată puterea sa de muncă și luptă. Născut dintr-o familie de muncitori, el însuși muncitor, s-a identificat din tinerețe cu interesele vitale și cu aspirațiile clasei din care făcea parte, s-a format ca un militant înflăcărat și energic al mișcării muncitorești revoluționare. In anii în care Partidul Comunist Român a mobilizat și condus masele muncitoare la lupta împotriva ofensivei capitaliste, a înfeudării țării față de capitalul monopolist străin, Dumitru Petrescu a demonstrat o înaltă conștiință de clasă și combativitate revoluționară, luind parte activă la organizarea și desfășurarea marilor bătălii ale muncitorimii bucureștene din februarie 1933. In locul acestor bătălii s-au călit trăsăturile sale înaintate de activist al partidului — încrederea în forțele revoluționare ale poporului român, capacitatea de a organiza și însufleți masele, curajul și neinfricarea in lupta pentru cauza dreaptă a clasei muncitoare. Sunt calități pe care Dumitru Petrescu avea să le pună in valoare în întreaga sa activitate, în îndeplinirea tuturor sarcinilor încredințate de partid. Fiu devotat al poporului român, el a fost animat de un fierbinte patriotism și de un consecvent spirit internaționalist. Aceste sentimente, insuflate de partidul nostru tuturor membrilor săi, i-au luminat activitatea și în anii in care a fost nevoit să trăiască departe de pămintul patriei, in perioada celui de-al doilea război mondial, cînd a luat parte la marea luptă antihitleristă, la bătăliile purtate pentru alungarea trupelor fasc eiste și eliberarea întregului teritoriu al țării, iar apoi pentru eliberarea Ungariei și Cehoslovaciei, pînă la izbînda finală asupra fascismului. In anii revoluției populare, rind partidul comunist a desfășurat o clocotitna de activitate pentru făurirea noii orânduiri, Dumitru Petrescu a fost trimis de partid să lucreze în fruntea muncii politico-educative din cadrul armatei, în funcții de conducere din aparatul Comitetului Central, în posturi de înaltă răspundere în guvern; pretutindeni a pus cu abnegație aptitudinile sale organizatorice, priceperea și bogata sa experiență in slujba traducerii în viață a politicii partidului de construcție socialistă în România. In îndelungata sa activitate in rândurile Partidului Comunist Român, în organele sale de conducere, a militat pentru respectarea normelorși principiilor statutare, pentru înlăturarea subiectivismului și arbitrariului in adoptarea de hotăriri și in aprecierea cadrelor, pentru crearea unui climat pe deplin democratic in întreaga viață de partid. Cu deosebită satisfacție și-a afirmat Dumitru Petrescu de la tribuna celui de-al X-lea Congres, acordul deplin cu măsurile pe care le-a luat conducerea partidului, după Congresul al IX-lea, pentru promovarea muncii colective în organele centrale și in cele locale, pentru dezvoltarea democrației interne de partid, pentru manifestarea largă a inițiativei și combativității lu iContinuare in pag. a IlI-a) vvvvw/wvvvvvi/wvvvvivvvywvvwwvvvvi SUCCES IN NOUL AN ȘCOLAR!I Prof. Leonida FLOREA Inspector-șef in cadrul Inspectoratului județean de învățămînt în toate școlile din județ, ca și în cele din întreaga țară, ieri, într-o atmosferă sărbătorească, porțile școlilor s-au deschis larg pentru a face loc zecilor de mii de elevi care își vor ocupa locurile în bănci și vor începe îndrăzneață acțiune de cucerire a cetății științei. în cele 283 școli generale și licee din județul nostru au pășit, după o vacanță binemeritată, peste 87.000 elevi, dintre care peste 3.000 de elevi in clasa I de 6 ani. Deschiderea cursurilor noului an școlar apare într-o nouă dimensiune, marcată de recentele lucrări ale Congresului al X-lea al P.C.R., eveniment care a scos in relief marile realizări dobândite de poporul român în construcția societății socialiste și a jalonat ferm direcțiile de dezvoltare ale României in perioada următoare. Noul an școlar marchează trecerea hotărită la aplicarea măsurilor stabilite de Congresul al X- lea în domeniul învățămintului. In centrul atenției tuturor lucrătorilor din învățămînt se situează asigurarea cuprinderii la cursuri a tuturor copiilor de vîrstă școlară și ridicarea calității procesului instructiv-educativ la toate obiectele de învățămînt. Trecerea încă din toamna acestui an la înfăptuirea în mod treptat a școlii generale de 10 ani — sarcină trasată de Congresul al X-lea al partidului— se va realiza prin cuprinderea în clasa a IX-a, a primului contingent de elevi, care-și vor lărgi și aprofunda cunoștințele de cultură generală prin studiul disciplinelor fundamentale (limba și literatura română, matematica, fizica, chimia, biologia etc.), formîndu-li-se elevilor un sistem închegat de cunoștințe pe ansamblul celor 10 ani de studii. Ținînd seama de faptul că majoritatea absolvenților școlii generale de 10 ani vor continua studiile in școli profesionale sau se vor califica în producție, se va accentua ca(Continuare in pag. a IlI-a) Azi, In pag. all-a .,Salonul umoriștilor" SPORT RANDURI PESTRIȚE Mica cronică diurnă