Dobrogea Nouă, noiembrie 1969 (Anul 22, nr. 6600-6625)

1969-11-08 / nr. 6606

Pag. a 2-a Noi avantaje pentru depunătorii C.E.C. In scopul mijlocirii unor servicii cit mai avantajoase pentru populație si atragerii in circulația bănească, într-o măsură mai largă, a economiilor cetățenilor, Casa de Economii și Consemnatului lărgește necontenit gama serviciilor și instrumentelor de economisire. Intr-o discuție avută cu tovarășul GH. DUMITRUJ, directorul Direcției județene C.E.C., am solicitat să se releve pentru cititorii noștri citeva din ultimele măsuri luate cn acest sens și avantajele noi de care se bucură depunătorii. — Noutățile în relațiile noastre cu depunătorii sînt multiple. Incepind, de pildă, din trimestrul trecut, la tragerile la sorți a libretelor de economii cu dobîndă și ciștiguri în obiecte am introdus cîștigurile in mașini de gătit tip aragaz, cu butelie. Condiția pentru obținerea unui aragaz este ușor de Îndeplinit, în sensul că este suficient ca libretele câștigătoare să prezinte un sold mediu trimestrial egal doar cu 10 la sută din valoarea aragazului. Trebuie să precizez, insă, că și ln cazul la care soldul mediu este mai mic, posesorii libretelor ieșite câștigătoare nu sunt în pierdere; ei pot solicita alte obiecte, la liberă alegere, in valoare de pină la de 10 ori soldul mediu trimestrial existent la data tragerii la sorți. Afară de asta, recent, s-a reglementat posibilitatea virării la C.E.C., la cererea depunătorului, a unor drepturi bănești care i se cuvin — salarii, prime, drepturi de autor, pensii etc., intr-un cont curent personal.Aici este cazul să amintim și de lărgirea drepturilor de dispoziție ale titularilor de conturi curente, pentru efectuarea «de Plăți in favoarea organizațiilor socialiste, C.E.C. putind efectua, la cererea acestuia, nu numai plata chiriei, ci și multe alte plăți ca, de pildă, a consumului de energie electrică, telefon, abonamente la ziare și reviste etc. — Ce ne puteți spune despre măsurile în perspectivă ? — Da, este vorba despre o nouă reglementare, avantajoasă pentru depunătorii C.E.C. în ce privește atribuirea terenurilor pentru construirea de vile personale in localitățile balneoclimaterice sau turistice. In baza unor adeverințe emise de noi, posesorii libretelor C.E.C., conținind o parte a valorii construcției, au prioritate in funcție de vechimea depunerii. O perspectivă deosebit de avantajoasă pentru depunători prezintă, însă, și noile instrumente de economisire puse in circulație incepind din această lună. Este vorba de libretul de economii pentru turism și carnetele de cecuri personale pentru efectuarea de plăți curente. Primul instrument este un libret de economii de tipul cu dobindă și cîștiguri; cîștigurii i se atribuie prin trageri la surți trimestriale. Posesorii unor astfel de librete au prioritate față de alți solicitanți in cazul participării la excursii în străinătate organizate de O.N.T. De asemenea, in cazul călătoriilor individuale, câștigătorii tragerilor la sorți primesc o parte din ciștig in valuta țării in care călătoresc. Celălalt instrument, carnetul personal de cecuri, este alcătuit din cecuri cu valori diferite cu care se pot face plăți pentru mărfurile cumpărate din magazine sau pentru serviciile prestate de diferite unități socialiste. Avantajul, și in acest caz, este evident. Sunt sigur că șirul noutăților de această natură nu se va limita la atit. Casa de Economii și Consemnațiuni străduindu-se în permanență să găsească cele mai avantajoase mijloace de economisire, la Îndemâna populației. Interviu consemnat fie CÎMPEANU In Editura tehnică, noi dicționare In Editura tehnică au văzut lumina tiparului anul acesta pe lângă dicționarele tehnice bilingve, poliglote generale și politehnice, și dicționare poliglote pentru specialiști. Sub conducerea științifică a acad. C. D. Nenițescu a apărut, de exemplu, „Dicționarul poliglot de industrie și tehnologie chimică", în care sunt incluși peste 12.000 termeni tehnici — din limbile engleză, franceză, germană, rusă și română — in domeniul chimiei teoretice și chimiei aplicate tehnologice. De asemenea, a fost editat „Dicționarul poliglot de mașini și construcții de mașini", care, pe lingă termenii referitori la mașini și organe de mașini, cuprinde și pe cei caracteristici unor ramuri industriale inrudite. Fină la sfirșitul trimestrului, Editura tehnică va scoate de sub tipar două noi dicționare tehnice bilingve: francez-român și roman-englez. Primul va prezenta 120.000 de termeni din toate domeniile de activitate tehnică, iar cel de-al doilea, aproximativ 160.000 de termeni similari, care in majoritatea lor nu se găsesc în dicționarele generale sau în cele de o singură specialitate. (Agerpres) STRUGURII DOBROGENI, Pi CEL MAI ÎNALT PODIUM IN CONFRUNTAREA REPUBLICANA Zonarea soiurilor de viță. după criterii științifice a stabilit un cadru adecvat dezvoltării viticulturii dobrogene. Concursurile anuale de struguri pentru masă verifică justețea zonării și generează noi contribuții la îmbunătățirea sortimentelor viticole și a repartiției lor teritoriale. Cel de-al treilea Concurs republican de struguri de la București constituie una din multiplele acțiuni de propagandă pe tema realizărilor economiei naționale. Până în prezent, s-au desfășurat trei din cele patru etape ale concursului și anume: I — etapa soiurilor timpurii (18—19 august); II — etapa soiurilor cu coacere mijlocie (22—25 septembrie); III — etapa soiurilor târzii (15—16 octombrie). Ultima etapă va avea loc in iarnă și va verifica prin analize de laborator și organoleptice (acestea fiind coroborate cu degustarea propriu-zisă) comportarea la păstrare in depozite frigorifice a soiurilor medaliate cu aur. In etapele I și III, podgoriile din centrul și sudul Dobrogei au fost reprezentate numai prin sectorul de stat. In cea de a doua etapă a concursului, participarea acestui sector a crescut de la 1 la 6 unități și in plus s-au adăugat 11 cooperative agricole de producție, care au depășit farta premergătoare de triere a probelor, organizată de Direcția agricolă județeană la Stațiunea viticolă Murfatlar. Probele de struguri provenind din podgoriile Osstrov, Mangalia și Murfatlar au primit medalii de aur în proporție de 68 la sută. Astfel, din cele 89 medalii obținute, 50 au fost de aur, reprezentând 25 la sută din totalul pe țară și situând județul Constanța pe primul loc. Au ieșit în evidență unele centre viticole ca, de exemplu, cele din sud-vestul și sud-estul Dobrogei, ai căror struguri au dominat concursul prin nivelul la care au fost dați, demonstrând deosebita lor vocație naturală pentru această direcție de producție. S-a detașat „Afuz-Ali"-ul de la I.A.S. Ostrov, care a fost notat cu 9,53 — cea mai mare medic pe țară a concursului. După numărul medaliilor de aur primite, ordinea unităților participante este următoarea: Însemnări pe marginea concursului republican de struguri I.A.S. Neptuniți). Stațiunea experimentală Murfatlar (9), I.A.S. Ostrov (6), I.A.S. Medgidia (1), I.A.S. Murfatlar (3), I.A.S. Nazarcea și I.A.P. Oltna, Băneasa și Săcele, cu cite două medalii de aur, C.A.P. Ostrov, Almalău, Ion Corvin, Viile, Alimanu Dumbrăveni, Crișan, Limanu și Nuntași cu câte o medalie de aur. In timp ce medaliile primite de Stațiunea experimentală și de către întreprinderile agricole de stat au depins și de gama mai variată soiurilor prezentate, cooperativeale agricole de producție, conscurind cu numai 1—2 soiuri, s-au etalat exclusiv la nivelul real al vocației naturale pentru soiurile respective. Salba de aur a medaliilor indică însă o clasificare mai justă dacă se iau de bază notele obținute, reliefindu-se și mai evident vocația podgoriilor. Pentru o mai obiectivă conturare a acestui aspect, poate fi luată in considerare etapa a doua, printr-o mai largă caracterizată participare, fiind prezent in concurs și sectorul cooperatist. S-a confirmat, și cu acest prilej, comportarea excelentă a soiurilor „Afuz-Ali“ și „Italia" pe colinele ce străjuiesc malul drept al Dunării, in raza podgoriei Ostrov, precum și comportarea meritorie a „Muscatului de Hamburg“ în zona litoralului. Ca și la cel de-al doilea Concurs republican de struguri, se arată a fi de perspectivă pentru această parte a țării soiurile „Alphonse Lavallée" și „Muscat d’Adda". Clanul de „Afuz-Ali“ nr. 55, selecționat la Stațiunea Murfatlar, care, de asemenea, a fost medaliat cu aur, merită a fi înmulțit și difuzat în producție. O lacună ce s-a conturat in prima etapă a concursului este incompleta întregire „conveierului varietal1", in special a în sectorul cooperatist, care trebuie să devină principalul furnizor de struguri pe litoral și la export. Crearea soiului nou, denumit „Dobrogea“, la Stațiunea Murfatlar, constituie doar un început promițător în această direcție. Condițiile meteorologice din acest an, deosebit de dificile pentru calitatea producției de struguri-marfă, au așezat, pe primul plan, mai mult ca oricind, problema combaterii radicale a fevlilor și dăunătorilor la vița roditoare. Din examinarea probelor de struguri care au fost premiate numai cu argint (C.A.P. Murfatlar și Ciogcalac), precum și a celor respinse încă din faza de triere (C.A.P. Seimenii Mici, Dunărea, Ivrinozu, Grădina și altele), a reieșit in mod pregnant necesitatea reglării corespunzătoare a rodului pe butuc,ații prin tăierea în uscat, cit și prin operațiile în verde speciale. Prin aplicarea rațională a complexului de măsuri agrofitotebnice specifice fiecărei grupe de spîuri cu însușiri agrobiologice asemănătoare , se va izbuti de viitor ca salba de aur a medaliilor să încununeze în întregime briiele verzi de vie ce împodobesc colinele, altădată sterpe, din județul Constanța. ing. N. PODOLEANU, Stațiunea experimentală viticolă Murfatlar Portul turistic „Tomis" din Constanța. Foto: Gh. CIOROBEA ^iMA^MAAAA/vvvovwvwvvvvvvvv twvvvsMVVvyvvvvvwvvvww Marea își dezvăluie tainele ....Va trebui, de asemenea, să se treacă la studiul complex al platformei continentale a Mării Negre, unindu-se intr-un singur organism unitățile de cercetare interesate, toți cercetătorii și specialiștii care lucrează în acest domeniu“. Reproducem acest fragment din Raportul prezentat de tovarășul Nicolae Ceaușescu cel de-al X-lea Consagres al P.C.R., amintind totodată că această sarcină a stirnit un deosebit ecou in rîndul specialiștilor care se ocupă de cercetarea Mării Negre. Pe această linie se înscrie și recenta acțiune întreprinsă de Comitetul de Stat al Geologiei. Amănuntele respective, in convorbirea pe care am avut-o cu ing. P. TEODORU, din cadrul Comitetului de Stat al Geologiei — în vederea efectuării de cercetări pe mare, este nevoie de unele măsuri speciale ? — Pentru această misiune a fost pregătită o navă specială, „Farul", dotată cu utilaje adecvate pentru cules probe de sedimente submarine și pentru efectuarea de măsurători ale adîncimii și compoziției apei. Ea a fost pusă la dispoziția unei echipe de cercetători din cadrul Institutului Geologic, care, în lunile august și septembrie ale acestui an, a Și început cercetările asupra platformei continentale a mării. — Sînteți, desigur, în posesia unor informații asupra acestor prime studii. Ne-ar interesa, mai întâi, să ne spuneți în care zone ale mării s-au făcut cercetări și, bineînțeles, rezultatele obținute. Noile cercetări au fost întreprinse in zona litoralului nostru, zonă cuprinsă între gurile Dunării și Mangalia Sud. S-au urmărit, îndeosebi, depistarea și exploatarea în perspectivă a bogățiilor minerale și alimentare pe care le are Marea Neagră. Datele provizorii obținute arată că în zona cercetată, despre care am amintit, la distanță de 1—3 km de țărm marea ascunde minerale grele: rutil, zircon, magnetit, granați, precum și mari depozite fosilifere, care nu prezintă interes economic. De remarcat că adîncimea apei in unele zone unde s-au descoperit mineralele respective — zona plajelor de pe litoral, Delta Dunării, zona Lacului Sinoie, zona Năvodari și Mangalia — este cuprinsă între 5 și 8 m. In unele locuri, adîncimea atinge 15 m. După cite știu, in prezent grupul de specialiști, care a efectuat aceste prime cercetări ale adincimilor mării, continuă analizele la carotele extrase, pentru a stabili cantitatea de minereuri descoperite. Este, după părerea mea, un început bun, care deschide largi perspective în cunoașterea unor noi zone de cercetare de mare importanță economică. C. LAMBA Aveți 1 cârtii disponibile 1 Unitatea de apție priat are»- 1 filipi de Mbrării Constanța, cu sediul jn b-dui Towns jy. 38, vj Jp cumpără fi» »W» imediată ip numerar. Pentru biblioteci mari, achizitorul se deplasează la domiciliul ofertanților. De reținut că unitatea vinde, in același timp, lucrări valoroase din toate domeniile literaturii, lucrări tehnice, științifice, de artă etc., ale căror tiraje au fost epuizate din librării. SCHIMB DE LOCUINȚA Ofer apartament cu doua camere Încălzire centrala IAȘI pentru similar Constanta. Telefon 1,11.40 Constanța. (463) Legenda I .. VN SIMBA TA RADIO SIMBATA, 8 NOIEMBRIE PROGRAMUL I 13,00 Radiojurnal. 13,10 Mic magazin muzical. 11,10 Vreau să știu. 11,33 Din plina gramofonului. 15,00 Radio-club turistic. 15,20 Muzică ușoară. 15,30 Compozitorul săptăminil — Antonio Vivaldi. 16,00 Radiojurnal. 16,20 Formația Ion Calistrache. 16,30 Co e nou în județul nostru. 16,50 Cintece. 11M Antena tineretului. 17,20 Călătorie muzicală. 18,30 O melodie pe adresa dv. 19,00 Gazeta radio. 19,30 Saptămina unui meloman. 20,10 Ciută Angela Moldovan. 30,20 Eminesciana LD,25 Zece melodii preferate. 21,10 Revista șlagărelor. 21,30 Moment poetic. 21,35 Revista șlagărelor. 22,00 Radiojurnal. 22,20 Sport. 22,30 Ritmuri de ieri... ritmuri de azi. 23,00 Expres melodii. 0,03—6,00 Estrada nocturnă. PROGRAMUL 11 13,00 „De la 1 la 5 ° — emisiune de divertisment muzical. 17,00 Viața muzicală a orașelor patriei. 17,33 Cîntec, joc și voie bună. 18,00 Varietăți muzicale. 10,30 Revista literară radio. 20,00 Concert simfoniic. 20154 Buletin de știri. 20,50 Scriitori la microfon. 22,03 Muzică ușoară. 20,20 Teatru serial. 22,44 Romanțe îndrăgite. 23,05 Concert Schumann. 0,27—1,00 Simfonia I de Paul Constantinescu. DUMINICA: 9 NOIEMBRIE PROGRAMUL I 6,03 Matineu muzical. 7,00 Radiojurnal. 7,15 Ora satului. 7,45 Cintece și jocuri. 8,00 Revista presei Ilustrate muzicale — emisiune 8,M. de Liviu Bftcilă. 9,00 Radiomagazinul femeilor. 9,30 Avanpremieră cotidiană. 9,40 Maraton... In cheia Sol. 11,50 Cotele apelor Dunării. 12,00 De toate pentru toți. PROGRAMUL NI 6,00 Concert de dimineață. 7,00 Muzică populară. 7,15 Ciută Bona Moțica. 7,30 Sumarul presei. 7,35 Ciută fanfara. 7,45 Radio publicitate. 8,00 Suita pentru copii nr. 1 de Diamandi Gheciu. 8,05 Teatru radiofonic pentru copii. 9,00 Avanpremieră cotidiană. 9,10 Caleidoscop muzical. 10,15 Opera și cele cinci necunoscute. 10,40 A 7-a artă. 11,00 Concert Brahms. Avancronica săptămânii muzicale. 13,30 Varietăți pocale. TELEVIZIUNE 18.01 : Cheitr. «Jacului — emisiune concurs. Transmisiune »de la Galați ! 19.00: Telejurnalul de seara ; 19,30 : Reflector. Pe urmele emisiunilor din aceasta sapr&riinä : 19,45: Teleenciclopedia ; 2Q,15: Film serial „Răzbunătorii“. Episodul intitulat „Ora H“; 21,40: Serenadă... pentru voce și chitare (concert de muzică ușoară); 22,20: Telejurnalul de noapte. Telesport ; 22,50: Un act și... citeva tablouri. Cintece de petrecere ; 23,10: Includerea emisiunii. SCENA TEATRUL LIRIC CONSTANT prezintă la ora 19,30 — MAM’ZELLE NITOUCHE ; TEATRUL DE DRAMA ȘI COMEDIE CONSTANȚA prezintă la Săcele — O NOAPTE FURTUNOASA; TEATRUL DE PĂPUȘI CONSTANȚA prezintă, la Pecineasa — O ÎNTREBARE CU BUCLUC. VREMEA Vremea p» va prTIM ușor, iar ce■i» va fi variabil, n,t»4 RUJ» noros. Vîntul Va sufla potrivit, predominind din sectorul sudic. Temperatura aerului va fi cuprinsă noaptea Intre 1 și < grade. Iar Rua Intre > Ș și 12 grade. EXCURSIE SPECIALA pentru vizionarea meciului de fotbal KOMAVNI — GRECIA La cererea publicului constănțean, Agenția O.N.T. Constanța organizează, pe data de 16 noiembrie 1969, o excursie la București, cu trenul, după următorul program: — plecarea din Constanța la orele 7,50, sosirea la București la orele 10,5Q, la înapoiere, plecarea din București la orele 23,25, sosirea la Constanța la orele 3,57. Se asigură locuri rezervate pe C.F.R., precum 6» feilet cu loc de intrare la stadion. Costul excursiei este de 103 lei de persoană. Locurile de înscriere la această excursie sînt limitate, înscrierile se fac, zilnic, între orele 8 și 19, la Agenția O.N.T. Constanța, pină cel mai tîrziu miercuri, 12 noiembrie. Se primesc înscrieri și pe bază de virament. ANGAJAM T.C.I.F. CONSTANȚA • pentru șantierele din județ: — instalatori conducte: promo, azbociment, metal — pentru montări conducte și probe; — instalatori caloriferiști. Relații suplimentare la tel. 2.31.70, serviciul personal. DIRECȚIA DE NAVIGAȚIE MARITIMA „NAVROM“ CONSTANȚA secția mecanizate, tractoriști, rutieriști și autocariști, in următoarele condiții: — tractoriști-rutieriști, cu carnet de tractorist-rutierist sau carnete conducere auto. — autocarist, cu carnet de autocarist sau carnet de conducător auto, gradul III. Cei interesați trebuie să aibă mutația în orașul Constanța sau în raza de 30 km in jurul orașului Constanța. UZINA DE REPARAȚII NĂVODARI salariați permanenți, pentru următoarele categorii de muncitori: turnători, strungari, ITezori-rabotori, lăcătuși și sudori electrici și autogeni. Informații, la telefon 1.34.60—1.34.61, DOBROGEA NOUA nr. 660fi Rînduri peste Aventurierul „S-a împlinit o lună de zile de cînd fiul nostru, Lucian Stoian, in vîrstă de 19 ani, a părăsit casa părintească și localitatea — Brașov, pierind în orașul dv., Constanța, în căutare de noi aventuri. Vă rugăm insistent scrieți aceasta in ziarul dv., poate fiul nostru va fi determinat să se întoarcă acasă, unde îl așteptăm cu cea mai mare nerăbdare“. Semnează Ion Stoian, tatăl băiatului, Brașov, 3 noiembrie a.c. Am dat curs scrisorii de față pentru ca cei care il cunosc pe Lucian Stoian sau știu unde se află și unde lucrează să-l anunțe că părinții săi îl așteaptă cu brațele deschise. Mica „ciupeală Nu știm cu ce treburi a ajuns Alexandru Stroie, salariat al I.R.E.C. Medgidia, la I.M.U.M. La organele de pază de la poarta întreprinderii amintite a ajuns însă cu 7 kg vopsea, pe care voia s-o „scoată“ și pentru care n-a găsit nici o explicație, cît de intplauzibilă. Drept pentru care vopseaua cu pricina s-a reîntors la magazia fabricii, iar vestea despre întîmplarea cu pricina, la noi. Poate că făptul interesează pe conducătorii întreprinderilor amintite ! Pe micul ecran In ziua de 16 august a.c., Valeriu Stoica din Constanța și-a cumpărat, de la magazinul „Cosmos“, un televizor „Dacia“ II. Gestionarul magazinului, Gheorghe Lasca, i-a completat la repezeală formele de rigoare, emițînd, însă, ca din întâmplare, un certificat de garanție nu pentru televizor, ci pentru un aparat de radio cu... tranzistori. Această aparent neînsemnată neglijență a declanșat o încurcătură la numai citeva săptămîni, cînd televizorul cu pricina s-a defectat. Au trecut citeva luni de atunci și omul tot aleargă de la cooperativă la magazin, de aici la reprezentanța uzinei „Electronica“ și la conducerea I.C.S. „Metalo-chimic“ pentru a se lămuri situația televizorului său. Până în prezent, pe ecranul televizorului nu a apărut nici o imagine, iar pe „ecranul“ respectivului magazin se menține o imagine întunecată. uit Un schimb de produse foarte util . Atît persoanele particulare (membrii C.A.P.), cît și cooperativele agricole de producție pot proceda la un schimb util, produse agricole pentru materiale de construcții. ICOMCOOP CONSTANȚA ESFACE prin depozitele sale în Cobadin, N. Bălcescul, Medgidia și Techirghiol, către cooperativele agricole de producție și membrii cooperatori, CHERESTEA RAȘINOASE pe schimb de cereale (griu sau porumb), in următorul echivalent: pentru 1 tonă griu sau porumb = I mc cherestea rășinoase el. III, IV sau a V-a și șipci. Pentru stimularea producătorilor de cereale se acordă prioritate și la cumpărarea altor materiale de construcție ca: oțel beton, tablă neagră și zincată, bile manele de rășinoase, ciment, țiglă etc. 0 SEM PLACUJA la restaurantele junimiu“ Uzmu“ și JMNOPA J J.H.R. EFORIE VA INVITA să petreceți o seară plăcută la restaurantele „Continental" și „Cazinou“ din Constanța, precum și la restaurantul „Europa“ din Eforie Nord, unde puteți servi tot felul de produse culinare de calitate, băuturi indigene și străine. Saloanele restaurantului „Cazinou“ din Constanța și „Europa" din Eforie Nord pot fi închiriate pentru mese festive, banchete etc. Se asigură serviciu ireproșabil. Relații se pot obține la iei, 4.10.08,