Dobrogea Nouă, ianuarie 1970 (Anul 23, nr. 6652-6675)

1970-01-04 / nr. 6652

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VĂ ! Organ al intetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXII- 6652 Duminica, 4 ianuarie 1970 4 pagini, 30 bani Cuvîntarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostita la posturile de radio și televiziune a prilejul Anului Nou Ora?! tovarăși și jeni, Cetățeni ai Hopubi Socialiste România. Peste citeva minisi cheiem un nou an, bogat in evenimente te și împliniri ale poporului român in chfuirea socialismului. Evenimentul cel rremarcabil al acestui an, cu orice consecințe asupra viitoii patriei noastre, a fost Congil al X-lea al Partidului Const Român, care a elaborat iramul de perspectivă al dezvării țării, de întărire continuă aei tehnicomateriale a noii oriiri, de perfecționare a relațiillc producție și a întregii orizări sociale — in vederea făuriricietății socialiste multilateralivoltate. Anul 1969 a fost,odată, anul împlinirii unui sfert veac de la eliberarea țării, car a prilejuit trecerea in revistă transformărilor radicale petrec in structura societății romțti, in modul de viață al popului, in existența națiunii non- socialiste ; el a marcat jubilei perioadei în care poporul romă liber și stăpin pe destinele sale înălțat luminosul edificiu allcianismului. In acest an, limb ,unu^iootu, minunata capacitate o creație a clasei noastre munciic, a țărănimii și intelectualei și-au găsit întruchiparea unoi realizări pe tărâmul producție, bunuri materiale și spiritual în îndeplinirea cu succes a prțderilor planului de stat, in crțrea avuției naționale. Partidul guvernül au desfășurat o interactivitate pentru îmbunătățiri organizării economiei și sporire vidienței acesteia, pentru valoiicarea tot mai largă a marilo resurse ale orinduirii noastre soliste. S-au inălțat, pe intreg cuinsul țării, noi fabrici și uzine, vii și așezăminte de sănătate lăcașuri de cultură și locuințe. Plaza succeselor obținute in dezlfarea economiei, s-au putut figura noi măsuri pentru creerea nivelului de trai al popului, intre care un loc important l-a ocupat majorarea salariilor la principalele categorii salariați. Pentru toate aceste succese de scop, pentru munca eroică consacrată progresulu patriei socialiste, vă adresez, dragi compatriți, cele mai calde felicitări. Ne îndreptăm acum cu toții privirile spre anul 1970. In fața noasistă datoria de a pune în valoare la un niv și mai inalt potențialul material și uman a societății, de a munci și mai intens pentru a fece mai departe opera de construcție socialist in interesul creșterii bunăstării poporulu al înfloririi multilaterale a patriei. Mersul nostru înainte pe drumul progresului și ciuzației cere eforturi mari din partea fiecări cetățean. Este insa mai presus de orice insială că eroica noastră clasă muncitoare, frăuimea cooperatistă, intelectualitatea, toți omenii muncii fără deosebire de naționalitate, animați de un profund patriotism, de distament nețărmurit pentru cauza socialismul, vor cuceri noi victorii in măreața operă pe care o întreprind sub conducerea partidului, vor Îndeplini ți depăși planul pe 1970 — ultimul an al cincinalului — creînd astfel condițiile pentru transpunerea in viață a programului trasat de Congresul al X-lea. In primele rinduri ale acestei clocotitoare activități, acolo unde este mai greu, unde se cere mai mult efort și mai multă răspundere, se vor afla, desigur, puternicul nostru activ de partid și de stat, cei aproape două milioane de comuniști din patria noastrăi. Stimați tovarăși. In acest an, partidul și statul nostru au desfășurat o intensă activitate internațională, aducindu-și contribuția la efortul general pentru destindere și pace. A sporit și mai mult numărul prietenilor României socialiste pe toate meridianele globului, prestigiul ei pe arena mondială. In viața internațională a continuat să se dezolte cursul pozitiv, spre înțelegere și colaborare ; realitatea a confirmat încă o dată justețea politicii externe a țârii noastre îndreptată spre crearea unui climat de încredere și cooperare intre popoare. In pofida încercărilor cercurilor imperialiste de a opri procesul progresist al evoluției societății contemporane, popoarele își afirmă tot mai imperios voința de a se dezvolta libere și stăpîne pe soarta lor, de a trăi în pace și înțelegere, pe baza deplinei egalități in drepturi; opinia publică inaintati se ridică tot mai hotărît împotriva politicii de forță și dominație, a dictatului și agresiunii. Pe continentul nostru s-a accentuat curentul favorabil înfăptuirii securității europene ; masele populare, numeroși oameni politici — inclusiv cercuri guvernante — se pronunță pentru o consfătuire consacrată realizării acestui deziderat major al popoarelor europene, de o însemnătate deosebită pentru înfăptuirea păcii generale. Desigur, in lumea actuală mai există încă puncte de încordare ca, de pildă, războiul din Vietnam și conflictul din Orientul Apropiat. Aceasta impune fiecărei țări — mari sau mici — datoria de a milita neobosit pentru stingerea tuturor focarelor de război, pentru instaurarea păcii pe toate continentele. Ca țară socialistă, România va continua să pună în centrul politicii sale externe raporturile multilaterale cu celelalte state socialiste, va acționa consecvent pentru unitatea sistemului socialist, a mișcării comuniste și muncitorești mondiale, a tuturor forțelor antiimperialiste. Țara noastră va continua, totodată, să-și amplifice legăturile cu toate statele, fără deosebire de orânduire social-politică, sporindu-și participarea la schimbul internațional de valori, la dezvoltarea colaborării și cooperării mondiale, pe baza principiilor suveranității și independenței naționale, egalității depline în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, a respectului față de dreptul fiecărui popor de a-și hotărî singur soarta. Avem toate temeiurile să pășim cu încredere și optimism in noul an. Poporului român îi sunt deschise mărețe perspective de muncă și creație, de progres și prosperitate. Ne exprimăm, de asemenea, convingerea că forțele progresului de pretutindeni, uriașul front antiimperialist mondial vor dobindi noi victorii in lupta grandioasă pentru realizarea aspirațiilor înaintate ale omenirii, pentru împlinirea idealurilor de bunăstare și pace ale popoarelor. Desfășurarea evenimentelor creează premise ca anul 1970 să marcheze noi înfăptuiri pe calea destinderii, a securității in Europa și în lume. In aceste clipe solemne ale tradiționalei sărbători de Anul Nou, urez, din toată inima, in numele conducerii partidului și statului, al meu personal, tuturor cetățenilor patriei noastre — muncitori, țărani, oameni de știință și cultură, femei și bărbați, tineri și vârstnici, români, maghiari, germani și de alte naționalități — viață lungă, sănătate și fericire, împlinirea dorințelor, cu mai multe satisfacții personalei mari succese in munca Închinată înfloririi patriei, făuririi mărețului ei viitor comunist! La mulți ani, tovarăși și prieteni ! La cumpăna anilor, cu entuziasm sporit, cu încredere și certitudine REVELION 70 ORE INCARESCENCE PE CADRANUL FEERIC AL NOPȚII AERE 9 TRADIȚIONALELE URĂRI DE ANAL III ADRESATE DE PIONIERI COMITETULUI JUDEȚEAN DE PARTID SI A ȘUIULUI POPULAR JUDEȚEAN Miercuri, 31 decembrie, la sediul Comitetului județean Constanța al P.C.R., un grup de pionieri și școlari, îmbrăcați in frumoase costume tradiționale au urat membrilor Comitetului județean de partid și Consiliului popular județean sănătate și fericire cu prilejul Anului Nou. In intimpinarea colindătorilor au ieșit tovarășii Petre Ionescu, Petre C. Ion, George Crișovan, Gheorghe Trandafir, Ion Tudor, Corneliu Ungureanu, Gheorghe Filișan, Oprea Vicol, Ioan Nicolăescu. Pionieri-colindători, cu bice, buhai și clopoței recită tradiționalul Plugușor, dînd glas cristalin sentimentelor de caldă prețuire și dragoste sinceră pentru cei care veghează la copilăria lor fericită, pentru Partidul Comunist Român — călăuzitorul viitorului lor luminos : Știe astăzi lumea-ntreagă Că patria noastră dragă Este-o țară-nfloritoare lum >i >nui știul «torii. Și asta datorită lui Dragului Partidului Partidului Comunist Eroic și realist ai întregului popor Omului nou, muncitor Care și-a luat, vă spui, Soarta in miinile lui Și-a pornit să construiască Peste ruin! să clădească Viață nouă fericită. Pentru ei spunem cuvint Plin de suflet și avînt Și aducem azi urări Peste zarea-ntregii țări S-auzi trul de ciocirlie Viers de mindră Românie Și de la mare la munte Cu Partidul drag în frunte Vom croi un drum de aur Din al inimii tezaur. Fiindcă inima-i fierbinte, Pionieri tot înainte ! Sunați iar din zurgălăi. Și minați cu toții măi ! Mulțumind pionierilor pentru frumosul colind, pentru urările lor tovarășul Petre IONESCU, primsecretar al Comitetului județean r.s*. ■ [UNK] ? .... * ■»■*•***■»> . ... . »v*ipis ș.z is>* A. .A.•»*..» Jkx V-jf t- •**«. * • comitetului executiv al Consiliului popular județean. I s-a adresat un îndemn cald pentru obținerea de noi și meritorii succese la învățătură. „Toată activitatea noastră de fiecare zi — a spus tovarășul Petre Ionescu — are ca scop primordial făurirea unei vieți fericite, cit mai îndestulătoare pentru voi, dragi copii, și pentru toți oamenii muncii. Noi ne străduim să aveți de toate. Am făcut pînă acum multe lucruri, dar ne așteaptă încă multe altele în anul care începe mîine. Peste un timp voi va trebui să preluați ștafeta viitorului. De aceea, datoria voastră este să învățați, să obțineți numai note de 9 și 10, să vă pregătiți conștiincios pentru a însuși cunoștințele pe care vi le predau profesorii și învățătorii voștri. Vă urez, din partea biroului Comitetului județean Constanța al P.C.R., vouă, dascălilor și părinților voștri, multă sănătate și fericire, ani mulți și frumoși !“ Mieilor colindători le-au fost apoi oferite, după datina noastră veche, mere, covrigi, bomboane și nuci. Conducătorii de partid și de stat ai județului s-au fotografiat împreună cu copiii. Azi, în paga a IV-a • Situația din Vietnamul de Sud » Pe scurt din actualitatea internațională • Evenimentele din Nigeria • Voi greve în Italia — La mulți ani. Urare tradițională rostită de milioane de ori în fiecare an, din moși strămoși, generație după generație, ca un ecou al optimismului și al încrederii statornice ureind pe verticala istoriei. — La mulți ani tovarăși. Urarea crește în intensitate, stăruie in fiecare. Oamenii își string bărbâtește mâițile, se Îmbrățișează, își transmit reciproc, după datină, urări de sănătate și de noi succese. Totul e simplu, spontan, sincer, întreaga atmosferă degajă optimism, demnitate, încredere și certitudine in anii ce vin. Animația crește și ea. Veselia inundă străzile, casele, localurile pregătite pentru petrecerea revelionului. Cu ce măsurăm această exuberanță, cu ce o asemuim ? Poate cu un orologiu uriaș pe al cărui cadran să însemnăm, oră cu oră, incandescența acestei nopți feerice care este ea Însăși o metaforă. In căutarea ei opt reporteri și colaboratori ai ziarului și-au deschis bloc-notesurile. Nici un efort, metafora e pretutindeni. Pentru că pretutindeni, în județul nostru ca și in intrega țară, oamenii petrec, dansind și sorbind rubiniuri din cristale sau, cu nimic mai puțin frenetic, își petrec aceste ore, de la cumpăna anilor, veghind focul viu din retorte, mișcarea agregatelor ori pulsul vieții noului născut, în această noapte nimeni nu-și propune să doarmă. Să scoatem, deci, stiloul... (Continuare in pag, a H-a) AU FOST SCRISE PRIMELE ALE CRONICII ACESTUI AN Ca de fiecare dată, noul an i-a găsit pe mulți dintre oamenii muncii din județul nostru prezenți la datorie. Peste tot, acolo unde procesul tehnologic cunoaște un flux continuu, noul an a fost întimpinat prin muncă. La cetatea chimiei din Năvodari — Uzina de superfosfați și acid sulfuric — in primele două zile ale noului an, operatorii chimiști, maiștrii, și inginerii angrenați în muncă, au înscris pe graficul realizărilor o cantitate de peste 1.000 tone de acid sulfuric și circa 1.300 tone de superfosfat simplu și granulat. Sunt primele realizări din primele zile ale anului 1970, temelia viitoarelor succese pe care chimiștii de la Năvodari sunt hotăriți să le obțină in acest ultim an al cincinalului. Cu rezultate bune s-au încheiat primele două zile ale anului nou și la Fabrica de ciment Medgidia. Procesul tehnologic decurgând normal, fără perturbații, grație măsurilor luate încă de anul trecut, pe graficul realizărilor s-a putut înscrie obținerea unei cantități de 8.000 tone de ciment. Este realizare dobîndită prin munca neîntreruptă a cimenteștilor care au întâmpinat noul an, ascultând bătaia gongului lângă dogoarea focului nestins al cuptoarelor. De la Fabrica de celuloză și hirtie Palas, am aflat o veste la fel de bună, conduse de maiștrii Schimburile Costache Tănase și Ion Sănduc, în zilele de 1 și 2 ianuarie, au reușit să producă la mașina de hirtie o cantitate de peste 100 tone hirtie destinată exportului. Este un prim pas cu care s-a pășit in noul an, pas de bun augur făcut de operatorii și conductorii, maiștrii și inginerii fabricii, acum la începutul ultimului an al cincinalului. Azi, în pagina a lll-a Magazin • Magazin • Magazin — Rebus — Micro-istorie sportivă — Anecdote — Caricaturi — Interviul nostru . Emana a ......— —__ ............