Dobrogea Nouă, septembrie 1970 (Anul 23, nr. 6854-6879)

1970-09-16 / nr. 6867

> > > < Anul XXIII, nr. 6867 Miercuri, 16 septembrie 1970 4 pagini, 30 bani 345.000 lei producție marfă peste plan Deși, In perioada, martie-lunie, întreprinderea de industrie locală din Hârșova a avut cariera inundată, eforturile întregului colectiv al Întreprinderii s-au soldat, după 8 luni din anul curent, cu o depășire la producția marfă de 345.000 lei și cu îndeplinirea planului de beneficii în proporție de 100,99 la sută. Printre harnicii săi salariați se numără muncitoarea Maria Păun, strungarul Constantin Dragomir, forjorul Traian Cătălina și inginerul Constantin Marinescu. După 8 luni După numai 8 luni de activitate, întreprinderea intercooperatistă de reparații prestări servicii și construcții-montaj din Năvodari, tînără unitate de acest gen pe harta județului nostru, și-a închegat deja un colectiv destoinic, din care fruntași ca 3 mecanicul Alexandru Albu, vulcanizatorul Uimit Cadir, strungarul Gheorghe Coman și inginerul proiectant Vani Țechin, reprezintă o garanție a succeselor viitoare. Prin munca lor, a întregului colectiv, producția globală a fost depășită în această perioadă cu 138.000 lei, iar productivitatea muncii înregistrează o depășire medie de 17 la sută. Printre obiectivele mai importante realizate de întreprindere se numără : proiectarea și construirea a două complexe intercooperatiste pentru îngrășarea mieilor, fiecare cu o capacitate de 30.000 capete, și construirea instalațiilor de încălzire centrală la pniernitele C.A.P. din Straja și Tuzla. CONTRACTELE ECONOMICE încheiate și respectate la termen Dezvoltarea și modernizarea continuă a economiei noastre naționale determină circulația și consumul unor cantități mereu sporite și diversificate de materii prime, materiale, semifabricate, produse finite. Are loc adîncirea diviziunii sociale a muncii și, o dată cu aceasta, specializarea tot mai strictă a producției, extinderea și ramificarea relațiilor de cooperare, de aprovizionare și desfacere intre întreprinderi și ramuri, intre sat și oraș, între județele și localitățile țării. Se înțelege că bunul mers vieții economice, desfășurarea noramală, ritmică și neîntreruptă, proceselor de producție, ca și a circulației produselor depind considerabil de organizarea rațională, eficientă, a acestor relații, de respectarea obligațiilor reciproce unitățile economice la dubla dintre lor calitate de furnizor și beneficiar. Numai astfel pot fi satisfăcute, în condiții pe deplin mulțumitoare, interesele părților în cauză, ca și ale economiei naționale în ansamblu. Forma cea mai generală sub care se înfățișează relațiile dintre întreprinderile socialiste sunt contractele economice. Ele consemnează, se știe, clauzele asumate de întreprinderi privind cantitățile de produse ce urmează a fi livrate, calitatea, prețurile, termenele ș.a. Iar cadrul pentru încheierea și executarea contractelor II formează legislația în vigoare, în primul rind legea contractelor economice, adoptată in conformitate cu hotărîrile Conferinței Naționale a partidului din decembrie 1967 vizind perfecționarea organizării, conducerii și planificării economiei naționale. Preocupare la timpul potrivit în orice condiții, dar mai cu seamă pe măsură ce contractele economice tind să devină un instrument de planificare, ele trebuie încheiate din timp. Este clar că nici o activitate productivă nu se poate desfășura la întimplare, fără a ști un modul cel mai precis de unde se obțin cele necesare producției și ce direcție vor lua mărfurile fabricate. De aceea este absolut obligatoriu ca in fiecare an să se stabilească din vreme, pentru anul următor, nevoile de aprovizionare sau de cooperare ale întreprinderii, precum și destinatarii produselor. Acest adevăr elementar nu este însă înțeles de toată lumea. In activitatea economică se mai ivesc încă „goluri" in producție din cauza lipsei de prevedere In aprovizionarea cu materii prime, tot astfel cura nu sunt rare cazurile cind se fabrică mărfuri fără desfacere asigurată. Se ajunge în felul acesta la rezultate economice extrem de nefavorabile: capacitățile de producție sunt folosite nesatisfăcător, se practică munca „in asalt" și ore suplimentare (atunci cind totuși sosesc materiile prime), crește prețul de cost, scade calitatea produselor, ș.a. Produsele fără destinatar blochează spațiile de depozitare, se degradează sau se demodează, imobilizează fondurile întreprinderii. Perfecționările aduse mecanismului nostru economic creează condi-Iulian STAMATE (Continuare in pag. a Hla) Dublă festivitate în învățămîntul sanitar constănțean Ieri, profesorii și elevii din invățămîntul sanitar din orașul Constanța au sărbătorit două evenimente. In primul rind, s-au aniversat 30 de ani de activitate a invățămîntului sanitar în județul Constanța și inaugurarea unui nou complex școlar sanitar. In prezența tovarășilor TUDOR, prim-vicepreședinte Ion Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Ion TOVANA, Dan ȘERBU și Ion CALOTA, vicepreședinți ai Consiliului popular județean, a inaugurat noul complex de fost invățămint sanitar, care cuprinde 12 săli de clasă, 3 laboratoare, o bibliotecă, o modernă cantină și bucătărie, precum și un internat. Inaugurarea noului complex de învățămint constituie un element nou în continuitatea tradițiilor invățămîntului sanitar constănțean, care acum 20 de ani începuse cu o singură clasă. Astăzi, cifrele sunt incomparabile. Ceasul mustăriilor ieri după-amiază, in orașul Constanța s-au deschis primele mustării la terasa „Constanța", „Parc“ (Ungă teatru) și „Păltiniș“. In zilele următoare vor fi deschise alte 17 mustării In Constanța, Năvodari, Ovidiu și Eforie Sud. La fiecare mustărie, pe lingă mustul din soiurile de viță nobilă și tarafurile de muzică populară, se găsesc tradiționala pastramă de vită și porc, sărată și afumată, ghiudem, babic, cîrnăciori și renumita mămăliguță. II Conferința 9 Matematicile in arheologie si științele 9 9 9 istorice" Astăzi, la ora 10,00, in saloanele hotelului „Internațional“ din Mamaia, va avea loc deschiderea festivă a Conferinței „Matematicile in arheologie și științele istorice“. La conferință participă aproximativ 100 de oameni de știință, savanți de renume mondial din mai multe țări ale lumii, printre care Franța, Suedia, U.R.S.S., R.E.G., S.U.A., Canada, Anglia și România. Timp de cîteva zile participanții la această primă conferință, pe o temă atît de inedită, vor dezbate cele mai interesante probleme ale aplicabilității matematicii în arheologie și in celelalte științe istorice. „Bobocii“ — ia ceasul primului contact cu minunata lume a cărții. Foto:I. BUNGAU S -au scris sute de articole despre răspunderea omului de la volan, a șoferului ținut nu numai să conducă mișcările unui vehicul, ci și să protejeze viața oamenilor, pe micul sau pe marele ecran, am urmărit cu toții, crispați de groază, clipa in care bolidul motorizat, „condus“ de creiere iresponsabile, a trecut, cu nepăsarea metalului, peste vieți omenești. S-a scris mult, s-a vorbit mult, mijloacele de atenționare a opiniei publice — și a șoferilor — au fost din plin puse în mișcare. Și totuși... ...4 septembrie a.c., ora 1. E ceasul la care magazinele și piețele sunt pline de oameni , lumea începe o zi de muncă, străzile sunt înțesate, la intersecții este un du-te vino neîntrerupt. înainte de a intra în „Alimentara“ de la intersecția bulevardului Tomis cu strada Ion Rațiu, o mamă își lasă pe trotuar,ângă ușă, copiii. Unul de un an, un cărucior, celălalt, de doi ani, lângă primul. Apoi se duce, cu sacoșa în mină, să facă cumpărături. Nu bănuia, cum nu bănui niciodată catastrofele ireversibile, că, in câteva minute, avea să i se întimple cea mai groaznică dintre nenorocirile care pot izbi inima unei mame. Nenorocire fără întoarcere, iremediabilă, față de care pălește orice expresie verbală. Iată faptele : in direcția Ovidiu mergea in viteză autobuzul 31-CT-2964, proprietate a „TAROM“-ului, condus de Dumitru Manea. In centrul intersecției, i-a apărut din stingă autoturismul ICT-639, al I.T.C., la volanul căruia se afla Vasile Bălan. Acesta știa că este o răscruce periculoasă și totuși nu s-a asigurat. Știa că trebuie să acorde prioritate și n-a acordat-o. A văzut semnul „stop“ care îl obliga să frîneze și, în loc să-l respecte, s-a trezit în mijlocul răspîntiei. Rezultatul : Dumitru Manea a virat brusc, evitând ciocnirea, și, în loc să fie accidentat șoferul imprudent, au fost uciși cei doi copilași. ...La 12 august, ora 18,45, autosanitara condusă de Iosif Rusuly străbatea intr-o viteză, cu mult deasupra indicelui tolerat, comuna Ovidiu. In fața centrului de carne, șoferul neatent, care se gindea la cu totul altceva decit la volanul pe care ar fi trebuit să-l stăpînească, s-a angajat într-o traversare pe loc nepermis și în diagonală, în disprețul oricăror norme de circulație. Sub roțile autosanitarei au ajuns Maria Țuțu, femeie de 65 de ani, și nepoții Niculina (4 ani) și Nicolae (3 ani). Graba, neatenția, iresponsabilitatea șoferului au dus la pierderea a trei vieți omenești. Să notăm „amănuntul“ că, în fața pietonilor, Iosif Rusuly, a cărui elementară datorie ar fi fost să aibă reflexele întregi, n-a schițat nici cel mai mic gest, nu a manifestat nici cea mai slabă intenție de a evita accidentul. A intrat în plin in „obstacolul“ de carne omenească. Dintr-o femeie care muncise o viață de om și din doi copii rumeni și sănătoși, la primii pași pe marele drum al cunoașterii lumii, n-a mai rămas nimic... Tot o viață de om a curmat și iresponsabilitatea lui Gheorghe Țuțuianu, șofer pe autocisterna 31-CT-3641, proprietate a „Industriei laptelui“, care in comuna Tuzla, l-a accidentat mortal pe Gheorghe Voinescu, in vîrstă de 16 ani. N-a stat la locul faptei nici cu să vadă în ce stare se află cel pe care l-a izbit în plin, cu bara mașinii. A apăsat, cu frică și lașitate, acceleratorul, abandonindu-și victima in mijlocul șoselei. ...Trei accidente soldate cu urmări fatale și patru șoferi în mina cărora a stat existența unor oameni. „Este revoltător, ne declara Ion Axinteanu, pe care l-am întâlnit la locul accidentului de la „Alimentara", faptul că unii șoferi au împins iresponsabilitatea, ■ mania vitezei, lipsa de atenție la volan — intr-un cuvînt, disprețul căci altfel n-am cum să-i spun — față de viața semenilor lor pînă la punctul de la care este posibil orice accident , este revoltătoare Cpt. Gh. NUȚU, M. ALEXANDRESCU (Continuare iu pag, tite-al SJOP, IRESPONSABIL COCOJAlE LA MAN! A SUNAT DIN NOU CLOPOȚELUL! Școlile și-au deschis din nou porțile, ca în fiecare an la această dată, și noi generații de elevi le-au trecut pragul. Liniștea vacanței ce domnea pe coridoare și in sălile de clasă s-a topit sub năvala glasurilor tinere. Mai timizi decit colegii lor mai mari, cei mai mici școlari, cu o „vechime“ de o zi, privesc atent, cu uimirea și emoția Întipărite pe chipuri, masa încărcată de buchete de flori, de la care li se urează bun venit in această nouă lume, încă necunoscută pentru ei. Dar emoțiile, emoțiile sunt aceleași pentru toți. Pentru cei care încep de-abia acum să urce prima treaptă a „scării“, la capătul căreia, copilul stingher și neimplinit de acum se va transforma, ca printr-o miraculoasă metamorfoză săvîrșită în „retortele“ timpului, intr-un nou cetățean al patriei. Ne aflăm la Școala generală nr. 25 din Constanța. Atmosferă festivă, caracteristică deschiderii noului an. Clasele, cu manualele noi aranjate pe bănci, își așteaptă elevii. Alături de abecedarele ce-i vor ajuta pe elevii din clasa I a acestei școli să dezlege, ceva mai târziu, sensul semnelor zugrăvite pe tablă, și în care acum bănuiesc doar un „Bine ați venit“. Prima zi de școală la Liceul de construcții civile și industriale ne dă prilejul să constatăm, de asemenea, atenția cu care este privită problema instruirii și educării unor noi cadre de muncitori și tehnicieni cu înaltă calificare, care vor contribui la dezvoltarea continuă a industriei noastre. Anul acesta numărul elevilor ce învață aici a crescut cu 180. A crescut, de asemenea, numărul elevilor școlii profesionale și al școlii de ucenici ce funcționează în acest Centru școlar profesional și tehnic din Constanța. Școala iși primește elevii cu noi îmbunătățiri aduse laboratoarelor și sălilor de lucru. După cum ne spunea tovarășul director, ing. Gheorghe Tătaru, anul acesta, la 15 octombrie, va fi gata un nou internat de 300 de locuri și pînă la sfirșitul anului o nouă cantină, asigurîndu-se astfel elevilor interni condiții satisfăcătoare pentru desfășurarea muncii lor. vă Acest început de an școlar rezerși elevilor de la Liceul „Mihail Eminescu“ din Constanța surprize plăcute. Viitorii specialiști sau cercetători în domeniul fizicii, elevii ce dovedesc o înclinație deosebită pentru acest domeniu, vor putea să-și completeze cunoștințele intr-un nou laborator destinat lucrărilor cu caracter special. Se află un lucru, de asemenea, și un laborator de geografie, cu profil asemănător. Aceste măsuri, ne spunea tovarășa directoare Veta Ionescu, alături de contactul ce se va stabili anul acesta, cu diferite întreprinderi, vor contribui la stabilirea unei trainice legaturi cu practica. Cu aceeași atenție, grijă și dragoste au întîmpinat profesorii și învățătorii Școlii generale nr. 11, in prima zi de școală, pe noii lor elevi sau pe cei care fac acum incă un pas pătrunzînd in adîncul tainelor științei. Aceste fapte ale acestui început vin să ne încredințeze de hotărârea cu care învățătorii și profesorii școlilor noastre se pregătesc să-și înceapă și in acest an munca lor nobilă care, după cum se spunea și in mesajul de salut al Comitetului Central al P.C.R., al Consiliului de Stat și Consiliului de Miniștri ale Republicii Socialiste România, adresat cadrelor didactice și elevilor cu prilejul deschiderii noului an școlar, „...trebuie să ofere elevilor datele cele mai importante ale științei și tehnicii moderne, să le dezvolte gîndirea creatoare, interesul și pasiunea pentru studiu și cercetare, să le stimuleze aptitudinile și talentele, să-i pregătească temeinic pentru viață, să-i formeze ca buni și de nădejde constructori ai socialismului în patria noastră“, Costin CONSTANDACHE § HH du"!! se taină necin în bulion pe plan local, în relațiile cu cooperativele agricole nu avem nici o neplăcere“. Tovarășul Ion Boieru, directorul întreprinderii înterceoperatiste Constanța, ne-a declarat: „Față de planul pe trimestrul III de 2.332 tone roșii, am preluat pină acum doar 529 tone. La noi nu se pune problema mijloacelor de transport, care constituie intr-adevăr o mare greutate deoarece cooperativele agricole expediază marfa cu autocamioanele proprii. Și totuși dacă realizările sunt mici comparativ cu planul, aceasta se datorește in primul rind unităților producătoare care, datorită faptului că trebuie să sorteze roșiile ce nu le trimit, preferă să le adune de-a valma pentru Fabrica „Munca“. In această situație, o parte din unități nu-și pot onora graficele săptămânale încheiate. Dacă unitățile cooperatiste de la Năvodari, Viile Noi și Mangalia își onorează la timp sarcinile, altele nu reușesc acest lucru. Cooperativa agricolă Falazu Mare, de pildă, din 12 tone prinse in grafic pentru săptămâna trecută, n-a predat decit 2,5 tone; Agigea — 0,6 tone din 6 oit era prevăzut, iar Costinești — doar 700 kg din 3.000 kg. Nerespectarea graficelor a dus ca planul trimestrial care se expiră în această lună să fie realizat doar în proporție de 23 la„ sută“. Ni se spunea , că unitățile preferă să recolteze cu prioritate roșii pentru „Munca“, deoarece marfa nu mai necesită o sortare riguroasă. Cum sînt însă luate acestea ? Apelăm din nou la fapte : din planul de 24.000 tone, fabrica a preluat pînă acum doar 10.000 tone. In schimb, roșiile stau pe cîmp zile in șir, unele din ele transformîndu-se intr-un ve Șt. MIHAI (Conținut« in pag. s. SU) In relația furnizor-beneficiar, respectarea reciprocă a obligațiilor contractuale constituie fundamentul întregii activități. Sunt respectate intru totul aceste obligații ? încercăm să dăm răspunsul la întrebarea de mai sus printr-o succintă analiză a modului cum sunt preluate în aceste zile roșiile de către principalii beneficiari ai cooperativelor agricole : I.L.F., întreprinderea Intercooperatistă și Fabrica „Munca"'. „Ne străduim să ne onorăm la vreme obligațiile contractuale — ne-a spus Tiberiu Dobrescu, directorul I.L.F. Zilnic din județul, nostru expediem spre Capitală 130 tone de roșii, care nu pot fi desfăcute O viață la catedră ! Este în firea noastră să prețuim oamenii care duc pe umerii lor nu numai o vîrstă respectabilă, ci lasă în urmă și o creație umană din care se poate realiza o spectaculoasă retrospectivă a dăruirii profesionale și demnității sociale. Acum, la început de an școlar, este poate cel mai potrivit moment să-i rostim numele, căci sintem și puri că potrivit unui obicei, unui reflex format în aproape patru decenii de catedră, profesorul viață la emerit Ion Zaharia își va controla ceasul, își va pune ținuta la punct, gata să pornească spre școală. Dar omul stă o clipă descumpănit, apoi își „aduce aminte“ că numai cu puține zile în urmă, într-o atmosferă emoționantă, îngreunată de sentimentul despărțirii, în credința, in cancelaria școlii, „ștafeta“, pe care a purtat-o cu cinste aproape 40 de ani, unui alt dascăl gata să o ducă mai departe, cu aceeași demnitate. L-am văzut după eveniment la fel de proaspăt și mi-am zis că nimic, nici drumul acesta lung și anevoios, nu l-au îmbătrînit, n-au putut să-l obosească. Cum se spune obișnuit, prin mîinile profesorului Ion Zaharia au trecut generații întregi cărora le-a descoperit infinitele „miracole“ ale matematicii, le-a ajutat să pătrundă în tainele ecuațiilor, să descopere adevărate „sonete“ în broderiile geometriei lui Euclid și Lobacevski, să se apropie de fascinația lumii mecanice a lui Newton și Einstein. Și are dreptul ca, acum, în ceasurile sale de binemeritată odihnă, să treacă cu fruntea sus printre generațiile care s-au perindat prin băncile din fața catedrei sa-Emil ZĂLOG (Continuate în pag. a Hl-a)