Dobrogea Nouă, octombrie 1970 (Anul 23, nr. 6880-6906)

1970-10-18 / nr. 6895

1 > DOBROGEA NOUA nr. 6895 Fabrica,, ARGUS“: IN DEZBATERE - responsabilitatea socială a fiecărui salariat la locul de muncă La Fabrica fii nici .,Argus“ din Constanța adunarea generală de dare de seamă și alegeri a organizației de bază PfC.R. s-a desfășurat sub semnul unei înalte exigențe partinice privind activitatea comuniștilor, privind eforturile depuse de întreg colectivul de muncă pentru îndeplinirea exemplară a «arcittilor de plan. Cuprinzind o succintă dar semnificativă analiză a muncii desfășurate de biroul organizației de bază in perioada care a trecut de la precedentele alegeri, darea de seamă a subliniat cu precădere contribuția membrilor de partid la stimularea întregului colectiv de muncă al fabricii pentru realizarea planului de producție pe anul în curs. Astfel, s-a arătat câ principalii indicatori de plan au fost depășiți la producția globală cu 103,32 la sută, iar la producția marfă cu 103,34 la sută. Ca simț autocritic a fost analizată situația privind nerelizarea indicatorului de productivitate a muncii, unde realizările se situează cu 0,3 la sută sub nivelul prevederilor planului. Dincolo de existența unor cauze obiective, cum ar fi dispersarea forței de muncă pe șantierul noii fabrici de ulei, unde pregătirile pentru darea în folosință te apropie de «silrști, unele inadvertențe de plan privind «oresarea reală » numărului mediu scriptic de salariați cu capacitățile de producțe, au existat și unele deficiențe in organizarea mai judicioasă a locurilor de muncă, in folosirea maximum de randament a potenția cu siticol productiv al întreprinderii. Wift după mm a reieșit din darea de «mamă »» din dircuțiile purtate de comuniști, principala deficiență a activității organizației de partid din fabrica „Argus“ Își află sursa in lipsa unei preocupări temeinice și permanente pentru respectarea disciplinei in muncă, pentru combaterea manifestărilor de chiul și a sustragerilor, pentru crearea unei opinii de masă. combative. Adeseori in cadrul discuții u ,orbitorii s-au referit la tineret, la modul In care noile cadre au înțeles să se adapteze disciplinei in muncă, rigorilor activității productive. Comuniștii au făcut numeroase propuneri cu privire la îmbunătățirea muncii cu tineretul, la necesitatea educării lor in spiritul responsabilității conștiente pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor, pentru încadrarea in ritmul de producție stabilit. O altă problemă care a suscitat vii discuții a fost aceea a pregătirii condițiilor pentru realizarea prevederilor planului anului viitor, tn acest scop biroul organizației de bază, fiecare comunist în parte va trebui să continue munca de autoperfecționare, de ridicare permanentă a cunoștințelor profesionale și a nivelului politicoideologic pentru a deveni factori stimulatori, activi ai succeselor viitoare. A fost aprobat un plan de măsuri în vederea transpunerii în fapte a hotărârii adunării generale ca in perioada de plan 1971—1972 colectivul de muncă al fabricii să obțină o producție globală suplimentară în valoare de 18 milioane lei, îndeosebi pe seama creșterii productivității muncii care, așa după cum s-a stabilit, urmează să cunoască în perioada amintită un spottle ti,Rio iei pe cap tc sitiilitai. s-a prevăzut, de asemenea, ca in perioada efe urmează pină la viitoarele alegeri noul birntt al organizației de bază să-și intensifice munca de control și indrumare in rezolvarea tuturor problemelor legate de îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan, să urmărească mai cu atenție laturile hotărîtoare ale activității productive, aprovizionarea cu materii prime și materiale, folosirea cit mai completă a capacităților de producție, perfecționarea in contiluare a cunoștințelor profesionale, disciplina în muncă etc. Adunarea generală de dare de seamă și alegeri a recomandat, de asemenea, noului birou să se preocupe îndeaproape de atingerea cu 3 luni mai devreme a parametrilor proiectați. Trecând la punctul doi al ordinei de zi, adunarea generală a ales biroul Organizației P.O.l. pentru viitorii doi ani. în funcția de secretar a fost realeasa tovarășa Stana Tofati, iar ca locțiitor tovarășul Voicu Pandrea. Dan DUMITRIU Ritm intens (Urmată din pag. 1) ,cam 100.000 ha au primit hrană, măsură care se va concretiza în obținerea unor recolte bogate. Pe mâsură ce mijloacele de transport se vor elibera de la lucrările campaniei agricole de toamnă, acțiunea fertilizării ogoarelor va continua într-Un ritm și mai susținut. C.A.P. DULCEȘTI — de mai mulți ani, prima la respectarea obligațiilor contractuale lui baza de recepție Mangalia a fost preluată pină acum o cantitate de peste 1.500 tone de porumb adus de unitățile agricole din țară. După cum ne-a informat tovarășul Constantin Petrican, șeful bazei, pe primul loc la transportul și predatul porumbului contractat se situează C.A.P. Dulcești care, în fiecare an, la toate campaniile de recoltare, se achită printre primii de sarcinile contractuale. Tradiția deci nu se dezminte. Legume timpurii Paralel cu recoltarea și valorificarea legumelor produse in acest an, la Falazu Mare, Anadalchioi, Agigea, Viile Noi, Ovidiu, Lumina și in alte cooperative agricole, se pregătește o nouă recoltă. Pină acum au fost semănate in timp 119 ha cu spanac, 51 ha cu salată și s-au plantat 48 ha ceapă. Alte pregătiri se fac in unități pentru obținerea de legume timpurii in răsadnițe și sere. Gospodinele vor aprecia la timpul potrivit priceperea și hărnicia legumicultorilor care, neținând cont de filele calendarului, muncesc pentru a produce legume proaspete și de calitate superioară. t LSJ Pag. a 3-a VOIAJ (Urmare din pag. I) 17,35, încărcat pînă la refuz cu lemne, autocamionul 21-CT-3358 scârțâie din toate balamalele. E plin de praf. A făcut drum sting. Vine tocmai de la Ciucurova. L-a trimis șeful de garaj, Ion Oancea, să-i adueti lemnele. Acest procedeu est valabil pentru un șef de garaj ? Să întrebăm, și noi, la casieria T.C.L. și vă informăm precis ! 17,51. O salvare. Este a spitalului din Hirșova, încearcă să se strecoare pe lângă noi. O oprim. Un iitefilor forfotă de lume. — Ciți bolnavi aveți ? — Unul. — Și restul ? — Un însoțitor. — Și restul ?, insistăm noi.T- Ocazionali. Poate că am fi fost gata să etichetăm acest lucru ca pe o mică afacere șofereascat, dacă nu am fi citit pe foaia de trimitere cum că copilul pentru orice vederi suflVitiv la Constanța. suferit de o boală contagioasă. Deci in numele a c toriva lei se calcă in picioare săniitatea altora. Pofind un curs d minim sanitar și pentru șoferii salvării ? Asta ca să nu mai spunem și altfel. 17.58. 21-CT-2148. Este autocamionul C.A.P. Trehileșt i. Aducea nuntași din partea mirelui, acolo , unde adus și cel din Băltăgești. Avea și el dezlegare din partea conducerii C.A.P. Ora 18,81. Mașina lui Gheorghe Vasile era absolut goală. Și totuși,de la ora 18.80 și pin fitSnd s-a întilnit cu noi, circula. Unde ? Nici șoferul nu știa... De fapt, ca să nu știe nimeni unde merge, nu-și completase foaia de parcurs. Poate că tovarășii de la Combinatul industrii alimentare știu ce hram purta mașina 21-CT-2446, care le aparține. 18.32. Ne retragem spre oraș. Facem totuși un ocol. Iar lumina unui bec, câțiva cetățeni descarcă din mașina 21 -CT-829 cartofi. Este mașina T.O.I.F. și pe foaia de parcurs scrie, că la acea oră, trebuia să fie la Straja. Dar era precum se voise in cursă după cartofi. Trăiască libertatea șoferilor ! Ne întrebăm : oare nimeni nu controlează cinil ies și cînd intră mașinile în taraj ? 18.45. In Obor.. O horă i îrdrădită niște muzicanți sciițiau enervamle tare și tic drt Urhuzibal. Darr lîment nu stătea să vitite cit do bitte xex üta melodia lăutarul. PriJîei■ talul este că se auzeau niște sunete cit de cit ritmice. Deodată, a izbucnit un chiot. Venise un r.IV T.S. încărcat cu oameni. Era condus de șoferul Gheorghe Popa de la T.C.I.F., Șantierul 4 Ciocîrlia. De cum au sărit din el, cetățenii s-au prins în horă. Pasă-mi-te Popa era însărcinat să care nuntași cu mașina întreprinderii. Cînd l-am întâlnit a promis că pleacă la garaj, dar de cum a scăpat, de noi iarăși a pornit cu nuntașii.La ora 21,30 a fost găsit din nou de unul din echipajele pornite in raid în cartierul „Kilometrul 5“ încărcat cu lăutari și ..oameni bine dispuși“). Doar obținuse de la întreprindere o hirtie (semnată de ing. Marcu), prin care era autorizat să țină mașina acasă. Și ii ținea... după nunți. 1907. O mașină de 5 tone a autobazei I.T.A., condusă de Ilie Popa, era de ,,serviciu“. Căra gogonele la șofer acasă. Trei lădițe pe care le-ar fi putut lua sub braț. Având însă o mașină la îndemină, de ce să nu le transporte cu ea Dacă avea o locomotivă, probabil că se ducea cu ea la piață. 2003. Gheorghe Mitric, conducător "iute la I.C.V.A., zorea să ajungă aasS. Avea în mașină 5 saci de ciment, un sac cu cartofi, ardei etc. Mărfurile, spunea el, proveneau de la soclu, din Colți Văii. O fi avînd boierul depozit de ciment ? Despre cursă ilegală să nu mai vorbim, mai ales, că la ora la care l-am întâlnit era în program. Probabil un program particular. 28.38. Io. Mirona, lucrează „un flotant“ la T.C.L.C., își face ilegal casă în Constanța, numai pe baza unei aprobări obținute de fosta proprietăreasă, de la care a cumpărat „locul“ și „un hîrb“ de casă, Anica Băjenaru. Și șoferul Vasile Marian, cu mașina 31-NT-1449, detașat să lucreze pe unul din șantierele din port, îl ajută. Doar are mașină. Contra cost îi cară pămînt. Un ban în plus nu Strică... ☆ Raidul nostru a continuat pină noaptea tirziu. Nu mai amintim aici toate mașinile pe care le-am întâlnit și care erau „la dispoziția șoferilor“. Nu mai spunem că foarte multe autocamioane s-au abătut de la itinerariile înscrise în foile de parcurs. Ne întrebăm , oare nu există nici un fel de control asupra circulației mijloacelor de transport in întreprinderi ? Dacă există, atunci dați nevoie să spunem că este defectuos ! Altfel nu se explică cum sute de mașini circulă după bunul plac al șoferilor, sunt folosite pentru afaceri sau pur și simplu sânt confundate cu bunuri particulare. Facem această afirmație ținînd cont că din cele 200 de mașini controlate, doar 17 au fost găsite cu toate „actele în regulă“. Prea mare numărul „infractorilor“ ! Ce părere aveți tovarăși din conducerea întreprinderilor și instituțiilor ? Nu credem că toate acestea vă sânt chiar străine ! Neluînd măsuri la timp sau închizând ochii, dați cimp liber de acțiune micilor afaceri, care pină la urmă se transformă in mari afaceri. Șefii de garaje nu urmăresc mișcarea mașinilor. Ei semnează cu multă ușurință foile de parcurs, ceea ce încurajează intr-un fel sau altul pe șoferi să se abată de la normele legale. Dacă s-ar cere justificarea fiecărui kilometru alta ar fi situația. Poate că a sosit timpul să se pună frână unor astfel de practici, care păgubesc statul și fac pe unii să obțină venituri ilicite pe seama mijloacelor de transport ale întreprinderilor. LICIT Laboratorul cilimal ..Industriei laptelui" Constanta iii! (Unitate din pag. 1) râoasele tradiții ale mișcării muncitorești din România, marile bătălii de clacă purtate și victoriile strălucite obținute sub conducerea încercată a partidului în lupta pentru eliberarea națională și socială. După cum se știe, calitatea studiului depinde în mare măsură de fedni în care sunt dezbătute și analizate în seminarii problemele prevăzute ia tematica de studiu. Pentru ca activitățile dintr-un cerc să trezească interesul cadrelor didactice și, de fapt, să-și justifice existența, tematica trebuie să reflecte noutăți, să aducă participanților noi cunoștințe, să le lărgească orizontul politico-ideologic. Privit din acest unghi, anul de studiu precedent a inclus, alături de dezbateri active, eficiente și unele discuții lipsite de profunzimea necesară, în care luările de cuvînt s-au limitat la simpla reproducere a unor aprecieri, cifre și date conținute în materialele bibliografice. Evident, un atare mod de a discuta nu este de natură să lărgească orizontul de cunoștințe al participanților, să le trezească interesul. O condiție esențială a dezvoltării gândirii teoretice, o constituie dezbaterile, schimbul fertil de idei, care presupune cunoașterea aprofundată a realității, spiritul novator. Iicențial este ca diferitele păreri ce se pot dobtura să fie analizate intr-un spirit științific, corespunzător practicii social-istorice, pe fundalul trainic al idealului social-politic creat de orinduirea noastră socialistă, să se poată trage concluzii pentru activitatea concretă. Militând pentru înlăturarea unor atitudini șt«științifice, simpliste, in analiza curentelor de idei se impune si» întărim combativitatea partinică, să dăm mai multă substanță atitudinii critice față de ideologia străină, față de influențele retrograde, idealiste. Spiritul științific, atitudinea creatoare claritatea și fermitatea ideologică trebuie să constituie atribute caracteristice ale lecțiilor și dezbaterilor. De o mare importanță apare necesitatea ca toate activitățile de studiu ideologic să se realizeze într-o strânsă legătură cu sarcinile concrete pe care le au cadrele didactice, în raport cu specialitățile pe care le predau în unitățile de învățământ, cu sarcițile ce revin fiecărei școli. In această privință o influență pozitivă o va exercita organizarea, in orașe, a studiului ideologic pe cercuri de specialitate. Va fi astfel înlesnită aducerea în centrul schimburilor de idei a unor preocupări și cercetări în domeniul specialităților cadrelor didactice care compun cercul de studiu respectiv, ceea ce este de natură să potențeze un mai larg și fructuos schimb de idei. Desigur, o asemenea formă de organizare a învățământului ideologic cu cadrele didactice trebuie să ducă la înlăturarea tendințelor de a imprima dezbaterilor un caracter profesionalist, ceea ce ar îngusta sfera preocupărilor și ar greva asupra calității studiului. Cerințele noi ale organizării și conducerii studiului ideologic al cadrelor didactice fac, evident, să sporească atât răspunderile lectorilor și propagandiștilor din acest compartiment al muncii de partid, cit și ale organizațiilor de partid din școli. In acest scop, biroul comitetului județean de partid și-a propus să acorde in acest an de învățământ lectorilor care vor conduce cercurile de studiu ideologic ale cadrelor didactice tot sprijinul de care au nevoie pentru a fi mai bine și la timp informați in legătură cu problemele esențiale ale politicii partidului, acordându-li-se posibilități suplimentare de a se documenta pentru a aduce o contribuție mai mare în realizarea plusului de cunoștințe așteptat, îndatoriri de mare însemnătate in desfășurarea învățământului ideologic cu cadrele didactice revin și birourilor organizațiilor de partid din școli. Ele sunt chemate să analizeze în cadrul adunărilor generale modul in care cadrele didactice participă la invățămintul ideologic, cum își însușesc politica partidului și statului nostru și, in mod deosebit, cum se reflectă ridicarea gradului de pregătire ideologică în activitatea sa clasă și în atitudine, pe care o adoptă în realizarea sarcinilor profesionale și obștești. Comitetele orășenești și comunale de partid au obligația să sprijine nemijlocit buna organizare și desfășurare a studiului ideologic cu cadrele didactice. Pentru aceasta este nevoie ca membrii comitetelor să participe efectiv la activitatea formelor de învățământ, să ia cuvântul ori de câte ori este nevoie și să»Și aducă în mod concret contribuția la dezbaterea și lămurirea problemelor ce vor fi studiate de cadrele didactice. Receptivitatea la ceea ce este nou în practica, știința și simțirea contemporană este, evident, mărturia caracterului deschis al concepției marxiste, a capacității sale de dezvoltare creatoare, de înnoire permanentă în raport cu marile experiențe ale omenirii. Marxism-leninismul este astăzi chemat să dea răspuns la marile întrebări ce apar in viața economică, socială, in creația științifică, să elaboreze perspective creatoare in direcția progresului material și spiritual. Cadrele didactice sânt chemate să fie cu mai receptive la spiritul viu al marxismului, la capacitatea acestuia de a se îmbogăți corespunzător cerințelor obiective ale noilor relații istorice. În acest sens, Biroul Comitetului județean de partid iși exprimă convingerea că toți lucrătorii iitât învățămint iși vor însuși în mod creator marxim-leninismul, se vor preocupa cu toată răspunderea de cunoașterea politicii interne și externe a partidului și statului nostru, vor aplica in practică noile cunoștințe dobindite in invățămintul ideologic. Invățămintul ideologic Acum se poate supăra pe... lăzi O scrisoare, semnată de un grup de cetățeni, sesiza redacția despre atitudinea, străină comerțului socialist, afișată de Marin Florescu, vânzător la magazinul nr. 20, al întreprinderii pentru valorificarea legumelor și fructelor, in relațiile cu publicul consumator, relații in care injuriile și insultele completau vocabularul lui curent. In urma constatărilor, conducerea I.V.S.F. confirmă veridicitatea celor semnalate in sesizare si ne răspunde că prin decizia nr. 473, ca urmare a repetatelor abateri, Marin Florescu a fost retrogradat din funcție și trecut muncitor necalificat la depozitul de ambalaje. De acum el se poate supăra, cu vrea, pe... lăzi. Răspunderea dispecerului din transporturi“ In numărul de ziar 8881 a apărut un articol in care dispecerii (impiegații de mișcare) au întreprinderii de transporturi In comun Constanța erau criticați pentru modul defectuos în care își făceau „datorii“. Pe marginea articolului, conducerea I.T.C. ne informează că, pentru lichidarea lipsurilor semnalate în activitatea personalului de mișcare, în această lună, se va efectua centralizarea impiegaților de mișcare și a controlorilor din toate secțiile de exploatare, subordonîndu-se unui serviciu independent, fapt ce va conduce la creșterea autorității acestora și verificarea permanentă a modului cum își îndeplinesc sarcinile de servei u. „În căutarea proprietarului“ Era titlul sub care a fost publicată o informație privind faptul că din 1968 locatarii unui imobil situat în comuna Ovidiu nu aveau unde plăti chiria, deoarece nu se știa cine este proprietar. Dacă imobilul era pe roate, mai înțelegeam și noi pierderea lui, dar așa... In sfârșit, pe marginea celor relatate în informație, Consiliul popular al municipiului Constanța ne face curiosettt că proprietar al imobilului în cauză este I.A.S. M. Kogălniceanu. Contabilul șef al acestui I.A.S. are obligația de a incasa chiria de la locatari, de a executa reparațiile necesare imobilului sau de a întocmi formele necesare pentru transferul acestui imobil I.G.L. Constanța. I.A.S. M. Kogălniceanu are două soluții: însă : alegerea trebuie făcută urgent deoarece, datoriile locatarilor cresc și o dată cu ele și cele ale proprietarului. „Proiect a fost, proiect a rămas“ Așa se intitula o informație apărută în ziarul nostru nr. 6858 care critica aspectul neîngrijit al Liceului economic din Constanța. In răspunsul primit pe marginea acestei informații, conducerea liceului mulțumește redacției pentru lipsurile semnalate și se arată că, în prezent, lucrarea de confecționare a gardului școlii este contractată cu cooperativa „Constructorul“, iar ca urmare a curațurii și nivelării terenului aspectul curții liceului s-a schimbat etc. Proiectul va deveni, in sfirșit, realitate. „Se caută un stăpân“ Pe marginea informației cu titlul de mai sus, apărută în numărul de ziar 8869, Inspectoratul sanitar de stat de pe lingă Direcția sanitară a județului Constanța, ne-a comunicat că relatările privind crearea unui depozit de gunoi pe singurul loc viran de pe strada C. A. Rosettâ din Constanța corespunde realității. Ca urmare, Serviciul de salubritate de pe lângă întreprinderea de gospodărie comunală a luat măsuri de ridicare a gunoiului depozitat și de supraveghere a terenului viran, pentru depistarea celor ce depozitează gunoaiele. In scopul evitării în viitor a unor astfel de aspecte Inspectoratul sanitar de stat a solicitat întreprinderii de gospodărie comunală să amenajeze, pe terenurile virane din Constanța,parii verzi sau să le imprejmuiască. Iot GUIȚĂ PE URMELE ARTICOLELOR PUBLICATE DE b rageamiB I hț fiind haină arhitectonică a Mangaliei Sud Mangalia Sud, una dintocalitățile litoralului cu o veche tradiție în turism, cunoaște în aceste zile febra transformărilor edilitare specifice întregului nostru lanț de stațiuni. Mai frumos, mai elegant, mai ospitalier, deviza nu numai a celor ce se ocupă de primenirea arhitectonică a litoralului, dar și a harnicilor locuitori ai Mangaliei, este prezentă la loc de cinste prin lucrările pe care constructorii le realizează în aceste zile. In plin centrul orașului au fost finisate și predate locatarilor două noi blocuri însumbut aproape 60 de apartamente, urmâțul ca pînă la sfîrșitul anului, numărul lor fie dublat. Linia modernă să zonelor noi din partea de sud a a orașului se va îmbogăți pină la deschiderea noului sezon estival cu două noi restaurante și spații comerciale moderne, cu o suprafață de peste 686 mp. Un exemplu, concret in această direcție îl constituie și modernizarea și extinderea actualului Complex turistic Cazinou, unul din cele mai solicitate locuri de distrație din această zonă a litoralului.Astfel, actualul restaurant Cazinou iși va mări considerabil capacitatea prin construcția unui nou corp de clădiri dispuse cu fața spre faleza stațiunii. Două dintre hotelurile existente în acest perimetru vor fi racordate la rețeaua de încălzire centrală, asigurîndu-se în felul acesta posibilitatea cazării turiștilor și în perioada iernii, știindu-se că Mangalia este una din stațiunile balneare cu renume mondial. In această perpetuă activitate a edililor și locuitorilor orașului, contribuția muncii patriotice a ocupat un loc major. Ca urmare a acestui fapt, consiliul popular a inițiat chiar din acest trimestru serie de acțiuni social-gospo odărești care au condus în final la amenajarea unei noi creșe, la înfrumusețarea orașului. Modernizarea orașului Mangalia Sud. dezvoltarea lui in continuare spre Satul 2 Mai, prin construirea in viitor a unor noi blocuri cu patru, șase și chiar zece etaje, constituie un exemmplu plastic al atributului FRUMOS, la scara realității , la efortul general in care s-au angajat locuitorii celei mai sudice stațiuni a litoralului românesc in aceste zile premergătoare aniversării a 50 de ani de existență a Partidului Comunist Român.