Dobrogea Nouă, ianuarie 1971 (Anul 24, nr. 6959-6983)

1971-01-03 / nr. 6959

Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean ms*, Anul XXIV, nr. 6959 Duminică, 3 ianuarie 1971 4 pagini, 30 bani I I Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU rostită la posturile de radio și televiziune cu prilejul Anului Nou Dragi tovarăși și prieteni, Cetățeni ai Republicii Socialiste România. In aceste clipe solemne, cind se termină încă un an de activitate rodnică și înfăptuiri remarcabile, cind ne aflăm în pragul unui an nou, vă adresez tuturor un călduros mesaj de salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. Pentru poporul nostru, această sărbătoare are o semnificație deosebită deoarece ea marchează nu numai sfirșitul unui an de viață și muncă, ci și încheierea planului cincinal 1966—1979 cu rezultate bune, cu un bilanț bogat. In acești ani, România socialistă a urcat o nouă treaptă în ascensiunea ei continuă pe calea civilizației. S-au dezvoltat și modernizat forțele de producție ale țării, a crescut avuția națională. Ca urmare a rezultatelor obținute în producția materială, a crescut venitul național, au fost luate noi măsuri pentru îmbunătățirea condițiilor de viață ale populației de la orașe și sate. In această perioadă s-a înfăptuit majorarea generală a salariilor, îndeosebi a celor mici, au fost sporite pensiile, alocațiile pentru copii, s-a intensificat construcția de locuințe. Statul nostru socialist a alocat fonduri însemnate pentru dezvoltarea invățămîntului, culturii, ocrotirii sănătății. Putem spune că întregul program de edificare economică și socială adoptat cu cinci ani în urmă de Congresul al IX-lea al partidului a fost îndeplinit cu succes. Anul 1970 a fost, după cum se știe, și un an de grele încercări pentru poporul român : inundațiile din primăvară au pricinuit pagube mari economiei naționale și populației. Poporul nostru și-a dovedit însă și cu acest prilej forță morală, eroismul, patriotismul său înalta fierbinte. In ciuda greutăților, planul industrial a fost îndeplinit, agricultura a furnizat economiei naționale importante cantități de produse. Măsurile luate au permis asigurarea fondului de mărfuri agroalimentare necesar aprovizionării populației. Toate acestea sunt o dovadă elocventă a trăiniciei și superiorității orînduirii noastre socialiste, a capacității poporului român de a infringe și depăși orice obstacole în mersul său triumfător spre comunism. Progresele pe care le-am obținut sunt o vie și pregnantă întruchipare a activității neobosite desfășurate de clasa muncitoare, de țărănime și intelectualitate, de toți cetățenii, fără deosebire de naționalitate, care urmează cu încredere nestrămutată politica partidului — expresie a intereselor fundamentale și a aspirațiilor celor mai arzătoare ale poporului nostru. Dați-mi voie ca pentru toate aceste realizări, pentru munca nobilă închinată înfloririi patriei noastre scumpe, România socialistă, să vă adresez tuturor, dragi concetățeni, cele mai sincere și cordiale felicitări. O dată cu începutul anului 1971, intrăm intr-o nouă etapă a dezvoltării economice și social- culturale a țării, concretizată in prevederile noului plan cincinal. Pe drept cuvînt se poate spune că cincinalul viitor, întocmit pe baza Directivelor celui de-al X-lea Congres al partidului, va asigura ridicarea la un nivel superior a întregii economii naționale, atît ca potențial, dar mai ales din punct de vedere calitativ, îndeplinirea platului de a fi pe *9”1 — adoptat recent de Marea Adunare Națională — va crea premisele pentru realizarea în cele mai bune condiții a acestui măreț program. Au fost luate — și se vor lua în continuare — măsuri pentru perfecționarea activității economice, pentru creșterea eficienței întregii producții materiale. S-a trecut la aplicarea măsurilor pentru ridicarea nivelului agriculturii, atît prin dezvoltarea și modernizarea bazei materiale, cît și prin perfecționarea organizării, conducerii și planificării producției. In centrul preocupărilor partidului și statului nostru va sta grija pentru satisfacerea intr-un grad tot mai înalt a cerințelor materiale și spirituale ale poporului. Recenta plenară a Comitetului Central a adoptat în acest scop o serie de măsuri importante. In cursul anului 1971, ca și în ceilalți ani ai noului cincinal, vor fi luate noi măsuri pentru creșterea nivelului de trai al maselor. Se vor asigura, pe măsura sporirii resurselor materiale și financiare, venituri tot mai mari pentru oamenii muncii, condiții de viață din ce în ce mai bune pentru întregul popor. Tot ceea ce se făurește în țara noastră, întreaga activitate de construcție socialistă au drept țel major bunăstarea oamenilor muncii, asigurarea accesului tuturor membrilor societății la binefacerile civilizației moderne, dezvoltarea multilaterală a personalității umane. Jfc . Realizarea acestor mari obiective cere, din partea tuturor celor ce mjuncesc — în calitatea lor dublă de producători și proprietari ai mijloacelor de producție — «o activitate susținută, o contribuție activă la soluționarea problemelor generale ale vieții economice, politice și sociale. Perfecționarea organizării, și planificării economiei, dezvoltarea democrației socialiste reează cadrul propice pentru participarea efectivă a oamenilor muncii, fără deosebire de naționalitate, la conducerea producției, la activitatea tuturor organismelor sociale, la elaborarea și înfăptuirea întregii politici de construcție socialitstă. Mersul înainte al României spre progres și prosperitate este astfel rezultatul nemijlocit al creații conștiente a poporului, deplin suveran în țara sa, stăpîn pe destinele sale, liber să-și făurească viitorul așa cum dorește. Dispunem de o bază economică puterncă, acent o perspectivă clară, țeluri pi. Isd. La cîiusa țării se află încercatul nostru partid comunist, strîns legat de clasa muncitoare, de masele largi ale oamenilor muncii, trup din trupul poporului, care își îndeplinește cu cinste rolul istoric de forță politică conducătoare a societății socialiste, călăuzindu-se după legile generale ale noii orînduiri, după învățătura marxist-leninistă aplicată creator la condițiile istorice și sociale ale României. Semnificația deosebită a noului an este accentuată și prin faptul că în 1971 vom aniversa semicentenarul Partidului Comunist Român, a cărui glorioasă existență demonstrează că idealul suprem al comuniștilor români a fost și rămâne slujirea devotată a poporului în mijlocul căruia s-au născut, asigurarea libertății și prosperității patriei, a viitorului ei fericit. Dragi tovarăși. Anul 1970 a fost un an bogat în evenimente internaționale. Deși cercurile imperialiste au întreprins o serie de acțiuni menite să pună în pericol cauza păcii, securitatea popoarelor, să agraveze încordarea pe arena mondială, putem afirma că linia dominantă a evoluției internaționale a constituit-o succesele forțelor progre (Continuare în pag. a II-a) mmm Tradiționalele urări de Anul Nou adresate de pionieri Comitetului județean de partid și Consiliului popular județean Joi, 31 decembrie 1970, în fața sediului Comitetului județean de partid câteva zeci de pionieri, îmbrăcați în frumoase costume naționale, au venit să aducă tradiționalele lor urări de An Nou, simbol al recunoștinței pentru copilăria lor fericită a membrilor Comitetului județean de partid și ai Consiliului popular județean. In întîmpinarea colindătorilor au ieșit tovarășii Petre IONESCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, Ion TUDOR, primvicepreședinte al Comitetului executiv al Consiliului popular județean, Petre C. ION, George CRIȘOVAN, Gheorghe TRANDAFIR Ion IUGA, secretari ai Comitetului județean de partid, Gheorghe Filișan, Nicolae Țăranu, Oprea Vicol, Victor Burlacui, Constantin Carata, Veta Ionescu, Dumitru Mândroiu, Dan Șerbu, Petre Tomoroga, Alexandru Tunschi, Mariana Popa, membri și membri supleanți ai biroului Comitetului județean de partid, Ion Calotă, Ion Tovală, vicepreședinți ai Comitetului execuții al Consiliului popular județean. ...Vin din taina căderii zăpezilor și din vechimea înfigerii plugului în aluatul de țarină și sudoare al griului de care s-au împiedicat și s-au înfricoșat soldații lui Macedon... Vin din limpezimile datinei plugului dătător de nădejde și împlinire, din generoasa împărțire a urărilor sorcovei între vîrstnici și tineri, intre bărbații și femeile neamului carpatin... Clinchet de zurgălăi, clinchet de soare darnic și bun... Omului de pe picior de plai Omului dintr-o gură de Mai Omului care a ostenit și clădit Românescul pămînt fericit... In pocnetele bicelor, în clinchetul zurgălăilor, în vechimea de Decebal și Traian a colindului, copiii transmit succesele obținute de ei la școală și în cercurile pionierești, zborurile lor spre adevărul bărbaților de nădejde ai României socialiste. Recunoștința vîrstelor tinere fraților mai mari și părinților, muncitorilor, țăranilor, intelectualilor, angrenați în munca de înflorire a pămîntului de legendă și dor. ...Fiindcă-n anul ce sosește Partidul sărbătorește Glorioase cinci decenii Ce-au înscris în cartea vremii Lupte pentru libertate, Bunăstare și dreptate Și-au adus in România Belșugul și bucuria Noi i-om împleti cunună După datina străbună... Iar vouă făuritori Și iubiți conducători, Din a noastre inimi mici Vă urăm astăzi, aici, Viață cît de-ndelungată Doar cu bine semănată Și la fel cu țara-ntreagă Și Constanța noastră dragă Va-nflori ca orice floare azi in România mare. Vreau să știți, iubiți eroi asta o vom face noi. Că deși sîntem azi mici Viine vom crește voinici Iar din pionieri ca noi Se vor naște alți eroi... Mulțumind pionierilor-colindăori pentru frumoasa lor urare,ovarășul Petre IONESCU, primsecretar al Comitetului județean de partid, președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, a evidențiat faptul că județul Constanța, alături de celelalte județe ale țării, a contribuit din plin la realizarea planului cincinal. In continuare, vorbitorul a evidențiat grija pe care partidul, alături de părinți, o poartă pionierilor, străduindu-se să le facă viața cît mai bună și mai frumoasă, urîndu-le noi succese in însușirea cunoștințelor necesare unor viitori cetățeni, viitori constructori ai socialismului. Cei prezenți scandează îndelung „P.C.R.“, „Ceaușescu“, exprimind incă o dată dragostea și încrederea de care se bucură Partidul Comunist Român și conducătorul iubit al partidului și poporului român, tovarășul Nicolae Ceaușescu, din partea cetățenilor patriei noastre, tineri și vîrstnici. ASPIRAȚII, PLENITUDINI, BUCURII Citiți reportajele noastre in pag. a 3-a INTILNIRI CU CADRE DE CONDUCERE Din ÎNTREPRINDERILE JUDEȚULUI In ziua de 31 decembrie 1970, ultima zi a anului, a cincinalului 1966—1970, pe care l-am încheiat cu succese remarcabile în toate domeniile de activitate, județul nostru raportînd, alături de celelalte județe ale țării, realizarea, înainte de termen a producției globale industriale, reprezentanți ai organelor locale de partid de stat au vizitat o serie de întreiprinderi industriale constănțene, întîlnindu-se cu cadrele de conducere ale acestora, cu muncitori fruntași în producție. Membrii comitetului de direcție, ai comitetului de partid și ai comitetului sindicatului de la C.N.M. „Navrom“ Constanța, conducătorii altor întreprinderi portuare i-au primit cu deosebită căldură în mijlocul lor pe tovarășii Petre IONESCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid, Gheorghe TRANDAFIR, secretar al Comitetului județean de partid, Dumitru MÂNDROIU, membru al biroului Comitetului județean de partid, Nicolae DAN, secretar al Comitetului municipal Constanța al P.C.R. Sunt trecute în revistă succesele anului 1970, ale cincinalului. Navigatorii și muncitorii portuari constănțeni au cucerit, în anii cincinalului, de trei ori in ramura lor de activitate steagul de întreprindere fruntașă pe țară. Tovarășul Petre Ionescu, în numele Comitetului județean de partid i-a felicitat călduros pentru contribuția adusă la dezvoltarea economiei județului, la îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor cincinalului stabilite pentru flota noastră maritimă comercială și portul Constanța. Discuțiile s-au strămutat apoi asupra perspectivei deschisă de noul cincinal, asupra sarcinilor, considerabil sporite, reieșite din cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, la ședința Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R. și a guvernului din noiembrie anul trecut, privind creșterea eficienței economice a activității portuare, a flotei noastre maritime comerciale, asupra măsurilor luate ca încă din prima zi a noului an să se asigure îndeplinirea ritmică și depășirea sarcinilor stabilite. Tot in cadrul portului tovarășul Petre Ionescu, prim-secretar al Comitetului județean de partid și ceilalți tovarăși care l-au însoțit s-au întîlnit cu cadrele de conducere ale Șantierului naval Constanța, cu cei ce au obținut strălucita performanță de a realiza cel de-al doilea cargou de 1.920 tdw, intr-un timp aproape pe jumătate față de cel consumat la construirea primului cargou de același tip. Intre cei prezenți sunt (Continuare în pag. a II-a) SARBATOAREA REVELIONULUI asaKssea T«. •mbs Au fost și mese îmbelșugate, au fost și vinuri din belșug și dans și cintec și urări, cum e frumos de sărbători. Tovarășul Petre IONESCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid In mijlocul colectivului de conducere a activității portuare.