Dobrogea Nouă, ianuarie 1971 (Anul 24, nr. 6959-6983)

1971-01-13 / nr. 6967

PROLETARI DIN TOATE ȚARII FINIȚIVA Organ al Comitetului județean Constanța al P.C.R. și al Consiliului popular județean Anul XXIV, nr. 6967 I Miercuri, 13 ianuarie 1971 r 4 pagini, 30 bani Vizita de lucru a tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU la întreprinderi industriale din județul Prahova După cum este cunoscut, încă în primele zile de lucru ale anului în curs, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a întreprins o suită de vizite în întreprinderi industriale din județele Brașov și Sibiu, întilniri de lucru în cadrul cărora au avut loc largi schimburi de opinii cu factorii de răspundere din unitățile vizitate, din ministerele de resort, de la județe. Marți, 12 ianuarie, tovarășul Nicolae Ceaușescu împreună cu tovarășii Gheorghe Pană, Maxim Berghianu, Manea Mănescu, Petre Blajovici și Vasile Patilineț, s-a întîlnit din nou cu factorii de conducere și colectivele de salariați, la locul lor de producție, la Uzina de mecanică fină din Sinaia, Uzina mecanică „Neptun", întreprinderea pentru reparații de utilaj electric (I.R.U.E.) și Uzina mecanică din Cîmpina, Uzina mecanica Plopeni, Uzina de utilaj chimic și Uzina „1 Mai" din Ploiești. Sinaia este cunoscuta nu numai ca stațiune de odihnă, ci și prin una dintre cele mai importante întreprinderi constructoare de mașini — Uzina de mecanică fină, producătoare de pompe de injecție. Locuitorii Sinaiei au venit cu mic cu mare in intimpinarea tovarășului Nicolae Ceaușescu și a celorlalți conducători de partid și de stat. Este, de altfel, o prelungire a atmosferei însuflețite ce a domnit pe întreg traseul de la Predeal spre Sinaia, o prelungire a vibrantei primiri făcute secretarului general al partidului la Azuga, Bușteni, Poiana Țapului de mii și mii de cetățeni. Sosirea conducătorilor de partid și de stat in fața noului pavilion tehnico-administrativ al Uzinei de mecanică fină din Sinaia a fost intimpinată cu ropote de aplauze. Se scanda „P.C.R. — P.C.R.“, „Ceaurșescu și poporul“, „P.C.R. — Ceaușescu“. Se fluturau stegulețe roșii și tricolore. Pe o mare pancartă era înscrisă urarea „Bine ați venit, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu !“. Primul secretar al Comitetului județean Prahova al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Ilie Cîșu, rostește un cuvînt de bun sosit. Directorul uzinei, inginerul Aurel Boghici, prezintă oaspeților o expoziție unde sînt înfățișate principalele produse ale întreprinderii — aproximativ 30 de tipuri de pompe de injecție necesare echipării tuturor tipurilor de motoare Diesel fabricate in țara noastră, pompe de ulei și distribuitoare hidraulice pentru instalații de mecanizări și automatizări. Vizitînd hala de automate și semifabricate pentru aparatura de precizie, secretarul general al partidului se interesează de desfășurarea procesului de producție, de modul de organizare a fluxului tehnologic. In hala prelucrărilor mecanice, la locurile de muncă ale lăcătușului Stan Mihălcioiu, care lucrează de aproximativ 33 de ani în această uzină, controlorului tehnic de calitate Ion Monta, lăcătușului ajustor Georgeta Voiculescu, tovarășul Nicolae Ceaușescu se oprește și discută cu muncitori despre preocupările lor pentru creșterea producției și productivității muncii, se interesează de condițiile de lucru și de viață ale acestora. Muncitorii, tehnicienii și inginerii, întreg colectivul uzinei aflat la acea oră la locurile de producție, întrerup cîteva clipe activitatea și fac oaspeților o caldă primire: „Bine ați venit in mijlocul nostru, tovarășe Nicolae Ceaușescu !“, „Să ne trăiți ani mulți, tovarășe secretar general al partidului !“ — sunt urări ce se fac pretutindeni auzite, expresie a sentimentelor de prețuire și dragoste pe care colectivul acestei moderne întreprinderi industriale, ca întregul nostru popor, le nutrește față de tovarășul Nicolae Ceaușescu. Uzina mecanică din Sinaia, care în ultimii ani a cunoscut o dezvoltare deosebită, va înregistra înnoiri și mai importante în actualul plan cincinal. Se află in construcție aripa nouă a actualei hale unde se execută pompele de injecție și aparatură de precizie, înainte de încheierea vizitei in această uzină, secretarul general al partidului felicită pe muncitorii, tehnicienii și inginerii acestei unități pentru succesele obținute pînă in prezent și se urează noi victorii în actualul plan cincinal, care, încă din primele zile, a inceput sub semne de bun augur. Pe parcursul vizitei, constatînd că în unitate există incă multe resurse pentru mărirea volumului și ridicarea necontenită a calității producției, tovarășul Nicolae Ceaușescu recomandă conducerii întreprinderii și ministerului de resort să analizeze toate posibilitățile pentru depășirea prevederilor inițiale ale planului. Dialogul intre oaspeți și gazde pe această temă se soldează cu recomandarea ca la sfirșitul actualului cincinal să se ajungă la o producție de aproximativ 600.000 pompe de injecție, în unități convenționale, față de 510.000 cât era prevăzut inițial. De asemenea, secretarul general al partidului adresează colectivului uzinei îndemnul mobilizator de a depune eforturi stăruitoare pe tărîmul concepției și realizării de mașini, atit pentru necesități proprii, cit și pentru înzestrarea altor întreprinderi. Intrarea în orașul Cîmpina este străjuită de o mare arcadă deasupra căreia stă înscrisă cu litere mari urarea : „Bine ați venit, iubiți conducători de partid și de stat“, mare și entuziastă mulțime de oameni — practic întreaga urbe Cîmpina — este adunată de o parte și de alta a principalei artere de comunicație. Prima întîlnire cu oamenii muncii din Cîmpina are loc la Uzina mecanică „Neptun“. O dată cu grupul de tinere ce ies cu flori în intimpinarea secretarului general al partidului, a celorlalți oaspeți, vine și Ana Telegescu, cel mai vîrstnic cetățean al Cîmpinei,care, cu emoția firească a momentului, rostește : „Bine ați venit în mijlocul nostru, tovarășe Ceaușescu. Am 88 de ani, dar în viața mea n-am cunoscut alt conducător mai popular și mai iubit decit dumneavoastră. Bine ați venit!“ Directorul uzinei, Ferdinand Iancu, conduce pe oaspeți prin această importantă întreprindere producătoare de reductoare de viteză — piesă componentă la o gamă largă de agregate și instalații pentru industria constructoare de mașini — și de trolii pentru ascensoare. Se trece mai intîi prin secția mecanică-montaj. Numeroși muncitori ies in calea tovarășului Nicolae Ceaușescu, adresindu-i cuvinte de bun venit, precum și mulțumiri de a-l avea ca oaspete în aceste zile de început de an, de început de cincinal, cînd in fața lor stau sarcini deosebit de importante pentru materializarea perspectivelor de dezvoltare ale unității în care lucrează. O oprire la locul de muncă al (Continuare în pag. a IlI-a) Surprize la vechiul „CALLATIS“ pa*, a D-a Controlul obștesc muncitoresc pa*, a IlI-a DIN PRESA STRĂINĂ „Bumerangul" După tentativa de lovitură de stat din Boliviana?. a IV-a ÎN ZIARUL m AZI Un răspuns concret al cooperatorilor: „Am livrat statului cantități suplimentare de porumb. In acest an vom obține producții și mai mari“ In anul care a trecut o mare parte din cooperativele agricole ale județului nostru, muncind cu spor și beneficiind de ajutorul multilateral al statului, au reușit să realizeze producții mari de porumb. Ca urmare a acestui fapt, cooperatorii s-au angajat să predea statului cantități mai mari față de ceea ce și-au prevăzut un plan. Așa, de pildă, cooperatorii de la Fîntînele au predat la fondul de stat cu 385 tone de porumb mai mult decit prevedea planul, iar cei de la Gîrliciu cu 217 tone. Cantități mari de porumb peste prevederile planului au predat și cooperatorii de la Darabani, Cerchezu, Căscioarele, Dumbrăveni și din alte unități. Intr-o telegramă adresată Comitetului județean de partid, cooperatorii din Tătaru, raportind depășirea cu 118.006 kg porumb a sarcinilor prevăzute pentru fondul de stat, se angajează ca in acest an, primul din actualul cincinal, să muncească mai bine, mai cu spor, pentru a livra statului cantități tot mai mari de produse agroalimentare. In angajamentul lor, ca și al altor cooperatori din județ, se oglindește dorința de a răspunde prin fapte ajutorului multilateral dat de către stat agriculturii cooperatiste, înalta răspundere cetățenească pentru continua înflorire a patriei noastre socialiste. CONSFĂTUIREA PE ȚARĂ A TINERILOR AVICULTORI Amploarea și ritmul tot mai intens al dezvoltării agriculturii socialiste, diversificarea și specializarea, proprii domeniilor de activitate, tuturor impun lucrătorilor cuprinși in procesul de producție o continuă perfecționare profesională, condiție esențială pentru realizarea la indici tot mai înalți cantitativ și calitativ a sarcinilor de plan. In intimpinarea acestor deziderate majore ale actualului cincinal, C.C. al U.T.C., in colaborare cu Ministerul Agriculturii și Silviculturii, a organizat la Mangalia o consfătuire pe țară cu tinerii crescători de păsări. Consfătuirea se va desfășura astăzi și miine in sălile hotelului „Neptun“ din Mangalia și are drept scop stimularea preocupărilor organizațiilor U.T.C. în folosirea unor forme specifice de antrenare a tinerilor crescători de păsări la aprofundareaunoștințelor tehnice, aplicarea metodelor avansate și generalizarea experienței pozitive in unitățile economice cu specific avicol. In cadrul programului de desfășurare a consfătuirii, alături de expuneri și referate tehnice, participanții vor vizita I.A.S. „Avicola“ de la M. K Kogălniceanu, vor urmări filme și diapozitive cu tematică avicolă. In încheierea consfătuirii va avea loc faza finală, pe țară, a concursului „Cel mai harnic și priceput crescător de păsări“. CERCETAREA legată imediat de practica agricolă imnim comuni DOUĂ CULTURI ÎNTR-UN SINGUR AN pe suprafețele irigate. O METODĂ DE MARE EFICIENȚĂ CE SE CERE LARG APLICATĂ Cercetările efectuate în 1970, cit și in anii anteriori, au arătat că in cultura irigată se pot obține intr-un an două recolte de boabe de pe aceeași suprafață de teren. Datele meteorologice înregistrate la Constanța, cit și în alte localități din județul nostru, arată că de la 16—15 zile, cînd trebuie terminată însămînțarea celei de-a doua culturi și pînă in prima decadă a lunii noiembrie, cînd intervin în mod obișnuit primele înghețuri persistente, se acumulează o cantitate de 1.950—2.100 grade, suficiente pentru o coacere deplină a soiurilor și hibrizilor timpurii și extratimpurii la principalele plante de cultură. Pentru a urmări modul în care se valorifică de către plante acest potențial termic, la Stațiunea Valul lui Traian, s-a încercat obținerea culturilor duble pentru boabe la soia, fasole, floarea-soarelui, porumb, cartofi și grîu. Toate aceste culturi s-au însămînțat vara, după recoltarea griului. Astfel, după recoltarea plantei premergătoare s-a arat și s-a trecut imediat la însămînțarea culturilor duble. S-a folosit soiul F. 322 la fasole, Seca II la soia, H-208 la porumb, H.L.-3 la floarea-soarelui, Desiree la cartofi, și Sonora-6 la grîu. însămînțarea culturilor duble s-a încheiat in jurul datei de 15—17 iulie, după care s-a administrat o udare de răsărire cu o normă de 300—400 mc de apă la hectar. Datorită temperaturilor ridicate din timpul semănatului, răsărirea Dr. ing. P. TOMOROGA (Continuare în pag. a II-a) „Kordun", S.O.S. „Viteazul“: INTERVENȚIEI REUȘITĂ A opta ei din ianuarie... Vîntul aspru dinspre nordest cutreieră apele Mării Negre, albă furie dezlănțuită amestecînd apa cu cerul posomorit. Puține nave cutează să-și taie drum, peste coamele zburlite ale valurilor, aidoma unor coame enorme de mistreți fluizi. Printre acestea, ,,Korduna, cargoul iugoslav abia ieșit de pe brațul INTRE CER ȘI APE Sulina... Vine de la Calciți, unde a preluat 5.465 tone metrice de pirită, adusă de șlepurile iugoslave pe D vinar c și pe care trebuie s-o transporte într-un port grecesc. Normal, o furtună de gradul șapte spre opt poate fi trecută fără urmări neplăcute de către vasele de talia lui „Kordun“. Dar vîntul se răsucește doțește spre vest, tangajului i se adaugă rulUul, iar umiditatea încărcăturii de pirită devine un pericol. Povara de neașteptat minereu se deplasează amenințător spre tribord, înclinînd tot mai mult nava, de la o clipă la alta. Șase grade indinare: șapte, opt, zece... Oamenii sunt aduși în imposibilitatea de a păstra poziția normate a navei. In zadar ordonă Vojvodic Djordje, comandantul navei, umplerea in compensație cu balastarilor din bordul opus tanciiînclinării. In zadar meșterii mașinilor, sub directa supraveghere a mecanicului șef Milinovic Vidaje, încearcă să potolească înclinarea tot mai accentuată prin iscusita temporizare a cailor putere. „Kordun“ și cei 32 de oameni ai săi se află în pericol. La orele 16,00 radiotele- Nicolae FATA (Continuare în pag. a IV-a) _________ Zestrea tehnică a întreprinderilor constănțene se îmbogățește, an de an, cu utilaje de înalt randament, în fotografie , muncitorii Gh. Matei și I. Cobuz de la întreprinderea metalurgică „Energia“ din Constanța lucrând la un strung carusel o piesă de mare precizie- Fotos I, BUNGAU