Dobrogea Nouă, februarie 1971 (Anul 24, nr. 6984-7007)

1971-02-23 / nr. 7002

> PROLETARI DIN TOATE TARILE» UNITIVA ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANTA AL P.C.R. $1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIV, nr. 70021 Mărfi, 23 februarie 1971 4 pagini, 30 bani ÎNCHEIEREA lucrărilor CONGRESULUI AL IX-LEA AL U.T.C. Luni, intr-o atmosferă de puternic entuziasm tineresc, au luat sfîrșit lucrările celui de-al IX-lea Congres al Uniunii Tineretului Comunist. Timp de cinci zile, forumul larg democratic al tuturor categoriilor de tineret din patria noastră a făcut bilanțul activității desfășurate de la ultimul Congres, a dezbătut aprofundat obiectivele de viitor, toate laturile muncii și vieții, învățăturii și pregătirii culturale, stabilind căile menite să contribuie la îmbunătățirea stilului de muncă și perfecționarea structurii organizatorice, la adîncirea democrației interne a organizațiilor U.T.C., corespunzător sarcinilor actuale ale construcției in Romania a societății socialiste multilateral dezvoltate, în ultima zi a lucrărilor, la deschiderea ședinței, Congresul a fost informat despre dezbaterile din comisii care au adoptat recomandări privind activitatea de viitor a U.T.C., în domeniul respectiv. Congresul a hotărit ca aceste recomandări să fie transmise noului Comitet Central ca documente ale Congresului, care primește mandat să soluționeze și să concretizeze in activitatea practică propunerile și observațiile făcute în comisii cu privire la îmbunătățirea muncii U.T.C. in rîndul tuturor categoriilor de tineri și în toate domeniile de activitate. Congresul a fost informat despre desfășurarea lucrărilor Conferinței a VIII-a a Uniunii Asociațiilor Studențești din România și despre hotărârile adoptate. La deschiderea ședinței s-a anunțat, de asemenea, că pe adresa Congresului au sosit un mare număr de telegrame prin care organizațiile U.T.C. din întreprinderi, unități agricole, școli, facultăți și instituții raportează despre rezultatele obținute în muncă, in activitatea de organizație în cinstea Congresului și se angajează să aplice în viață hotărârile pe care le va adopta forumul suprem al organizației de tineret a patriei noastre. In cadrul lucrărilor Congresului, la dezbaterile din ședințele plenare au luat cuvîntul 59 de delegați și invitați, iar în cadrul ședințelor pe comisii 194, care, la lumina locului și rolului tinerei generații în ansamblul vieții sociale, politice și economice, au analizat amplu, cu înalt spirit de răspundere, activitatea actuală și de perspectivă a organizației U.T.C. în continuarea lucrărilor Congresului, delegații tineretului au aprobat in unanimitate raportul și activitatea Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist, precum și Raportul Comisiei Centrale de Revizie. Cu amendamentele propuse, Congresul a adoptat in unanimitate Statutul Uniunii Tineretului Comunist. S-a adoptat apoi, in formulare îmbunătățită, Rezoluția Congresului al IX-lea al U.T.C. (Continuare in pag. a Hî-a) SCRISOAREA Congresului al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist și a Conferinței a VllI-a a Uniunii Asociațiilor Studențești ? 9 « Comitetului Central al Partidului Comunist Român Tovarășului Nicolae Ceaușescu Desfășurîndu-și lucrările în preajma glorioasei aniversări a semicentenarului partidului, eveniment cu adunci rezonanțe în destinul și istoria noastră contemporană, Congresul al IX-lea al Uniunii Tineretului Comunist și Conferința a VIII-a a Uniunii Asociațiilor Studențești se fac mesagere ale gîndurilor și sentimentelor nobile care animă tînăra generație și transmit conducerii partidului, dumneavoastră, mult iubite și stimate tovarășe Nicolae Ceaușescu, expresia dragostei și devotamentului nemărginit, a atașamentului profund al tineretului față de politica marxist-leninistă a partidului, hotărîrea fermă de a-și închina întreaga sa capacitate, elanul și cutezanța înfăptuirii obiectivelor Congresului al X-Iea al P.C.R., pentru propășirea continuă, multilaterală a patriei socialiste. Nutrim» tovarășe secretar general, un sentiment de profundă mîndrie patriotică, de venerație și adine respect pentru activitatea laborioasă desfășurată de Partidul Comunist Român, pentru eforturile și consecvența pilduitoare cu care dumneavoastră înșivă acționați in slujba progresului și civilizației României socialiste, abordînd nu o dată, cu înțelegere și realism, în întreaga lor complexitate, și problemele tineretului, locul și rolul său în dezvoltarea societății contemporane. Cuvintele de caldă (Continuare în pag. a IlI-a) IBIRI MĂRFURI SUNT IN PIEȚE, DAR GOSPODARII NU SE PREA VĂD! Raid-anchetă organizat de ziarul „DOBROGEA NOUĂ" Duminică, 21 și luni, 22 februarie a.c. am întreprins un raid prin piețele orașului Constanța, urmărind aprovizionarea acestora, preocuparea pentru etalarea cu gust a mărfurilor, respectarea orarului de funcționare a diferitelor unități comerciale, starea de curățenie și gospodărire a piețelor, modul de deservire a cumpărătorilor. PRIMA CONSTATARE E BUNĂ DAR... Un prim fapt care s-a impus observației in toate piețele vizitate (Șriviței, Unirii, Aleile Pescăruș, Filimon Sirbu, Mihail, Abator, Tomis Noroi etc.) a fost buna aprovizionare a magazinelor I.L.F.» atît cu mărfuri specifice sezonului — cartofi de vrac și preambalați, fasole uscată, rădăcinoase, usturoi, ceapă, varză murată și murături, frunză de viță în saramură, nuci, prune afumate etc., cit și cu trufandule ca s ceapă verde, salată verde, spanac. Aceeași preocupare pentru asigurarea diversității sortimentale s-a observat și în unitățile speciale pentru desfacerea peștelui și cărnii ș 4 și chiar 1—8 sortimente de pește proaspăt și congelat — iar in ce privește carnea — existau, din abundență, carne de porc, pui, găini, rațe tăiate și, de asemenea, păsări vii. La toate aceste unități, mărfurile au fost etalate corespunzător, iar programul de deschidere a unităților respectat, servirea corectă. Alături de astfel de aspecte îmbucurătoare, privind preocuparea diriguitorilor comerțului pe piețele orașului, am întîlnit însă altele care dovedesc că nu toți factorii care trebuie să contribuie la buna aprovizionare și deservire in piețele orașului au înțeles să răspundă îndatoririlor lor. Bunăoară, atît magazinele I.L.F., cit și cele ale asociației intercooperatiste de valorificare a produselor legume-fructe au, în principal, aceeași sursă de aprovizionare: cooperativele agricole de producție din zona preorășenească. De ce, atunci, între produ s. CIMPEANUL. BRUCKNER Ion Gh. ION G. MORARU (Continuare in pag. a III-a) Consfătuirea de lucru a conducătorilor centralelor industriale si ai celorlalte unitati cu statut de centrala Luni djamjeați s-au deschis lucrările Consfătuirii de lucru a conducătorilor centralelor industriale și al celorlalte unități cu statut de centrală. Lucrările Consfătuirii au început in prezența tovarășilor Nicolae Ceaușescu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Mihai Gere, Vasile Patilineț, Mihai Marinescu, Ion Păgân.La lucrări participă conducători ai centralelor industriale și ai celorlalte unități cu statut de centrală, miniștri și cadre de conducere din ministere, directori de întreprinderi, secretari cu probleme economice ai comitetelor județene de partid, secretari de partid și specialiști din întreprinderi, președinții Uniunilor sindicatelor pe ramuri de producție și președinți ai comitetelor sindicatelor din întreprinderi, specialiști din institutele de cercetări și proiectări, cadre didactice din învățămîntul superior, tehnic și economic. Consfătuirea a fost deschisă de tovarășul Manea Mănescu. In cursul zilei de luni, lucrările Consfătuirii s-au desfășurat pe ministere și ramuri de producție, urmind ca marți să fie reluate in ședință plenară. (Agerpres) Noi amenajări la aeroportul Mihail Kogălniceanu Șantierul construcții civile al întreprinderii de construcții hidrotehnice din Constanța a început lucrările de amenajări din cadrul programului de dezvoltare și modernizare a aeroportului Mihail Kogălniceanu. Utilaje pentru dotarea portului La zestrea tehnică a portului s-au adăugat zilele acestea 1 autoîncărcătoare cu cupă „Michigan 55 AWS“ pentru strînsul mărfurilor în vrac, 3 macarale de chei (din R.D.G.), de 3 tone, a căror montare a început, 3 poduri transbordoare de platformă, care vor funcționa in danele 66—61 din portul nou. Productivitatea acestor poduri este de 2.000 tone/oră. De asemenea, in port va sosi in curind o pilotină maritimă modernă, construită la șantierul naval Giurgiu, aflată în prezent în probe. UN GRUP SOCIAL PENTRU CEFERIȘTI Pe linia permanentei griji pentru asigurarea celor mai bune condiții de odihnă personalului care concură la siguranța circulației, de curind a fost dat în folosință in stația Medgidia, un grup social care asigură cazarea a 30 de persoane in tot atîtea camere. Noul grup social este dotat cu încălzire centrală și instalații de dușuri. Complexul din Medgidia se adaugă celui dat in folosință in anul 1910 în depoul Palas și care asigură cazarea a 44 de ceferiști. Adunările generale ale salariaților DEZBATERI PĂTRUNSE DE SPIRITUL UNEI ÎNALTE EXIGENTE MUNCITOREȘTI In întreprinderile județului Constanța s-au încheiat adunările generale ale salariaților, expresie a democrației conducerii economice, formă directă, de participare a tuturor salariaților la conducerea și organizarea întregii activități a întreprinderilor. Cu acest prilej s-a analizat cu un pronunțat spirit exigent, activitatea desfășurată în cele mai importante sectoare, s-au făcut propuneri concrete pentru a se valorifica mai bine, mai eficient toate posibilitățile și resursele întreprinderilor. Pe acest fundal s-au desfășurat adunările generale ale salariaților, prilej de a se trece in revistă bilanțul succeselor obținute, de a se stabili noi măsuri pentru înfăptuirea sarcinilor ce stau în fața oamenilor muncii din județul nostru in primul an al noului cincinal. torii de plan: la producția globală cu 5,9 la sută; la producția marfă, in prețuri cu ridicata, cu 4,33 la sută ; la beneficii cu 4,4 la sută ; la producția marfă vîndută și încasată cu 9,35 la sută. Mai adăugăm că planul la export a fost depășit cu 303.090 lei valută. Semnificația elementelor care alcătuiesc ecuația bilanțieră este amplificată de concordanța dintre toți indicatorii de plan. Pe această platformă de activitate general-pozitivă și-au făcut Ioc insă și deficiențe, unele analizate obiectiv și deschis de salariații care au luat cuvîntul. Rebuturile, această plagă care grevează asupra eficienței economice, chiar asupra reputației întregului colectiv au constituit subiectul unor temeinice dezbateri. Creșterea rebuturilor la secțiile 66, 33, 53 și 53 a contribuit la depășirea cu 100.000 lei a rebuturilor în anul 1910 față de 1969. Matrițerul Alexandru BULIGESCU sublinia importanța cu care trebuie privită problema controlului calității, chiar a pregătirii profesionale, a celor însărcinați să efectueze acest control. Maistrul Constantin COMAN de la secția 53 sublinia cîteva din cauzele înregistrării rebuturilor : „Asistența tehnică redusă în schimbul III, lipsa unor scule și improvizațiile la care se recurge pentru suplinirea acestei lipse, duc la înregistrarea de rebuturi“. Incercînd să răspundă acestei situații, Nicolae CIOCAN, secretarul organizației U.T.C. spunea printre altele: „Este drept că sînt cîțiva tineri certați cu disciplina de producție, dar marea masă de tineri sunt angajați conștient in realizarea exemplară a sarcinilor de producție. Din păcate proaspeții absolvenți ai școlii profesionale nu beneficiază de cele mai bune utilaje, nu sunt bine aprovizionați cu S.D.V.-uri. De acsea mă întreb : am dat oare totul tinerilor, i-am ajutat oare suficient să se integreze în producție pentru a le cere randament pe măsura elanului și entu /. M. U. M. Cu toată întinderea ariei dimensionale a problematicii dezbătute în adunarea generală a reprezentanților salariaților de la întreprinderea mecanică de utilaje Medgidia, discuțiile s-au axat în jurul problemei majore care stă In fața salariaților in anul 1911, aceea a calității producției. Fie prin criticarea unor aspecte negative înregistrate în anul 1910, fie prin expunerea unor soluții optime în vederea ridicării calitative a întregii activități, salariații care au luat cuvintul au vizat, prin ambele moduri de abordare a problemei, forța de concepție, organizare și execuție pentru realizarea integrală și depășirea sarcinilor stabilite pentru anul 1911. Prin munca depusă anul trecut de întregul colectiv de la I.M.U.M. s-au realizat și depășit toți indicaziasmului specific tineresc ? Cred că nu...“. Planul de producție pe anul 1911 prevede o creștere cu 9 la sută față de anul 1910. Primul an al noului cincinal va marca însușirea fabricației de cardane agricole, pregătirea fabricației și executarea combinei de recoltat furaje verzi, darea in folosință a harei de vopsitorie, a halei pentru cardane agricole, prelungirea atelierului de oțelărie și montarea celui de-al doilea cuptor electric de 1,5 tone și alte sarcini mobilizatoare ce impun maturitate de gândire și acțiune pentru întreg colectivul de la I.M.U.M. Compartimentului de concepție îi revin sarcini deosebite, remarca constructorul șef ing. Ștefan ALEXANDRU. „Se impune intensificarea relației concepție-producție, in paralel cu ajutorul pe care trebuie să-l dea celelalte compartimente serviciului de concepție“. Rămînînd in parametrii aceluiași aspect, ing. »Aurel CIORBARU »se pronunța pentru înlăturarea conservatorismului și a rutinei în aplicarea noutăților tehnice, pentru o mai mare mobilitate în privirea perspectivei de dezvoltare a I.M.U.M. in următorii ani. O altă problemă, legată direct de îmbunătățirea calitativă a produselor purtind marca I.M.U.M. este ridicarea pregătirii profesionale a tuturor salariaților. In acest sens, la I.M.U.M., ziua de miercuri dim fiecare săptămină va fi declarată zi de ridicare a calificării. „»Analizînd rezultatele manui trecut trebuie să facem legătură intre pregătirea profesională a colectivului și disciplina de producție, intre competența cadrelor și valoarea rebuturilor, arăta în cuvîntul său tovarășul Dinu CICIANU, secretar al Comitetului orășenesc de partid Medgidia. »Anul 1911 ridică multe probleme tehnice, în special prin asimilarea noilor produse, care impun competență și mai ales responsabilitate“. Deocamdată, una din cele mai stringente probleme privind producția anului 1911 este definitivarea de către C.I.M.A. — forul tutelar — a proiectelor mașinilor, ansamblelor și pieselor de schimb pe care trebuie să le producă I.M.U.M., mai ales că, unele din aceste sortimente sunt de serie mică și deocamdată Dan SPIRIDON (Continuare în pag. a III-a) A în întîmpinarea aniversării partidului . Pionierii de la Școala generală Lipnnița au organizat numeroase manifestări cultural - artistice interesante. Recent, la căminul cultural din localitate, s-a desfășurat un atractiv concurs de recitatori, cîntăreți și povestitori, care a mobilizat zeci și zeci de pionieri și școlari. Așa cum ne informează corespondenta noastră, Dumitru Grigore, președinta unității de pionieri de la Lipnița, după două ore de concurs juriul a remarcat pe cei mai talentați: Maria Baltag, Elena Dinu, Cătălina Mazilu, Lenuța Găină, Ioana Grigore și Ieucica Dumitrescu. Recent, la căminul cultural din Băneasa, în fața a peste 350 de cetățeni, tovarășul George Crișovan, secretar al Comitetului județean de partid, a vorbit despre „Județul Constanța — bilanț și perspective“. Scriitorul Ion Potopin din București s-a întîlnit cu tineretul comunei Băneasa, cu care ocazie a fost abordată tema : „Poeții lumii ciută România“. A urmat un montaj literar „Odă vîrstei de aur“, susținut de elevi ai Liceului pedagogic din Constanța. ț Joi, 23 februarie, la ora 11,30, in sala Liceului pedagogic din Constanța, in cadrul cursului Universității populare, „Momente din istoria mișcării muncitorești și comuniste din România", se va prezenta tem» »»Lupta Partidului Comunist Român pentru unificarea forțelor patriotice, in vederea scoaterii țării din războiul antisovietic. Pregătirea și desfășurarea insurecției naționale antifasciste“» Prezintă lector universitar Ion Bitoleanu, la 18 februarie a.c. tineretul din comuna Saravi s-a intilnit cu tovarășul Gheorghe FILIȘAN, membru al biroului Comitetului județean de partid Constanța, care a prezentat „Principalele momente din trecutul de luptă al partidului“. După expunere, a urmat un program artistic dat de f«rmistîa« din localitate» 19297I