Dobrogea Nouă, februarie 1971 (Anul 24, nr. 6984-7007)

1971-02-26 / nr. 7005

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚIVA ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIV, nr. 7005 Vineri, 26 februarie 19714 pagini, 30 bani Satisfacția supremă a specialistului ȘLEFUIREA PRIN MUNCA A DIAMANTELOR DIPLOMEI DE INGINER Proiectul de lege privind perfecționarea pregătirii profesionale a salariaților din unitățile socialiste de stat arată că ridicarea continuă a nivelului profesional e determinată obiectiv de dezvoltarea forțelor de producție în condițiile revoluției tehnico-științifice contemporane. Perfecționarea pregătirii nu reprezintă însă un scop în sine, ci o condiție de participare activă a tuturor categoriilor de oameni ai muncii la dezvoltarea și propășirea societății. In producție, specialistului, in condițiile industriei moderne, i se pun probleme cu totul noi, cărora nu li se poate găsi rezolvarea decit ținîind Evident, un asemenea contingent de cadre cu pregătire superioară își aduce o contribuție demnă de subliniat în activitatea complexă și multilaterală a portului. Astfel, la secția reparații nave și utilaje, șeful secției, inginerul Ion Vasilescu, a degrevat pe cei 7 ingineri (din care 2 stagiari) de toate sarcinile de dispecerat, în, organizat intr-un birou de concepție, fiecare răspunzînd de problemele tehnice ale unor ateliere, de sarcini precise ale secției, ocupându-se deci numai cu rezolvarea unor probleme pur inginerești, de concepție. Soluțiile tehnice sunt realizate prompt și există și timp suficient pentru coordonarea minuțioasă a aplicării lor. •Măsuri de această realizare lăudabilă consemnăm și măsurile luate de șeful secției căi navigabile prin care s-au contractat cu cîteva institute de documentare trimiterea, incepînd din acest an, a unui număr de publicații de specialitate românești și străine care sînt necesare inginerilor din secție pentru reînnoirea la zi a cunoștințelor. Mai sunt de adăugat numeroase aspecte bune din activitatea cotidiană a inginerilor în ce privește îndeplinirea sarcinilor actuale de serviciu. Totuși, din discuțiile purtate cu mai mulți ingineri, cu tovarăși din conducerea D.N.M. „Navrom“ a reieșit că nu toți inginerii sunt utilizați cu eficiență. Trei ingineri, șefii secțiilor I exploatare portuară, căi navigabile, reparații nave și utilaje ne-au precizat că, din totalitatea cunoștințelor însușite in facultate aplică cel mult 25 la sută. Și aceasta nu pentru că nu ar avea timp de aplicare, ci pentru că... 75 la sută din timpul de muncăre este ocupat cu sarcini de natură economico-organizatorică sau pur I. D. MATEI (Continuare în pag. a III-a) pasul cu cuceririle adecvate ale științei și tehnicii contemporane. Legat de aceasta, în cadrul unei anchete organizate recent la D.N.M. „Navrom“, am pus următoarea întrebare: CUM FOLOSESC INGINERII CUNOȘTINȚELE DEJA ÎNSUȘITE IN FACULTĂȚI? SUNT EI STIMULAȚI SA ȘI LE RIDICE ? Șeful serviciului salarizare ne înfățișează o situație potrivit căreia în port lucrează 97 de ingineri, din care 11 sunt stagiari în anul al doilea. Este o cifră care arată grija statului nostru pentru pregătirea cadrelor, pentru încadrarea marilor unități economice cu personal de înaltă calificare. lun „tren“ românesc străbate mările Asiei La 15 septembrie 1970, două dintre cele mai mari nave ale flotei comerciale românești, petrolierele „Argeș" și „Oltenia“, cu un deplasament de peste 36.000 tdw, aflate în Marea Mediterană au primit ordinul să-și schimbe ruta, deplasîndu-se, prin Gibraltar, Atlantic, Oceanul Indian, Golful Persic în portul iranian Kargh Island, de unde urmau să încarce țiței. im cm d . Radiograma care anunța această bruscă schimbare de navlu a fost citită în noaptea recepționării ei, de către toți membrii celor două echipaje. Știau în ce condiții, deosebit de grele, se face navigația prin mările Asiei de sud-est, ce înconjoară ca un brîu peninsula arabică; știau cîte ceva și despre portul Kargh Island către care fusese orientat imediat de compas : o estacadă capul cu trei cheiuri de acostare, un fel de mic ponton, undeva, în fundul golfului Persic, un punct marginal la o margine de uscat și de ape, constituit din cîteva case, cîteva magazine și o stradă în lungul căreia aleargă de dimineață pînă... dimineață viiturile aspre ale deșertului. Mai știau că vor naviga doar la cîteva grade de ecuator, acolo unde căldurile sunt toride, silele — lungi și plicticoase, iar nopțile, nopțile de la care în zadar se așteaptă o undă de răcoare, sunt și mai lungi datorită insomniilor. Știau toate acestea dar bănuiau, sperau că va fi doar o cursă-două și apoi vor reveni pe itinerariile obișnuite. ...După aproape o săptămină de marș intens au ajuns la destinație, încărcarea tancurilor a durat doar cîteva ceasuri și nimeni n-a avut timp să simtă sub picioare siguranța pământului. Aveau să afle, în schimb (dacă aceasta poate fi o compensație...) că trebuiau să asigure pentru un timp ne- C. ILEANU ! Continuare în pag. a IV-a) i Utilaje pentru îmbunătățiri funciare Executarea ritmica a lucrărilor la toate fronturile de lucru va fi asigurată in acest trimestru de utilaje de mare randament cu care, recent, a fost îmbogățită zestrea tehnică a întreprinderii de mecanizare și transporturi pentru îmbunătățiri funciare din Constanța. Astfel, au fost recepționate 5 excavatoare hidraulice tip D.H.l cu cupa de 1,2 mc, 3 excavatoare Novas cu cupa de 1 mc, 3 tractoare S 1500, ultimul tip, pentru a fi echipate cu buldozere, necesare la execuția unor lucrări în condiții grele, o mașină E.F.N. de săpat canale și alte utilaje. Campanie de împăduriri Timpul favorabil din ultimele zile a permis desfășurarea unei largi campanii în cadrul Împăduririlor de primăvară. În zonele Ostrov, Cernavodă, Hîrșova, Murfatlar au fost deja plantate 40 ha cu specii repede crescătoare — punîndu-se accentul pe speciile pentru lemn de celuloză — urmînd ca pînă la sfirșitul campaniei de primăvară să se împădurească incă 110 ha. Și încă un amănunt, toți cei 450.000 puieți care vor fi plantați în actuala campanie provin din pepinierele județului nostru. 0 Miercuri seara, la Școala generală nr. 3 ° din Constanța, elevii clasei I A, conduși de învățătoarea Cornelia Stanciu, au prezentat un montaj literar-muzical, intitulat „STEGARUL LIBERTĂȚII NOASTRE“. Pe un fond muzical, elevii au recitat poezii închinate partidului și s-au interpretat, de asemenea, cîntece patriotice. O acțiune asemănătoare a fost organizată și cu elevii clasei I C. Recent tovarășul Ion Burlibașa, secretarul Comitetulului orășenesc de partid Hîrșova a vorbit in fața unui numeros public despre „Județul Constanța in anii cincinalului 1966—1970“; în continuare a fost prezentat spectacolul „Mi-i drag". In aceeași zi, in cadrul unei seri cultural-distractive pentru tineret, profesoara Popa Mariana, secretară a Comitetului orășenesc U.T.C. Hirsova a vorbit despre Congresul al IX-lea al U.T.C., eveniment deosebit in viața tineretului. 0 Continuindu-se ciclul de expuneri „Momente din istoria P.C.R., prof. Ion Purice a prezentat expunerea : „Crearea P.C.R. și importanța sa istorică“, iar membrii cenaclului literar „Duiliu Zamfirescu“ din Hîrșova, în colaborare cu biblioteca orășenească, au susținut un recital de versuri închinat partidului. Cu acest prilej au fost prezentate creații ale scriitorilor consacrați și lucrări ale membrilor cenaclului hrașovean (Taisia Pușcașu, Dorel Popescu, Geo Vlad). Manifestarea s-a încheiat cu spectacolul folcloric „Dor de Hîrșova“. Cea mai tânără formație artistică a orașului Hîrșova a debutat zilele trecute pe scena casei de cultură. Este vorba de grupul vocal bărbătesc al consiliului sindicatelor orășenești care se pregătește pentru concursul „Omagiul partidului“. Centrul de informare de pe lingă Casa de cultură a orașului Eforie a dezbătut zilele acestea cu cetățeni de cele mai diferite profesii o temă de stringentă actualitate, „Etica muncii in societatea socialistă“, susținută de prof. Al. Prundea, lector al Comitetului județean de partid. 0 Miercuri, 24 februarie, Casa de cultură din Eforie, a inițiat o întilnire a tineretului din localitate cu vechi militanți ai mișcării muncitorești, care au vorbit participanților despre MOMENTE IMPORTANTE ALE LUPTEI PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN IN PERIOADA ILEGALITĂȚII. 192971 Lucrările Consfătuirii pe oră a lucrătorilor din întreprinderile agricole de stat Joi, în sala Palatului Republicii, s-au desfășurat în continuare lucrările primei Consfătuiri pe țară a lucrătorilor din întreprinderile agricole de stat, organizată din inițiativa conducerii de partid și de stat. Lucrările ședinței plenare au avut loc în prezența tovarășilor Nicolae Ceaușescu, Emil Bodnaraș, Manea Mănescu, Ilie Vertier, Iosif Banc, Mihai Gere. Timp de două zile, muncitori, tehnicieni, ingineri, agronomi și zootehniști, medici veterinari și economiști din întreprinderile agricole de stat au dezbătut probleme majore privind tehnologiile și formele cele mai moderne de organizare a producției și a muncii, care pot contribui la sporirea continuă și substanțială a aportului întreprinderilor agricole de stat, la dezvoltarea agriculturii noastre socialiste, a întregii economii naționale. în prima zi de lucru, consfătuirea s-a ținut pe secții de specialitate — culturi de câmp ; legume și cartofi; pomicultură; viticultură; taurine pentru lapte ; taurine pentru carne; ovine ; porcine; păsări și animale mici — prilejuind un schimb larg de opinii privind căile de perfecționare continuă a activității în toate sectoarele de muncă, în spiritul directivelor adoptate de partid, în vederea ridicării agriculturii noastre socialiste pe trepte noi de progres. Reuniți în plen, participanții la consfătuire au continuat în tot cursul zilei de joi dialogul fructuos asupra problemelor ce se cer soluționate în acest sector al economiei naționale. Luînd cuvîntul în deschiderea ședinței plenare, tovarășul Iosif Banc, ministrul agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor, a subliniat că această reuniune se înscrie pe linia practicii consecvente a conducerii partidului și statului nostru de consultare largă a lucrătorilor și specialiștilor din diferite sectoare ale economiei naționale, în scopul analizării temeinice a activității desfășurate în diferite compartimente ale economiei și vieții sociale, găsirii căilor și mijloacelor de valorificare a rezervelor de creștere continuă a eficienței muncii. Vorbitorul a exprimat convingerea că dezbaterile consfătuirii, desfășurate în lumina prețioaselor indicații date de tovarășul Nicolae Ceaușescu în expunerea făcută la ședința de lucru de la Comitetul Central al partidului din noiembrie anul trecut, în cuvintarea sa la consfătuirea cu cadrele din agricultura județului Ialomița și in cea de la ultima plenară a Comitetului Central al partidului, se vor solda cu concluzii și hotărâri importante pentru activitatea de viitor, privind folosirea mai deplină a tuturor rezervelor interne, dezvoltarea cooperării între întreprinderile agricole de stat, cooperativele agricole de producție și întreprinderile de industrie alimentară, astfel incit fermele și întreprinderile agricole de stat să-și îndeplinească pe viitor cu cinste sarcinile de mare răspundere trasate de partid. Tot în ședința plenară de joi, tovarășul Angelo Miculescu, ministru secretar de stat, a prezentat raportul conducerii Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor cu privire la activitatea întreprinderilor agricole de stat și măsurile necesare pentru realizarea sarcinilor de viitor. Totodată au fost prezentate concluziile dezbaterilor și propunerile din secțiile de specialitate. In ședințele pe secții și în plenara consfătuirii au luat cuvîntul 160 de delegați și invitați care, pe fundalul realizărilor obținute în unitățile agricole în care lucrează, au făcut o analiză cuprinzătoare în spirit critic și autocritic a deficiențelor care mai există pe linie tehnică, economică și organizatorică, au făcut propuneri în vederea stabilirii celor mai eficiente măsuri ce trebuie luate pentru îndeplinirea și depășirea prevederilor planului de stat în actualul cincinal, pentru ridicarea întregii activități pe o treaptă calitativ superioară. Dezbaterile vii și nivelul ridicat al discuțiilor, valoarea propunerilor făcute de majoritatea participanților sunt mărturii grăitoare ale competenței profesionale și experienței bogate ale lucrătorilor din agricultura de stat, expresia preocupărilor lor de perfecționare a muncii și folosire mai judicioasă a capacităților de producție, pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de răspundere trasate de conducerea de partid și de stat. In cadrul lucrărilor consfătuirii a avut loc apoi solemnitatea luminării titlului de Erou al Muncii Socialiste și medaliei de aur „Secera și Ciocanul“, precum și de ordine și medalii ale Republicii Socialiste România unor lucrători din agricultura de stat. Înaltele distincții au fost înmînate de tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat. In încheierea dezbaterilor, primit cu vii și îndelungi aclamații, a luat apoi cuvîntul tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. Cuvintarea secretarului general al partidului a fost urmărită cu un deosebit interes și subliniată în repetate rânduri cu vii și puternice aplauze. In numele tuturor participanților la consfătuire, tovarășul Iosif Banc a adresat tovarășului Nicolae Ceaușescu cele mai calde mulțumiri, exprimînd sentimente de recunoștință pentru aprecierea pozitivă, pentru criticile îndreptățite, pentru indicațiile deosebit de prețioase pe care le-a dat. Vom depune tovarășe secretar general — a spus vorbitorul — toate eforturile, străduința și priceperea de care dispunem pentru a i,aduce (Continuare în pag. a III-a) Solemnitatea inminării unor înalte distincții ale Republicii Socialiste România In cadrul lucrărilor Consfătuirii pe țară a lucrătorilor din întreprinderile agricole de stat a avut loc solemnitatea lnminării unor înalte distincții ale Republicii Socialiste România. Pentru merite deosebite in întreaga activitate desfășurată în anii construcției socialiste, pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea unităților agricole în care lucrează, precum și pentru obținere an de an a unor producții sporite, ridicarea continuă a productivități muncii și a rentabilității unităților, a fost conferit titlul de „Erou al Muncii Socialiste" și medalia de aur „Secera și Ciocanul“ tovarășilor: Vasile Bratu — mecanizator la I.A.S. Mircea Vodă, județul Ialomița, Marin Dobre — mecanic agricol la I.A.S. Hîrșova, județe Constanța, Gheorghe Lungu — mulgător la I.A.S. Iași, Cristache Muster — tractorist la I.A.S. Teremia Mare, județul Timiș, Nicolae Sechel — mulgător la I.A.S. Turda, județul Cluj, Mihai Stănescu — medic veterinar, director la I.A.S. Arad, Ioan I. Vlad — inginer agronom, director la I.A.S. Insula Mare a Brăilei. Pentru merite deosebite în muncă și contribuția adusă la dezvoltarea agriculturii socialiste, a fost conferit ordinul „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I tovarășilor : Iosif Banc — vicepreședinte al Consiliului de Miniștri și ministru al agriculturii, industriei alimentare, silviculturii și apelor, Angelo D. Miculescu — ministru secretar de stat la Ministerului Agriculturii, Industriei Alimentare, Silviculturii și Apelor, Niolae Giosan — președintele Academiei de Științe Agricole și Silice. Pentru merite deosebite în activtatea de producție și economic financiară a întreprinderilor agriole de stat, a fost conferit „Ordinul Muncii“ clasa I tovarășilor, Ion P. Bora — inginer agronom, director la I.A.S. Segarcea, județul Dolj, Gheorghe St. Costache — maistru mecanic la I.A.S. Puchenii Mari, județul Prahova, lacob D. Deneș — maistru grădinar la I.A.S. Codlea, județul Brașov, Vasilica Diaconu — inginer agronom, șef de fermă la I.A.S. Popești-Sere, municipiul București, Ana C. Fîșcu — mulgătoare la I.A.S. Variaș, județul Timiș, Adolf Mihai Eristofi — maistru viticol, șef de fermă la I.A.S. Mediaș, județul Sibiu, Valerian Negoiță — inginer agronom, director la I.A.S. Bacău, Marin Gh. Tudoran — inginer horticultor, director la I.A.S. Medgidia, județul Constanța, Stan M. Țîrlea — inginer zootehnist, director general la Trustul pentru producția avicolă, Constantin Zgîrvaci — tractorist la I.A.S. însurăței, județul Brăila. „Ordinul Muncii“ clasa a 11-a tovarășilor, Urania Stela Alexandrescu — medic veterinar, șef de fermă la I.A.S. Buzău, județul Buzău, Lucia T. Bîrca — inginer zootehnist la I.A.S. Mihăilești, județul Ilfov. (Continuare în pag. a III-a) Fabrica de celuloză și hîrtie. Unul din importantele obiective ale industriei constănțene. Și în acest prim an al cincinalului în care am pășit, colectivul fălcii se situează la înălțimea sarcinilor. în ziua de 25 februarie aici s-au realizat sarcinile de plan pe primele două luni ale anului la indicatorii: producție bricii se situează la înălțimea globală, producție marfă și productivitatea muncii. Foto î V. MOLDOVEANU