Dobrogea Nouă, aprilie 1971 (Anul 24, nr. 7034-7059)

1971-04-08 / nr. 7040

Peg, « 4-« DOBROGEÂ NOUA nr. 7040 externe ■ externe ■ externe ■ externe ■ externe ■ externe Lucrările Congresului al XXIV-lea al P. C. U. R. MOSCOVA (Agerpres). Corespondență de la Silvia Podină : Miercuri au continuat, in sala Congreselor din Kremlin, lucrările Congresului al XXIV-lea al P.C.U.S., sub președinția lui P.M. Mașerov, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., prim-secretar al C.C. al P.C. din Bielorusia. Luind cuvintul in cadrul dezbaterilor pe marginea raportului: „Directivele Congresului al XXIV-lea al P.C.U.S. cu privire la planul cincinal de dezvoltare a economiei naționale a U.R.S.S. pe anii 1971—1975“, P. S. Neporojnik, ministrul energeticii și electrificării al U.R.S.S., a creionat tabloul dezvoltării energeticii țării în ultimul cincinal. In prezent, centralele electrice ale U.R.S.S. au o putere instalată de 166 milioane kW; în anul trecut, ele au produs 740 miliarde kWh de energie electrică. Se află in plină construcție hidrocentrala Ilimskaia, Saiano-Șușenskaia, Usti- Nurokskaia, Toktogulskaia și altele, precum și o serie de termocentrale și centrale atomoelectrice de mare capacitate. In continuare, vorbitorul s-a referit la lucrările de realizare a sistemului energetic al părții europene a U.R.S.S., cu o putere de peste 100 milioane kW, la extinderea electrificării satelor. El a anunțat că, in următorii 10—18 ani, se vor construi noi capacități energetice cu o putere totală de 200 milioane UVW, din care 67 milioane in actualul cincinal. Vor fi instalate, de asemenea, noi linii de înaltă tensiune, se va trece la interconectarea sistemelor energetice ale părții europene a U.R.S.S., Siberiei, Axiei centrale și Transcaucaziei, realîzîndu-se, astfel, sistemul energetic unic al U.R.S.S. Din partea Consiliului Central al sindicatelor sovietice a luat cuvîntul V. I. Prohorov, secretar al C..C.S. El a evocat dezbaterea largă de către oamenii muncii a proiectului de directive, numeroasele propuneri prețioase făcute cu acest prilej, a vorbit apoi despre activitatea sindicatelor, îmbunătățirea organizării întrecerii socialiste, contribuția adusă de inovatori la economisirea unor importante mijloace materiale, despre activitatea sindicatelor pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și în domeniul asigurărilor sociale. K.M. Gherasimov, vicepreședinte al Consiliului de R.S.F.S.R., președintele Miniștri al Comitetului de Stat al Planificării al Federației Ruse, a exemplificat cu cifre elocvente prefacerile intervenite în federație în cel de-al optulea cincinal. Astfel, valoarea producției industriale a crescut de 1,5 ori, iar venitul național a crescut cu 45, la sută. Au intrat în funcțiune 950 de întreprinderi noi. Datorită creșterii productivității muncii s-a asigurat 80 la sută din sporul de producție. Vorbitorul a menționat apoi realizările din agricultura federației. Aruncind o privire in viitor, el a spus că in actualul cincinal producția industrială a R.S.F.S.R. va crește cu 41—47 la sută. O dezvoltare rapidă vor cunoaște regiunile răsăritene și Extremul Orient sovietic. Realizările și problemele actuale ale industriei ușoare au fost înfățișate Congresului de N. X. Tarasov, ministrul industriei ușoare a U.R.S.S. El a menționat creșterile substanțiale de producție in sectoarele confecțiilor, tricotajelor, articolelor de galanterie, subliniind, totodată, că în prezent nu se acoperă in întregime cerințele de mărfuri de acest gen, că nu întotdeauna calitatea producției industriei ușoare corespunde exigențelor cumpărătorilor. Vorbitorul a prezentat apoi perspectivă dezvoltării rapide a acestei ramuri în actualul cincinal. După ce a făcut o caracterizare a proiectului de directive. G. L Ci»riaev, prim-secretar al Comitetului regional din Iakuția al P.C.U.S., a înfățișat bogatele resurse miniere ale acestei republici siberiene a cărei producție industrială a crescut in cincinalul trecut de 1,8 ori. Vorbitorul a susținut apoi necesitatea mecanizării maxime și automatizării întreprinderilor din regiunile nordice, dotării lor cu utilaje speciale care să reziste la condițiile climaterice aspre. Ministrul invățămintului U.R.S.S., M. A. Prokofiev, a arăultat, intre altele, că în actualul cincinal se va generaliza învățămîntul mediu. De pe acum, 92 la sută din absolvenții clasei a I-a continuă școala. alunea vastă de pregătire a noului cincinal pe baze științifice, in mai multe variante, a fost schițată de X. K. Baibakov, vicepreședinte al Consiliului de U.R.S.S., președintele Miniștri al Comitetului de Stat al Planificării al U.R.S.S. El a relevat schimbările din structura acestui plan, subliniind dezvoltarea accelerată a producătoare de bunuri ramurilor de larg consum și procesul de modernizare tehnică a întregii economii, ca fiind cele mai importante prevederi. Vorbitorul a stăruit asupra căilor de creștere a productivității muncii și ridicării eficienței producției. Oamenii muncii din R.S.S. Kazahă au indeplinit al optulea cincinal, sporitul producția de peste 1,5 ori, a spus în cuvintul său B. Asimov, președintele Consiliului de Miniștri al acestei republici. El a amintit marile combinate și complexe industriale construite sau in curs de construcție pe vastele întinderi de stepă ale Kazahstanului, a arătat că republica a devenit una din principalele baze cerealiere și zootehnice în U.R.S.S. Au mai luat cuvântul P. Borodin, directorul Uzinei de autocamioane ,Lihaciova din Moscova, și V. Monahova, directoare de sovhoz din regiunea Moscova. Congresul a fost salutat miercuri de N. del Canto, membru al Comisiei politice a C.C. al Partidului Socialist din Chile, Tomio Nishizawa, membru al Biroului permanent al Prezidiului C.C. al P.C. din Japonia, Amilcar Cabral, secretar general al Partidului african al independenței din Guineea și Insulele Capului Verde, Marc Drumaux, președintele P.C. din Belgia, N. Saul, secretar general al C.C. al P.C. din Liban, Franz Muhri, președintele P.C. din Austria, Aziz Mohammed, prim-secretar al C.C. al P.C. din Irak, J. Coli, primsecretar al C.C. al P.C. din Bolivia, M. Wilner, secretar general al C.C. al P.C. din Israel, E. Papaioannou, secretar general al Partidului progresist al oamenilor muncii din Cipru (A.K.E.L.), și Kostas Kolannis, prim-secretar al C.C. al P.C. din Grecia. Congresul a aprobat componența comisiei pentru examinarea corecturilor și completărilor la proiectul de directive. Cel de-al XXIV-lea Congres al P.C.U.S. iși continuă lucrările. VIEtNAMUL PE SUD PUTERNICE ATACURI ALE FORȚELOR PATRIOTICE SAIGON 7 (Agerpres). Artileria Frontului Național de Eliberare a supus în Ultimele 12 ore unor puternice atacuri cu rachete și mortiere mai multe dispozitive militare americane din Vietnamul de sud, a anunțat miercuri la Saigon un purtător de cuvînt al Comandamentului trupelor S.U.A. Potrivit agenției France Presse, trei puternice bombardamente cu rachete au fost înregistrate în apropierea orașului Hue și a localității Bong- Song, situată in provincia de coastă Binh Dimi. In regiunea flatourilor înalte, ofensiva forțelor patriotice a intrat în cea de-a noua zi. Lupte deosebit de violente au fost semnalate intre detașamentele F.N.E. și unități militare ale regimului de la Saigon in apropierea orașului Pieîku, precum și in împrejurimile bazei americane „Lonely". Corespondentul militar al agenției U.P.S. relatează că efectivul celei de-a 22-a brigăzi saigoneze de infanterie, staționată la Tan Canh, a fost asaltat marți după-amiază de detașamente ale forțelor patriotice. Grupuri de patrioți au străpuns fortificațiile inamicului, ajungînd prin in apropierea punctului de comandă al unității, pe care l-au atacat cu grenade. O DECLARAȚIE A MINISTRULUI DE EXTERNE NORVEGIAN OSLO 7 (Agerpres). Guvernul norvegian nu va renunța la intenția de a recunoaște guvernul Republicii Democrate Vietnam, a declarat ministrul afacerilor externe al Norvegiei, intr-un interviu Andreas Cappelen, acordat ziarului „Stavanger Aftenblad“. Amintind că Statele Unite au informat „prin diverse canale" guvernul norvegian că ele privesc cu „nemulțumire" o asemenea acțiune, Cappelen a spus : „Hotărirea noastră nu reflectă o atitudine antiamericană. Ea exprimă convingerea că războiul din Vietnam nu poate fi rezolvat pe cîmpul de bătălie ci la masa tratativelor". pe scurt, din actualitatea internațională guvernul ceylonului a trimis blindate împotriva unor elemente insurgente din unele zone ale țării, transmite agenția Associated Press, citind un comunicat al postului de radio Colombo. Guvernul a anunțat că toate resursele forțelor armate, inclusiv voluntarii, au fost mobilizate pentru a face față situației, relatează agenția Associated Press. LA BOLOGNA S-A DESCHIS cea de-a VIII-a ediție a Târgului internațional al cărții pentru copii și tineret, precum și a V-a expoziție a ilustratorilor de cărți. Cele două manifestări constituie o trecere în revistă a lucrărilor pentru tinerii până la 16 ani, editate în majoritatea țărilor lumii. Tirgul cărții pentru copii și tineret reunește în acest an lucrările a 321 de edituri din Europa, America și Asia. Republica Socialistă România participă la tirg cu 127 de titluri, dintre care unele in limbile italiană, engleză și germană. ■MM CU OCAZIA UNEI REUNIUNI prezidate de președintele Makarios, guvernul cipriot și-a reafirmat sprijinul pentru convorbirile intercomunitare din insulă. Un purtător de cuvînt oficial a precizat că „linia de bază a guvernului cipriot continuă să fie menținerea convorbirilor locale, considerate ca unica procedură corectă in vederea soluționării problemei cipriote“. I KBM ÎN CAMERA COMUNELOR ■ [UNK] [UNK] A MARII BRITANII au început dezbateri asupra situației din Irlanda de nord. In cuvintul său, ministrul de interne, Reginald Maudling, a relevat că schimbarea de guvern din Ulster, intervenită in urmă cu două săptămini, nu a modificat politica autorităților din Belfast și nici pe cea de la Whitehall. El a afirmat că această politică urmărește, îndeosebi, „restaurarea ordinii, redresarea economică și aplicarea reformelor destinate să asigure celor două ale provinciei egalitatea comunități în drepturi“. PREȘEDINTELE NIXON a cerut marți Congresului S.U.A. alocarea unor credite suplimentare de 79 milioane dolari pentru lichidarea proiectului de construire a celor două prototipuri ale supersonicului american de transport SST. La Washington se apreciază că operațiunile de lichidare a proiectului SST vor costa în total aproximativ 300 milioane dolari. DOI CERCETĂTORI AMERICANI, doctorii Karl Ingregerd Hellstrom, de la Universisitatea Seattle din Washington, au descoperit la șoarecii vindecați de cancer existența anticorpilor denumiți ,,deblocanți“, care permit limfocitelor să neutralizeze celulele canceroase. Această nouă descoperire pare să aibă o mare importanță în dezvoltarea imunoterapiei. KHBI POTRIVIT UNUI STUDIU al „Societății pentru traficul urban electric“, în R.F. a Germaniei vor fi fabricate până în anul 19S0 circa 1.000.000 de autovehicule cu motoare electrice. Primele cinci prototipuri, ale viitoarei mașini electrice urbane, vor fî încercate încă in toamna acestui an in mai multe orașe vest-germane. Noul tip de automobil va avea avantajul de a fi practic, silențios și nu va polua atmosfera. El va putea atinge o viteză de 80 km pe oră. MMM AUTORITĂȚILE MARITIME DIN SUDUL ANGLIEI au fost puse din nou în stare de alertă. O pată de petrol, lungă de 20 kilometri și lată de 2, a fost semnalată de paza de coastă îndreptîndu-se spre plajele stațiunilor balneare, care tocmai se pregătesc să intre in sezonul turistic. Consiliile municipale și organizațiile locale de turism din comitatele Kent și Sussex au adresat de urgență un apel autorităților pentru a lua măsurile necesare preintîmpînarii infestării plajelor și locurilor de agrement. ■MM PE VERSANTUL SUDIC AL VULCANULUI ETNA (care a început să erupă din nou), la circa 300 de metri de craterul central, s-au deschis alte cinci cratere mai mici. Curentul de magma incandescentă, cu un front de 50 de metri, și-a încetinit deplasarea, dar exploziile continuă cu aceeași intensitate în interiorul noilor cratere. MMMILIE VOICU, prim-adjunct al ministrului turismului, a avut, marți, la Paris, întrevederi cu Marcel Anthonioz, secretar de stat cu problemele turismului din Franța. In timpul convorbirilor, au fost discutate probleme privind colaborarea turistică dintre România și Franța. In aceeași zi, Ilie Voicu a avut o întîlnire cu ziariști ai marilor, cotidiene și periodice franceze, cu conducători ai principalelor centrale de turism și agenții de voiaj, cu reprezentanți ai Comisariatului general al turismului din Franța șî ai companiei Air France. MM PRIMUL MINISTRU AL IRLANDEI DE NORD, Brian Faulkner, a anunțat că populația protestantă și catolică din Belfast a predat, până la sfirșitul săptămînii trecute, autorităților 340 de arme și 20.000 de gloanțe, în urma amnistiei decretate de guvernul Ulsterului. După cum s-a mai anunțat, această amnistie, a cărei valabilitate expiră la 8 aprilie, permite cetățenilor nord-irlandezi sâ predea armele și munițiile deținute de ei, fără a fi traduși în fața instanțelor. ■ lugfli Comentariul Zilei Sfârșitul primei săptămâni a lunii aprilie a coincis cu încheierea unei etape de intense contacte interoccidentale la Bonn, Bruxelles, Roma și Paris, cu scopul de a dezbate controversata problemă a aderării Marii Britanii la Piața comună, dar și de a face un schimb de vederi asupra situației politice internaționale. După vizita la Bonn a premierului italian, Emilio Colombo, au urmat, tot in capitala vest-germană, convorbirile la nivel înalt intre Brandt și Heath.Marți seara, la încheierea întrevederilor, premierul britanic și-a manifestat satisfacția pentru sprijinul moral pe care îl promite R.F.G. candidaturii Angliei la Piața comună). In același timp, sunt de menționat schimburile de scrisori Pompidou- Brandt, consacrate problemelor comunitare și perspectivelor de lărgire a acestui bloc economic vest-european, vizita de lucru în Paris a ministrului olandez de externe, Joseph Lans, ca și convorbirile de la Roma ale negociatorului britanic pentru aderarea la C.E.E., Geoffrey Rippon. După cum arătam mai sus, in atenția șefilor de guverne și a reprezentanților diplomației țărilor vest-europene s-au aflat — pe lingă problemele comunitare și cele privind situația politică actuală, cu precădere a continentului nostru, marcîndu-se dorința de a acționa în vederea consolidării securității în Europa, pentru deschiderea de noi căi in favoarea destinderii, pentru cooperare între Est și Vest. Semnificativ este faptul că atît premierul italian, cât și cel britanic au declarat că sprijină politica guvernului de la Bonn față de țările din Europa răsăriteană. Dacă punctele de vedere ale personalităților politice vest-europene converg într-o serie de probleme internaționale, nu același lucru se poate spune despre lărgirea Pieței comune, problemă cum se știe, nu s a i care, după ajuns la un acord deplin. Or, vizita la Bonn a premierului Heath - prima sa călătorie dincolo de Canalul Mijlocii, după preluarea conducerii cabinetului britanic a avut ca scop tocmai convingerea interlocutorului său vest-german asupra dorinței sale sincere de a se realiza intrarea Angliei în C.E.E. Deși în convorbiile lor cancelarul Brandt și premierul italian Colombo au căzut de acord asupra „urgenței unei participări britanice la Piața comună", cei doi interlocutori evită să dea impresia unui „front vest-germano-italian" pentru a susține cauza englezilor in fața rezistenței Franței, aceasta dat fiind că oficialitățile franceze s-au opus din nou aderării britanice, precizînd că pe agenda negocierilor ar trebui inclusă și problema lirei sterline, în cercurile politice franceze s-a pus cu tot mai multă insistență întrebarea dacă Marea Britanie poate deveni membru al C.E.E. rămînind, in același timp, centru financiar al unei vaste zone monetare extraeuropene. Motivarea economică a Franței a fost calificată în presa britanică drept „un veto mascat" in ce privește pătrunderea Angliei în Piața comună. Negocierile dintre Anglia și „cei șase" se axează pe contribuția Angliei în bugetul comun, importurile de produse lactate provenite din Noua Zeelandă și de zahăr din țările Commonwealthului. La Bruxelles, ministrul francez al economiei și finanțelor, Giscard d’Estaing a expus pe larg punctul de vedere al țării sale în ce privește lista problemelor pe care trebuie să le includă negocierile cu Marea Britanie. El a apreciat că aderarea britanică ar fi incompatibilă cu gestiunea unei monede de rezervă extraeuropene. Asigurările ce au urmat, din partea ministrului de externe francez, Maurice Schumann, care a afirmat că Franța nu caută să găsească un nou pretext pentru a determina eșuarea negocierilor, nu par a-i liniști pe partenerii comunitari ai francezilor și cu atât mai puțin pe britanici. „Dacă cea de-a treia tentativă de aderare eșuează - scria miercuri ziarul englez „Guardian“ — Piața comună va pierde orice perspectivă de lărgire, ea rămînînd limitată la „cei șase“... Pe de altă parte, oficialitățile britanice au declarat iar premierul Heath a repetat la Bonn — că pină in iunie sau iulie a.c. este de așteptat să se ajungă la un rezultat concret in negocierile de la Bruxelles. Opinia publică din Marea Britanie manifestă și așa multe reticențe față de Piața comună, releva observatorii politici, iar un al treilea eșec al negocierilor ar face ca poziția conservatorilor să devină și mai dificilă. Silvia CUMAN A TREIA TENTATIVĂ.. DACTIA SI ADMINISTRAȚIA kWwit.»* - 2.13.84 -U&M L41A8 - sosean» MBmoo Bîrlu După stabilirea relațiilor diplomatice dintre R.D. Germană și Chile BERLIN 7 (Agerpres). — Intr-un comentariu pe marginea stabilirii relațiilor diplomatice dintre Republica Democrată Germană și Republica Chile, agenția R.D.N. subliniază faptul că acest pas prezintă importanță nu numai pentru cele două state, ci constituie, totodată, o contribuție însemnată la întărirea păcii și destinderii. Ambele guverne au pornit de la convingerea că relațiile normale între state sunt condiții favorabile păcii și corespund Cartei Națiunilor Unite, care prevede egalitatea în drepturi și respectul reciproc intre state. In capitala R.D.G., relevă agenția, stabilirea de relații diplomatice cu Chile este apreciată ca o nouă etapă in cooperarea multilaterală a celor două țări. Fără îndoială, colaborarea în domeniile economic, științific, tehnic și cultural se va putea dezvolta în mod mai eficient, iar legăturile comerciale se vor putea extinde. SANTIAGO DE CIULEZ (Agerpres). Ministrul de externe chilian, Clodomiro Almeyda-Medina, a declarat într-o conferință de presă că acordul semnat de curînd la Berlin prin care guvernele Republicii Chile și Republicii Democrate Germane au hotărit să stabilească relații diplomatice se bazează pe recunoașterea principiilor și țelurilor Cartei O.N.U. cu privire la suveranitatea și egalitatea in drepturi ale statelor și la neamestecul in treburile lor interne. Totodată, a precizat ministrul chilian, ambele guverne și-au exprimat dorința de a colabora cu eficiența în domeniile economiei, științei și culturii și de a-șî întări relațiile comerciale. IN IHM CU SITUAȚIA DIN IORDANIA AMMAN 7 (Agerpres). — In cadrul unei reuniuni desfășurate la Amman, regele Hussein a declarat: „singura reglementare pe care putem accepta este aceea care ne o va restitui teritoriile ocupate". Reafirmînd dorința sa de a stabili o colaborare politică și militară cu toate statele arabe, Hussein a subliniat că, în acest scop, și-a reînnoit, în ultimele zile, apelul in vederea organizării unei conferințe arabe la nivel înalt, a cărei întrunire a cerut-o cu trei luni în urmă. Arătînd că guvernul său se consideră în continuare legat de acordurile de la Cairo și Amman privind reglementarea conflictului cu palestinienii, cl a adăugat: „aceste acorduri nu au fost aplicate, nefiind evacuat armamentul din orașe și sate. Este imposibil să ne tbiguim in problema stabilității și securității noastre“. Regele Hussein a declarat, totodată, că, in următoarele două zile, palestinienii trebuie să evacueze armamentul din Amman 'r AMMAN 7 (Agerpres). Forțele de rezistență palestiniene continuă să evacueze unele posturi de comando și armamentul greu aflate în diferite cartiere ale Aromânului — au anunțat surse oficiale din capitala Iordaniei. Operațiunile de evacuare s-ar putea încheia în următoarele 48 de ore — anunță aceleași surse. Totodată, s-a comanidat că joi va avea loc la Amman o reuniune comună a reprezentanților guvernului iordanian și al rezistenței palestiniene, în prezența membrilor Comitetului Superior Arab, pentru a se examina posibilitățile de soluționare a actualei crize. AMMAN 7 (Agerpres). Deși la Amman, în ultimele 24 de ore, n-au mai avut loc ciocniri între forțe guvernamentale și elemente ale mișcării de rezistență palestiniene, in alte regiuni ale Iordaniei au fost semnalate noi Incidente. Potrivit unui purtător de cuvînt al autorităților de la Amman, în nordul țării grupuri de guerilă palestiniene au deschis focul, încercînd, Totodată, acte de sabotaj. ☆ AMMAN 7 (Agerpres). — Iordania nu va participa la reuniunea reprezentanților șefilor de stat arabi, propusă de R.A.U., a anunțat miercuri postul de radio Amman. Intr-o notă remisă marți seara ambasadorului R.A.U. la Amman de către Abdallah Salah, ministrul afacerilor externe iordanian, se arată că guvernul său nu poate lua parte la reuniunea, consacrată examinării situației din Iordania, influeit „invitația de participare î-a parvenit prea tirziu“, transmite agenția France Presse» fi Cenlima“ - o competiție cu propriile realizări ...Cinci au amuțit armele am început cu inima strânsă și cu mîinile însingerate să înlăturăm ruinele. Cetățenii capitalei rămași în viață au trăit sub pământ. Nu treceau și ca printre mina să nu explodeze bombă cu efect întârziat, cite oăr asta nu ne-a împiedicat să muncim. Am pornit de la nimic. Ne lipseau brațele de muncă calificate. Întreaga noastră armată de constructori a pierit pe front. Trebuia s-o luăm de la capăt. Interlocutorul meu, un tânăr arhitect coreean, îmi redă apoi imagini din filmul reconstrucției, în iunie 1933 s-a constituit Comitetul național de reconstrucție. Câțiva ani mai târziu, îm 1957, a început industrializarea construcțiilor și tipizarea proiectelor în funcție de sarcini; folosirea elementelor prefabricate a devenit o cerință obligatorie. în 1958 planul de stat prevedea construirea lui Phenian a 7.000 de locuințe. Dar constructorii au ajunns la concluzia că din fondurile alocate pentru construirea a 7.000 de apartamente se pot ridica 20.000 de apartamente. Experiența a fost încununată de succes. In acel an s-au mutat in locuințe noi nu 7.000 de familii, ci 20.000. O dată cu aceasta a început o adevărată întrecere pentru obținerea unor succese asemănătoare, anul 1958 rămînind ca o filă luminoasă în epopeea înscrisă cu atita talent de constructorii coreeni. In anii care au urmat la Phenian s-au construit Teatrul de vară de la Mozambon, două edificii pentru ministere, Teatrul cel mare, un stadion pentru 70.000 de spectatori, noul pod peste Tetlongăn, Muzeul revoluției, Muzeul de arte plastice, Muzeul războiului de aparate a patriei. Au fost restaurate monumentele istorice... Dar cine ar mai putea înșira oare toate aceste noutăți cu care s-a îmbogățit și se îmbogățește continuu Phenianul de azi ? Fără îndoială că imaginea prezentă a Phenianului nu s-ar putea realiza fără marea dăruire a populației sale — sute de IMPRESII DE CĂLĂTORIE DIN R.P.D. COREEANĂ blocuri de locuințe, cartiere întregi au fost construite în primii ani de după război, prin muncă patriotică, voluntară, a bărbaților, femeilor, tineretului și a copiilor. Rareori am văzut copii de școală atât de entuziasmați cind este vorba de acțiuni pentru înfrumusețarea orașului. Șoseaua ce urcă spre pagodele splendide care domină orașul — aproape 10 kilometri de drum pietruit în serpentine — a fost construită în întregime de studenții Universității Kim Ir Sen. Fiecare din podurile zvelte de pe Tedongăn s-a născut și datorită contribuției voluntare de muncă a cetățenilor — Parcul Mozambon, Palatul pionierilor, construcția teatrului, bulevardele și piețele asfaltate, totul poarta amprenta dăruirii oamenilor. Ieri și azi, Coreenii fac deseori comparații. Și le fac pentru că progresul realizat în perioada postbelică este intr-adevăr demn de consemnat. Ca să realizezi în 1970 o producția de aproape 50 de ori mai mare față de cea din urmă cu 20—30 de ani, ca să reclădești din temelii o țară transformată în „pământ pîrjolit“ de un război purtat cu mijloace moderne și ca să asiguri urcușul pe treptele civilizației, trebuie să imprimi, îmitr-adevăr, un ritm deosebit în toate compartimentele, să mobilizezi toate resursele materiale și morale de care dispune țara. Ritmul acesta deosebit, promovat de politica Partidului Muncii din Coreea, și la care s-a referit in atîtea rinduri tovarășul Km Ir Sen, poartă nume diferite, simbolul său fiind invariabil — „Centima". Imaginea calului înaripat, care te poartă „iute ca ghidul“ peste munți și peste ape însuflețind totul in cale, este omniprezentă în viața de fiecare și a coreenilor. La Phenian, în dreptul colinei eroice Morambon, în punctul cel mai înalt al orașului, se înalță, ca pe o rampă de lansare, monumentul calului Cenlima. Uzina de excavatoare poartă numele „Cenlima". In toată țara mii de brigăzi „Cenlima“ realizează succese în producție. Nu este vorba de întreceri obișnuite între diferite unități de producție, între colective, ci de o competiție cu propriile realizări. Așa s-a ajuns ca astăzi tînăra industrie a R.P.D. Coreene să realizeze în numai 13 zile producția ce se obținea acum un sfert de veac intr-un an întreg. Așa s-a ajuns ca valoarea globală a producției să fie de 100 de ori mai mare față de cea din 1948... R. ADRIAN Tipar 1 întreprinderea poligrafică . Dobrogea* — Constant»r " 1 C0