Dobrogea Nouă, aprilie 1971 (Anul 24, nr. 7034-7059)

1971-04-08 / nr. 7040

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITIVA infestul ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CONSTANȚA AL P.C.R. Și Al CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIV, nr. 7040 Joi, 8 aprilie 1971 4 pagini, 30 bani CIND PESTE METODA ȘI INSTRUMENTELE NORMĂRII MUNCII S-A AȘTERNUT PRAFUL RUTINEI Constatări la Uzina de fabricații, reparații și montaj în agricultură Năvodari Comensurarea științifica a muncii înseamnă stabilirea cu rigurozitate a timpului necesar pentru fabricarea unor produse in condițiile materiale și organizatorice ale fiecărui loc de muncă. Cind se face cu precizie, ea reprezintă o pârghie de promovare a echității sociale, un factor activ de realizare a principiului socialist al retribuției. Minimalizarea importanței normării științifice care reprezintă principalul mijloc de comensurare a muncii — se soldează, deseori, cu elaborarea unor norme de timp, fie mai mari, fie mai mici decit cele necesare. Astfel de norme devin factori demobilizatori în procesul de realizare a planului, se transformă, mai ales, în frîne dăunătoare realizării indicatorilor calitativi ai activității economice. Uzina de fabricații, reparații și montaj in agricultură din Năvodari, în primele (2) luni ale anului curent (perioada mare importanță pentru tematica acestei analize) nu și-a realizat cu 4,2 procente nivelul planificat al productivității muncii și cu 861.000 lei sarcina planificată la beneficii. Conducerea uzinei motivează această situație, invocind cauze independente de uzină. Anume : lipsa de materiale și trecerea de la activitatea de reparații, preponderentă anul trecut, la fabricația de mașini agricole și piese de schimb. Ca urmare se continuă motivarea — a fost depășit numărul planificat de muncitori, în fond, ultima cauză este și cea principală, dar nu independentă, ci dependentă de uzină, nu externă ca internă. Lipsa materialelor — ni se spune — nu a dat posibilitate fabricării unor „produse de mare productivitate“. La întrebarea: ce înțelegeți prin această noțiune?, ni se răspunde că „produs de mare productivitate“ este acela in care uzina investește muncă puțină, cea mai mare parte a valorii fiind constituită din materia primă. Dar, in aceeași perioadă, indicatorii cantitativi, ca producția globală și producția marfă, au fost depășiți. Pe ce bază? Prin fabricarea unor „produse de mică productivitate“, care — după cum ni se relatează - sunt cele în care uzina materializează un volum ridicat de muncă, în raport cu valoarea materiei prime. Acum, deși uzinei nu-i convin aceste produse, interesele economice generale cer ca producția tocmai spre asemenea sortimente să fie orientată, adică spre acelea in care să înglobăm cit mai mult timp de muncă socialmente necesar. Dar, situația de mai sus denotă altceva : productivitatea muncii n-a fost realizată, deoarece consumul de muncă a fost prea mare față de timpul de muncă necesar. De aci, și esența cauzei: defecte în comensurarea muncii, datorită cărora au rezultat norme demobilizatoare. Aceasta e confirmată de situațiile lunare de îndeplinire a normelor, care consemnează neindepliniri sau depășiri nejustificate la anumite categorii de lucrări. Dar și acolo unde indicele mediu de îndeplinire a normelor nu indică discrepanțe, să nu uităm că acestea tocmai de caracterul pot fi mascate de medic al indicelui. Carențele constatate în normare la U.F.R.M.A. sînt datorate rutinei și incălcării disciplinei de elaborare și aplicare a normelor. Cronometrarea nu mai poate rămîne singura metodă de normare. Ea era potrivită doar pentru activitatea de anul trecut, dar și atunci numai parțial — la reparații și piese de serie mică. Pentru producția de serie medie este necesar să se treacă la metoda analitică complexă de normare, care utilizează ca instrumente: planurile de operații, normativele de regimuri de lucru etc. La un număr de produse ale uzinei se poate, totuși, utiliza și cronometrarea, dacă se elimină defectele ei actuale, care dau un caracter simplist și practicist. De exemplu, dacă facem un calcul sumar, la produsele uzinei se execută peste 10.000 de operații. Cum la fiecare operație se execută câte 10 observații cronometrice, nu putem crede că 3 tehnicieni normatori, dotați de uzină cu... un singur ceas-cronometru, ar putea executa un volum de peste 100.000 cronometrază. Pentru că, în afară de acestea, calculele de elaborare, transcriere și centralizare, plus supravegherea I. D. MATEI (Continuare în pag. a III-a) CU PRILEJUL „ZILEI SĂNĂTĂȚII" ADUNARE FESTIVĂ Miercuri după-amiază a avut loc, în sala Teatrului de stat din Constanța, o adunare festivă organizată cu prilejul „Zilei sănătății“ din Republica Socialistă România. La adunare au luat parte medici, farmaciști și lucrători sanitari din unitățile spitalicești, din farmacii și din circumscripțiile sanitare din județul nostru. Au participat tovarășii Vasile VILCU, prim-secretar al Comitetului județean Constanța P.C.R., George CRIȘOVAN, selcretar al Comitetului județean de partid, Ion TUDOR, prim-vicepreședinte al Consiliului popular județean, Nicolae PETRE, primsecretar al Comitetului municipal de partid, Ion NICOLAESCU, vicepreședinte al Consiliului popular județean. Despre însemnătatea „Zilei sănătății", ca și despre grija deosebită manifestată de partidul și statul nostru pentru ocrotirea sănătății publice, a vorbit tovarășul Marin Necula, directorul Direcției sanitare județene, în continuare au luat cuvîntul medicii Pimen Fusu, Ion Gheracopol și Gheorghe Ciudin, care au subliniat condițiile de muncă și viață create cadrelor medicale, precum și faptul că de la an la an sporesc fondurile care se acordă pentru construcția de noi unități sanitare, ca și pentru dotarea lor cu instrumentarul necesar. In încheierea adunării festive a luat cuvîntul tovarășul Vasile Vilcu, prim-secretar al Comitetului județean de partid, care a felicitat cadrele medicale ce activează în județul Constanța pentru bunele rezultate obținute în munca de ocrotire a sănătății; în același timp, vorbitorul a scos în evidență sarcinile ce revin medicilor, farmaciștilor și tuturor lucrătorilor din domeniul sănătății, in prevenirea unor boli și pentru menținerea la un nivel cit mai înalt a stării de sănătate a populației. In continuare primul secretar al Comitetului județean de partid și-a exprimat convingerea că medicii de toate specialitățile, farmaciștii, toți lucrătorii din sistemul sanitar vor traduce coneuntant în «rîniv nulâlînn hgi>Iî4i>_ uwvt vuc »u * twțui inchuivw |>wt «tuului și statului în domeniul sănătății, aducîndu-și astfel contribuția la făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate, la ridicarea bunăstării poporului nostru. In cursul anului trecut au fost criticați de nenumărate ori, în coloanele ziarului nostru, cei care treceau cu agregate și mașini peste culturile cooperativelor agricole de producție și ale întreprinderilor agricole de stat. Organele agricole, la indicația Comitetului județean de partid, au stabilit atunci o serie de măsuri pentru a nu se continua stricăciunile, pentru a fi desființate drumurile create ad-hoc peste grin, lucerna sau alte culturi, pentru a se aplica legea cu privire la apărarea pămintului. Dar, în zonele în care se execută, în prezent, amenajări pentru irigații, continuă să se producă pagube prin distrugerea culturilor unităților agricole. Și aceasta din cauză că cei ce au primit mandatul de a apăra integritatea pămîntului nu iau o poziție hotărită, nu aplică sancțiuni celor care produc pagube ți stricăciuni. „Avem de-a lungul canalelor săpate pentru irigații circa 10 ha de griu distrus. Acum, în primăvară — ne relata tovarășul George IONESCU, inginerul șef al cooperativei agricole din Topraisar — pengă toate canalele de deservire secundară vor intra cu tuburi de azbociment cel de la Șantierul nr. 5 T.C.I.F. Spre Mereni și Miriștea, întîlnești numai urme de tractoare cu șenile. Trec peste lucerna, griu, masă verde și arături, fără să respecte drumurile de acces stabilite". Evident, cei ce eroduc asemenea pagube sînt vinovați. Dar, în aceeași măsură, sunt vinovați și cei din conducerea cooperativei. Mai ales inginerul șef, care a primit mandatul de a aplica sancțiuni, este primul care nu trebuie să admită asemenea situații și să facă uz de Legea nr. 12, care prevede măsuri precise împotriva celor ce „calcă“ pămîntul, aducînd pagube. „E greu să-l prinzi. Trebuie să stai toată ziua să-î pindești" — se scuza dînsul E greu, intr-adevăr, dar nu imposibil. Vinovații trebuie să suporte rigorile legii. Suntem convinși că, dacă s-ar aplica legea, nici inginerul Ion OLTEANU, directorul Șantierului nr. 6 T.C.I.F., n-ar mai spune cu atîta dezinvoltură „Să-i prindă și să-i sancționeze“, cind i se aduc la cunoștință stricăciunile produse de oamenii șantierului. Lucrările de irigații sunt în toiul execuției și în zona terenului arabil al C.A.P. Techirghiol. „Anul trecut — preciza tovarășul Constantin STANESCU, inginerul șef al cooperativei, referindu-se la cei ce execută lucrările de irigații — au stricat suprafețe de teren nescoase din circuitul agricol. Circa 10 hectare însămînțate cu porumbboabe au fost degradate în faza cind cultura era verde. Abia în luna august, cind faptul era consumat, au venit să ne ceară permisiunea. Anul acesta au săpat niște canale peste griul de toamnă. In zona canalului principal nr. 1, la hotarul dintre noi și I.A.S. Agigea, constructorii au distrus aproape un hectar de grîu. Și ar mai fi ceva. Deși în lunile ianuarie și februarie au fost zile foarte bune de lucru, nimeni nu s-a apucat să acopere șanțurile în care au fost introduse conductele de azbociment. Din această cauză, culturile din prima urgență nu s-au putut semăna în solele respective. Pagube asemănătoare au fost și continuă să fie produse de cei ce lucrează pe șantierele de lucru ale sistemelor de irigații și altor unități agricole din județul nostru. Asemenea neajunsuri trebuie curmate o dată pentru totdeauna. Pentru aceasta însă cei ce se fac vinovați de pagubele aduse trebuie să simtă rigorile legii. Și asta cît mai urgent î GEUGET KAZ AL! PAMINTUL E PROTEJAT DE LEGE, DAR UNII OAMENI O ÎNCALCĂ! Partidul Comunist Român apărător dîrz al independenței și suveranității naționale ri Evocarea, acum, în preajma snasărbători a semicentenarului partidului, a trecutului său glorios de luptă îndeamnă, firește, la readucerea în memorie a acelor fapte și evenimente marcante din istoria sa, care, prin adînca lor semnificație pentru soarta țării, a poporului nostru, aveau să rămînă încrustate cu litere nepieritoare în analele națiunii române. Ne referim la lupta consecventă, aprigă, străbătută de o fierbinte dragoste de țară a comuniștilor, a celor mai buni fii ai poporului, pentru apărarea libertății, a independenței și suveranității României. De unde tăria, iscusința orientării prompte, de unde nemărginita dăruire de sine a Partidului Comunist în lupta pentru neatîrnarea țării? Răspunsul poate fi, și este, doar unul, întrupînd o forță politică, desigur rută pe scena contemporană, apăconfruntărilor social-politice românești la începutul celui de-al treilea deceniu al acestui veac, el este, de fapt, fiul real, legitim, cel mai fidel al acestui popor, produsul autentic al aspirațiilor, suferințelor și strădaniilor locuitorilor acestui pămînt, a tot ceea ce a însemnat crez și faptă mai bune în lupta lor necurmată pentru atingerea marilor și veșnic nestinselor idealuri care sunt libertatea națională și dreptatea socială. Dacă pentru a-și împlini misiunea sa istorică este in firea fiecărui partid marxist-leninist să devină, necesarmente, glasul răspicat al intereselor vitale ale națiunii în care s-a plămădit, în cazul țării noastre înscrierea timpurie pe steagul roșu de luptă al comuniștilor români a devizei cruciale a apărati independenței naționale și suveranității României a avut in plus rațiuni istorice aparte. Un îndelungat trecut de lucrare neobosită a înaintașilor pentru apărarea ființei de stat și naționale, pentru unirea teritoriilor românești surori, pe care veacuri de-a rindul de stăpinire străină le împiedicaseră să pășească pe calea progresului, pe măsura talentelor poporului nostru și a realizărilor altor popoare, și-a pus adine amprenta asupra programului și activității Partidului Comunist. Pentru că — așa cum sublinia însuși secretarul său general - partidul comuniștilor „este continuatorul luptelor seculare duse de poporul român pentru neatîrnarea țării, pentru formarea națiunii române și a statului național unitar, pentru accelerarea progresului social și înaintarea României pe calea civilizației“. Este cunoscut că, la puțini ani după desavîrșirea unității statale a României, suveranitatea ei era din nou amenințată de un grav pericol. Imixtiunea brutală — cu nefaste consecințe pentru viața socială și politică românească - a monopolenilor imperialisti in treburile interne ale țării au împins intensificarea pînă la maximum a exploatării maselor. Izbucnirea crizei generale a capitalismului din 1929- 1933 a înlesnit capitalurilor occidentale — care acaparaseră însemnate poziții în economia românească — să dicteze o politică profund antimuncitorească, de știrbire prerogativelor naționale ale statului român, încercarea claselor dominante de la noi, în cîrdășie cu monopolurile străine, de a arunca greutățile imense ale crizei pe spatele oamenilor muncii, a primit riposta criză a clasei muncitoare, în frunte cu Partidul Comunist. Ascuțișul fără precedent al marilor bătălii de clasă din acei ani, în frunte cu eroicele lupte ale muncitorilor ceferiști și petroliști conduse de P.C.R., din ianuarie — februarie 1933, a fost îndreptat atit împotriva exploatării economice exercitate de clasele dominante românești, cit și împotriva infendării țării capitaliștilor străini, pentru apărarea intereselor de căpetenie ale poporului român. Deși reprimate cu sălbăticie, aceste lupte au constituit o mare victorie politică a clasei muncitoare din țara noastră. Guvernele burgheze aflate atunci la cîrma țării au trebuit să satisfacă unele din revendicările muncitorilor, să sisteze faimoasele „curbe de sacrificiu“, să renunțe la aplicarea „planului de la Geneva“ care viza știrbirea gravă a independenței României, spolierea maselor muncitoare din țara noastră. Venirea la putere a hitlerismului în Germania în ianuarie 1933, planurile expansioniste ale acestuia, ca și tendințele revizioniste ale unor state fasciste, încurajate de ea, au ridicat la orizont nori negri, amenințători pentru integritatea teritorială a României, pentru însăși existența ei națională și de stat. Ințelegînd în întreaga sa gravitate pericolul reprezentat de nazism și de agentura sa în țara noastră, comuniștii i s-au împotrivit cu consecvență și curaj, încă în 1935, atrăgînd atenția că fascismul amenință „nu numai soarta proletariatului și a țărănimii, dar existența și neatîrnarea întregului popor român“. P.C.R. sublinia că : „lupta pentru împiedicarea pregătirilor fasciste și a triumfului fascismului, pentru salvarea propriei clase, pentru mîntuirea întregului popor e sarcina cea mai arzătoare a muncitorimii“. In țară — glăsuia un document al P.C.R. din acea vreme : „Dușmanul principal este și rămîne barda de fier: împotriva acestei agenturi teroriste de spionaj hitlerist, trebuie în primul rind îndreptat focul principal“ Este un merit istoric al Partidulu Comunist că a știut ca, în lupta pentru apărarea independenței și suveranității țării, să militeze neabătut pentru înmănuncherea tutu- George MARA (Continuare în pag. a III-a) 1321-1971 PIONIERII PRIMĂVARA DE AUR A PATRIEI Sala sporturilor din Constanța a găzduit ieri o emoționantă întilnire a pionierilor din județ cu tovarășul VASILE VILCU, prim-secretar al Comitetului județean de partid. La această manifestare au partiDupă ce a transmis pionierilor salutul Comitetului județean de partid, primul secretar al Comitetului județean de partid s-a referit pe larg la marile înfăptuiri realizate de poporul nostru în anii construcției socialiste. A subliniat grija pe care o manifestă partidul față de tinăra generație, eforturile pe care le depune pentru a crea tineretului condiții de muncă și de viață pe măsura și in spiritul cerințelor epocii in care trăim. Neuitînd nici o clipă îndatoririle voastre pionierești, obligațiile sociale pe care vi le-ați asumat de la frageda vârstă cind sub drapelul patriei și al Organizației pionierilor ați depus legământul, v-ați sporit eforturile în munca școlară, ați acumulat vaste cunoștințe reecipat tovarășii George CRIȘOVAN, secretar al Comitetului județean de partid, Ion TUDOR, prim-vicepreședinte al Consiliului popular (Continuare în pag. a III-aretice și practice, ați învățat să munciți. Să nu uitați, a spus în continuare vorbitorul, că tot ce aț creat părinții și bunicii voștri, pe aceste meleaguri, de-a lungul veacurilor, reprezintă un tezaur ce trebuie transmis viitorului, din generație în generație. Referindu-se la contextul în care își desfășoară activitatea întregul nostru popor, prilejuit de intîmpinarea semicentenarului partidului, tovarășul Vasile Vilcu a apreciat cu satisfacție faptul că cei mai mici cetățeni ai județului, alături de părinții și frații lor, dăruiesc din toată inima succesele lor acestui măreț eveniment. Este îmbucurător că majoritatea pionierilor din județ participă la acțiunile de înfrumusețare a orașelor și satelor noastre, că n-ați lipsit de la recoltatul cerealelor, după cum este tot atit de îmbucurător să constat că in ultima vreme au fost organizate pentru voi numeroase excursii in județ și în țară. Este bine că încă de la această vîrstă vă deprindeți cu munca practică, ceea ce înseamnă că aderați cu toată convingerea la idealurile societății noastre socialiste. Dînd o înaltă apreciere angajamentului mobilizator al pionierilor din județ privind strînsul plantelor medicinale, tovarășul Vilcu considerat că sunt create toate condițiile pentru ca în acest an organizațiile de pionieri să realizeze 30 tone de plante medicinale. De asemenea, a scos în evidență aportul ce și-l pot aduce copiii la sprijinirea permanentă a cooperativelor agricole de producție, a I.A.S.urilor în toate campaniile importante ce se desfășoară în agricultură. Voi, a spus în continuare tovarășul Vilcu, v-ați născut banii regimului nostru socialist. Privirile voastre au intîlnit alte realități decit cele ce au existat în trecut. Cunoașteți o altă față a județului nostru. Nu este greu să observați că și în continuare întregul nostru județ, toată țara, sunt un mare șantier. Aceste realizări să fie un imbold pentru voi, să vă mobilizeze să duceți mai departe ștafeta ce v-o predau generațiile mai vîrstnice. In zilele vacanțelor școlare se creează un prilej minunat să vă dedicați sportului, turismului, activităților de înfrumusețare a localităților voastre. încă de la această vîrstă aveți ocazia să vă intîlniți cu frumusețile munților noștri, cu fascinația Deltei Dunării, să vă intilniți cu memoria locurilor istorice în care descoperiți sedimentate viața și truda înaintașilor noștri. Adresindu-se dascălilor, comandanților de unități, activiștilor Consiliului județean al pionierilor, tovarășul Vasile Vilcu a subliniat necesitatea ca aceștia să-și sporească eforturile pentru a redimensiona permanent procesul de educație patriotică a tinerei generații, să dea patriei cetățeni viguroși și responsabili, capabili să participe cu toată capacitatea lor la edificarea socialismului și comunismului în România. Nu e o datorie mai mare decât aceea de a insufla copiilor sentimentul nobil al patriotismului socialist, interesul pentru tezaurul științei și culturii naționale și universale, de a-i ajuta să urmeze exemplul de curaj și sacrificiu al comuniștilor in munca pentru binele poporului. In încheiere, primul secretar al Comitetului județean de partid a adresat pionierilor îndemnul de a fi la înălțimea rezultatelor pe care le-au obținut părinții lor în opera de construcție socialistă a țării, de a fi gata să ducă mai departe această operă și astfel să cinstească simbolul cravatelor roșii pe care le poartă, părticică din steagul de nuntă al partidului În încheiere, a luat cuvintul tovarășul VASILE VILCU PENTRU RECOLTA DE GRÎU Recent, specialiștii care răspund de combaterea ploșnițelor cerealelor s-au întrunit într-o ședință de lucru, cu care prilej au fost stabilite măsuri corespunzătoare protejării culturii griului. referă la stabilirea Măsurile de rezervei biologice a dăunătorului, a momentului migrării acestuia in lanurile de griu, pentru a ști din vreme cind să se aplice primul tratament. Au fost stabilite de asemenea măsuri de aprovizionare cu insecte fungicide, amenajarea pistelor de zbor, cooperarea între unitățile agricole vecine, în scopul efectuării unor tratamente cu eficiență sporită.