Dobrogea Nouă, august 1972 (Anul 25, nr. 7449-7474)

1972-08-01 / nr. 7449

KM TM r PROLETARI DIP? TOATE fäRlEEi 'ÜNlfl-Vä f Anul XXV, nr. 7449 J Marți, 1 august 1972 4 pagini, 30 bani In intimpinarea zilei de 23 August și a XXV-a aniversări a Republicii, dăm viață hotăririlor adoptate de Conferința Națională a partidului IN MAREA ÎNTRECERE, COLECTIVELE DE MUNCA ÎNSCRIU NOI SUCCESE U.S.A.S. Suplimentarea producției de îngrășăminte chimice și la Uzina de superfosfat și acid sulfuric Năvodari apropierea zilei de 23 August declanșează noi energii și acțiuni patriotice în îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan. In luna iulie producția globală a fost suplimentată cu 1.050.000 lei, iar planul producției marfă a fost depășit cu 550.000 lei. De asemenea, au fost produse suplimentar 210 tone acid sulfuric monohidrat și 115 tone superfosfat concentrat, productivitatea muncii, în aceeași perioadă, crescind cu aproape trei procente. \ I.M.U.M. 19.250.000 lei producție globală peste plan "Colectivul întreprinderii mecanice de utilaje Medgidia, unde cu cîtva timp în urmă a început acțiunea cunoscută sub numele de „procesul milimetrilor“, raportează noi succese obținute în întrecerea socialistă închinată aniversării a 28 de ani de la eliberarea patriei. Pe șapte luni ale acestui an, producția globală alimentară fost subu 19.250.000 lei, iar producția marfă cu 11.975.000 lei. Prin economii de metal și o mai rațională utilizare a capacităților de producție, în aceeași perioadă s-au realizat peste plan 116 mașini agricole, 157 remorci auto, piese de schimb auto in valoare de 3.855.000 lei și multe alte produse. A crescut, totodată, gradul de tehnicitate și competitivitate al mașinilor și utilajelor livrate beneficiarilor. întreprinderea textilă „Dobrogeana“ PRODUCȚIE SUPLIMENTARĂ Rodnicia muncii cu care colectivul Întreprinderii textile „Dobrogeana“ întimpină ziua de 23 August și cea de-a XXV-a aniversare a Republicii, se traduce, la sfîrșitul a șapte luni din acest an, în realizarea unei producții marfă suplimentare in valoare de 2.815.000 lei și obținerea de sporuri însemnate la alte produse. Dintre acestea amintim : fire groase (900 kg), țesături groase (18.200 mp) și saci (18.300 bucăți). uimi mu ------- -- - ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- întreprinderea de morărit și panificație „Dobrogea“ PRODUSE PESTE PREVEDERI Vești bune am primit și de la întreprinderea de morărit și panificație „Dobrogea“. Planul producției marfă pe luna iulie a fost depășit cu circa 50.000 lei. Pe șapte luni ale acestui an s-au produs suplimentar 13 tone biscuiți, 2.146 tone făină 679 tone pline și 189 tone zaharoase. Pe aceeași perioadă, productivitatea muncii a crescu cu 1,7 la sută. Cifre care înseamnă, înainte de toate, roadele muncii entuziaste a întregului colectiv, hotărârea de a intimpina cum se cuvine marea sărbătoare a Eliberării. Intîlnirea prietenească a conducătorilor unor partide comuniste și muncitorești La 31 iulie 1972, în Crimeea avut loc o întilnire a conducătorialor partidelor comuniste și muncitorești din țările socialiste aflați intr-o scurtă vacanță in Uniunea Sovietică. La întilnire au participat : T. Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, președintele Consiliului de Stat al R. P. Bulgaria, G. Husak, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, E. Honecker, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., J. Țedenbal, prim-secretar al C.C. al P.P.R.M., președintele Consiliului de Miniștri al R. P. Mongole, E. Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., N. Ceaușescu, secretar general al P.C.R., președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, J. Kadar, prim-secretar al C.C. al P.M.S.U., L. I. Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S. N. V. Podgoriii, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. în timpul întilnirii a avut loc un fructuos schimb de opinii privind desfășurarea construcției socialiste și comuniste și dezvoltarea continuă a colaborării multilaterale a statelor socialiste. Au fost discutate de asemenea, probleme internaționale actuale. Intiinirea conducătorilor partidelor comuniste și muncitorești s-a caracterizat printr-o deplină înțelegere reciprocă și unitate de vederi în toate problemele discutate și s-a desfășurat intr-o atmosferă cordială, prietenească. La întilnire au participat : K. F. Kațușev, secretar al C.C. al P.C.U.S., A. A. Gromiko, K. V. Rusakov, membri ai C.C. al P.C.U.S., A. I. Blazov, activist cu funcție de răspundere din C.C. ai P.C.U.S., R. Frelek, membru al Secretariatului C.C. al P.M.U.P., M. Baiev, membru al C.C. al P.C. Bulgar, C. Mitea, membru al C.C. al P.C.R., W. Eberlein, membru al Comisiei Centrale de Revizie a P.S.U.G. C.C.. al P.C.U.S.a oferit o masă în onoarea participanților la întilnire. în spiritul măsurilor stabilite de Conferința Națională a PG R„ HOTĂRÎREA CONSILIULUI DE MINIȘTRI privind majorarea salariului tarifar minim și creșterea cu precădere a salariilor mici Ca urmare a celor hotărite de Conferința Națională a Partidului Comunist Român cu privire la majorarea salariilor, Consiliul de Miniștri a adoptat o hotărîre in care se prevăd următoarele : 1. Cu începere de la X septembrie 1972, salariul tarifar minim se stabilește la 1.000 lei lunar, cu o creștere de 25 la sută față de salariul tarifar minim de 800 lei stabilit în luna mai 1970. Salariile tarifare lunare intre SOI și 1.000 lei se vor majora in medie cu circa 13,2 la sută, în mod diferențiat, pe grupe de salarii tarifare, prevăzîndu-se creșteri mai ridicate pentru personalul cu salariile tarifare cele mai mici. De aceste majorări de salarii va beneficia un număr de circa 1.160.000 salariați. 2. Pentru a se putea asigura diferențierea în continuare a salariilor tarifare în raport de gradul de calificare a personalului, chiar și in perioada de trecere de la actuala majorare a salariilor mici la majorarea prevăzută pentru anul 1973 pentru toate celelalte salarii, se vor aduce unele corecturi la salariile între 1.000—1.180 lei, urmînd ca majorarea propriu-zisă a salariilor acestei categorii de personal precum și pentru restul salariaților să se facă, pentru prima etapă din cincinal, in anul 1973. 3. In scopul aplicării prevederilor acestei hotăriri, se va aloca, pentru perioada 1 septembrie — 31 decembrie 1972, un fond de salarii suplimentar de 1.130 milioane lei, ceea ce reprezintă, la nivelul unui an întreg, un fond suplimentar de 3.390 milioane lei. 4. Salariații care, ca urmare a majorării sau corectării salariilor vor avea salarii tarifare ce vor depăși plafonul de salariu in raport cu care se acordă transportul gratuit, vor beneficia în continuare de acest drept, în condițiile stabilite anterior aplicării acestei hotăriri. De asemenea, se majorează Plafonul de la 1.800 lei la 2.200 lei venit lunar net al ambilor părinți, pentru acordarea burselor în învățămîntul de cultură generală și de artă, precum și din institutele pedagogice de învățători și educatoare, și de la 2.100 lei la 2.500 lei pentru acordarea burselor în învățămîntul superior. Majorarea salariului tarifar minim pe economie și creșterea cu precădere a salariilor mici exprimă preocuparea continuă a partidului și statului pentru îmbunătățirea condițiilor de trai materiale și culturale ale populației. Aceste măsuri vor contribui la mobilizarea maselor de oameni ai muncii la realizarea și sarcinilor care decurg din depășirea documentele aprobate de Națională a Partidului Conferință Comunist Român din 19—21 iulie 1972 cu privire la îndeplinirea înainte de termen a prevederilor actualului cincinal, la creșterea ritmului de dezvoltare economico-socială a Rarpublicii Socialiste România. IERI, AU ÎNCEPUT ,SERBĂRILE MĂRII“MARELE CARNAVAL Pe IM, cintec și voie bună! Pregătită in amănunțime și așteptată cu un interes ușor de imaginat, seara de ieri a marcat debutul marii sărbători estivale a litoralului — „Serbările mării“. Devenită deja tradițională, această a treia ediție a fiestei și-a alăturat, încă de la prima sa secvență, o popularitate imensă, concentrînd, pe principalele artere ale litoralului, in grădini și parcuri, zeci de mii de participanți, localnici și turiști români și de peste hotare, dornici cu toții de a nu lipsi de la intîlnirea cu zeul Neptun, amfitrionul marii sărbători de șapte zile și șapte nopți. Amabilei invitații a organizatorilor i-au răspuns — transformîndu-se cu repeziciune, in toiul petrecerii, din spectatori în participanți — oameni de toate virstele și profesiile, bărbați, femei și copii, conferind Constanței și stațiunilor de pe litoral o ambianță caracterizată de bucurie și exuberanță, întreaga atmosferă amintind de tradiționalele noastre mari sărbători populare. Una singură a fost problema care a frâmentat pe fiecare dintre participanți : necesitatea firească a opțiunii intre una sau alta dintre manifestări, pentru că, ieri seară, programul „Serbărilor mării" cuprindea nu mai puțin de 13 asemenea virtuale prilejuri de bucurie. In funcție de preferințe însă, indiferent ce hotărire au luat, toți participanții au putut declara, în orele târzii ale nopții senine de sfîrșit de iulie, că au petrecut clipe minunate, de neuitat, singurul regret fiind acela că totul s-a încheiat atît de repede ! Iar noi, reporterii, prezenți peste tot acolo unde și bucuria petrecerii a fost prezentă, oferim cititorilor citeva secvențe din acest tehnicolor film de lung metraj, odată cu invitația de a se număra printre participanții din zilele următoare la marea sărbătoare intitulată „Serbările mării“. Un carnaval fără precedent marcat a treia ediție a „Serbărilor mării“. Pe cea mai importantă arteră de circulație a Constanței — b-dul Tomis— o coloană carnavalescă de proporții impresionante a pus in mișcare aproape întregul oraș. La ora 20:00 pe întreaga rețea de sonorizare a orașului, a început difuzarea melodiei carnavalului compusă special pentru acest eveniment de compozitorul Aurel Manolache. Cincisprezece minute mai tirziu cerul întunecat al „cetății" tomitane este feeric luminat de artificii. Alaiul carnavalesc înaintează greu, in aclamațiile mulțimilor, pină in piața Independenței. Ora 21,00, de la tribuna amenajată in primăriei municipiului, in clădirea prezența tovarășului Vasile prim-secretar al Comitetului Vîlcu, județean de partid, a unor membri ai birourilor comitetelor județean și municipal de partid, ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal, tovarășul Nicolae Petre, primarul municipiului Constanța, adresează un cuvint de salut participanților la a treia ediție a „Serbărilor unirii“. Referindu-se la această amplă manifestare cultural-artistică vorbitorul a spus : „Manifestările fractive grupate sub cultural din denumirea „Serbările mării", ajunse anul acesta la a treia ediție, au intrat in tradiția vieții estivale pe litoral. „Serbările mării" organizate in săptămîna premergătoare „Zilei marinei" constituie un omagiu adus numeroșilor oameni ai muncii care, pe puntea și la ciima navelor noastre comerciale, brăzdea-Reportaj realizat de : George MIHAESCU, Emil ZALOG, Arcadie STRAHILEVICI Foto : I. BUNGAU Ä (Continuare In pag. a III-a) ieri după amiază s-a inaugurat „targul pionieresc-Mamaia 72“ La citeva ceasuri înaintea deschiderii marelui carnaval, ca un preludiu al „Serbărilor mării“, in stațiunea Mamaia, lingă „International“, a avut loc hotelieri după-amiază inaugurarea „largului pionieresc — Mamaia ’72“. Case ale pionierilor din județele Bacău, Caraș-Severin, Ialomița, Argeș, Galați, București, răspunzînd invitației făcute de Consiliul județean Constanța al organizației pionierilor, expun in spații „comerciale" specifice fiecărui județ in parte o gamă foarte diversă de obiecte artizanale realizate de pionieri și școlari in ateliere și cercuri pionierești. De la scoarțele și velnițele argeșene, file neasemuit de frumoase ale ialomițenilor, obiecte din lemn și fier bătut aduse de băcăuani și bucureșteni, țesături dobrogene, toate pun în evidență „faptele și sufletele mari ale copiilor", cum bine aprecia tovarășul Virgil Radulian, președintele Consiliului Național al organizației pionierilor, prezent la această „premieră“ pionierească. La deschiderea tîrgului au participat tovarășul Vasile Vilcu, prim-secretar al Comitetului județean de partid, alți membri ai biroului Comitetului județean, activiști ai organizațiilor de pionieri din județele prezente la târg.