Dobrogea Nouă, noiembrie 1973 (Anul 26, nr. 7837-7862)

1973-11-08 / nr. 7843

Pag, a Prin biroul de turism pentru tineret Numeroase excursii in tară și peste hotare In aceste zile, prin Biroul de turism pentru tineret sunt în curs de organizare numeroase excursii în țară și peste hotare, la care participă un mare număr de tineri — muncitori și elevi din întreprinderile și școlile din municipiul și județul Constanța. Astăzi, un număr de 30 de tineri de la Trustul de construcții industriale au plecat în Republica Populară Bulgaria. Mîine, îi vor urma 40 de tineri muncitori de la T.C.I.F. Pentru zilele de 10 și 11 noiembrie un grup de elevi de la Școala generală din comuna 33 August va vizita Capitala țării, București, și, cu această ocazie, Muzeul de istorie a Partidului Comunist Român. Tot in zilele de 10 și 11 noiembrie se vor organiza excursii in Delta Dunării, in Nordul Dobrogei, precum și în Republica Populară Bulgaria. Pe aceste trasee se vor deplasa tineri muncitori de la Șantierul naval Constanța, studenți de la Institutul pedagogic și elevi de la Școala generală nr. 8 și Liceul nr. 4 din Constanța. Creșă și grădiniță pentru copii în comuna Chirnogeni a început construcția unei moderne creșe și grădinițe pentru copiii țăranilor cooperatori. Ea va avea o capacitate de 90 de locuri pentru grădiniță și 39 pentru creșă. Lucrarea este prevăzută a fi dată in folosință in primăvara anului viitor. in toamna aceasta, nespus de bogată.. A fost o toamnă superbă, cu porumb bălai ca lumina, îmbelșugat, și cu neasemuită recoltă de struguri, de ciorchini grei, cu neasemuită generozitate dăruiți de podgoriile acestui colț mănos de țară, întinse pe mii și mii de hectare. Abundența recoltei acestui an a impus o adevărată strategie a culesului, o activitate febrilă, desfășurată zi și noapte, cu energie și pricepere, ca o bătălie în care victoria depinde de fiecare om și de fiecare minut. Unul dintre „fronturile“ acestei bătălii pașnice, cu sensuri actine omenești, este și punctul de vinificație de la Crucea, al cărui responsabil, tehnicianul Nicolae Miu, ne-a relatat : „Suntem pe cale să încheiem cu succes o campanie foarte dificilă. Recolta de struguri din ÎNSEMNAM ’13 a depășit cotele celei din ’68 cînd, se știe, au fost struguri nemaipomenit de mulți și, implicit, foarte mult vin. De data aceasta, am avut de rezolvat probleme încă mai dificile decât atunci. Cu același spațiu de depozitare și cu același număr de oameni, am reușit însă să le dăm de capăt. Faptul se explică, în primul rând, printr-o bună organizare a fluxului, prin asigurarea corelației ritmice dintre primirea strugurilor și prelucrare și, mai presus de orice, prin activitatea oamenilor care au muncit fără răgaz, ințelegînd să răspundă cu promptitudine solicitărilor impuse de „avalanșa“ recoltei. In unele zile, unitatea noastră a primit cite 300 tone de struguri și chiar și mai mult, în raza noastră de activitate intră prelucrarea recoltei a 17 cooperative agricole de producție , nu am reușit să facem față ritmului în care ni se expediau strugurii decit depunînd eforturi al căror rezultat ne dă acum satisfacții adînci". Fină acum, unitatea a livrat circa 1.500 tone de vin. Desigur, acesta este numai un aspect al lucrurilor, pentru că o viziune pur cantitativă asupra eforturilor prestate de colectivul de la Crucea ar fi unilaterală. Așa cum spunea tovarășul Miu, oamenii, împreună cu care lucrează, au în egală măsură în atenție problema calității vinurilor pe care le livrează. Oameni ca Gheorghe Cerchia, Constantin Stan, Vasile Costică, Ion Burghișan, Dumitru Gheorghe, Vasile Ivanov ori tehnicianul Ion Butuc, care au fost de prețios ajutor oameni care își fac datorii cu pricepere și pasiune.. Al. MIHALCEA Caravane cinematografice la sate O largă acțiune de prezentare a unor filme cu tematică se desfășoară, în aceste zile, in satele și comunele județului Constanța. Astfel, in perioada primei decade a lunii noiembrie, în peste 20 localități, printre care Băneasa, Almalău, Oltina, Adamclisi, Independența, Plopeni, Horia, Hîrșova, Giiliciu, Ciobanu, au fost prezentate filme închinate Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. în perioada următoare, patru caravane cinematografice se vor deplasa în satele și comunele județului, prezentînd o suită de filme cu teme ca „Tineretul și viața", „Etica și echitatea socialistă“, „Itinerarii de pace și prietenie", „România pe meridiane“. In sprijinul invățămîntului agrozootehnic de masă, întreprinderea cinematografică județeană va organiza, de asemenea, numeroase vizionări de filme în unitățile agricole — I.A.S., S.M.A., ferme. VESTI DIN COMUNA MERENI . In satul Mereni se află in construcție unn dispensar uman cu termen de dare în folosință in prima parte a anului viitor. Construcția, cu un nivel, va fi dotată cu patru cabinete medicale, un staționar și locuința medicului. Pentru construcția șoselei care face legătura între Mereni și satul Osaeancea, pe o distanță de șase kilometri, sunt necesari 4.000 mc de piatră. Fină în prezent, din această cantitate, s-au transportat 200 mc. Un aport deosebit l-au adus cetățenii Ion Gheorghe, Emin Rain și alții. Contraste Cooperatorii din C.A.P. Biruința (președinte, Gheorghe Sirbescu), dind dovadă de buni gospodari, au asigurat pină in prezent, pentru hrana celor 300 animale, peste 2.800 tone de siloz față de 2.600 tone prevăzute in plan. Vecinii lor, însă, cooperatorii din satul Movilita (președinte, Andrei Agrișan), pentru cele 600 bovine au insilozat doar 200 tone față de 2.381 tone prevăzute în plan. Două aspecte care contrastează puternic privind grija pentru asigurarea hranei animalelor pe timpul iernii. i Noi trasee auto In scopul satisfacerii în mai mare măsură a cerințelor publicului călător, în ultimul timp întreprinderea de transporturi auto Constanța a înființat sau a prelungit traseele unor curse solicitate. Așa cum ne informa tovarășul inginer Marcel Bratoveanu, șeful biroului exploatare parc auto, în ultima lună au fost înființate două trasee noi pe distanța Constanța — Băltăgești și Constanța — Potîrnichea, s-a prelungit traseul autobuzului spre Topraisar pină în Mereni, iar spre Dumbrăveni și Chirnogeni au fost înființate curse suplimentare. Și construcțiile mei mici trebuie terminate la timp! (Urmare din pag. 1) nu astfel se poate justifica faptul că, până acum, nu s-a realizat decit un sfert din investiția prevăzută pentru 1973. După cum remarca tovarășul ing. Stelian BARBAT, șeful inspectoratului pentru controlul calității produselor, există pericolul ca fondurile repartizate să nu fie folosite integral, iar beneficiarul să fie sancționat de către forul său tutelar pentru neîndeplinirea planului anual de investiții, fără să fie prea vinovat de aceasta !... Dacă mai adăugăm că, astfel, Se tărăgănează intrarea in funcțiune a unor laboratoare de control și analiză, a căror urgență e reclamată de Înseși cerințele activității de producție din prinderile județului, există, întrecredem, suficiente argumente care să pledeze pentru urgentarea lucrărilor de construcții și la acest obiectiv. Am dat două exemple, dar astfel de obiective — cum spuneam la început, mai puțin importante din punct de vedere valoric, insă de o utilitate confirmată — astfel de obiective, deci, mai sunt încă destule în construcție pe teritoriul județului nostru. Timpul este in continuare prielnic pe șantiere și el trebuie folosit din plin, oră cu oră, minut cu minut. Mai ales că n-au mai rămas multe zile pînă la sfirșitul lui 1973, cind constructorii și beneficiarii trebuie să raporteze că au îndeplinit planul anual de investiții, nu numai global, ci pe fiecare obiectiv în parte, fie ei mare sau mic, dar cu o însemnătate precisă pentru buna desfășurare a activității productiv-economice din județul nostru. la Topraisar și Chirnogeni Deschiderea universităților populare Astăzi, la Topraisar are loc deschiderea Universității populare cu urmatoarele secții : curs de cultură generală „Tineretul și etica“, curs de pregătire a celor ce vor da admiterea cu catedre în invățămintul superior, de matematică, fizică, chimie și anatomie, și un cerc de limba franceză. La aceste cursuri sînt înscriși 46 de tineri, iar temele vor fi susținute de cadre didactice. Tot astăzi, își începe activitatea și Universitatea populară din comuna Chirnogeni, care cuprinde 4 cercuri : „Tineretul și problemele lumii contemporane", „A.B.C.-ul medical“, curs pentru tinerele mame, un cerc de limba engleză și un alt cerc de croitorie și artizanat, a cărui activitate se va desfășura în satul Plopeni. Cursurile vor fi frecventate de 96 de cetățeni înscriși pînă in prezent. Activitatea practicproductivă a elevilor Bilanțul activității practic-productive a elevilor din Cerchezu a fost, Școlii generale în această toamnă, deosebit de bogat. Ei au cules și transportat 37 tone de struguri și pepeni, 120 tone de sfeclă și producția a peste 3 hectare de porumb. Alexandru PETCUCI, corespondent voluntar Gata ia cules, dar porumbul stă pe cîmp . La cooperativa agricolă de producție Valul lui Traian recoltatul celor 300 hectare cu porumb se apropie de sfîrșit. Este adevărat, dar hambarele sînt aproape goale pentru că transportul recoltei de pe cîmp și eliberarea terenului de coceni au fost date uitării. Astfel, porumbul de pe 50 hectare, recoltat de mai bine de două săptămini, stă și acum pe cîmp, supus stricăciunilor. Iar nn părerii de furaje al cooperativei nu a fost adus nici măcar un cocean. Ca urmare a neeliberării terenului, se creează greutăți la efectuarea arăturilor. După cum ne relata Marin Mihalache, șeful secției de mecanizare, începînd de luni — 5 noiembrie — o mare parte din tractoarele secției au fost trimise la cooperativa agricolă de la Valea Seacă să execute arături, deoarece eliberarea terenului s-a făcut din vreme. Oare tovarășul Nicolae Mihai, președintele cooperativei agricole de la Valul lui Traian, cunoaște starea în care se află recolta culeasă pe cîmp ? O dată cu răspunsul la această întrebare credem că vom fi informați și asupra măsurilor ce se impun, de urgență, a fi luate pentru a pune la adăpost recolta, furajele. I. I. Astăzi, în magazinele constănțene Pentru informarea cititorilor, tovarășul Aurel STOICA, directorul coordonator al I.C.R.T.Lee a răspuns la întrebarea : CU CE VOR FI APROVIZIONATE ASTAZI MAGAZINELE PENTRU CONFECȚII DIN MUNICIPIUL CONSTANȚA ? „La magazinul „Tomis“, la magazinul „Modern“, la magazinele ce desfac articole pentru copii, astăzi, va fi pus in vinzare un mare immar de articole, dintre care aș vrea să citez flanelele plușate pentru bărbați, costume trening pentru copii, peste 5.000 articole pentru nounăscuți, dresuri din material supraelastic pentru femei, pantofi din piele pentru bărbați și femei, încălțăminte din piele pentru copii, căciuli din blană pentru bărbați, femei și copii, pardesie și rochii din jerse și texturat, haine din piele pentru femei, scurte din raton, costume nltr-o gamă variată de culori pentru copii, hăinuțe din blană sintetică etc.“. Vizită de documentare Zilele trecute, un grup de 40 de profesori de științe sociale din municipiul și județul Constanța, conduși de prof. Ion Alexandrescu, inspector școlar, a făcut o vizită de documentare la Muzeul de istorie a partidului și Muzeul de istorie națională din București. Acțiunea a fost organizată de Inspectoratul școlar județean, în colaborare cu Casa corpului didactic. Deschiderea cursului de cultură cinematografică Cursul de cultură cinematografică al Universității populare Constanța se deschide astăzi, în sala clubului S.N.C., ora 18,30. Va fi prezentat filmul „Contesa Walewska“ (S.U.A., 1937) cu Greta Garbo și Charles Boyer. Expunerea va fi susținută de conducătorul cursului, prof. Jean Badea. Foti D. Foți ne-a declarat: Privim cu toată răspunderea ultimele partide ale F. C. Constanța“ Ieri dimineață, președintele clubului F.C. Constanța, Foti D. Foti, ne declara : „Am analizat comportarea echipei în cele două jocuri din deplasare susținute la Bacău și București. Rezultatele, firesc, nu ne-au satisfăcut. Iată de ce am cerut jucătorilor, antrenorilor să se pregătească temeinic pentru ultimele 5 etape ale turului campionatului diviziei A. Din cele două deplasări consecutive a reieșit că apărarea nu a evoluat conform așteptărilor noastre. In aceste zile premergătoare partidei cu Politehnica Iași, ne vom îndrepta atenția către eliminarea deficiențelor din acest Compartiment. Dorim să terminăm această Primă parte a campionatului pe un loc superior în clasament. Pentru aceasta cerem fotbaliștilor constănțeni eforturi deosebite. Astăzi echipa constănțeană susține un joc de antrenament cu divizionara C Portul Constanța, formație ce ocupă primul loc în clasamentul seriei a IV-a“. Așadar, suntem asigurați că la F.C. Constanța se privesc cu toată răspunderea jocurile ce mai sunt de susținut în finalul turului. Avem Convingerea că partida cu Politehnica Iași va fi abordată de pe această platformă. Acțiuni bine organizate (urmare din pag. 1) de cel normal. La S.M.A. se înregistrează neajunsuri în realizarea planului de venituri și cheltuieli, depășiri la consumul de carburanți. Deficiențele semnalate, la care se pot adăuga cele referitoare la repararea și exploatarea agregatelor sunt datorate și activității superficiale a comitetelor oamenilor muncii respective. Prin sondajele efectuate, biroul comitetului orășenesc de partid a constatat că programele de activitate ale comitetelui oamenilor muncii de la S.M.A. sunt lipsite de consistență, că unii membri ai comitetului nu-și cunosc atribuțiile, că în ședințe discută, uneori, probleme minore. Ținînd seama de rezultatele bune obținute, dar mai ales de minusurile din activitatea comitetelor oamenilor muncii, biroul comitetului orășenesc de partid a luat o serie de măsuri menite să ducă la aplicarea consecventă a principiului muncii și al conducerii colective prin antrenarea tuturor membrilor acestor organisme la stabilirea unor programe de activitate care să cuprindă cele mai importante laturi ale activității economice, specifice fiecărei unități. Activitatea biroului comitetului orășenesc, a comitetelor de partid din întreprinderi, a comitetelor oamenilor muncii va fi orientată in mod deosebit în direcția folosirii judicioase a forței de muncă, a întregii capacități de producție existente în unitățile economice, a punerii in valoare a tuturor rezervelor interne și a folosirii integrale a suprafețelor de producție. Măsuri corespunzătoare s-au luat in scopul revitalizării activității consiliilor de control muncitoresc și a comisiilor pe domenii de activitate. In perioada care urmează se va intensifica activitatea politico-educativă in rodul oamenilor muncii pentru folosirea completă a timpului de lucru și reducerea absentelor nemotivate. Aceste măsuri se vor materializa in acțiunile eficiente și energice ale tuturor colectivelor de muncitori și tehnicieni din oraș, pentru realizarea în bune condiții a planului cincinal înainte de termen. « DOBROGEA NOUA nr. 7843 COLTUL FAPTULUI OUTERS W V Provizorat păgubitor Se știe că pentru efectuarea unor instalații electrice în interiorul locuințelor sunt meșteri autorizați, că pentru asemenea instalații sunt anumite norme de siguranță care trebuie respectate. Constantin Cazacu din comuna Ovidiu și-a zis că s-o pricepe și el să lege niște fire. Și le-a legat. Numai că, la un moment dat, improvizația s-a soldat cu un scurtcircuit care i-a aprins casa. Doar intervenția rapidă vecinilor a făcut ca incendiul a să fie localizat, dar pagubele s-au ridicat la 3.000 lei. „Vulpile“ în cotețe. Se întunecase de-a bînelea cind Dumitru Cișmileanu și Chemai Musa, ambii din cartierul Palazulaje — Constanța, au auzit zgomote la cotețele păsărilor. Cinii să dea ochii cu „vulpile“, au văzut insă că acestea aveau doar cite două... picioare ! Așa ftind lucrurile s-a cerut ajutorul organelor de miliție care au descoperit identitatea precisă a hoților : Lucian Ștefan, de loc din Saraiu, fără ocupație, aciuit în cartier, nu se știe prin ce împrejurare, pe strada Al. Sahia nr. 2—4, Grtanța Tifoi, de loc din Comlănești — Botoșani, domiciliată flotant la aceeași adresă, tot fără ocupație, și Marcela Petre, de fapt gazda celor doi. Găinile dispărute din cotețe, in număr de 14, au fost găsite. Și uite așa, oamenii din cartier au scăpat de niște hoți. „Oaspeți“ nepoftiți Gheorghe Marin din Constanța, strada Temișana nr. 79, a plecat în concediu de odihnă fără nici o grijă. De unde să știe omul că, nu lipsa sa de acasă, va avea niște „oaspeți“ nepoftiți. Este vorba despre Mihail Crăciun, în virstă de 19 ani, de loc din Suseni — Mureș, și Marin Tîrîș, în virstă de 24 de ani, de loc din comuna Islaz, județul Teleorman, care, deși nu-l cunoșteau pe cel plecat în concediu, s-au prezentat la domiciliul acestuia și au luat din casă ce le-a „căzut“ la indemînă. Cei doi infractori au fost descoperiți și deferiți organelor de justiție. Urmare tragică a jocului cu mingea pe stradă în ziua de 5 noiembrie a.c. pe bulevardul 1 Mai din Constanța s-a produs un tragic accident de circulație. Minorul Ion Amariei, în vârstă de 5 ani, domiciliat în strada Bagdasar nr. 2, se juca cu mingea în vecinătatea părții carosabile a străzii. La un moment dat, mingea s-a rostogolit pe partea carosabilă și Ionel a fugit după ea ca să o prindă, fără să-și dea seama ce grave pericole îl prideau. Surprins de autovehiculul nr. 31-CT- 1267, proprietatea „Navrom", condus de V. Amet, minorul a fost accidentat mortal. Și doar s-a atras atenția, de nenumărate ori, nu este loc de joc că strada pentru copii ! htom JUDEȚ DEPARTE DE TIPPERARY — Medgidia; FANTOMA LUI BARBA NEAGRA — Cernavodă; ULTIMUL CARTUȘ — Mihail Kogălniceanu; PE ARIPILE VINTULUI — 2 serii — Negru Vodă ; ROND DE NOAPTE — Cobadin; ANTONIU ȘI CLEOPATRA — 2 serii — Băneasa ; SIMON TEMPLAR INTERVINE — Ostrov. TELEVIZIUNE 9.00: Curs de limbă engleză ; 9,30: Curs de limbă germană ; 10,00: Telex ; 10,05: Cărți și idei. Dezbatere asupra colecției „Făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate“ apărută în Editura Politică ; 16,25: Telecinemateca (reluare); 11,55: Publicitate ; 12,00: Telejurnal ; 16,00— 17,00. Teleșcoală. Album : Otilia Cazimir. Fizică anul III. Acțiunea câmpului magnetic asupra particulelor aflate în mișcare. Științe sociale — consultații : Trăsăturile societății socialiste multilateral dezvoltate : Pagini din istoria mișcării muncitorești — reportaj filmat ; 17,30: Emisiune in limba maghiară ; 18,30: Telex ; 18,35: Din țările socialiste ; 18,45: întrebări și răspunsuri. Etic și politic. Salariul social. Timpul in lumina cuceririlor științei contemporane ; 19,15: Publicitate ; 19,20 : 1001 de seri : „Creionașul fermecat“ ; 19,30 : Telejurnal. Cincinalul înainte de termen. 1973 — an hotărîtor ; 20,00: Cintecul săptămânii: „La noi“; 20,05: Publicitate ; 20,10: Scară pentru tineret ; 22,15 : 24 de ore. ElisfICIUL ROMÂN CU MOZAIC, deschis clinic mictorclr 10—18 COLECȚIA DE SCULPTURA „ION JALEA“, strada Muzeelor nr. 20, deschisă zilnic 10—18. Luni închis. MUZEUL DE str. Muzeelor or ARHEOLOGIE, 23 — deschis zilnic intre orele 10—18 MUZEUL DE AUTA CONSTANTA, strada Muzeelor nr. 12, deschis zilnic intre orele 10—1S Luni închis MUZEUL „CALLATIS“ din Mangalia (in parcul Clăilinoului) — deschis zilnic intre orele «—17. Luni închis. TEATRUL DE DRAMA ȘI COMEDIE prezintă la Căminul cultural din Năvodari, ora 19,30 : „între noi doi n-a fost decit tăcere". CINEMA CONSTANA MAFIA ALBA — „Republica“ (orele : 9 — 11,15 — 13,30 — ÎS — 18,15 — 20,30) : OpERAȚIUNEA „ATOMUL MARCAT" - „Popular“ (orele : 9 — 11,15 — 13,39 — 13,45 - 18 - 30,15) , CU CĂRȚILE PE FAȚA „Progresul (orele: 9,13 - 11,30 — 13,43 - 16 - 18,15 - 29,30) : AVENTURA LUI POSEIDON — „23 AuGUst“ (orele : 15 — 17,30 — 20) ; COWBOY — „Tineretului“ (orele: 14,30 — 16,30 — 18,30 — 20,30) ; AVENTURILE LUI BABUȘCA — „Bulevard" (orele : 14 — 16 —18 — 20). LITORAL O AFACERE PE CINSTE - „Farul“ Mangalia ; ZESTREA — Techirghiol ; MICUL OM MARE — Eforie Sud. VREMEA Pentru următoarele trei zile — § 9, 10 și 11 noiembrie — vremea schimbătoare, cu cerul mai mult noroi ziua. Vintul va sufla potrivit, din vest și sud-vest. Temperatura, staționară la început, e apoi in scădere, va fi cuprinsă intre 2 și 7 grade noaptea, iar ziua între 12 și 17 gratie. Marea, slab ondulată. L