Dobrogea Nouă, martie 1974 (Anul 27, nr. 7938-7964)

1974-03-28 / nr. 7961

Pag/« 2*c mmmmsssem m smilin $1 mm concluzii privind nivelul de pregătire al elevilor din anii terminali ai liceelor constănțene “ Un recent studiu realizat de secția de propagandă, a Comitetului județean de partid, cu sprijinul unui larg colectiv didactic obștesc și o parte din inspectorii școlari de specialitate, vizând nivelul de cunoștințe al elevilor din anii terminali ai unor licee din județ a pus în evidență citeva concluzii demne de atenția organizațiilor de partid, U.T.C. și sindicat, a conducerilor de școli, a întregului corp profesoral din unitățile liceale. In linii mai generale se poate spune că sondajele făcute la clasele în discuție au demonstrat preocuparea sporită a unor conduceri de licee și colective didactice pentru intensificarea procesului de instrucție și educație la nivelul elevilor din clasele terminale, ponderea eforturilor fiind deplasată spre obiectele examenului de bacalaureat (limba română, matematică, fizică, chimie, științe sociale și disciplinele de profil in cazul liceelor de specialitate). Așadar, studiul și-a propus un obiectiv precis : nivelul pregătirii elevilor pentru un important și ultim examen din viața lor de liceeni. Au fost luate eșantioane din liceele nr. 3 și 5 Constanța, energetic, economic, agricol Falas, Eforie Sud, Băneasa și nr. 1 Medgidia. . Acțiunea este cu atit mai meritorie cu cit ea a surprins un mare număr de clase (99) și elevi (1.317) din licee foarte diferite ca profile, din medii urbane și rurale, iar judecățile ce s-au formulat sunt pe deplin realiste. Ea obiectul limba română, de pildă, au fost date 988 de lucrări de sondaj cuprinzind 34 de clase din nouă licee de cultură generală și de specialitate. Media obținută la acest obiect a fost de 6,79, ceea ce înseamnă ca nu putem avea in vedere decit un calificativ satisfăcător. Sînt și citeva licee unde notarea nu s-a făcut la un nivel corespunzător de exigență și din această cauză rezultatele apar „bune“ (Liceul agricol Palas, Liceul nr. 3 Constanța etc.). Mulți elevi, din cei aproape o mie sondați, se exprimă greoi, dovedesc o insuficientă capacitate de interpretare, au un vocabular sărac, la care trebuie adăugate o serie de neajunsuri privind deprinderea normelor de ortografie. Ceea ce pare aproape de neînțeles este faptul că lipsuri ca cele la care ne-am referit mai sus sunt proprii și claselor umaniste pentru care studiul limbii române ocupă un loc aparte. La matematică, sondajul a reliefat interesul majorității elevilor testați pentru studiul acestei discipline, al cărei rol in progresul general al societății nu mai trebuie subliniat. Iată, de pildă, clasa a Xll-a A de la Liceul nr. 3 a obținut media 9,90 la sondaj, iar a XII-a C a Liceului nr. 1 Medgidia media 9,62. Acestea sunt rezultate foarte bune, trebuie să recunoaștem, dar este bine să precizăm că ne găsim in fața unor clase speciale de matematică, motiv să ne temperăm entuziasmul dacă el ar părea prea exagerat. Sublinierea se impune cu atit mai mult cu cit media obiectului la sondaj este de abia 6,53, iar din 583 de elevi testați numai 98, adică 16 la sută, au obținut note de glo și 9, în timp ce 240 au realizat abia note intre 6 și 5. Deci o mediocritate evidentă, dacă adăugăm și un procentaj de 12,37 la sută cu note sts? 5. Au fost fondați 676 de elevi la științele sociale, cele mai bune rezultate fiind obținute de Liceul nr. 1 Medgidia cu o medie generală de 8,51, succesul datorîndu-se în mare măsură activității laborioase desfășurată de prof. Dumitru Dac. Dar iată și un contrast izbitor oferit de Liceul economic cu o medie sub limită (4,96), ceea ce demonstrează existența unor mari deficiențe în munca colectivului didactic din această unitate, situație ce apare cu atât mai de neînțeles cu cât unii dintre absolvenții acestui liceu vor încerca să intre la Academia de științe economice și aici vor susține probe la obiecte din grupa științelor sociale. Sigur, studiul a cuprins și alte discipline : fizică—chimie (1.633 de elevi) media pe obiect fiind de 6,79, obiectele de specialitate la liceele energetic, agricol Palas, Poarta Albă, economic, aici mediile generale oscilind între 6,60 și 7,21. Toate datele furnizate de acest amplu și extrem de util sondaj ne oferă o serie de constatări, ca să nu spunem concluzii, dar ce impun, prin forța argumentelor de care sunt capabile, cel puțin citeva măsuri urgente, acum cînd clasele terminale din licee își încheie activitatea în jurul datei de 25 mai, urmînd apoi o altă fază a pregătirilor pentru examenul de bacalaureat. Credem că la nivelul conducerilor de școli, al catedrelor de specialitate, consiliilor profesorale se impune adoptarea unui riguros program de recuperare a rămânerilor în urmă la toate disciplinele, dar cu precădere la cele care confruntă pregătirea elevilor cu prilejul examenului de bacalaureat ; este imperios necesar să se intensifice programul de meditații și consultații in funcție de situația concretă la învățătură a fiecărei clase in parte, a fiecărei microgrup din interiorul ei ; recapitularea materiei să vizeze în principal tratarea diferențiată a colectivelor de elevi, iar cadrele didactice să fie mai convingător sensibilizate pentru pregătirea cu o sporită responsabilitate a fiecărei lecții in parte. Organizațiile de partid au datoria să-și afirme tot mai mult rolul conducător al întregii vieți școlare, să sprijine organizațiile de U.T.C. pentru găsirea celor mai potrivite metode de mobilizare a elevilor la învățătură. Credem, de asemenea, că organizațiile sindicale din invățămint, a căror activitate este mai mult decit modestă, pot să iasă din anonimatul ce se caracterizează de prea multă vreme , și să participe cu toată convingerea la dirijarea eforturilor în direcția perfecționării măiestriei didactice a educatorilor, la întărirea disciplinei școlare. La toate acestea adăugăm , viața a confirmat cu prisosință această orientare și pină acum — necesitatea intensificării controlului sistematic exercitat de inspectoratul școlar județean In fiecare liceu de cultură generală sau de specialitate, astfel incit promoția de absolvenți ai anului de invațămint 1973/1974 să fie mai bine pregătită decit toate promoțiile din anii trecuți. Emil ZALOG ÎNSEMNĂRI , din nou, primăvară S-a risipit de mult ceața, pămîntul aburește sub alunecarea unui soare blind, In aer domnește o primăvară calmă. E, această primăvară, un strigăt de viață și de soare, de zboruri zvelte peste dimineți Înnobilate de rouă și de tălăngi in turme, sub înserări tîrzii și fastuoase. Și, e frumoasă această primăvară ca o fecioară cu ochii albaștri de atîta cer, de abia alb în văzduh, de atita sublimă chemare la sfinta muncă dintotdeauna. E primăvara premierelor industriale și a constructorilor care au devansat cincinalul, e primăvara aceleiași iubiri de plaiuri străvechi ale chirnogenilor și toporenilor, e primăvara luminii și a culorii care crește in noi, cu aspirațiile noastre, o dată. Și e această primăvară un anotimp al bucuriilor fără seamăn, cu oameni sprinteni la capătul nopților, cu chipuri vesele in bluze ușoare pe umeri, ca o neliniște sălbatecă în mugurii livezilor și in freamătul atîtor candori de suflete tinere, care-și spun vorbe de omenie și de viață. Și, e această primăvară un ritual al muncii în care arde puterea deplină a germinării, cu miros amețitor de poieni necosite și fragede încă, ca un dans de aripi peste covorul verde al pămîntului și pe deasupra pădurii de stejari, în acel desiș de catarge marine, proiectat peste ape și bolți. Primăvara aceasta e un altfel de vis, e un poem al anotimpului veșnic, cu focuri nestinse pe dealuri și-n vatra noastră de piine. Și, e această primăvară un crez de roșu, de galben și de albastru, cu trainică trăire peste ani, ca o dragoste pură in sufletul deschis de frumusețea lor. E, mereu, primăvară... Petre SUDIȚEANU rod 6.400 iotri de pește la un singur năvod — iată rezultatul muncii pescarilor din brigada lui Dumitru Panait de la I.P. Constanța. Foto : D. GALIC ! i I I 1 A •• " : GENDA Sericicultura, în plină actualitate Recent, lucrătorii întreprinderii de contractări, achiziții și preindustrializare a materiei prime pentru industria ușoară Constanța au încheiat acțiunea de dotare a centrelor de preindustrializare din Constanța, Băneasa, Hîrșova, Medgidia și Negru Vodă cu tot necesarul în vederea creșterii la aceste centre, în camere de incubare special amenajate, a 3,425 kg sămînță de viermi de mătase. Majoritatea viermilor de mătase care se vor dezvolta aici, în primele două faze mai dificile, vor fi livrați cooperativelor agricole cu care I.C.A.P.M. a încheiat contracte de creștere, iar cei rezultați din 0,425 kg sămînță vor fi crescuți pină in stadiul de „gogoși“ prin eforturile proprii ale personalului centrelor respective. In paralel s-au încheiat contracte privind creșterea viermilor de mătase cu SS de cooperative agricole, pentru 8,5 kg sămînță, și cu 34 de școli din cadrul județului nostru, acțiunea de contractare fiind în plină desfășurare. In vederea asigurării în perspectivă a unei baze materiale cit mai complete pentru dezvoltarea sericiculturii s-au plantat in acest an, la cooperativele agricole din Viile, Dunăreni și Girliciu, 3 ha de dud — tuia cu o producție ridicată estimată la peste 20 tone frunză la hectar. Vești din activitatea de gospodărire și înfrumusețare Locuitorii satului Oituz, prin acțiuni de muncă voluntar-patriotică, au realizat construcția a 3.009 mp de trotuare. Printre cei ce s-au evidențiat in această acțiune, ne informează prof. Vasile Popescu, se află Andrei și Petre Butucel, Nicolae Mocanu și Petre Bogdan-Cetățenii din satul Viile au participat la curățitul a 50 de ha de izlaz de mărăcini și pietre. Asemenea acțiuni de muncă voluntar-patriotică, ne informează tovarășul Nicolae Dragat), au avut loc și in satele Rariștea și Ioan Corvrin, unde s-au transportat, intr-o singură zi, circa 45 mc de piatra și s-a nivelat pămintul de la Podul mare. Așa cum ne informează tovarășul Dumitru Șișu, locuitorii străzii Partizanilor din cartierul Poporului, Constanța, și-au curățat și amenajat strada prin muncă voluntar-patriotică, iar pe spațiul verde al trotuarelor au plantat 80 de puieți de pomi ornamentali. * *2 >A 5R13E8 !SHS5 ® 88S D0BR0GSA N0UÂ nr, 796T • sport • sport « sport In a treia zi a turneului de la Constanța Farul Constanța, învinsă de Dinamo București Două sunt momentele la care vrem să ne referim astăzi. Primul: infringerea neașteptată a actualei echipe campioane, Rapid, în confruntarea de marți seara cu formația C.S.M. Sibiu, formație care luptat exemplar pe toată durata cealor patru seturi, realizând prin acest succes cea mai mare surpriză a actualei Întreceri. Sibiencele, cu Marinela Milea (nr. 4) și Marcela Pripiș (nr. 5) în formă excelentă, au jucat aproape fără greșeală, realizând, în final, o victorie mult aplaudată de cei peste 1.500 de spectatori. Al doilea moment este cel consemnat în ziua a treia a concursului și se referă la lupta acerbă ce s-a dat pentru victorii în toate cele trei partide disputate. De altfel, ca o constatare generală, trebuie să spunem că valoarea confruntărilor de la Constanța depășește cu mult cadrul obișnuit al unor întreceri republicane, toate cele șase formații angajîndu-se cu toate forțele, cu toate cunoștințele tehnice și tactice pentru obținerea victoriei, pentru un loc mai bun în clasament. Ziua de ieri a fost deschisă de partida Penicilina Iași și Rapid București. După aproape două ore de joc, bucureștencele s-au reabilitat după infringerea suferită marți obținînd victoria cu 3—0. S-au remarcat Florica Tudora, Marta Székeli și Eugenia Rebac de la Rapid, Aurelia Căunei și Carolina Nan de la Penicilina. In cel de-al doilea joc, Farul Constanța, avînd aceeași evoluție inconstantă, cu multe orașe și in atac și apărare, a fost învinsă categoric de Dinamo București. Dinamovistele, cu Helga Bogdan și A. Constantinescu în excelentă formă, au condus detașat în toate cele trei seturi. In ultimul joc, Constructorul București a învins pe C.S.M. Sibiu cu 3—9. Iată rezultatele tehnice: Penicilina— Rapid 0—3; Farul — Dinamo 0—3; C.S.M. Sibiu — Constructorul București 0—3. Astăzi este zi de pauză. Petre ENACHE Meșteșugarii și-au diversificat activitatea Pentru tot mai buna deservire a populației, cooperativa „Prestarea“ și-a diversificat activitatea, executând pentru diferiți beneficiari (începând cu date de 1 aprilie a.c.) lucrări de lăcatușerie, reparații auto, reparații de ceasuri și lucrări de bijuterie. De asemenea, unitățile fixe, din cadrul cooperativei „Radiomecanica“, situate în mediul rural, vor efectua pe lângă reparația aparatelor de radio și televizoare și diferite obiecte electrotehnice de uz casnic. Ieri, în campionatul diviziei A la fotbal F.C. Constanța Timișoara Stadion „1 Mai“, spectatori circa 8.000, timp bun. A condus bine Romeo Stiican (București), ajutat de M. Rotaru (Iași) și F. Kolosi (București). Au înscris Vigu (minutul 13), Mărculescu (minutul 38) și Constantinescu (minutul 55) pentru F. C. Constanța, și Sunian (minutele 16, 42 și 77) pentru Politehnica Timișoara. S-au remarcat : Mehedinți, Surdan și Mioc de Politehnica Timișoara, Ghirca, Visagu, Constantinescu de la F. C. Constanța, F. C. CONSTANȚA , Ștefănescu, Ghirca, Stoica (Bălosu), Antonescu, Nistor, Vigu, Constantinescu/ Tanase, Negoescu (Turcu), Mărculescu, Lică. POLITEHNICA TIMIȘOARA : Jivan, Mioc, Păltinișean, Mehedînțu, Mayer, Arnăutu, Lața, Floarea (Dașeu), Surdan, Bungău, Kovalesik (Popa). In trei rînduri a greșit grav apărarea constânțeană in partida cu Politehnica Timișoara și, de fiecare dată, Surdan, virnul de atac al oaspeților, a înscris prompt tot atîtea goluri, fapt ce a făcut ca Politehnica Timișoara să-și poată trece în palmares al treilea punct cucerit in acest campionat, în confruntările directe cu F. C. Constanța. La primele două goluri, Stoica a fost principalul vinovat, interziind prin execuții tehnice inutile degajarea balonului. Al treilea gol realizat de timișoreni s-a datorat lipsei de sincronizare în intervenții ale lui Bălosu, Antonescu și Nistor, facilitindu-i lui Iordan să-l „execute“ pe Ștefănescu. Așadar, o partidă care a început frumos, dar s-a încheiat altfel decit ne așteptam, F. C. Constanța - Politclinica 3-3 (2-2) pierzind cu acest punct și locul secund deținut în clasament, diminuîndu-și, totodată, șansele de tatona liderul — Universitatea Craiova, cel puțin pentru o etapă. Desigur, ar fi prematur să facem pronosticuri pentru viitor. Un lucru este cert insă : actualul retur se anunță mai disputat decit oricine și, după opinia noastră, in aceasta luptă acerbă pentru puncte, F. C. Constanța nu dă randamentul așteptat de miile de iubitori ai fotbalului. Constănțenii au început puternic și, în minutul 3, Jivan este obligat să intervină in ultimul moment la un șut al lui Tănase. Același Tănase, in minutul 8,l deschide pe Mărculescu, dar acesta din urmă ratează intercepția. Cinci minute mai tirziu Lică este faultat la circa 20 de metri de poarta lui Jivan și Vigu execută excelent lovitura, înscriind primul gol al partidei. Se părea că F. C. Constanța va pune stăpânire pe joc dar, în minutul 16, Iurdan egalează. : 1—1. F. C. Constanța revine în atac și in minutele 25, 32 și 31 Tănase, Constantinescu și Mărculescu ratează situații bune de gol. In minutul 38 F. C. Constanța ia, pentru a doua oară conducerea , Constantinescu șutează prin surprindere din afara careului de 16 m, portarul Jivan nu poate reține balonul și Mărculescu, atent, introduce mingea in poartă . 2—1. Politehnica Timișoara nu cedează și, in minutul 42, profită de neatenția lui Stoica, care se joacă cu o minge in fața porții ca un începător. Floareș ciștigă balonul, îl deschide pe Kovalcsik care centrează la Surdan și 2—2. In repriza secundă dominarea constănțenilor se accentuează. Timp de aproape 7 minute mingea ireală numai prin fața porții lui Jivan și, în minutul 55, F. C. Constanța ia pentru a treia oară conducerea . Mărculescu câștigă un balon în luptă directă cu Mioc, centrează din viteză și Constantinescu, atent, reia din voie direct în plasă: 3—2. Se părea că F. C. Constanța nu va mai putea scăpa din mină victoria dar, în minutul 77, același Iordan ieri foarte precis și inspirat în intervenții, egalează pentru a treia oară. Ultimele treisprezece minute se scurg la poarta lui Jivan dar tabela de marcaj refuză să se modifice pentru a șaptea oară. L. BRUCKNER mmm TRIMM In „vizită“ Venit în Constanța să se angajeze ca docher, dar respins de comisia medicală ca inapt pentru această muncă, Ion Costiuc, de loc din comuna Vășcăuți, județul Suceava, s-a dus în vizită la doi consăteni cazați la căminul pentru nefamiliști al „Navrom“. Aici însă, pentru că a văzut mai multe lucruri care-l „interesau“, a mai revenit și in lipsa gazdelor, a rupt belciugele încuietorii de la ușă și a „adunat“ tot ceea ce î-a placut, după care, foarte liniștit, a plecat acasă. Judecat la Constanța pentru furt calificat in dauna atuiului particular, Ion Costiuc a fost condamnat la 2 ani închisoare. Benzină, motorină Si lon Prrcălăbescu, din Constanța, șoseaua Filimon Sirbu nr. 58, era gestionar la stația nr. 38 a „Chimpex“ pentru distribuirea benzinei și motorinei. Acum nu mai este pentru că a confundat gestiunea cu avutul personal, insușindu-și contravaloarea a aproape 400 litri benzină și 300 litri motorină. Falsurile din acte au fost însă descoperite și I.P. a fost judecat in incinta întreprinderii și condamnat la un an și trei luni închisoare. Lipsă la măsură fiind barman la restaurantul „Măgura“ din Eforie Sud, Hărți, Terchescu din București, str. Depășirii nr. 7. își făcuse un obicei din a vinde băuturile alcoolice cu lipsă la măsură, ceea ce ii aducea lui un important venit ilicit. Totul a mers bine pină intr-o zi, cind „clienții“ serviți s-au dovedit a fi organe de control. Cazul a ajuns la Judecătoria Constanța, de unde Hari A]. Terebescu a plecat la închisoare pentru opt luni de zile, 17 kg de carne». Oricine are nevoie de bucată de carne se duce la o măcelărie și cumpără. Vasile Riș din Constanța, șoseaua Mangaliei nr. 67, profitând de faptul că lucra în cadrul întreprinderii de industrializare a cărnii și-a zis că se poate „autoservi“ după poftă și fără bani direct din abator. Astfel, intr-o seară și-a pus în traistă 17 kg carne de porc și a încercat să se strecoare nevăzut de organele de pază, in afara incintei întreprinderii. Dar n-a reușit să înșele vigilența paznicilor așa că a ajuns la... tribunal. Aici „plata“ s-a făcut conform legii penale : pentru furt din avutul obștesc Vasile Kiș a fost condamnat la un an închisoare. CINEMA CONSTANȚA CIDUL — panoramic — 2 serii — „Republica“ (orele : 9,30 — 13 — 16,30 — 20) ; FATA DIN ISTANBUL — „Popular“ (orele : 9 — 11,15 — 13,30 - 16 — 18,15 — 30,30) ; JOE KIDD — ,,Progresul" (orele : 10 — 12 — 11 — 16 — 18,15 — 20,30) ; UIMITOARELE AVENTURI ALE LUI ROBINSON CRUSOE — „23 August“ (orele : 14,30 — 16,30 — 18,30 — 20,30) ; VALTER APĂSA SARAJEVO — 2 serii — „Tineretului“ (orele : 14,30 — 17,15 — 20) ; DEPARTE DE TIPPERARY — „Bulevard“ (orele : 16 —18 — 20). LITORAL ÎNTIMPLĂRI CU" COSA NOSTRA — Mangalia ALBĂ CA ZAPABA " ȘI CEI ȘAPTE PITICI — Techirghiol . ULTIMELE ȘASE MINUTE — Eforie Sud ; MICUL OM MARE— Eforie Nord ; FERMA DIN ARIZONA — 2 serii — Năvodari; JUDEȚ INSULA MISTERIOASĂ — Medgidia; ALBĂ CA ZĂPADA ȘI CEI ȘAPTE PITICI — Cernavodă ; O SUTA DE LEI — Hârșova ; LEGENDA NEGRULUI CHARLEY — Mihail Kogalniceanu ; MISIUNEA SECRETA A MAIORULUI COOK — Negru Vodă ; ADIO ARME ! — 2 serii — Cobadin; O AFACERE PE CINSTE — Băneasa , ULTIMUL TREN DIN GUN HILL — Ostrov, TELEVIZIUNE în jurul orei 11,13 — transmisiuune directă, de la Palatul Marii Adunări Naționale a ședinței solemne consacrate alegerii președintelui Republicii Socialiste România ; 18,00: Teleșcoală. Științe sociale (consultații) Contradicția — forță motrice a dezvoltării ; 16,15: Chimie (anul III) Cauciucul; 16,30: Geografie (clasa a V-a) Mișcările scoarței pămîntului (Televiziunea școlară dirijată); 16,40: Electrotehnică (Pregătirea tehnică productivă Relee ; 17,30 : Telex ; 17,35 : Curs de limbă germană ; 18,05 : Telegiob. Luxemburg — oțel și turism. Reportaj; 18,20: Publicitate ; 18,25 : întrebări și răspunsuri. Urbanizare. Cultură și religie. Documentar; 18,55: Film serial pentru copii : „George“. Episodul „George, vedetă de cinema“ ; 19,20 : 1001 de seri: Cajimera ; 19,30: Telejurnal; 20,08: Seară pentru tineret; 21,39: Steaua fără nume; Emistume-concurs pentru tineri interpreți de muzică ușoară ; 22,15, 24 de ore- TEATRU TEATRUL DE DRAMA ȘI COMEDIE CONSTANȚA prezintă la Casa ofițerilor din Mangalia, lirele 16 și 19,30: „Misterioasa convorbire telefonică“. MUZEE GOLEffiMA DE SCULPTURA „ION JALEA", strada Muzeelor nr. 26, deschisă rirale 10—18. Luni iechi, MUZEUL DE ARTA CONSTANTA, strada Muzeelor nr. 13, deschis zilnic intre orele 10—18. Lnut închis. PLANETARIUL »I Stația de observații solare, b-dul Lenin nr. 267 (piața Soveja), deschis zilnic între orele 9—21, telefon 1.39.27 VREMEA Pentru următoarele trei zile — 29,30 și 31 martie — vreme în general frumoasă, cu cerul temporar noros ziua. Vuitul va sufla potrivit din sectorul sudic. Temperatura va continua să crească ușor: minimele vor fi cuprinse între 2 și 6 grade, iar maximele intra 3 și 80 grade. Marea, ondulată.