Drapelul Roşu, septembrie 1970 (Anul 26, nr. 7972-7997)

1970-09-27 / nr. 7995

i Depășiri de pian pe seama creșterii productivității muncii Printre colectivele care și-au sporit eforturile in realizarea a cu mai multe produse peste plan, se numără ți cel de la fabrica Ceramica din Jimbolia. Ca urmare a măsurilor întreprinse în acest sens, au reușit astfel să realizeze, pînă acum, mai mult de 4,5 milioane materiale de zidărie, din care 4,2 milioane au și fost livrate în zonele sinistrate, că Merită să fie subliniat faptul majoritatea depășirilor de plan s-au făcut pe seama creșterii productivității muncii, creștere ce a fost favorizată, in mare parte, de aplicarea în practică a o serie de studii și analize în cadrul acțiunii de organizare științifică a producției și a muncii. Intre acestea se numără : introducerea sistemului de uscare cu aeroterme la uscătoriile unităților A, B și D, perfecționarea sistemului de uscare a cărămizilor în șoproanele de cimp ; îmbunătățirea exploatării carierelor de perfecționarea materie primă ; sistemului de adăpostire și transport al combustibilului la unitatea „D” ; mecanizarea deservirii cu materie primă a liniei de fabricat blocuri de zidărie ușoare la unitatea „C" , organizarea muncii pe principii ergonomice la prese de cărămidă , optimizarea transportului intern de materie primă și altele. In ziarul de azi • Gîndirea și strategia conducătorului războiului țărănesc de la 1514 • La startul unei noi întreceri artistice r j PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI VAI ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXVII nr. 7.995 Duminica, 27 septembrie 1970 6 pagini, 30 ban Eveniment important în viața organizațiilor de partid ADUNĂRILE ȘI CONFERINȚELE PENTRU DĂRI DE SEAMĂ ȘI ALEGERI Potrivit prevederilor Statutului P.C.R. și măsurilor stabilite de Secretariatul Comitetului Central partidului, anul acesta, între 1 ocattombrie și 15 decembrie, vor avea loc adunări generale și conferințe pentru dări de seamă și alegeri în grupele de partid și organizațiile de bază ale partidului din întreprinderi, instituții, institute de proiectări și cercetări, din școli și facultăți, cartiere etc., precum și în organizațiile de partid conduse de comitete din întreprinderi și instituții, în organizațiile comunale și orășenești. Adunările și conferințele organizațiilor de partid pentru dări de seamă și alegeri vor constitui și in acest an un prilej deosebit pentru a face analiza activității organelor de conducere ale organizațiilor de partid, a modului în care comuniștii militează pentru îndeplinirea sarcinilor ce le revin din documentele și hotărîrile partidului și guvernului, de a stabili măsuri care să ducă la continua îmbunătățire a muncii de partid, in conducerea economiei, a vieții socialculturale și politico-ideologice, de a alege noile organe de partid, delegații la Conferința organizației de partid superioare și de a desemna candidați pentru organele de partid imediat superioare. Expresie a profundului democratism al partidului, a aplicării consecvente a principiilor statutare, pregătirea și desfășurarea adunărilor și conferințelor trebuie să ducă la creșterea rolului conducător al organizațiilor de partid, să contribuie efectiv la dezvoltarea democrației Ion Daneș secretar al Comitetului județean Timiș al P.C.R. interne și a disciplinei, la stimularea criticii și autocriticii, la întărirea organizatorică și politică a partidului, a unității și coeziunii rîndurilor sale, la întărirea legăturilor cu masele, la perfecționarea formelor și metodelor de conducere a întregii activități economice și sociale. Realizarea acestor deziderate implică o analiză profundă, critică și autocritică a muncii de partid în toate compartimentele, cu prioritate, în cel al producției materiale, generalizarea experienței pozitive, dezvăluirea curajoasă, obiectivă, a neajunsurilor, stimularea participării comuniștilor la dezbaterea problemelor care privesc activitatea de viitor a organizației, a întregului colectiv de muncă. Avînd loc la mai bine de un an după Congresul al X-lea al P.C.R. — forum care a adoptat hotărîri istorice cu privire la dezvoltarea viitoare a țării, pentru continua ridicare a nivelului material și de trai al poporului — este firesc ca adunările și conferințele să facă o analiză temeinică a activității organelor și organizațiilor de partid pentru indeplinirea Directivelor Congresului, a hotărîrilor plenarelor Comitetului Central, a sarcinilor ce se desprind din expunerile tovarășului Nicolae Ceaușescu făcute cu diferite prilejuri. Pornind de la dorința comuniștilor, a celorlalți oameni ai muncii, indiferent de naționalitate, de a Intimpina cu noi și însemnate succese în muncă împlinirea a 50 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, adunările și conferințele au menirea să conducă la concentrarea eforturilor și mobilizarea tuturor forțelor mici exemplare în direcția în deplin sarcinilor de plan pe acest an, la pregătirea și declanșarea în cele mai optime condiții a următorului cincinal. Din dorința de a asigura perioadei premergătoare alegerilor un conținut bogat, de efervescență și pregătiri, Comitetul județean de partid, comitetele municipale, orășenești și comunale au inițiat în ultima vreme o seamă de activități politice și organizatorice, de antrenare a comuniștilor la o cît mai fructuoasă activitate economică, politică și social-culturală. A fost studiată și perfectată structura organizatorică de partid la diferite nivele, la combinatele industriale, in institutele de Invățămint superior, s-a efectuat confruntarea evidenței la organele de partid. După instruirea aparatului județean, a secretarilor Comitetului comitetelor municipale, orășenești și comunale, s-a trecut la instruirea birourilor organizațiilor de bază, pe municipii, orașe și comune, sub directa îndrumare a Biroului Comitetului județean de partid. Cu alte cuvinte, nu toate organizațiile din județ s-a trecut la pregătirea adunărilor și conferințelor pentru dări de seamă și alegeri, la mobilizarea tuturor resurselor materiale și umane în vederea întîmpinării cu succese deosebite a acestui eveniment important la viața comuniștilor. Mai ales în mediul sătesc, eforturile actuale ale organizațiilor de partid, ale tuturor lucrătorilor de pe ogoare sînt concentrate în direcția urgentării recoltării culturilor de toamnă, a insămințării giiului anului 197T. In sprijinul acestor deziderate acționează energic activul comitetului județean de partid, toți comuniștii din unitățile socialiste ale agriculturii. Experiența alegerilor precedente, întreaga practică de partid, demonstrează că eficiența adunărilor și conferințelor este determinată in mod hotărîtor de orientarea și conținutul dărilor de seamă, a proiectelor planurilor de măsuri, a dezbaterilor in general. De aici și importanța mare care trebuie acordată materialelor ce se întocmesc. Evident, în perioada care s-a scurs de la ultimele adunări pentru dări de seamă și alegeri, la fața organizațiilor de partid au stat sarcini complexe, probleme dintre cele mai importante. Materialele care se prezintă trebuie să le evidențieze, punind accentul (Continuare in pag. a II-a) AVANPREMIERĂ UNIVERSITARĂ Ne răspund directorii administrativi ai institutelor de învațâmînt superior din Timișoara Tradițională și totuși de fiecare dată nouă, deschiderea cursurilor la cele patru institute de invățămint superior din Timișoara constituie un prilej de bucurie pentru cei aproximativ 14.000 de studenți, de emoționantă reîntilnire cu amfiteatrele, sălile de seminarii, cu profesorii, iar pentru rectorate o activitate intensă în vederea asigurării de condiții optime acestui debut. Dorind să relevăm citeva din aspectele acestor pregătiri am adresat directorilor administrativi ai institutelor : politehnic, agronomic, de medicină și Universității întrebarea: CE SURPRIZE VEȚI OFERI STUDENȚILOR LA ÎNCEPUTUL ACESTUI AN ? — Anul universitar 1970-1971 se încarcă de semnificații multiple datorită hotărîrilor conducerii noastre de partid și de stat privind modernizarea procesului de invățămînt și ridicarea calitativă a pregătirii viitorilor specialiști, ne-a răspuns tovarășul CONSTANTIN DINA, director administrativ Institutului politehnic. Ne-am strălduit să creăm toate condițiile necesare traiului și studiului pentru studenți. Dintre măsurile luate pot aminti : zugrăvirea și repararea celor N cămine in care vor locui confortabil aproximativ 3.700 studenți, a cantinelor, recondiționarea mobilierului, punerea la punct a clădirilor facultăților de construcții, de chimie, a bibliotecii etc. De asemenea, s-au depus eforturi susținute pentru procurarea de alimente necesare cantinelor, pentru prepararea de produse semiindustrializate. Pînă aici lucrurile merg pe făgașul lor obișnuit. Cu adevărat nou este pavilionul Facultății de mecanică de pe br. Mihai Viteazul, care va fi dat în funcțiune o dată cu începutul noului an universitar. El este constituit din două amfiteatre cu 160 de locuri fiecare, două săli de cursuri, 6 săli de proiecte, 4 de desen, 4 de seminarii, 4 laboratoare, ca să nu mai vorbim de cabinete pentru cadrele tului etc. didactice, sediul de canaPentru laboratoare s-a procurat mobilier nou de circa 700.000 lei. In ceea ce privește aparatura nouă, modernă, acestora, aș aminti că am destinată primit piese de mare valoare ca, de pildă, un oscilograf, un cititor de bandă, un numărător reversibil, un viscozimetru rotativ și multe altele. Dar cu aceasta nu am epuizat noutățile. După cum știți, Ministerul Invățămîntului a hotărît înființarea în cadrul institutului nostru a unei secții de arhitectură: cei 50 de studenți pe care îi Pentru vom avea la această secție am procurat mobilier corespunzător, aparatura necesară desfășurării lucrărilor practice. Am reținut din discuția cu interlocutorul nostru activitatea susținută a litografiei institutului care a editat peste vară 14 titluri de cursuri și lucrări de laborator. Pentru documentarea cadrelor didactice și a studenților, biblioteca Institutului politehnic și-a îmbogățit fondul de carte cu 3.300 de volume și peste 800 de reviste numai in această vară. Despre eforturile depuse de rectoratul Institutului agronomic pentru asigurarea unei baze materiale corespunzătoare desfășurării procesului de invățămint ne-a vorbit tovarășul VASILE NEAGU, director administrativ. Dînsul arătat că au fost zugrăvite și s-au a făcut reparațiile necesare la cele trei cămine care au o capacitate de 1.100 locuri. S-a realizat în întregime planul de aprovizionare cu alimente. Sunt în curs de efectuare lucrările la Clinica veterinară, iar la Stațiunea didactică vor fi gata, pînă la 1 octombrie, un saivan de oi, un atelier mecanic și un depozit pentru furaje concentrate. Pen- I. MARIN ALMAJAN (continuate in pag. a V-a) ii FRAM 112“ Uzina mecanică din Sadu a expediat unităților comerciale primele frigidere „Eram 112“. Noul tip de frigider conceput de către specialiștii gorjeni are un gabarit redus, putind fi utilizat și în locuințe de dimensiuni mai mici. Comparativ cu frigiderul „Fram 110“, el dispune de o capacitate superioară cu 2 litri și consumă cu 10—15 la sută mai puțină energie electrică. Izolația termică este executată din polistiren expandat monobloc. Zilnic uzina mecanică din Sadu este în măsură să expedieze peste 300 de frigidere. Drum forestier în construcție Intre localitățile Orșova și Moldova Nouă se află în construcție un drum forestier, vechea cale rutieră care lega localitățile amintite urmînd a fi acoperită de apele lacului de acumulare al Centralei hidroelectrice de la Porțile de Fier. Noua arteră care se va întinde pe circa 100 km, va realiza legătura între drumul național București—Craiova—Tr. Severin—Orșova—Timișoara și Moldova Nouă. Prin construcția acestui drum se vor crea condiții optime pentru exploatarea masei forestiere lemnoase din bazinele aflate în această parte a țării, se va realiza legătura cu noile vetre ale localităților situate în Clisura Dunării — Ieșelnița, Ogradena, Dubova, Plavișevița, Svinița și bineînțeles, cu Moldova Nouă 1 Aspect de lucru de la una din modernele secții ale Fabricii de tricotaje 1 IUNIE — Timișoara, care a cunoscut la ultimul timp o amplă dezvoltată Salutul adresat de președintele Consiliului de Miniștri, ION GHEORGHE MAURER, sesiunii științifice a Federației Dentare Internationale Doamnelor și domnilor. In numele guvernului Republicii Socialiste România adrese* un cordial salut reprezentanților de seamă ai științei stomatologice, reuniți !n cea de-a 58-a sesiune anuală a Federației Dentare Internaționale. Găzduind această reuniune științifică, guvernul român manifestă, o dată mai mult, înalta prețuire pe care o acordă științei, dorința de a contribui la progresul ei, de a sprijini strîngerea legăturilor între oamenii de știință din diferite țâri ale lumii. Această atitudine decurge în mod necesar din importanța pe care a dobindit-o știința în zilele noastre, ca forță de impulsie de prim rang a progresului societății. Știința, — este bine știut, — sporește din ce în ce mai mult capacitatea omului de a stăpîni natura, ii dă posibilitatea să valorifice mereu mai bine bogățiile ei, să-și îmbunătățească rapid și considerabil condițiile materiale de viață. Insușindu-și știința, oamenii își ridică, în același timp, nivelul de cultură, își dezvoltă puterea de cunoaștere și de înțelegere a fenomenelor din natură și societate. Prin toate acestea, știința acționează ca un factor de eliberare a omului, de promovare a participării sale la deciderea destinelor colectivității și ale lui însuși ca individ. In măsura în care dezvoltarea științei și introducerea in practică a cuceririlor, geniului uman sunt degrevate de piedicile pe care le creează tendințele de exploatare și asuprire a omului de către om, știința devine și un factor de promovare a unor relații noi — între oameni, ca și între națiuni — relații guvernate de rațiune, de spiritul dreptății și al respectului reciproc, de principiile egalității, libertății și demnității umane și naționale. Transformarea din ce în ce mai mult a științei într-un instrument de dezvoltare a înțelegerii și colaborării internaționale, este un semn al vremurilor noastre, semn care îi conferă din ce în ce mai mult caracterul de bun universal, determină un interes acut pentru dezvoltarea ei din partea tuturor popoarelor lumii, fără excepție. Conștientă de întreaga însemnătate a științei, România a înscris dezvoltarea cercetărilor științifice ca un obiectiv primordial al construcției sale sociale. In cadrul programului național de cercetări științifice, se acordă atenția cuvenită științelor medicale și biologice, menite să aducă o importantă contribuție la ocrotirea sănătății oamenilor. Grija pentru sănătatea acestora constituie o preocupare centrală a partidului și statului nostru, o latură importantă a procesului multilateral de dezvoltare și înflorire a întregii națiuni. Este evident că progresul științelor medicale, confruntate în zilele noastre cu probleme deosebit de complexe, ce-și așteaptă o urgentă soluționare, nu poate fi conceput fără participarea unor forțe intelectuale din ce în ce mai numeroase și fără o strînsă cooperare între savanții tuturor țărilor. Congresul dumneavoastră, care reunește oameni de știință valoroși dintr-un mare număr de țări, va contribui la stabilirea unor concluzii de importanță și utilitate deosebită pentru rezolvarea unor probleme de sănătate publică în domeniul odonto-stomatologiei, va deschide, desigur, noi perspective de viitor acestei importante ramuri a medicinei. Vă rog să-mi permiteți, stimați oaspeți, să vă spun tradiționalul „bun venit în România“ și să adresez Congresului dumneavoastră urări de deplin succes Sîmbată dimineața, in sala Palatului Republicii Socialiste România din Capitală s-au deschis lucrările celei de-a 58-a Sesiuni anuale a Federației Dentare Internaționale, manifestare științifică de mare prestigiu, ce reunește personalități de frunte ale științei și practicii stomatologice din 46 de țări, din toate continentele. Reuniunea își desfășoară lucrările sub înaltul patronaj al președintelui Consiliului de Miniștri al Republicii Socialiste România, Ion Gheorghe Maurer. Sesiunea, care va dura șase zile, iși axează lucrările pe probleme de cea mai vie actualitate științifică și practică, marcînd noi etape pe drumul progresului acestei discipline medicale. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de prof. dr. Valerian Po(Continuări in pag. a 11-a). 25 de ani de la moartea lui Béla Bartók Omagiu marelui compozitor ^ . Festivitățile comemorative de la Sînnicolaul Mare și Concert al Filarmonicii de stat Banatul Ieri, la Sînnicolaul Mare, a avut loc festivitatea comemorării unui sfert de veac de la moartea compozitorului și folcloristului Béla Bartók. Cu acest prilej, în orașul natal al muzicianului a avut loc o festivitate, la care au participat Martin Ferenc, ambasadorul R.P. Ungare la București, Ioan Beligăr, secretar al Comitetului executiv al Consiliului popular al județului Timiș, Anton Schutz, primarul orașului Sînnicolaul Mare, Nicolae Călinoiu, director al Direcției Muzicii din Comitetul de Stat pentru Cultură și Artă, prof. dr. Romeo Chircoiașiu, vicepreședinte al Uniunii Compozitorilor din Republica Socialistă România, Traian Sencu, vicepreședinte al Comitetului județean pentru cultură și artă, Maria Pongracz, secretara Consiliului județean Timiș al oamenilor muncii de naționalitate maghiară, vicepreședintă a Comitetului județean pentru cultură și artă. La festivitate au participat, de asemenea, personalități marcante ale vieții culturale și artistice din Timișoara și județ 1 dirijori, compozitori, interpreți, reprezentanți ai presei centrale și județene, numeroși oameni ai muncii din orașul în care s-a născut marele compozitor. La ora II dimineața, în fața casei memoriale, in prezența oaspeților și numeroșilor participanți, primarul orașului, Anton Schutz, a adresat un cuvînt de bun venit, subliniind mindria cu care localnicii participă la acest emoționant eveniment din istoria orașului Sînnicolaul Mare. In continuare, luind cuvîntul tovarășul Traian Sencu, vicepreședinte al Comitetului județean pentru cultură și artă a arătat că opera lui Béla Bartók ne înfățișează pe omul de o rară frumusețe etică și pe artistul complex, a cărui idee călăuzitoare a fost cea a înfrățirii popoarelor. In țara noastră, Béla Bartók cunoaște largă prețuire, lucrările sale sunt o îndrăgite de masele populare, numeroase formații corale incluzindu-și în repertoriu lucrările lui. Apoi, prof. dr. Romeo Chircoiașiu, (Continuare in pag. a IV-a) Primire la Comitetul județean de partid In cursul zilei de ieri, tovarășul Mihai Telescu, membru al CC. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Timiș al P.C.R., președintele comitetului executiv al Consiliului popular județean, primit pe ambasadorul R. P. Unagare la București, Martin Ferenc, aflat în județul nostru cu prilejul festivităților comemorării a 25 de ani de la încetarea din viață a marelui compozitor Béla Bartók. La primire au asistat tovarășii , loan Zahiu, secretar al Comitetului județean de partid, Ioan Beligăr, secretar al comitetului executiv al Consiliului popular județean Timiș și Traian Sencu, vicepreședinte al Comitetului județean pentru cultură și artă. Intîlnirea s-a desfășurat într-o atmosferă caldă, tovărășească. la festivitatea din Sînnicolaul Mare