Drapelul Roşu, noiembrie 1970 (Anul 26, nr. 8025-8048)

1970-11-21 / nr. 8042

i DRAPELUL ROȘU-8,042 Salutul Comitetului județean Timiș al P.C.R. și al Consiliului popular județean (Urmare din pag. I) primat-o întregului învățămînt superior, este legătura indisolubilă cu cerințele vieții, cu nevoile de dezvoltare ale societății..6înt demne de relevat succesele prin școala medicală timișoreană, care cadrele sale didactice și studenții, au reușit să se înscrie pe linia înfăptuirii cît mai depline a acestui deziderat atît în munca de instruire și educare a viitorilor medici cît și în munca de cercetare, pusă în slujba alinării suferințelor umane. Dind o înaltă apreciere misiunii nobile a medicului, tovarășul Nicolae Ceaușescu sublinia la Plenara C.C. al P.C.R. din octombrie 1968 că „medicina nu este o profesiune ca toate celelalte. Ea cere nu numai multă pricepere, ci și multă dragoste pentru om, multă omenie, pasiune de a te dedica sănătății semenilor“. Apreciem că întreaga muncă desfășurată în decursul celor 25 de ani, de valorosul corp profesoral al Institutului de medicină din Timișoara, constituie o ilustrare pilduitoare a strădaniilor de a da patriei noastre asemenea medici în care cunoștințele profesionale temeinice se îmbină armonios cu trăsături etice și deontologice înaintate. Expresie a faptului că instruirea tineretului studios la nivelul cerințelor revoluției științifice temporane este de neconceput coaîn afara unei îmbinări strînse a muncii didactice cu cea de cercetare științifică, clinicile municipiului Timișoara au devenit adevărate școli in care procesul didactic se bazează pe fundamentul trainic al unor cercetări proprii, ce conferă Institutului de medicină din Timișoara un profil bine conturat și distinct in ansamblul învățămîntului medical românesc. Cercetările de embriologie experimentală, de patologie subcelulară, chirurgie experimentală și vasculară, de nefrologie, de igienă, și patologie infecțioasă, precum multe altele — efectuate cu sucși cel de distinșii reprezentanți ai școlii medicale timișorene — au adus Institutului de medicină din Timișoara un binemeritat prestigiu în cercurile științifice din țară cât și în străinătate. Datorită muncii pline de dăruire a cadrelor didactice și celorlalți specialiști, a rezultatelor remarcabile obținute, în tratarea diferitelor maladii, clinicile din Timișoara se bucură de multă încredere și căutare din partea bolnavilor care vin aici din toate colțurile țării. Acordăm o înaltă apreciere cadrelor didactice de la Institutul de medicină, prin a căror muncă neobosită. Institutul a dăruit țării în decursul celor 25 de ani peste 3.000 de medici, care se disting printr-o temeincă pregătire profesională, iar prin rezultatele bune pe care le obțin depun mărturie despre înaltul nivel al școlii medicale timișorene. Evocarea rezultatelor valorosului corp profesoral al Institutului direcția temeiniciei pregătirii pronfesionale a studenților, ar fi incompletă, dacă nu am releva strădania depusă pentru formarea unor cadre medicale cu un profil moral înaintat, pe deplin capabile să-și ducă la îndeplinire înalta misiune socială ce le revine în orînduirea noastră, unde ocrotirea sănătății a fost ridicată la rangul de politică de stat. In aceste condiții, cînd întreaga populație beneficiază de asistență medicală gratuită, ceea ce reprezintă una din marile înfăptuiri ale politicii partidului și statului nostru, străvechiul jurămînt hipocratic dobîndește dimensiuni și semnificații esențial noi, iar normele de etică și deontologie medicală își găsesc posibilități de realizare deplină. Sub îndrumarea Organizației de partid, conducerea institutului, corpul profesoral și asociațiile studențești au depus eforturi stăruitoare pentru educarea viitorilor medici în spiritul atașamentului față de patrie și partid, al recunoștinței pentru condițiile tot mai bune ce le-au fost create atît pentru pregătirea lor pe băncile facultății cit și pentru exercitarea frumoasei și nobilei profesii căreia i s-au consacrat. Acestor înalte obiective i-au fost dedicate multiple și variate forme ale muncii de educație:, dezbateri pe probleme de etică și deontologie, mese rotunde și simpozioane care au avut un puternic răsunet în conștiința tineretului studios, constituind totodată o contribuție meritorie pe care Institutul de medicină din Timișoara a adus-o la conturarea obiectivelor specifice ale muncii de educație în întregul învățămînt medical românesc. Stimați tovarăși, 25 de ani nu reprezintă o perioadă prea îndelungată, dar, în viața oamenilor ca și in aceea a colectivităților, timpul dobîndește semnificații prin înfăptuirile care îi dau conținut. Privind din acest punct de vedere, putem afirma că Institutul de medicină din Timișoara are un trecut bogat, o tradiție valoroasă care constituie un imbold și o garanție pentru succese viitoare. înfăptuirea politicii partidului nostru în domeniul ocrotirii sănătății populației pune în fața institutului dumneavoastră sarcini de maximă importanță, pe care nu ne îndoim că le veți duce cu succes la îndeplinire. Suntem încredințați că, sub îndrumarea organizației de partid, distinsul corp didactic va adăuga noi realizări de prestigiu în munca de instruire și educare a tineretului, precum și în activitatea de cercetare științifică, iar studenții își vor intensifica efortul pentru a deveni specialiști capabili, însuflețiți de un înalt patriotism, hotărîți să-și dedice toate forțele îndeplinirii exemplare a nobilei misiuni pentru a cărei exercitare se pregătesc. In încheiere urăm colectivului didactic, studenților, organizației de partid și Organizației de tineret, întregului colectiv al Institutului de medicină din Timișoara, să obțină noi succese în activitatea viitoare, să sporească prin muncă și rezultate de prestigiu bunul renume al învățămîntului medical din Banat JUBILEUL INVĂȚĂMINTULUI MEDICAL SUPERIOR TIMIȘOREAN (Urmare din pag. I) adjunct al ministrului sănătății, prof. dr. Ioan Zahiu, secretar al Comitetului județean de partid, membru corespondent al Academiei de Științe Sociale și Politice, Coriolan Pop, prim-secretar al Comitetului municipal de partid, primarul municipiului Timișoara, conf. dr. Eugen Pop, secretarul Comitetului de partid al Centrului universitar Timișoara, prof. dr. doc. Ion Morariu, vicepreședinte al Academiei de Științe medicale, prof. dr. doc. Pius Brînzeu, membru al Academiei de Științe Medicale, rectorul Institutului de medicină Timișoara, prof. dr. doc. Ioan Curea, rectorul Universității din Timișoara, prof. dr. doc. Octavian Fodor, membru corespondent al Academiei, membru al Academiei de Științe Medicale, rectorul Institutului de medicină din Cluj, conf. dr. Constantin Caloghera, secretarul Comitetului de partid al Institutului de medicină Timișoara, prof. dr. Alexandru Șofletea, membru corespondent al Academiei de Științe Medicale, prorector al Institutului, prof. dr. Nicolae Dragomir, decanul Facultății de medicină generală și prof. dr. Leon Berinde, pediatrie, Facultății de stomatologie, decanul prof. dr. doc. Mihai Vanghelovici, profesor consultant, Arion Jompan, medic de circumscripție la Șandra, Florin Miclea, student anul V, președinte al Asociației studenților pe institut, Doina Bărbuț, studentă anul IV. Adunarea jubiliară a fost deschisă de conf. dr. Constantin Caloghera, secretarul Comitetului de partid al institutului. In continuare prof. dr. doc. Pius Brînzeu,, rectorul institutului, a făcut o retrospectivă asupra activității institutului în timpul celor 25 de anii de la înființare. Relevînd începuturile școlii de medicină timișoreană, creație a regimului nostru democrat-popular, vorbitorul s-a referit la strădaniile colectivului didactic și ale studenților care, cu sprijinul permanent al Partidului Comunist Român, au reușit să învingă greutățile inerente începutului. In continuare a subliniat condițiile minunate create în anii socialismului pentru o bună desfășurare a activității didactice și științifice. Punînd în lumină aportul institutului la rezolvarea unor probleme majore ale apărării sănătății oamenilor muncii din județul nostru și din întreaga țară, renumele pe care profesorii școlii de medicină timișoreană l-au cîștigat nu numai în țară, ci și peste hotare, vorbitorul a spus : „Rezultatele pe care noi le-am obținut în cei 25 de ani de la înființare constituie un omagiu fierbinte pe care Institutul nostru îl aduce acum. Ia cea de-a 25-a aniversare a sa, Partidului Comunist Român, tovarășului Nicolae Ceaușescu, pentru grija pe care o poartă tuturor celor care s-au dedicat nobilei misiuni de apărare a sănătății omului, înfloririi continue a scumpei noastre patrii“. In aplauzele celor prezenți sunt cuvîntul tovarășul MIHAI TE aLESCU, care a adresat organizației de partid, senatului și consiliilor profesorale, asociației studențești, cadrelor didactice, precum și studenților institutului un călduros salut și felicitări din partea Comitetului județean de partid, a Comitetului executiv al Consiliului popular județean In cuvîntul său tovarășul Alexe Popescu, adjunct al ministrului învățămîntului, a reliefat schimbările ce au avut loc în învățămîntul medical superior în anii socialismului, sprijinul permanent pe care conducerea partidului și statului nostru l-a acordat cadrelor didactice și studenților, în vederea creării unor condiții optime pentru pregătirea de specialiști cu o înaltă calificare profesională. Vorbitorul a remarcat că Institutul de medicină din Timișoara se bucură de o deosebită prețuire din partea tuturor unităților sanitare, din județ și din țară, a specialiștilor din patrie și de peste hotare, oamenilor muncii, care văd în ele un puternic apărător al sănătății lor și in același timp un centru puternic in care cresc și se formează viitorii medici. Vorbitorul și-a exprimat convingerea că și în viitor cadrele didactice, specialiștii pregătiți de institut vor fi la înălțimea sarcinilor pe care partidul și statul nostru le-a pus în fața tuturor medicilor, că vor întîmpina cu noi succese marea sărbătoare a poporului nostru, cea de-a 50-a aniversare a Partidului Comunist Român. In cuvîntul său dr. Mihai Aldea, adjunct al ministrului sănătății, s-a referit la rolul pe care l-a avut și îl are institutul sărbătorit în creșterea și formarea unor specialiști bine pregătiți profesional, în dezvoltarea cercetării științifice medicale, în apărarea sănătății oamenilor muncii Accentuînd sarcinile care stau in fața tuturor cadrelor medicale, vorbitorul a arătat că rezultatele obținute pînă acum de profesorii și studenții Institutului de medicină din Timișoara constituie o garanție a drumului ascendent pe care ei vor merge pentru a da viață sarcinilor stabilite de partid în domeniul ocrotirii sănătății populației. A luat apoi cuvîntul prof. dr. doc. Ioan Morariu, vicepreședinte al Academiei de științe Medicale, care a subliniat nobila misiune ce revine tuturor cadrelor medicale pentru ocrotirea Sănătății Orbului și, in mod deosebit, institutelor de medicină în vederea creșterii și formării de noi generații de specialiști cu o înaltă calificare. Relevînd faptul că în actualul context de dezvoltare ascendentă economiei, științei și culturii româanești se impune o continuă modernizare a învățămîntului superior, vorbitorul a arătat că Institutul de medicină din Timșșoara primește noi valențe în activitatea zilnică a procesului instructiv educativ, cercetării științifice medicale, exaprimîndu-și totodată că atît profesorii cît și convingerea studenții școlii de medicină timișoreană vor face totul pentru a cinsti strădaniile înaintașilor, pentru a răspunde, prin rezultate tot mai bogate, grijii de care se bucură din partea partidului și statului nostru. De la tribuna adunării festive prof. dr. doc Șerban Brătianu, primul decan al Institutului de medicină din Timișoara în cuvinte emoționante, a evocat momentele de început ale activității institutului, exprimîndu-și satisfacția pentru evoluția acesteia, pentru rezultatele pe care cadrele didactice, studenții și absolvenții săi le obțin. De asemenea, au adresat cuvinte de salut prof. emerit dr. doc. Ioan Curea, rectorul Universității, din partea institutelor de învățămînt superior din Timișoara, Alion Jompan, medic de circumscripție la Șondra, absolvent al institutului, Doina Bărbuț, studentă în anul IV, și prof. dr. doc. Octavian Fodor, rectorul Institutului de medicină din Cluj, din partea institutelor de medicină din țară. Au fost înmînate mesaje institutului sărbătorit de către prof. dr. doc. Octavian Fodor, din partea Institutului de medicină din Cluj, prof. emerit dr. doc. Ioan Curea, din partea Universității din Timișoara, prof. ing. Constantin Avram, membru corespondent al Academiei, din partea Institutului politehnic din Timișoara, prof. dr. Iulian Drăcea, din partea Institutului agronomic din Timișoara, prof. dr. doc. Gheorghe Lupașcu, din partea Institutului de medicină din București, prof. dr. Traian Baran, din partea Institutului de medicină din Iași, prof. dr. Zoltán Papafy, din partea Institutului de medicină Tîrgu Mureș Intruchipînd sentimentele întregii asistențe, adunarea jubiliară a adoptat, cu un puternic entuziasm, textul unei TELEGRAME ADRESATE COMITETULUI CENTRAL AL PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN, TOVARĂȘULUI Nicolae CEAUȘESCU. După adunarea festivă a avut loc inaugurarea unei săli de curs cu 80 de locuri, dotată cu mobilier și aparatură modernă. Festivitățile din prima zi s-au încheiat cu un program artistic susținut de formația de teatru a institutului și de ansamblul folcloric al Casei de cultură a studenților, i Lucrările Adunării Generale a Academiei Republicii Socialiste România In Capitală s-au desfășurat vineri lucrările Adunării Generale a Academiei Republicii Socialiste România. Alături de membrii Academiei au luat parte cercetători din institutele academice și departamentale, profesori specialiști din domeniul universitari, științelor tehnice. Au participat prof. univ. Manea Manescu, membru al Comitetului Executiv, secretar al C.C. al P.C.R., precum și Gheorghe Cioară, președintele Consiliului National al Cercetării Științifice. In prima parte a lucrărilor Adunării a avut loc o sesiune de comunicări științifice cu tema „Efectul Coandă și aplicațiile lui“, desfășurată in prezența savantului Henri Coandă. Deschizînd sesiunea, acad. Miron Nicolescu, președintele Academiei a spus printre altele : La 16 decembrie 1970 se împlinesc 60 de ani de cînd s-a construit și s-a efectuat primul zbor cu un avion cu reacție pe care l-a conceput și pilotat inginerul român Henri Coandă. Evenimentul va fi sărbătorit anul acesta printr-o serie de festivități în țară și în străinătate. Cu acest prilej, Academia Republicii Socialiste România a convocat Adunarea Generală pentru a dezbate într-o sesiune științifică aplicațiile efectului Coandă în tehnică și economie. In continuare, au fost prezentate comunicările : „Activitatea științifică și tehnică a lui Henri Coandă", de acad. Elie Carafoli, președintele Secției de științe tehnice a Academiei ; „Considerații teoretice asupra ajutajelor cu rețele depresive“, de col. dr. ing. C. Teodorescu-Țintea, directorul Institutului de mecanica fluidelor și construcții aerospațiale . Asupra efectului Coandă tridimensional“, de ing. Nicolae Patrulea, membru corespondent al Academiei . „Aplicațiile efectului Coandă la forajul sondelor și la extracția țițeiului", de dr. ing. Gheorghe Aldea, directorul Institutului de cercetări și proiectări în industria extractivă, țiței și gaze — Cîmpina ; „Considerații asupra formulării matematice a efectului Coandă în fluidul real. Aplicații" de dr. ing. Ștefan Săvulescu, șef de sector la Institutul de mecanica fluidelor și construcții aerospațiale. După-amiază adunarea generală a Academiei Republicii Socialiste România, întrunită în ședință plenară, a ales pe savantul Henri Coandă ca membru titular al Academiei. A luat apoi cuvîntul savantul Henri Coandă. Ia încheierea solemnității participanții au adoptat, prin vii și puternice aplauze, textul unei telegrame adresate tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general Partidului Comunist Român, preșeatdintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. (Agerpreâ) mmm SPORT în săli și pe stadioane SIMEATA, 21 NOIEMBRIE, 1970 BOX: C.F.R. - Metalul Salonta (întîlnire amicală), Sala de sport nr. 2, ora 18,00. JUDO : Campionatul republican pe echipe (etapa de zonă), sala C.F.R., orele 16 și 16. Continuă duminică incepînd cu ora 9,00. DUMINICA, 22 NOIEMBRIE 1970 Campionatul individual județean de cros, stadionul „1 Mai“, ora 10,30. ‘ BASCHET: Universitatea — Politehnica Brașov (div. Am.), sala „Olimpia“, ora 12,00. FOTBAL : U.M.T. — Gaz metan Mediaș (div. B), stadion C.F.R., ora 11,00; Electromotor — M.E.V.A. Tr. Severin (div. C), teren Ronaț, ora 11,00; Arta textilă — Recolta Nerău (câmp. județean), teren U.T.T. ora 11,00; Auto — Șoimii Buziaș (câmp. jud.), teren Ronaț, ora 13,00; Tehnolemn — Comerțul (camp. jud.), teren Tehnolemn, ora 11,00. POPICE: C.F.R. Gloria București (div. Am.), arena C.F.R., ora 8,00; VOLEI Politehnica Timișoara — Rapid București (div. Am.), sala „Olimpia“, ora 9,00; Universitatea — Penicilina Iași (div. Am.), sala „Olimpia“ ora 10,30; C.F.R. — Alumina Oradea (div. Bm.), sala nr. 2 ora 8,30. COMPETIȚII SPORTIVE ÎN JUDEȚ DETA FOTBAL : Furnirul — Steagul roșu Plenița (div. C), ora 11,00; CAMPIONATUL JUDEȚEAN : Progresul Gătaia — Șoimii Timișoara, ora 14,00; drag — Ceramica Laminorul Năr Jimbolia, ora 11,00; Unirea Jimbolia — A. C. Recaș, ora 14,00; Unirea Tomnatic — Politehnica II, ora 14,00; Unirea Sînnicolaul Mare — Progresul Timișoara, ora 11:00. RESTANTĂ ÎN CAMPIONATUL JUDEȚEAN DE FOTBAL UNIREA TOMNATIC — ȘOIMII TIMIȘOARA 4—1 în urma unei partide de bună factură tehnică, gazdele au reușit să-și depășească net adversarul prin golurile înscrise de Stoica în minutele 11, 40, 70 și Velciov min. 17 (Pavellatan, corespondent). □ Continuîndu-și pregătirile in vederea întîlnirii cu echipa Belgiei (programată în cadrul Campionatului european la 25 noiembrie la Bruges), selecționata de fotbal a Danemarcei a susținut un joc de verificare la Copenhaga în compania formației vest-germane F. C. Luebeck. După ce la pauză oaspeții conduceau cu 1—0, în final scorul a fost egal : 1—1. Fotbaliștii vest-germani au deschis scorul în minutul 2 prin Stahl, gazdele egalind prin Krrsten in minutul 84. □ Peste 15.000 de spectatori au urmărit la Anderlecht meciul internațional amical de fotbal dintre echipele F.C. Anderlecht și Manchester City, organizat cu prilejul sărbătoririi cunoscutului internațional belgian Georges Heyletts. Victoria a revenit fotbaliștilor belgieni cu scorul de 1—0 prin golul marcat de Nondbal în minutul 35. FAMILIA IEREMICIU, soția și copiii, anunță cu durere încetarea din viață a lui TRAIAN IEREMICIU, avocat, în ziua de 19 noiembrie 1970. înmormîntarea va avea loc azi, 21 noiembrie 1970, ora 15, la Cimitirul IOZefin, capela ortodoxă.. (3.801) 1 REÎNHOMMA ABONAMENTELE LA ZIARUL „DRAPELUL ROȘU“ Citind zilnic „Drapelul roșu“, veți fi la curent cu noutățile ce se petrec în județul nostru. Totodată, pagina sa externă vă informează despre cele mai semnificative știri, comentarii, note, telegrame din activitatea internațională. Ediția de duminică a ziarului nostru apare în 6 pagini, cu o tematică bogată, din diverse domenii de activitate. Pentru a vă asigura primirea la timp a ziarului, abonați-vă la factorii poștali, difuzorii de presă din instituții și întreprinderi, agențiile P.T.T., pe termene de 1, 3, 6, și 12 luni. Reînnoiți-vă deci abonamentele pentru anul 1971. Prețul abonamentelor : pe 1 lună ..................... 8 lei pe 3 luni ...................... 24 lei pe 6 luni ............... 48 lei pe 12 luni ........................96 lei De la Administrația piețelor Timișoara Administrația piețelor Timișoara anunță că In baza deciziei nr. 680A7 nov. 1970, PIAȚA DE VECHITURI DE PE RAZA MUNICIPIULUI TIMIȘOARA SE DESFIINȚEAZĂ incepînd Cu data de 25 noiembrie 1970. Cetățenii vor putea valorifica obiectele de ocazie uzate sau de prisos din gospodăria proprie prin unitățile de consignație și anticariat. Vizitarea și cumpărarea de obiecte de ocazie sau de prisos, in alte locuri este interzisă. Contravenienții de la această dispoziție vor fi sancționați cu amendă de la 200 la 500 lei și confiscarea bunurilor conform hotăririi nr. 5/1969 a Consiliului popular al județului Timiș. (1.069) ® 3 • ANGAJEAZĂ URGENT: — ECONOMIȘTI PRINCIPALI — STRUNGARI — frezori, sabotori, mortezori — scutieri matrițeri — electricieni — LACATUȘI, categoria 3—6 Informații se primesc zilnic la sediul intreprinsei ai tderii, sau la telefon 1.42.60 interior, 119. (IOIS) INSTITUTUL CENTRAL DE DOCUMENTARE TEHNICĂ BUCUREȘTI - Ultimele realizări de specialitate - Experiența din țara și străinătate - Actele normative și instrucțiunile oficiale ale unor organe și instituții centrale apar în buletinele și revistele: - BULETINUL CONSUMI NAȚIONAL AL CERCETĂRII ȘIIINIIfiCf - PROBLEME DE INFORMARE ȘI DOCUMENTARE (Institutul central de documentare tehnică) - PROBLEME DE PREȚURI (Comitetul de stat pentru prețuri) - PROBLEME DE STATISTICA SOCIAL-ECONOMICĂ (Direcția centrală de statistică) - TEHNICA SUPRAVEGHERII INSTALAȚIILOR MECANICE SUB PRESIUNE ȘI DE RIDICAT (Inspectoratul pentru controlul siguranței în funcționarea cazanelor și instalațiilor de ridicat - J.S.CXR.) TM AMBALAJE ȘI MANIPULARE (Oficiul pentru ambalaje) - INVENȚII ȘI INOVAȚII (Oficiu de stat pentru invenții și mărci) - BULEETINUI INVENȚIILOR Și MĂRCILOR DE FABRICĂ (Oficiu de stat pentru invenții și mărci) - STANDARDIZAREA ROMANA (Institutul român de standardizare) - METROLOGIA APUCATA (Inspectoratul general de stat pentru controlul calității produselor) - EUNOGRAFIA (Asociația artiștilor fotografi) ABONAMENTE LA INSTITUTUL CENTRAL DE DOCUMENTARE TEHNICA BUCUREȘTI. STB. COSMONAUȚILOR, 27—29, TEL. 21 1290, TELEX INDOCTER BUC 0.12.« CONSULTAȚI FORMULARUL DE ABONAMENT AL INSTITUTULUI PE 1971, PRIN CARE VA PUTEȚI, DE ASEMENEA, ABONA LA PUBLICAȚIILE MENȚIONATE. «000) N-~.......... ............................................. ....______________................................................................ . I