Drapelul Roşu, noiembrie 1972 (Anul 28, nr. 8645-8670)

1972-11-08 / nr. 8651

PROLETARI DIN TOATE ȚÂRILEr UNIȚI-VĂ!I IRGAW AL COMITETULUI JUDEȚEAN TIMIȘ AL P.C.R. §1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Anul XXIX nr. 8.651 Miercuri, 8 noiembrie 1972 4 pagini, 30 bani Gospodărirea superioara a fondurilor materiale, de timp și bănești, o acțiune de efort tehnic, o proba a eficienței economice IMUI"•***"» ”‘1TM**".* H ~T |~0llT»l»llile lui REPROIECTAREA VIZEAZĂ GRAMUL DE METAL, IAR REZULTATELE INSEMHEAZĂ IfI TORE A La fiecare două utilaje, cu metalul economisit se poate realiza o nouă mașină de curățat semințe . Metalul recuperat prin micșorarea deșeurilor echivalează cu o economie de 850.000 lei . Pe primele 10 luni ale anului, metalul economisit reprezintă 185 tone In condițiile în care deviza unanimă, a colectivelor de muncă din întreprinderi este realizarea cincinalului în patru ani și jumătate, deviză care de fapt consemnează sporirea eforturilor din toate fazele proceselor de producție, preocupările pentru reducerea consumurilor specifice, pentru reproiectări și îmbunătățirea soluțiilor tehnologice, vin să completeze cu spirit gospodăresc, cu economicitate, valențele întrecerii socialiste. Ițealizarea planului de producție e lege, realizarea și depășirea angajamentelor asumate în întrecerea socialistă e o datorie comunistă fiecărui muncitor, inginer sau tehanician, dar toate acestea nu se pot face oricum, ci neapărat in condițiile unei eficiențe economice maxime, care presupune reducerea cheltuielilor materiale de producere a tuturor consumurilor specifice, îmbunătățirea indicilor productivi ai mașinilor și utilajelor. La întreprinderea „Tehnometal Timișoara, care prin varietatea sortimentală a produselor sale, prin orientarea prioritară către satisfacerea nevoilor unor sectoare diverse ale economiei se încadrează între unitățile vizate săsească la maximum resursele sotore- proiectărilor, am întîlnit preocupări multiple pentru situarea consumurilor sub normele prevăzute, pentru modificări constructive aduse la majoritatea produselor livrate pieții. Serviciul tehnologic are o evidență detaliată a situației produselor reproiectate. „Clasicul“ selector universal, utilaj cu pondere însemnată în livrările de pînă acum ale întreprinderii, a fost combinat cu vinturătorul mecanic într-o mașină de înaltă productivitate : mașina de curățat semințe. Pentru a vedea ce eficiență are reproiectarea, trebuie făcută, neapărat, o paralelă între vechile produse și cel nou. Astfel, greutatea netă a mașinilor de curățat semințe reprezintă 1.400 kg față de 2.430 kg cît este greutatea cumulată a celorlalte două utilaje. Consumul de metal pentru cele două mașini era de 3.000 kg, iar acum a fost redus cu aproape 1.000 kg. la fiecare două utilaje, cu metalul economisit se poate realiza o nouă mașină. Productivitatea a crescut cu o tonă pe oră, iar consumul de energie electrică pe utilaj a fost substanțial redusă, prin dotarea noii mașini cu un motor de 5,5 Kw, care înlocuiește vechiul motor de 7,5 Kw, putind fi utilizat la orice fel de operație. Consemnind aceste economii, trebuie menționat și ing CORNELIU POPOVICI (Continuat în prin 11-a) TEHNOLOGII MODERNE Eficientației, continuu ridicare a parametrilor cantativi și de iubilitate a produse*or sunt condiționate de o serie de factori di n care au lipsit demnpuftanța este cel al tehnologiilor tolos; le In acest scop in toate unitățile se intensifica preocupările pentru introducerea sau extinderea de mii tehnologii for ÎENOMETAL. Proiectarea și executarea unei instalații mecanizate destinată zincării electrolitice, asigură iepurelui de la mașinile agricole o calitate mult îmbunătățită a suprafețelor acoperite și productivitate sporită față de vechiul procedeu. Elalonarea unor planuri operative de cretire și aplicare a metodelor matematice in stabilirea variantei oplime electoire combinată a labteler au permis totosirea raționala aiialenei prime și obținerea pină in prezent unor economii <de circa 75 tone a lablo /nicala |§$ t S* ti.M.A Activitatea grupei de tehnologie vizează utit stabilirea de noi tehnologii pentru iunie produse cit și modernizarea celor existente. Din acestea din urmă pot fi amintite cele privitoare la execuția butucului canelat și corp cuplat pentru lractor, sau unele repere ale mașinilor de recoltat mazăre IMMin SIKLA LINII. îmbunătățirea tehnologii Ur de fabricație a amestecului cu fibre chimice, prin abandonarea sistemelor de preparație clasice, vechi, cu sisteme moderne a condus oarea numărului numai la creștemediu al firelor ci și la o scădere a greutății țesăturilor iu grame pe timp cu 5 la sută PH I Alifii CA DE NASTURI MIMMBOLIA Introducerea unei noi tehnologii de șlefuit nasturi prin înlocuirea materialelor abrazive cu un sistem de șlefuit cu ajutorul bilelor, asigură reducerea timpului afectat acestei operațiuni cu 25 la sută. La contul economiilor zilnic, ln redacția ziarului nostru, sosesc știri despre noi și noi inițiative ale organizațiilor de partid, dedicate unor acțiuni convergente împotriva risipei, pentru ridicarea eficienței economice a activității productive în aceasta ordine de idei sîntem astăzi in măsură sa consemnăm că ultimul bilanț încheiat atestă realizarea unor importante economii prin reducerea consumului specific — cu 455 tone metal, peste, 13 tone fire bumbac și 14.100 mp piele, 13.000 kg talpă, 15.300 MWh energie electrică, aproape 68.000 tone combustibil convențional și altele. Odată cu mențiunea realizării integrale a angajamentului anual privind reducerea consumului specific la piele, talpă, energie electrică și combustibil convențional, trebuie să precizăm necesitatea — subliniată recent la ședința de lucru a Biroului Comitetului județean de partid cu activul din economie — ca asemenea exemple să fie generalizate, întregim cu ajutorul gîndirii creatoare tuturor comuniștilor, a fiecăruia om al muncii. Fabrica de detergenți iși îm bogățește an de an „zestrea“ tehnică. Recent a fost pusă in funcțiune o modernă instalațiepilot la laboratorul de cercetări pentru industria textilă și de pielărie. LA FOTO . Operatorul Daniel Lungu, unul dintre protagoniștii întrecerii socialiste, lucrează la noua instalație. 1 Am recoltat porumbul pe orice vreme Prin aplicarea acordului global cîștigă mai bine fiecare cooperator, crește și avuția obștească Ne-am dat seama cu toții Că, în anii din urmă, conducerea partidului și statului s-a îngrijit cu stăruință de îmbunătățirea organizării, planificării și conducerii agriculturii. Zestrea tehnică mai bogată, mai multe semințe din soiuri valoroase, îngrășăminte chimice și mijloace de combatere a dăunătorilor, creditele avantajoase, îndrumarea de specialitate și cate altele sunt dovezi grăitoare ale sprijinului din partea statului pentru dezvoltarea agriculturii cooperatiste . Sprijinul acesta l-am simțit, din plin, și noi cei din Vucova Și ne bucuram cînd se vorbea și despre îmbunătățirea formelor de plată, spre a duce la o folosință mai bună a forțelor din fiecare unitate, a rodniciei pămîntului. Ne interesa pentru că s-a întlmplat de multe ori ca oamenii vrednici, cu contribuție mai mare la sporirea producțiilor, prin lucrări de calitate făcute la timpul potrivit, să cîștige la fel ca și cei care, indiferent cum realizau sub o formă sau alta un număr egal de norme convenționale, tu anul care a trecut auzeam vorbindu-se mai stăruitor de acordul global — forma nouă de retribuire a muncii, prin care noi, cooperatorii, am fi mai direct cointeresați în participarea la lucru, la obținerea de producții cit mai mari. Drept pildă, ni se aminteau cei din Otești și din alte unități,care prin aplicarea acordului global în 1971, au realizat producții mai mari decit noi și s-au ales cu câștiguri bune. Totuși, la începutul anului acesta, cînd se pregătea planul de producție se punea problema aplicării acorddului global și in unitatea noastră destii cooperatori din Vucova — printre care mă număram și eu — inca nu aveam deplină încredere în această nouă formă de plată, pentru ca nu o înțelegeam destul de bine. Mu tot gîndeam la cifrele înscrise in angajamentul ce urma sa-l semnez eu și soția, prin care ne obligam, față de cooperativa agricola, sa respectăm anumite reguli agrotehnice, să asigurăm o anumită desime de plante la hectar, să facem pe puțin două prașile manuale la porumb și la floarea-soarelui și sâ eliberăm fără intirziere terenul. Prin socotelile făcute asupra a ceea ce ni se cuvenea drept retribuire pe acest an, am constatat o mare diferență față de anii trecuți. Alți noi, cit și cooperativa ieșeam in cîștig. Temeiul cîștigului mai mare constă, întîi de toate, in realizarea unor producții sporite pe care le putem obține prin participarea mai bună la muncă, prin efectuarea lucrărilor cuvenite la timpul, potrivit și de calitatea cerută. Conducerea unității, organizația de partid, specialiștii ne-au ajutat să pricepem mai bine avantajele acordului global, prin exemple concrete din alte unități, prin calcule, pe înțelesul nostru, ceea ce puteam câștiga comparativ cu anul trecut, fiecare, prin realizarea și depășirea producțiilor planificate pentru acest an. Așa, bunăoară, la parcelele luate în primire, în 1971, am obținut 2.078 kg porumb boabe și 1.611 kg floarea-soarelui in medie pe hectar, realizînd un număr de 30,64, respectiv 19 norme convenționale, deci un total de 49,64 norme. In acest fel, am realizat un cîștig de 1.019 lei, din care 596 în bani , avîndu-se in vedere că valoarea normei a fost de 20,53 lei, din care 12 lei în numerar. Cum stau lucrurile în acest an, în condițiile aplicării global. In primăvară am acordului semnat, împreună cu soția, angajamentul pentru două parcele de floareasoarelui, în suprafață de 1,72 hectare, pentru care, la realizarea producției planificate de 1.500 kg la hectar, deci un total de 2.580 kg pe suprafața luată în lucru ni se cuveneau, drept retribuție, 220 de lei și 100 kg grîu pe tona de produs. După recoltare a rezultat o cantitate de 2.840 kg, cuvenindu-ni-se un cîștig de 1.051 lei, din care 625 lei în numerar și 284 kg grîu. In medie la hectarul repartizat am obținut o producție de 1.651 kg, revenind o valoare totală a retribuției de 610 lei, față de 389 lei obținuți în 1971. IOAN ROȘU, membru al cooperativei agricole de producție din Vucova (Continuare in pag. all-a) IN INTERIORUL ZIARULUI Din activitatea organelor și organizațiilor de partid i Producții în continuă creștere . Examen de admitere în învățămîntul superior tehnic, secții serale de subingineri Intr-o localitate ca Recaș, unde viața pulsează din plin, unde ființează mai multe unități productive și instituții social-culturale, bunul gospodar are întotdeauna ceva de făcut. Ca președinte al Consiliului popular comunal, am în vedere, desigur, și sarcinile gospodărești care stau in ________ fața organului local al administrației de stat, cerința de rezolvare a acestora în condiții cît mai bune, pe cît se poate fără cheltuieli financiare de la bugettul nostru Comiteexecutiv, deputații și comitetele de cetățeni au dobîndit, de altfel, o experiență valoroasă în folosirea resurselor și posibilitâților contribuind loiale, prin aceasta la crearea condițiilor necesare dezvoltării pe mai departe, în ritm susținut, a economiei locale, la creșterea gradului de dotări tehnico-edilitare, înfrumusețarea generală a comunei. Nu este vorba doar de latura strict materială a înfăptuirii obiectivelor aflate pe agenda de lucru a consiliului popular, ci și de antrenarea și mobilizarea largă astfel de activități a tuturor factatorilor de răspundere din comună și, aș putea spune, chiar a întregii populații In această ordine de idei, țin sa subliniez că, deși importante, realizările gospodărești din 1972 sunt de fapt o continuare firească a unor preocupări mai vechi, sunt rodul muncii politico-educative desfășurată pe un front larg de organizație comunală de partid, de organizațiile de masă și obștești, ceea ce a determinat creșterea gradului de conștiință cetățenească a țăranilor cooperatori, mecanizatorilor și celorlalți locuitori, răspunderea acestora față de rezolvarea optimă a problemelor de interes obșesc. în urmă cu aproape un an, cînd ne-am adunat la sfat cu cetățenii pentru a chibzui și hotărî obiectivelor de înfăptuit în asupra 1972, oamenii au cerut, cu justificat temei, să se acorde prioritate acelor lucrări care nu suportă amînare, cum ar fi punerea la punct a rețelei de drumuri și străzi, conservarea fondului construit, ridicarea unui nou lăcaș de cultură in satul Petrovaselo etc. Adunate la un loc, obiectivele de înfăptuit prin muncă patriotică se cifrau, valoric, la 2.5 milioane lei. Este tocmai angajamentul nostru inițial, ca răspuns la Chemarea la întrecere a comunei Pechea, județul Galați. Și, tot locuitorii au fost cei care au sugerat căile cele mai simple și totodată eficiente de concretizare a planurilor , folosirea procurate pe plan local, materialelor utilizarea în exclusivitate a brațelor de muncă din sate, fără a fi nevoie bani de la buget. Să mă refer de la cîteva exemple. Desigur, cei ce au trecut în ultimele luni prin Re ^mcaș au observat că artera de circulație ce străbate comuna de la un capăt la altul este mai lată față de acum Propunerea un an.vansată de noi au găsit ecoul cuvenit la Direcția de drumuri naționale — Timișoara și astfel șantierul a fost curînd deschis. Pe o lungime de vreo 2 kilometri, șoseaua națională, de trafic tot mai intens, a fost 2 metri, lărgită cu adăugirile respective fiind destinate cu deosebire bicicliștilor. Direcția de drumuri naționale asigurat asistența tehnică de specialitate și materialele, în vreme CONSTANTIN DELIU secretarul Comitetului comunal de partid Recaș, președintele Consiliului popular comunal (Continuate in pag. a lll a) PE ȘANTIERELE DE INTERES GOSPODĂRESC PRINCIPALELE INVESTIȚII: SPIRITUL GOSPODĂRESC ȘI DESTOINICIA OAMENILOR Pe terenurile cooperativei agricole de producție din Recaș se lucrează de zor la pregătirea unui bun pat germinativ pentru semințe. IN FOTOGRAFIE : Aspect de la efectuarea arăturilor. Au încheiat semănatul griului și recoltatul sfeclei In ziua de 5 noiembrie cooperatorii din Periam au reușit să termine insămînțatul griului pe toate cele 600 hectare planificate. In această acțiune ei au fost sprijiniți efectiv de mecanizatorii stațiunii din localitate. Cu o zi mai tirziu, în 6 noiembrie, cooperativa a terminat și recoltatul sfeclei de zahăr , de pe cele 100 hectare s-a obținut o producție totală de 300 vagoane, cu 40 vagoane peste prevederile de plan. (Gh. Negricioiu). la Examene școala muncii Viitorii mecanizatori participă cu însuflețire la muncile de sezon Mesajul adresat de tovarășul Nicolae Ceaușescu lucrătorilor din agricultură cu prilejul .,Zilei recoltei" ca și apelul Biroului Comitetului județean de partid au găsit un larg ecou și în rîndul elevilor Școlii profesionale de mecanici agricoli din Biled care, sub îndrumarea directă a organizațiilor de partid și U.T.C., au venit în aceste zile în sprijinul lucrătorilor de pe ogoare drîndu-se, cu toată puterea în camuncilor de sezon, in zilele lor, vitrege ale acestei toamne, pe timp de ploaie fiind prin noroi, i-am întîlnit pe ogoarele cooperativei agricole de producție din localitate, unde, alături de cooperatori și mecanizatori, muncesc cu însuflețire pentru a folosi din plin orice clipă în vederea stringerii la timp și fără pierderi a recoltei, precum și la executarea arăturilor si semănăturilor, la pregătirea recoltei viitoare Elevii anului II, care s-au deprins deja cu mânuirea mașinilor si utilajelor agricole, sub supravegherea directă a maiștrilor intructori Francisc Erhard si Ioan Măcelaru, s-au angajat să execute lucrări de arat și semănat pe 100 hectare, reușind, pînă în prezent să realizeze în întregime arăturile, iar semănatul să fie efectuat pe o suprafață de peste 50 tectare. De menționat că lucrările au fost efectuate cu mașinile si utilajele din dotarea școlii. In timp ce elevii anului II erau și semănau, cei din anul I au recoltat, pe terenurile aceleiași coope rative, 1.000 kg gogonele și alte legume. Pe lingă participarea directă la executarea lucrărilor agricole în timp, ajutorul uteciștilor acestei școli este materializat și prin executarea, in cadrul atelierelor scolii, a unor piese de strictă necesitate agriculturii, pentru diferite întreprinderi din județ. Astfel, stațiunile pentru mecanizarea agriculturii din Periam, Gottlob și Lenauheim au beneficiat de confecționarea unor suprainălțători pentru remorci, apărători la mașinile de tocat furaje, ciocane ,i atelaje metalice, iar pentru U.F.R.M . Timișoara au fost executate containere si portelectrozi pentru sudură. Realizările respective evidențiază, încă o dată, gradul de pregătire profesională a viitorilor mecanizatori, constiinta lor patriotică Din rîndul elevilor ce s-au evidențiat amintim pe Traian Dorofteiescu, Ilie Crăciun, Nicolae Ciuciu, Gheorghe Tomoioagă si Dumitru Grigoraș, care au imbrățisat, cu dăruire si răspundere, meseria de mecanizator, si care la toate acțiunile au răspuns cu promptitudine , dînd dovadă de hărnicie și dăruire, ifi aduc aportul, pe măsura preisibilităților, la realizarea sarcinilor complexe ale acestei atit de importante campanii agricole. VIOREL CIUGUZAN activist al Comitetului județean Timiș al U.T.C. O nouă tehnologie de fabricație a micromotoarelor Colectivul Institutului de cercetări electrotehnice a stabilit o nouă tehnologie de fabricație a micromotoarelor care constă in înlocuirea rotorului tradițional cu un rotor disc, la care circuitele spiralelor sunt imprimate. Pe baza acestui nou procedeu, uzinele „Electrotehnica" fabrică un micromotor destinat reglării automate a vanelor cu care sunt dotate cazanele rafinăriilor și combinatelor chimice. Folosind noul tip de rotor, cercetătorii institutului lucrează acum la realizarea unei serii noi de servomotoare cu ajutorul cărora vor acționa avansul mașinilor unelte cu comandă program Aceste micromotoare sunt construite într-o gamă foarte largă, începind de la 180 și pină la 5.500 wați. Răspunzând unor semnale cu o inerție foarte mică, ele înlocuiesc cu succes omul in diverse operații cheie, eliminind toate erorile posibile pe care le pot comite strungurile, frezele și rabotezele pe care le acționează Tot aici se află în faza de construcție un micromotor cu rotor disc destinat aerotermei auto. Prezentate la salonul inventatorilor de la Caen — Franța, din octombrie a.c., noile tehnologii de fabricație a micromotoarelor și rotorul disc au primit medalia de aur. /