Drapelul Roşu, martie 1987 (Anul 43, nr. 13081-13106)

1987-03-26 / nr. 13102

DRAPELUL ROȘU  550 DE ANI DE LA RASCOALA DE LA BOBILNA l------------------------------------------------------------------------------------------------------------s C o imunitate de interese, aspirații în lupta împotriva exploatării și asupriri Purtătoare a idealurilor de libertate și progres, țărănime) și-a înscris numele în istoria poporului nostru ca element fundamental în dăinuirea limbii, a tradițiilor și ființei naționale, în lupta pentru dreptate socială ..Multă vreme, de-a lungul milenarei existențe a poporului nostru arăta tovarășul Nicolae Ceaușescu, țărănimea a reprezentat cea mai importantă formă a progresului social, purtătoarea năzuințelor de neatinnare și a sentimentului de demnitate națională". Pe fondul agravării continue a obligațiilor feudale și contradicțiilor de clasă, marea răscoală de la Bobîlna constituie un moment de sinteză a frămîntărilor sociale de pînă atunci, o supremă răbufnire a nemulțumirilor mereu acumulate în lumea țărănească, fără deosebire de naționalitate, din Transilvania Anii care au premers răscoalei de la Bobîlna sînt marcați de o necontenită accentuare a exploatării maselor producătoare. Dările și obligațiile (dijmele) în produse și în muncă către stat, feudali și biserica catolică sporesc mereu, însoțite de multiplele abuzuri. Deposedarea țăranilor liberi de pămînt se intensifică, după cum se înmulțesc și nedreptățile făcute și lucrătorilor din mine și saline, orășenilor săraci. O adincă nemulțumire și frămîntare stăpîneau masele muncitoare mai cu seamă țărănimea din Transilvania, accentuate și de ecoul unor mari ridicări sociale pe plan european. Din aceste realități va izbucni, în martie 1437, răscoala țărănimii în jurul căreia se vor adune și celelalte categorii sociale oprimate. Pornită din părțile Satului Mare, mișcarea se întinde și se adîncește mereu adună în valurile sale mulțimile năpăstuite, hotărîte să înfrunte nobilimea asupritoare. In fața miniei celor revoltați, cad rînd pe rînd domenii și castele feudale, cetăți, tîrguri și orașe. Temnițele curților feudale sînt deschise, documentele nobilare, cuprinzînd obligațiile țărănimii, sunt distruse oștile feudalilor nu pot zăgăzui forțele răsculate. După căderea Aiudului, Mediașului, Sighișoarei, a Clujului în stăpînirea răsculaților, aceștia se adună într-o tabără centrală pe dealul Bobîlna, din apropierea orașului Dej. Modul de organizare al taberei, după modelul husiților cehi, urma să le asigure o rezistență îndelungată în fața unor atacuri ale oștilor nobilare. i Însuflețiți de aceleaș simțăminte, ’ de aceeași dorință de obținere a libertății sociale, țăranii români și maghiari, susținuți de masele împilate de la orașe și lucrătorii mineri, consemnează intr-un document că s-au adunat pe dealul de la Bobîlna ca să scuture „greutățile poverilor de nemi durat și să scoată capetele lor din jugul nesuferit al șerbiei". Conduși de căpitani aleși din rînduile lor (Anton cel Mare, Mihail Românul, Pavel î din Voievodeni — „Stegarul obștii românilor și ungurilor din Transilvania“, ( loan din Cluj, Ladislau Byro din Olt preț și alții), ei obțin o importantă biruință împotriva forțelor feudale, impunîndu-le acceptat ageri favorabile țărănimii, unei înțeles înșelați de nobilime care încheie panul reacționar și cu urmări nefaste „Timio trium naționum“, o alianță de fapt a nobilimii maghiare, săsești și secuiești, îndreptate împotriva vaselor oprimate, răsculații își string din nou rîndurile. Mișcarea se aprinde cu și mai mare intensitate „Războiul țăranilor“, cum o numeau contemporanii această impresionantă ridicare la luptă a celor asupriți, atinge apogeul în noiembrie— 1 decembrie. 14 )7 La începutul anului următor, răscoala este însă înăbușită și urmată de o cruntă represiune. Prin durata ei de aproape un an, prin programul de revendicări îndreptat împotriva orînduirii feudale în ansamblul ei, prin forțele sociale antrenate și nivelul de organizare atins, răscoala de la Bobina se situează, ca însemnătate, alături de mari răscoale populare medievale europene, fiind o pagină eroică în lupta maselor populare din țara noastră împotriva exploatării, demonstrează comunitatea de interese și aspirații a oamenilor i muncii fără deosebire de naționalitate. Răscoala de la Bohaia constituie, totodată pilda vie a unui trecut glo rios de luptă pentru dreptate și libertate, care trebuie să fie, așa cum sublinia recent tovarășul Nicolae Ceaușescu, un exemplu „de , apropiere și înfrățire între popoare".) IOAN MUNIMANN, . doctor în istoric ss .\V\V VV/VVY\V\V/V\SS UVVVV\VVVCVV VV\VV\ . Pînă în 30 martie 1987, în întreaga țară se va desfășura campania de vaccinare antipoliomielitică a copiilor născuți între 1 august 1986 și 31 ianuarie 1987, precum și a celor rămași nevaccinați la campaniile precedente la Sunt invitați să se prezinte dispensarele medicale, cu copiii din această grupă de vîrstă, atît localnicii, cit și familiile cu domiciliul flotant sau cei care, în intervalul respectiv, se află ocazional în alte localități. La Școala generală din Bencecul de Sus, în cadrul cercului rebusist și de jocuri logice „Promisiuni“, îndrumat de prof. Dumitru Rada, a avut loc un concurs de Simetric — junior, variantă a jocului Simetric, creație a profesorului timișorean Mihai Constantin Bratu. In urma punctajelor obținute, pe Primele trei locuri s-au situat Vasile Bollos, din clasa a VIII-a, Cătălin Lupu și Maria András, din clasa a VI-a. Sala clubului „1 Mai“ din Timișoara a găzduit concursul gen cine știe cîștigă „File din istoria U.T.C.“. Manifestarea a fost organizată de cercul de istorie „Nicolae Iorga“ (condus de prof. Radnai Harry) al Liceului industrial nr. 2 Timișoara și dedicată aniversării a 65 de ani de la crearea U.T.C. și a 30 de ani de la înființarea U.A.S.C.R. Au cîștigat, evident, cei mai buni echipajele elevilor claselor a X-a, A, B și D, care au acumulat cele mai multe puncte. DE LA O ZI U ALTA PAGINA A 2-A Cu devotament pentru viața spirituala a comunei . •. Teremia Mare, Lenauheim, Cenei, Lovrin, Făget, Comloșu Mare, Sacoșu Turcesc, Periam ... înșiruire care ar putea continua cu precizarea că în aceste localități funcționează, cu tot mai bune rezultate, centrele culturale inaugurate cu mai mult sau mai puțin timp în urmă Recent, pe harta spirituală a județului a apărut un nou asemenea centru, cel din comuna Găvojdia. „Amenajarea culturală ne spune centrului primarul comunei, tovarășul Ioan Sfercoei, ne-a mobilizat foarte mult și am folosit în acest sens toate forțele de care dispunem. Ne-am bucurat de sprijinul Comitetului județean de cultură și educație socialistă, al metodiștilor și instructorilor săi. Am antrenat numeroși cetățeni de frunte, deputații Nicolae Lăzărescu, Lazăr Gașpar, Dumitru Dîrju și alții. Firește că intelectualii comunei au stat în primele rînduri și nu pot să nu-i menționez pe prof. Alexandru Cheran, bibliotecara Livia Cristescu, inginerul șef la C.A.P., Marcea Ureniuc, directorul S.M.A., Ioan Radu, și mulți, mulți alții. Precizărilor primului gospodar al comunei li se adaugă Simion cele ale profesorului Lupulescu, despre care aflăm că a fost și este principalul animator al acțiunilor și artistice. cultural-educative Pune suflet in tot ceea ce face și la nararea noului centru artecultural s-a aflat în frunte. El ne spune : — Centrul cultural din comuna noastră a fost conceput și realizat după modelul nostru și am dorit să punem în evidență o serie de valori spirituale pe care le avem aici. Vă pot spune multe lucruri despre căminul cultural, edificiu ridicat cu aproape 20 de ani în urmă, sau despre bibliotecă. Noul centru cultural de la Găvojdia inaugurată cu peste 30 de ani in urmă. Lor li se adaugă elemente noi, așa cum ar fi expoziția permanentă de etnografie. Ea se desfășoară pe spatii existente (care nu au fost folosite pînă acum) și cuprinde costume și porturi populare specifice zonei noastre, obiecte de uz casnic și gospodăresc, țesături, războaie de țesut, vase de lut și altele care în felul lor, despre vorbesc, vechile îndeletniciri ale oamenilor, despre pasiunea lor pentru util și frumos. Vor stîrni, cu siguranță, admirația vizitatorilor. Am înființat, de asemenea, un „Club al femeilor“, care nu va rămîne numai în acest stadiu, pentru că aici, se vor intîlni, seara, după muncile cîmpului sau cele din gospodărie, femeile meștere în arta cusutului sau țesutului și le vor învăța pe cele mai tinere, pentru ca tradiția să nu piară. Un util punct de informare și documentare are menirea de a veni în sprijinul propagandiștilor, al cursanților de la Invățămîntul ideologic și cel agrozootehnic Punctul dotat cu mobilier nou, a fost modern, în rafturile căruia ne stau la îndemînă operele tovarășului Nicolae Ceaușescu, documentele de partid și de stat, colecțiile de reviste și ziare. Gazdele ae de asemenea, că informează, activitatea centrului cultural a început să-și facă simțită prezența in viața celor aproape 00 de locuitori ai comunei . έntru ei a fost inițiată, în sezonul de iarnă, o suită largă de acțiuni-expuneri, mese rotunde, simpozioane, întîlniri cu intelectuali și specialiști —, fiind abordată o paletă largă și deosebit de interesantă din politică internă și actualitatea internațională a României socialiste, din realitățile județului Timiș. Cu despre viața artistică, trebuie să spunem că ea se dezvoltă într-un mod firesc, pe un făgaș ce-i este propriu. Formația de teatru îndrumată de Alexandru Chiran s-a calificat pentru faza județeană a Festivalului național .,Cîntarea României“ (piesa „Bani avem, mimi ne plac“, cu o tematică din viața satului contemporan). La fel s-au afirmat și cei 20 de dansatori care au pus în valoare vie dansuri și jocuri specifice zonei etnografice de aici. Pe scena viitoarelor țări artistice va fi contrunprezent, de asemenea, grupul vocal cameral care și-a ales un repertoriu actual, alcătuit din piese care slăvesc patria, partidul, pe iubitul nostru conducător, tovarășul Nicolae Ceaușescu. Un centru cultural care își face tot mai mult simțită prezența în viața oamenilor și a preocupărilor lor, prin sporurile de calitate pe care le imprimă muncii formative și artistice, NICOLAE PÂRVU Gătaia : împliniri arhitecturale. (Foto : E. ROBICSEK) VINZARI _ CUMPĂRĂRI • Vind „Dacia 1300“ Timișoara str Emil Zola 34, după ora 6. (5417). Vind autoturism . „Dacia 1300" neridicata. Timișoara tel 2.34.35. (5469).■ Vind medicamente „Adalat“, „Option“, acordeon „Timiș**, 40 bad Timișoara, tel. 135.16, după ora 14 (5241). m Vind video ..Final«, nou. Timișoara. tel. 1.84.90. (5220). a Vind, urgent, recameu extensibil, vitrină bibliotecă, dulap două uși, două fotolii, congelator ladă „Gorenje“, 310 litri. Timișoara. tel. 4.76.62. orele 12-15. (5251) A Vind cazan baie, sobă petrol și cărbune, mașină de cusut Sanda“, mobilă pentru tineret, frigider, nouă, diferite obiecte casnice și bibliotecă nouă Timișoara, str. Petre Ispirescu 14. zona ..Traian“. (5287). m Vind mobilă combinată „Camelia“. Timișoara, str. Romulus 70, ap. 4 -1 5. (5309). « VÎND NETOFON ,.ZK 140“ ȘI MAGSTAȚIE AMPLIFICARE. COMUNA SACALAZ, NR. 549. (5310) • Vind autoturism ..Dacia 1300, neridicat. Timișoara, str. Cugir 15, ap. 9, zilnic, orele 9-17. (5311). Vind medicament „Megacillin“ și pat pentru copii. Timișoara, telefon 3.01.25. (5340). • Vind apartament confort II, două camere, gaz metan, str. Zărand, zona Calea Șagului. Timișoara tel. 5.50.35. (5402). Vind magnetofon,ZK 140 T“, pick-up deck „NG 150“ și „NG 430“. Timișoara. tel. 3.35.74. (5034). a Vînd mobilă de bucătărie suspendată. Timișoara. tel. 3.32.48 orele 16- 19. (5035). a Vînd ..Moskvici 407“. Timișoara, str. Iași 16. (5282). avînd urgent convenabil „Fiat 600“ cu multe piese. Timișoara, str. Electronicii 25, bl. 35, ap. 2 (lingă A.E.M.). (5039). a Lichidez mobile, aparate electrice, electrocasnice, covoare, biciclete, diverse. Timișoara, str. Orizont 5, ap. 20 (Alexandru). (5051), avînd casă familială avînd grădină și pomi fructiferi. Comuna Dumbrăvița, str. Nicolae Bălcescu 11. (5052). a Cumpăr trofee de vînătoare. Timișoara, tel. 1.83.23 după ora 16. (5053). a Vind mobilă combinată „Minerva“, scurtă nutrie excepțională și acordeon .Weltmeister“ Timișoara, tel. 5.73.67. (5055). c Vînd „Nootrop“, „Hydergin“, „Stugeron“, landou, patul deosebit. Timișoara, tel. 8.20.22 orele 9-15. (5064). a Cumpăr cărucior deosebit pentru copil. Timișoara, tel. 5.23.86. (5072). avînd meră și apartament două garsocamere, garaj Aleea Sportivilor 30. etc. ap. 5. vizibil după ora 16.30. (5075). avînd sau schimb apartament două camere decomandate, gaze cu ..Dacia 1300“. zona Spital, bl. 65, sc. 6, ap. 2. (5081). a Cumpăr vibrochen pentru .Renault 10“. Timișoara, tel. 4.31.60, după ora 17. (5083), avînd apartament compus din cameră, bucătărie, cameră alimente, dependințe, str. Porumbescu 87 (în curte) sau str. Jules Verne 68 (cartier Plopi). Informații. 2ilnio, orele 16-20. (5091), avînd urgent mobilă combinată, mobilă bucătărie, extensibil. Timișoara, tel. 3.93.22 după ora 16. (5096). avînd urgent apartament cu preț convenabil. Timișoara, str. Perlei 4, bl. 125, ap. 7, tel. 2.14.90. (5101). avînd calculator, Personal Commodore 116“ Timișoara, tel. 3.90.04. (5095) avînd sufragerie stil Biedermayer, canapea extensibilă, mobilă combinată, televizor, bucătărie, birou, frigider ,,FramM tip nou și altele. Timișora, tel. 4.48.15. (5123). a Cumpăr videocasete. Timișoara, tel. 3.64.52, orele 16-18. (5132). a Cumpăr mașină blănărie, localitatea Ilia 59, județul Hunedoara, tel. 310. (5145), avînd casetofon deck „Akai CS 7020“ și „Hitachi D 25“. Timișoara, tel. 6.85.34. (5151), avînd medicamente „Legalon“, „Lanstop“, „Volon 80“, „Lipostabil“. Timișoara, tel. 1.36.95. (5163), avînd bibliotecă modulară, mobilă bucătărie deosebită, birouri, canapea și masă extensibilă, scaune, dulapuri, covor (3x4), candelabre deosebite, mașină de spălat automată, diverse. Timișoara, tel. 3.66.60, după ora 17 (5170) avînd set motor Borgo. Timișoara, tel. 3.31.05, orele 17-21. (5201). avînd casă familială, două camere, anexe, curte, încălzire centrală proprie, zona Bălcescu, str. Eneas 73/A, vizibilă marți, joi, sîmbătă, orele 17-19. Vînd acumulator fabricat la București. (5256). avînd urgent apartament cu una cameră, bucătărie, str. Pop de Băsești 39, ap. 9, zona Gara de Nord, vizibil orele 16-18. 5260). avînd mașină de tricotat „Brother“ și „Veritas“. Informații. Arad, str. Avrig, tel. 3.26.14. (5290). avînd garsonieră Circumvalațiunii 12, et. II, informații, tel. 3.11.36. (5300). * Cumpăr instalație gaz auto nouă, Vînd radiocasetofon auto stereo. Timișoara, str. Bărăgan 34, tel. 4.26.23. (5315). avînd Home computer Commodore C 64 nou. Cumpăr minitum „Electronica“. Timișoara, tel. 3.82.77. (5317). avînd butelie aragaz. Timișoara, str. Albac (Plăvăț II) bl. 13. sc. C, ap. 7, orele 15-17. (5318) avînd urgent apartament două camere. Timișoara, tel. 2.10.55, după ora 16. (5219). avînd videocasetofon Panasonic VHS cu quartz. Timișoara, str. Dej nr. 11, bl. 90, ap. 2, sc. A, vizibil orele 17-19. (5320). avînd casă familială. Timișoara, str. Cameliei 5 A (tramvaiul 5)*> (5328). avînd urgent garsonieră, confort I, etajul 1, zona Pârvan (preluare rate) sufragerie masivă 12 persoane. Timișoara, tel. 6.34 09. (5334). a Vînd ,.Karl“ și „Calcitonia“. Timișoara, tel. 4.44.23, după ora 14. (5353). a Vînd casă comuna Recaș, str. Cloșca 1260 (Timiș). (5368). a Vînd butelie aragaz. Timișoara, str. Albac nr. 6, bl. 96, ap. 3. (5386) avînd apartament, două camere, gaz metan. Timișoara, tel. 4.39.40. (5454). avînd „Trabant 601«. Comuna Sinandrei 463 (Ștefănescu). (5518). avînd setofon „Akay« sigilat videocacu telecomandă. Timișoara, tel. 1.33.26, orele 37-20. (5563).