Drum Nou, ianuarie 1964 (Anul 21, nr. 5913-5937)

1964-01-14 / nr. 5922

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI VA! un nou ORGAN Al COMITETULUI REGIONAL BRAŞOV AL RM.R. ŞI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL ANUL XXI, Nr. 5922 ★ MARŢI, 14 IANUARIE 1964 ★ 4 PAGINI, 20 BANI IN CUPRINSUL ZIARULUI • în atenţia crescătorilor de animale: Cum se deschid silozurile ţi se folosesc furajele însilozate (pag. 2-a) • Căminul cultural a doua şcoală a satului: Activităţi cu o puternică înrîurire educativă (II) (pag. 2-a) • Preţuire muncii • SPORT (pag. 2-a) (pag. 3-a) • Comentariul zilei: Evenimentele din Zanzibar (pag. 4-a) În fiecare întreprindere .................. ■■■»■ ____ ____EUESSSZZSS " """" " ...... ........BBSS....SSSS " *5838............. | o înaltă productivitate a muncii Graficul de mai jos oglindește faptul că alături de colectivele tuturor întreprinderilor din patria noastră, muncitorii, tehnicienii şi inginerii din întreprinderile regiunii Braşov au acordat o atenţie deosebită ridicării permanente a productivităţii muncii — cel mai important mijloc pentru creşterea neîncetată şi rapidă a producţiei. Mobilizaţi de organizaţiile de partid, oamenii muncii au dobîndit o experienţă valoroasă în străduinţele lor pentru descoperirea şi valorificarea rezervelor care determină creşterea productivităţii muncii, urmărind astfel să traducă în viaţă sarcinile trasate de cel de-al ÎH-lea Congres al P.M.R. De la un an la altul productivitatea muncii a crescut în mod simţitor, înregistrînd în anul trecut un spor de 30,7 la sută faţă de anul 1959. In această perioadă, pe baza creşterii productivităţii muncii a fost realizat peste 53 la sută din sporul producţiei industriale. Insuşindu-şi noi cunoştinţe economice şi tehnice, oamenii muncii au promovat cu mai multă pricepere tehnica nouă, au luat măsuri pentru folosirea mai bună a tehnicii existente, au adîncit specializarea producţiei, lărgind cooperarea între întreprinderi, au fost organizate schimburi de experienţă pentru extinderea pe scară largă a metodelor înaintate. Mii de muncitori, tehnicieni şi ingineri participă la cursurile de ridicare a calificării şi au fost luate măsuri pentru îmbunătăţirea permanentă a organizării muncii, pentru buna organizare a întrecerii socialiste. Şi în anul 1964, aşa cum s-a subliniat la sesiunea Marii Adunări Naţionale, partidul a încredinţat sarcini de seamă colectivelor întreprinderilor în ceea ce priveşte creşterea necontenită a productivităţii muncii. In regiunea noastră circa 90 la sută din sporul producţiei industriale se va realiza pe baza ridicării productivităţii muncii. Cu prilejul dezbaterii noilor cifre de plan au fost făcute numeroase propuneri, prin aplicarea cărora să se asigure realizarea acestei sarcini de seamă. In acest sens experienţa dobîndită pînă în prezent trebuie să fie mai bine valorificată. Creşterea rapidă şi neîntreruptă a productivităţii muncii este asigurată în primul rînd de progresul tehnic. In acest sens, un rol hotărîtor în întreaga economie îl are industria grea, cu pivotul său, industria constructoare de maşini, care înzestrează celelalte ramuri cu maşini şi utilaje de înaltă tehnicitate. Constructorii de tractoare au pornit o largă acţiune pentru ridicarea nivelului tehnic al producţiei la fiecare fază şi operaţie. Organizaţiile de partid au datoria să îndrume conducerile întreprinderilor să preia această experienţă bună şi să o extindă. Experienţa anului trecut a dovedit că rămînerea în urmă a unor faze şi operaţii contribuie la nerealizarea pe ansamblul întreprinderii a sarcinilor de creştere a productivităţii muncii. Este semnificativ în acest sens exemplul întreprinderii miniere din Căpeni, care la începutul anului trecut a rămas în urmă cu îndeplinirea sarcinilor de plan. Biroul Comitetului raional de partid Sf. Gheorghe a hotărît să trimită acolo colective de specialiști, care să analizeze cauzele acestei rămîneri în urmă, stabilindu-se cu acel prilej că în abataje sunt necesare un număr însemnat de lucrări de mecanizare şi perfecţionare a procesului de producţie. Aceste măsuri, alături de altele asemănătoare, au dat roadele aşteptate. Nu de mult, la conferinţa raională de partid Sf. Gheorghe tovarăşul Arcadie Boroş, directorul întreprinderii, a raportat cu îndreptăţită mîndrie că s-a reuşit ca pe seama creşterii productivităţii muncii să se realizeze peste plan 24.800 tone cărbune. Asemenea exemple sunt numeroase. Tot în acţiunea de promovare a tehnicii noi, de ridicare a nivelului tehnic al fiecărei faze şi operaţii, este necesar să se acorde o atenţie sporită modernizării maşinilor şi utilajelor. La Sibiu, Sighişoara şi Sf. Gheorghe trebuie să existe o mai mare preocupare pentru preluarea experienţei comitetelor orăşeneşti de partid Braşov şi Mediaş, unde pentru modernizarea utilajelor s-a desfăşurat o muncă sistematică, organizată. Mecanizarea proceselor de producţie, perfecţionarea tehnologiei, organizarea activităţii inovatorilor — iată sarcini de a căror rezolvare depinde în mod nemijlocit creşterea productivităţii muncii. Colectivele întreprinderilor, mobilizate de organizaţiile de partid, au da (Continuare în pag. 2-a) Era în primele zile ale noului an. După o odihnă binemeritată, muncitorii atelierului strungărie mică de la uzina ,,Hidromecanica“ din Braşov şi-au reluat locul la maşini. Strungurile parcă „muşcau” cu mai multă „poftă“ din oţel, în întregul atelier domnea o vie atmosferă de întrecere. Pe grafice se înscriau primele rezultate în realizarea obiectivelor mobilizatoare puse în faţa colectivului uzinei de către partid. După lăsarea lucrului, comuniştii s-au adunat în sala culturală a sectorului. La ordinea de zi a adunării generale a organizaţiei de bază un singur punct:„Cum s-au îndeplinit hotărîrile luate de adunarea de dare de seamă şi alegeri privind îndeplinirea planului pe 1963 şi asigurarea condiţiilor pentru realizarea planului de producţie pe 1964“. S-a discutat mult, problemele au fost întoarse, cum s-ar spune, „pe toate feţele“. Ideea care a revenit însă permanent ca un leit-motiv, atît pe parcursul referatului prezentat de şeful de atelier, cît şi în cuvîntul comuniştilor Alexandru Albert, Ioan Molnár, Nagy Ákos, Andrei Moşneag, Gheorghe Pomană şi al altora a fost că cheia succeselor obţinute în 1963 şi a îndeplinirii sarcinilor sporite de plan pe 1964 este creşterea productivităţii muncii. — îndrumaţi de comitetul de partid — ne spunea tov. Grigore Szász, secretarul organizaţiei de bază — noi am îndreptat încă de la începutul anului trecut întreaga muncă politică şi organizatorică spre creşterea productivităţii muncii. Acest indicator a stat în centrul atenţiei organizaţiei de bază. Că lucrurile stau aşa, o dovedeşte bilanţul cu care a încheiat anul colectivul de muncă al atelierului: planul producţiei globale a fost realizat în proporţie de 104,6 la sută, al creşterii productivităţii muncii — 101,2 la sută, economii peste plan — aproape 40.000 lei. Organizaţia de partid din atelier a dobîndit o bună experienţă în conducerea economiei. Exercitîndu-şi cu competenţă dreptul de control, organizaţia de bază a analizat în cursul anului trecut în mai multe rînduri felul cum se realizează măsurile privind creşterea productivităţii muncii, luînd de fiecare dată hotărîri corespunzătoare, a căror traducere în viaţă a fost urmărită cu perseverenţă. Munca politică de masă, activitatea grupelor sindicale şi a organizaţiei U.T.M. au fost şi ele orientate îndeosebi spre descoperirea şi valorificarea rezervelor creşterii productivităţii muncii. Cunoaşterea temeinică a problemelor producţiei din atelier, experienţa dobîndită, propunerile comuniştilor au stat, de altfel, la baza hotărîrilor luate în adunarea de dare de seamă şi alegeri din toamna anului trecut. Iar acum, în şedinţa de partid de care am amintit, se analiza felul cum sînt îndeplinite aceste hotărîri, stabilindu-se noi măsuri privind creşterea productivităţii muncii care să asigure realizarea sarcinilor de plan pe 1964, sporite cu 17 la sută faţă de anul trecut. ...într-una din zilele din preajma adunării de alegeri, la biroul organizaţiei de bază a venit comunistul Alexandru Chiru. — Atelierul nostru, tovarăşi, este înzestrat cu strunguri moderne, dar la unele repere ne ţinem tot după norme vechi, care nu corespund tehnicii cu care am fost înzestraţi. Putem produce mai mult. Eu zic că ar fi bine ca organizaţia de partid să analizeze această problemă. Şi ea a fost dezbătută multilateral în adunarea de alegeri, stabilindu-se şi măsuri concrete. Imediat după adunare, biroul organizaţiei de bază a făcut un studiu asupra normelor, care apoi a fost discutat într-o şedinţă lărgită cu maiştrii şi normatorii. Ca urmare a muncii politice desfăşurate de comunişti şi a exemplului lor personal, la unele repere au fost stabilite norme corespunzătoare gradului de înzestrare tehnică a atelierului. Rezultatul? Productivitatea muncii a crescut la paleţii de convertizoare, de pildă, cu 14,5 la sută. Dar şi alte prevederi ale hotărîrii adunării de alegeri privind creşterea productivităţii muncii au prins viaţă sau sînt în curs de realizare, îndeplinirea lor, cît şi a prevederilor din planul M.T.O., este urmărită sistematic de către biroul organizaţiei de partid, pe baza unui grafic cu termene şi responsabilităţi precise. Să ne oprim asupra cîtorva din ele. Pentru specializarea muncitorilor, maşinile au fost reorganizate pe produse, s-au asigurat aproape în întregime S.D.V.-urile necesare turbosuflantelor și s-au luat măsuri pentru aprovizionarea ritmică a locurilor de muncă cu materiale de către transportori. Numeroase măsuri se referă la introducerea tehnicii noi. Astfel, în urma executării unui burghiu special pentru găuri la turbosuflante, productivitatea muncii a crescut cu circa 10 la sută. S-au confecţionat şi montat pe 6 strunguri, urmînd a se mai monta şi la alte 4, suporţi reglabili care dau posibilitatea să se prindă un cuţit în plus şi astfel să se efectueze simultan două operaţii fără a mai fi necesară scoaterea piesei şi schimbarea cuţitului. Sunt aproape gata antrenoarele de diferite dimensiuni pentru strunjirea manşoanelor de la carotiere, operaţie care în prezent se face pe cap de freză cu o productivitate scăzută, în lunile următoare, din fonduri de mică mecani- L. SCHAIER (Continuare în pag. 2 a) Un indicator care se află în centrul atenţiei Din experienţa organizaţiilor de partid în conducerea economiei In exploatările forestiere Să privim pe scurt dinamica creşterii productivităţii muncii în ultimii ani. Dacă luăm anul 1969 ca an de bază, rezultă: în anul 1961— productivitatea muncii a crescut cu 3,4 la sută. In anul următor — 4,8 la sută. Anul 1963 a marcat o creştere de 8,7 la sută. Care este sarcina din acest an ? Productivitatea muncii trebuie să crească cu 8,7 la sută faţă de nivelul realizat în 1963. Pentru a îndeplini cu succes această sarcină ne-am propus să extindem mecanizarea lucrărilor şi ridicarea calificării muncitorilor îndeosebi în exploatările forestiere, unde în prezent, volumul de muncă manuală e încă ridicat. Iată și cîteva dintre măsurile luate în acest sens. In trei depozite finale introducem cojitoare mecanice, economisind anual peste 16.600 ore manoperă. In parchete vom folosi în plus 12 fierăstraie mecanice — mecanizînd cu ajutorul lor faza de doborît secţionat. Construirea a încă 3 funiculare noi de încă din aceste zile, în secţia noastră s-au luat măsuri pentru organizarea mai bună a producţiei, modernizarea maşinilor şi îmbunătăţirea tehnologiei. Deosebit de eficace socotesc că este organizarea maşinilor în flux la ceva permite sa mecanizam lucrările de transport. Alte măsuri se referă la extinderea transportului cu ajutorul troliilor la operaţia scos-apropiat, astfel că în anul 1964 vom transporta cu aceste mijloace mai mult cu 15.000 m.c. masă lemnoasă. Deosebit de însemnată este și măsura privind extinderea transportului direct la fabricile prelucrătoare a încă 55.000 m.c. masă lemnoasă, măsură prin care vom economisi 29.000 ore manoperă în acest an. Așadar, iată măsurile mai importante care vor contribui la îndeplinirea sarcinii de creştere a productivităţii muncii. Fireşte că, pe parcurs, vom lua noi măsuri între care trebuie amintită extinderea acţiunii de ridicare a calificării muncitorilor — astfel că vom izbuti să îndeplinim cît mai bine noile sarcini sporite de producţie. Ing. D. CIRLOGAN, director la întreprinderea forestieră Braşov chea trefilărie, pentru înlăturarea deplasărilor inutile, deci pentru reducerea timpului de deservire, obţinîndu-se prin aceasta o creştere a productivităţii muncii de 8 la sută. La indicaţia organizaţiei de partid, conducerea secţiei a trecut la introducerea trefilării pe maşini multiple. Această schimbare tehnologică va aduce în anul 1964 o economie de manoperă de circa 13.000 ore/om. O altă măsură care se aplică este modernizarea unui însemnat număr de maşini pentru mărirea vitezei de lucru. Odată cu acţiunea de modernizare s-au revizuit şi unele procese tehnologice. In acest sens este ilustrativ faptul că prin introducerea unui sistem de răcire la maşinile de tras, timpul de staţionare al acestora s-a redus simţitor, încă un exemplu: unele maşini pînă mai deunăzi erau dotate Anul acesta vom realiza un volum însemnat de lucrări de investiţii , astfel că ele ne vor sprijini într-o măsură importantă să îndeplinim sarcina de creştere a productivităţii muncii, care este mai mare cu 14 la sută faţă de anul precedent. Totodată însă, colectivul sectorului nostru efectuează în prezent mai multe lucrări care vor contribui îndeosebi la creşterea productivităţii muncii. Să amintim cîteva dintre ele: O linie modernă sistem conveier pentru turnarea dementelor precomprimate. Altă lucrare este extinderea liniei mecanizate de fabricare a fîşiilor cu goluri şi alta a elementecu o tobă de înfăşurare care înfăşură numai 30 kg. sîrmă. Construind însă o bobină specială am redus manopera la operaţia de legare şi cîntărire cu 30 la sută. Am subliniat fără îndoială măsurile mai importante. In cursul acestui an neîndoielnic că vor mai fi luate altele, iar pe această cale ne-am propus să îndeplinim sarcina de creştere a productivităţii muncii din acest an, care este mai mare cu 9,1 la sută faţă de realizările anului care a trecut. LAZARICA DAFIN, trefilor la uzina „Metrom“ lor din beton armat. Pentru mărirea productivităţii muncii la secţia agregate vom construi o nouă linie de preparat beton în sistem gravimetric. Prin modernizarea actualei linii de fîşii cu goluri, productivitatea muncii va creşte la această fază cu 30 la sută. Alte măsuri se referă la îmbunătăţirea transportului interfaze al betonului. Desigur că prin realizarea întocmai a acestor măsuri, prin aplicarea altora noi în cursul anului, vom putea să îndeplinim cu succes sarcina sporită de creştere a productivităţii muncii. I. BOBOCEL, maistru sectorul prefabricate — I.P.E.C. Braşov Măsuri tehnico-organizatorice ia fiecare fază şi operaţie Linii noi, moderne, In producţia de prefabricate în fotografie sculerul universal Ioan Nicodin de la uzinele „Steagul Roşu“ dînd explicaţii ucenicilor Ion Velicea şi Gheorghe Obretin despre felul cum trebuie folosite cotele de desen la maşina de găurit prin coordonate. (Foto: Gh. Bănuţă) in cinstea celei de a XX-a aniversări a eliberării patriei A A NOI ANGAJAMENTE IN ÎNTRECEREA SOCIALISTA Dezbaterea cifrelor de plan pe anul 1964 a constituit pentru constructorii de utilaj petrolier de la uzina „Hidromecanica“ un bun prilej de analiză a rezervelor interne ce pot fi valorificate cu succes în noul an de producţie. De pildă, numeroşi muncitori, ingineri şi tehnicieni au subliniat în adunările de dezbatere a cifrelor de plan că în anul care a trecut, prin antrenarea unui număr tot mai cuprinzător de muncitori în întrecerea socialistă pe bază de angajamente concrete, precum şi extinderea iniţiativelor. „Să lucrăm cel puţin două zile pe lună cu scule economisite“, ca şi aceea a comunistului Gheorghe Năstăsoiu „Cu ce contribui“i s-au economisit importante cantităţi de metal, scule, materiale, energie. Totodată, s-a evidenţiat faptul că, prin organizarea mai temeinică a muncii în toate compartimentele producţiei, planul pe anul 1963 a fost îndeplinit ,cu 21 de zile înainte de termen, productivitatea muncii a crescut cu peste 2 la sută. Realizările obţinute anul trecut, experienţa valoroasă dobîndită în ceea ce priveşte asimilarea produselor noi, extinderea tehnologiei înaintate în procesele de formare, turnare şi prelucrare mecanică, experienţa bună cîştigată în domeniul organizării întrecerii socialiste, au stat la baza angajamentelor noi pe care întregul colectiv al uzinei şi le-a luat pentru anul 1964. Astfel, în adunările pentru dezbaterea cifrelor de plan, colectivele din secţiile oţelărie şi turnătorie, prelucrare mecanică şi montaj au făcut numeroase propuneri privind extinderea experienţei aştgate în direcţia valorificării noilor rezerve interne, a folosirii chibzuite a maşinilor, a ridicării nivelului tehnic de execuţie al produselor la fiecare fază şi operaţie, echiparea produselor cu S.D.V.uri la un nivel superior. Centralizînd toate propunerile făcute de muncitorii, inginerii şi tehnicienii din secţiile productive şi auxiliare, colectivul uzinei „Hidromecanica“ şi-a luat următoarele angajamente în întrecerea socialistă pe anul 1964: • SÅ REALIZEZE ANUAL PESTE SARCINA PLANIFICATĂ : — 1.000.000 lei la valoarea producţiei globale; — 800.000 lei la valoarea producţiei marfă. • Pe întreg anul 1964, prin gospodărirea mai bună a materiei prime şi a materialelor, precum şi a fondurilor băneşti să obţină economii suplimentare în valoare de 1.800.000 lei şi un beneficiu peste plan de 1.250.000 lei. • în vederea creşterii productivităţii muncii şi a ridicării neîntrerupte a calităţii produselor constructorii de utilaj petrolier şi-au propus un complex de măsuri tehnico-organizatorice. Enumerăm cîteva : — reorganizarea atelierelor de formare, curăţătorie şi turnare, măsură pe seama căreia se va obţine o creştere simţitoare a productivităţii muncii şi, îndeosebi,, folosirea mai raţională a oţelului lichid; — experimentarea şi folosirea în cuptoarele de oţel a unei căptuşeli de dolomită cu scopul de a reduce consumul de magnezită — produs care parvenea uzinei din import; — extinderea în turnătorie a procedeului de turnare cu maselote exoterme la circa 4 tone produse lunar — mijloc prin care calitatea pieselor turnate se va îmbunătăţi simţitor şi, în acelaşi timp, se va obţine o economie lunară de 20.000 lei; — folosirea pe scară tot mai largă a metodei de formare cu silicat de sodiu şi bioxid de carbon, astfel că lunar vor fi produse prin această metodă 30 tone piese; — modernizarea unui număr de 30 maşini-unelte; —, se vor executa lucrări de mică mecanizare, care pe lingă obţinerea unei noi creşteri a productivităţii muncii vor permite realizarea unei economii în valoare de 110.000 lei. Din angajamentul exprimat mai sus, colectivul uzinei a hotărît ca în cinstea celei de-a XX-a aniversări a eliberării patriei, să realizeze peste plan, între altele : — 900.000 lei economii la preţul de cost al producţiei; — 650.000 lei la sarcinile de beneficiu. Extinderea mecanizării lucrărilor zootehnice Consiliul gospodăriei agricole de stat din Hălchiu acordă o atenţie deosebită extinderii mecanizării lucrărilor din sectorul zootehnic. In toate cele 14 grajduri pentru taurine au fost instalate adăpători automate, în 8 grajduri au fost instalate linii de covil şi vagoneţi pentru evacuarea gunoiului. Pentru mecanizarea transportului furajelor s-au construit în atelierele gospodăriei un număr de vagoneţi speciali pe 3 roţi. Capacitatea unui vagonet este de circa 400 kg. nutreţuri. In 4 grajduri cu vaci au fost introduse instalaţii de muls mecanic. Pînă în primăvară vor fi introduse aparate de muls mecanic în toate cele 11 grajduri cu vaci cu lapte. Din materiale economisite De curînd, la fabrica de piele şi încălţăminte „Timpuri noi“ din Braşov s-a încheiat bilanţul acţiunii desfăşurate anul trecut în direcţia reducerii consumurilor specifice. Cu acest prilej a reieşit că s-au economisit materiale din care se pot confecţiona 7.442 perechi feţe de încălţăminte pentru copii şi peste 21.000 perechi tălpi. 13.874.000 de spectatori Spectacolele cinematografice prezentate anul trecut în oraşele şi satele regiunii noastre au fost urmărite de 13.874.000 de spectatori. De un mare succes s-au bucurat filmele româneşti „Lupeni ’29“ şi „Tudor“ vizionate de aproape 294.000 de spectatori, în acelaşi timp reţeaua cinematografică sătească a crescut cu încă 20 de unităţi. La S.M.T. Sf. Gheorghe se munceşte intens la repararea tractoarelor şi maşiniilor agricole. Harnicul colectiv de la această staţiune a reuşit pînă în prezent să realizeze 65 la sută din planul de reparaţii. la fotografie: Inginerul Mihai Vărzaru şi şeful de atelier Imreh Andrei recepţionează un lot de tractoare care ursaţgji s fi opedate la sediile brigăzilor. (Foto: Gh. Bănuţă) Seminar cu activul cabinetelor de partid ştiinţe sociale din institutele de învăţămînt superior, în cadrul seminarului, lectori ai C.C. al P.M.R. au ţinut expuneri pe teme privind sistemul socialist mondial, mişcarea comunistă şi muncitorească internaţională, conţinutul epocii contemporane. De asemenea, lectori ai cabinetului de partid regional au prezentat comunicări despre consolidarea relaţiilor de producţie socialiste în R.P.R. şi unitatea moral-politică a poporului nostru în jurul partidului. Un loc important în cadrul seminarului l-au ocupat problemele de metodică, fiind prezentat de cabinetul de partid regional un referat despre legătură dintre conţinutul de idei şi metodica întocmirii şi ţinerii lecţiilor iar de către cabinetul de partid raional Făgăraş un referat despre munca cu activul obştesc al cabinetului. Pe marginea comunicărilor şi a referatelor prezentate, au luat cuvîntul numeroşi participanţi la seminar. Participanţii la seminar au vizitat principalele sectoare ale uzinei „Steagul Roşu“, unde au ascultat şi o informare privind introducerea tehnicii noi în construcţia de autocamioane, făcută de tehnologul şef al uzinei. în încheierea lucrărilor seminarului a luat cuvîntul tov. Ioan Bordaş, secretar al Comitetului regional Braşov al P.M.R., care a făcut o amplă expunere despre sarcinile actuale ale propagandei de partid în industrie şi agricultură şi a informat activele cabinetelor de partid asupra unor hotărîri ale comitetului regional de partid privind creşterea productivităţii muncii, îmbunătăţirea calităţii produselor, sporirea producţiei agricole şi întărirea economico-organizatorică a gospodăriilor colective, munca politică şi culturală de masă în perioada de iarnă etc. Pentru ridicarea nivelului propagandei de partid, în zilele de 11—12 ianuarie comitetul regional de partid a organizat la Braşov un seminar la care au participat circa 250 tovarăşi din activele obşteşti ale cabinetelor de partid raionale şi orăşeneşti, activişti din domeniul muncii de propagandă, membri ai catedrelor de