Drum Nou, noiembrie 1964 (Anul 21, nr. 6171-6195)

1964-11-08 / nr. 6177

Pentru a preîntîmpina unele defecţiuni la instalaţiile conductelor, se ţine sub supraveghere etanşeitatea lor, în fotografie. Echipa de întreţinere formată din comuniştii Iaru Gheorghe, Şercăianu Nicolae şi Copacea Ion, controlînd etanşeitatea conductelor de la răcitorul final al instalaţiei de fabricare a amoniacului din cadrul Combinatului chimic din Făgăraş. (Foto: N. Cîrstea) LA FIECARE FAZĂ ŞI OPERAŢIE O ÎNALTĂ TEHNICITATE mI SE CULEG ROADELE ACŢIUNII în întreprinderile regiunii noastre, muncitorii, tehnicienii şi inginerii au iniţiat şi extins o serie de acţiuni valoroase pentru îndeplinirea sarcinilor de plan şi a angajamentelor luate în întrecerea socialistă, printre care şi acţiunea constructorilor de tractoare „La fiecare fază şi operaţie o înaltă tehnicitate“. Aplicarea acestei acţiuni a dus la o mai deplină valorificare a rezervelor interne privind ridicarea nivelului tehnic al producţiei pe toate fazele şi operaţiile procesului tehnologic, la suplimentarea cu noi măsuri a planului M.TO. Deosebit de eficace a fost aportul acestei acţiuni în întreprinderile constructoare de maşini din regiune. La uzina „Tractorul“, de pildă, planul M.T.O. pe uzină a fost suplimentat cu 219 obiective noi, dintre care 164 provin din cele 514 măsuri propuse în cadrul acţiunii. La uzina „Steagul Roşu“ din Braşov au fost făcute 1.360 de propuneri pentru ridicarea nivelului tehnic al producţiei, iar la uzina „Independenţa“ din Sibiu 130 de faze şi operaţii ale procesului tehnologic au fost modificate ca urmare a măsurilor luate pentru ridicarea gradului de mecanizare şi modernizare a maşinilor. Constructorii de rulmenţi din Braşov au făcut 185 de propuneri în cadrul acestei acţiuni, suplimentînd planul M.T.O. cu 136 de obiective noi, iar la uzina „Elastic“ din Sibiu 84 de faze şi operaţii au suferit modificări tehnologice, în numai 10 întreprinderi constructoare de maşini, cifrele statistice arată că pînă în prezent planul M.T.O. pe 1964 a fost suplimentat cu 781 de obiective, dintre care 430 provin din cele 2.644 propuneri făcute în cadrul acestei acţiuni. Ca urmare a preocupărilor unui număr din ce în ce mai mare de ingineri, tehnicieni şi muncitori pentru perfecţionarea procesului tehnologic, peste 9.100 de faze şi operaţii au cunoscut modificări în numai aceste 10 întreprinderi. Preocuparea pentru ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al producţiei — obiectiv central al acţiunii „La fiecare fază şi operaţie o înaltă tehnicitate“ — este oglindită şi în realizarea exemplară a sarcinilor de plan. La producţia globală planificată pe 10 luni a fost realizată în aceste întreprinderi, peste prevederile planului, o producţie în valoare de 156.683.000 lei, iar valoarea economiilor suplimentare la preţul de cost pe trei trimestre este de aproape 20 milioane lei. Colectivele de muncitori, ingineri şi tehnicieni sunt chemate ca în perioada actuală cînd se pregătesc condiţiile realizării planului pe 1965 să acorde o importanţă sporită extinderii acestei acţiuni valoroase pentru valorificarea unor noi rezerve interne, în vederea ridicării continue a nivelului tehnic al producţiei. Sub conducerea organelor şi organizaţiilor de partid, sindicatele vor trebui să intensifice preocuparea pentru atragerea unui număr tot mai mare de colective în preluarea, extinderea şi perfecţionarea acţiunii „La fiecare fază şi operaţie o înaltă tehnicitate“. Progresul tehnic temă de prim ordin La uzina de autocamioane „Steagul Roşu“ au loc în prezent în organizaţiile de bază din secţii şi ateliere, adunări de dare de seamă şi alegeri. Participînd la dezbateri, ascultînd expunerea dărilor de seamă şi cuvîntul vorbitorilor, remarci faptul că în centrul atenţiei se află una din cele mai importante probleme ale uzinei : progresul tehnic. Subliniindu-se rezultatele mari obţinute pe această linie, comuniştii au în vedere chestiunile nerezolvate. Privirea le este îndreptată spre viitor, se gîndesc cu seriozitate la rezolvarea sarcinilor sporite pe care le au, atît pînă la sfîrşitul anului, cît şi în ultimul an al şesenatului. Atît în secţia motor — inima uzinei, cît şi la şasiu sau la prese, într-un fel sau altul s-a arătat că principala cale de creştere a productivităţii muncii şi asigurarea îndeplinirii exemplare a planului de producţie o reprezintă progresul tehnic continuu, rapid şi multilateral. Mai mulţi vorbitori de la organizaţiile de bază numărul 7 şi 8 şasiu, printre care ing Octavian Căpitanu, tehnicianul Micea Mogoş şi alţii, arată că în secţia lor s-au montat mai ales în ultimul an numeroase maşini şi agregate de înaltă tehnicitate. Astăzi în uzina „Steagul Roşu“, susţinea şi tov. Nicolae Feldioreanu, în adunarea de alegeri a organizaţiei de bază nr. 4 motor, matriţarea pieselor la forjă se face pe maxiprese, se aplică metoda de nituire hidraulică, se află în sectoare maşini de aşchiat prin copiere sau comandă-program. Dar mărturia cea mai evidentă a progresului tehnic o reprezintă liniile automate cu transfer care funcţionează cu un înalt randament în halele moderne ale uzinei. Referindu-se la toate acestea, cei ce au luat cuvîntul au arătat preocuparea organizaţiilor de bază pentru promovarea şi mai consecventă a introducerii noului în procesul de fabricaţie, mijloc sigur de realizare a planului la toţi indicii. De asemenea, acţiunea valoroasă a constructorilor de tractoare . „La fiecare fază şi operaţie o înaltă tehnicitate“ a fost studiată şi extinsă în mai toate secţiile şi atelierele uzinei „Steagul Roşu“, în acest scop în secţiile motor şasiu cît şi la prese sau la turnătoria de fontă, forjă sau oţelărie aşa cum s-a desprins din dezbateri , au fost organizate discuţii, iar participanţii la schimbul de experienţă cu Uzina de tractoare, organizat de comitetul de partid uzinal, au vorbit muncitorilor de avantajele şi rezultatele ce se pot obţine prin îmbrăţişarea acestei acţiuni. De asemenea, birourile organizaţiilor de bază au orientat munca politică de masă în direcţia sprijinirii şi extinderii acţiunii, au apărut lozinci concrete, mobilizatoare, la gazetele de perete s-au publicat articole, s-au ţinut conferinţe în faţa maselor largi de muncitori. Rezultatele unei asemenea munci politice n-au întîrziat să se arate — spunea tov. Andrei însemnări pe marginea unor adunări de dare de seamă şi alegeri din uzina „Steagul Roşu“ Fostul în adunarea organizaţiei de bază nr. 7 de la şasiu. Oamenii au început să studiere posibilităţile îmbunătăţirii în continuare a tehnologiei de fabricaţie, venind cu propuneri de modernizare a unor maşini şi utilaje cu tehnicitate scăzută sau mecanizare a unor procese de lucru. Aşa, de pildă, un grup de comunişti din această secţie au propus modernizarea a trei maşini de frezat dantură eroidă, creîndu-se astfel posibilitatea executării simultan a avansului de pătrundere cu avansul de rostogolire. în multe adunări de alegeri s-a făcut o legătură strînsă între asimilarea de noi tipuri de autocamioane şi promovarea pe scară largă a tehnologiei moderne de fabricaţie. S-a subliniat că in condiţiile unei producţii moderne rolul organizaţiilor de partid creşte nemăsurat de mult. Le revin multiple şi importante sarcini pentru asigurarea unui avînt general nu numai în scopul creşterii productivităţii muncii, dar şi în ceea ce priveşte calitatea autocamioanelor care trebuie să corespundă celor mai înalte exigenţe. Arătîndu-se rolul important al tehnologilor din secţii prin promovarea tehnologiei moderne, în adunări s-a criticat însă faptul că uneori aceştia rruau perspectiva viitorului, lasă nerezolvate unele chestiuni care duc la crearea unor locuri înguste, la goluri de producţie, sau şi mai rău, la neasigurarea unei calităţi superioare a unor repere. Inginerul Voicu Niculescu, şeful atelierulu moritar diferenţial, ridica problema îmbunătăţirii tehnologiei la grupdiferenţial în scopul perfecţionării produsului. Biroul organizaţiei de bază ce va fi ales — arăta el — să propună conducerii ca în cazul cînd serviciul tehnologului şef nu poate rezolva singur problema zgomotului produs de diferenţial, să se ceară sprijinul oamenilor de ştiinţă de la Academia R.P.R., de la Institutul politehnic din Braşov. Nu se poate ca în acest fel să nu se găsească soluţii radicale în această direcţie, conchidea vorbitorul. O principală cale a progresului tehnic reprezintă mecanizarea unor procese de muncă, a transporturilor uzinale, care cer un volum mare de muncă manuală şi ridică preţul de cost al produsului fabricat. în dezbateri s-au ridicat numeroase asemenea probleme, în raport cu nevoile şi specificul fiecărui loc de muncă în parte. S-au ocupat organizaţiile de partid de această chestiune de prim ordin în scopul asigurării unei producţii la un nivel calitativ superior ? Răspunsul a fost afirmativ. Vorbitorii însă au subliniat că pe C. CONSTANTIN (Continuare în pag. 2-a) im nou ^^^^^PoRG^Al COMimUlUI REGIONAL BRAȘOVAlR^fR. PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNITI-TTAI Printre obişnuiţii bibliotecii clubului tinerele textiliste Ileana Ciotor şi Floric „7 Noiembrie“ din Sibiu se numără şi iPomana. Foto : Fr. Nuss $1 AL SFATULUI POPULAR REGIONAL LUCRĂRILE DE TOAMNĂ TREBUIE GRABNIC TERMINATE! G.A.S. din raionul Mediaş au terminat însămînţările De la Mediaş ne-a sosit vestea că toate cele 7 gospodării agricole de stat din raion au terminat însămînţările de toamnă. Acest lucru se datoreşte bunei organizări a muncii, eforturilor depuse de lucrătorii gospodăriilor respective şi folosirii din plin a întregii capacităţi de lucru a tractoarelor şi maşinilor agricole. Printre primele gospodării care au terminat însămînţările se numără cele din Bazna, Richiş, Vorumloc, Valea Lungă. O preocupare permanentă a lucrătorilor de la toate gospodăriile agricole de stat a fost executarea tuturor lucrărilor de însămînţări la un înalt nivel agrotehnic. Exemplul G.A.S. este urmat şi de numeroase gospodării colective din raion. Astfel, gospodăriile colective din Aţei, Bratei, Moşna şi altele vor termina în următoarele zile însămînţările de toamnă. Exemplul lor trebuie urmat şi de celelalte gospodării colective din raion. în aceste zile, hotărîtoare pentru producţia agricolă din anul viitor, unităţile agricole din raionul Sighişoara şi-au pus ca sarcină principală terminarea grabnică a lucrărilor de recoltări şi însămînţări. în urma măsurilor politice şi organizatorice luate de comitetul raional de partid şi consiliul agricol, în fiecare G.A.C. s-a făcut o largă mobilizare a colectiviştilor la lucru ; organele tehnice urmăresc ca toate cele 168 tractoare şi 62 semănători să lucreze din plin, la întreaga lor capacitate. Ca urmare, vitezele zilnice planificate pe feluri de lucrări au crescut simţitor. în ritmul cu care se lucrează, recoltatul cartofilor se va termina în curînd pe toate cele 1355 ha. Pînă acum, 11 G.A.C. — Apold, Archita, Daneş, Hetiur etc. — au şi terminat recoltatul cartofilor. Pe măsură ce recoltatul cartofilor se apropie de sfîrşit, forţele sînt repartizate la culesul porumbului şi la recoltatul sfeclei de zahăr. Din cele peste 3.800 ha. porumb au fost recoltate peste 1.000 ha., iar din 1.100 ha. sfeclă de zahăr au fost recoltate peste 600 ha. Se lucrează intens la recoltatul porumbului la Nadeş, Ţigmandru, Apold, dar a rămas în urmă această lucrare în G.A.C. din Criş, Daia, Şaroş şi altele. Conducerile acestor G.A.C., specialiştii trebuie să ia măsuri pentru ca recoltatul porumbului să se termine în cel mai scurt timp. Eforturi sporite se cer a fi depuse la însămînţări, în G.A.C. din Sîntioana, Senereuş, Mălîncrav, Hoghilag şi în altele, mecanizatorii însămînţează ultimele suprafeţe. De menţionat că G.A.C. din Sighişoara a terminat semănatul culturilor de toamnă. Exemplul acestor unităţi trebuie urmat şi de G.A.C. din Saschiz, Hundorf, Gogan, care au rămas în urmă cu semănatul. Pînă la 5 noiembrie, în G.A.C. din raion s-au semănat 5325 ha. cu grîu ceea ce reprezintă peste 80 la sută din plan. Există posibilităţi pentru ca recoltatul şi semănatul să se termine în cel mai scurt timp. ÎN RAIONUL SIGHIŞOARA Ritm mai intens recoltărilor şi însămînţărilor! Organizîndu-şi mai bine munca opt gospodării din cadrul Trustului Gostar Braşov — Sîmbăta de Jos, Hălchiu, Hărman etc. — au terminat recoltatul cartofilor de toamnă. Consiliile gospodăriilor rămase în urmă cu recoltatul cartofilor sînt chemate să organizeze în aşa fel munca încît toate suprafețele ocupate cu cartofi să fie recoltate in cel mai scurt timp. In ritm intens se lucrează și la semănat. în cele 18 G.A.S. au fost semănate cu culturi de toamnă peste 4.300 ha. din care peste 3890 ha. cu grîu. Organizîndu-și mai bine munca pe feluri de lucrări, folosind întreaga capacitate a mașinilor, G.A.S. din Sîmbăta de Jos, Hărman, Codleaetc. au raportat terminarea semănatului. Recepţie cu prilejul celei de-a 47-a aniversări a Revoluţiei din Octombrie Ambasadorul extraordinar şi plenipotenţiar al Uniunii Sovietice în R. P. Romînă, I. K. Jegalin, a oferit sîmbătă seara o recepţie în saloanele ambasadei cu prilejul celei de-a 47-a aniversări a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. La recepţie au luat parte tovarăşii Gheorghe Gheorghiu-Dej, Gheorghe Apostol, Nicolae Ceauşescu, Chivu Stoica, Alexandru Drăghici, Alexandru Bîrlădeanu, Dumitru Coliu, Leonte Răutu, Leontin Sălăjan, Ştefan Voitec, Mihai Dalea, Gheorghe Gaston Marin, Gogu Rădulescu, membri ai C.C. al P.M.R., ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai instituţiilor centrale şi organizaţiilor obşteşti, academicieni şi alţi oameni de ştiinţă şi cultură, generali, ziarişti români şi străini. A fost prezentă delegaţia Asociaţiei de prietenie sovieto-romînă, condusă de I. B. Stukalin. Au participat şefi ai misiunilor diplomatice acreditaţi în R. P. Romînă şi alţi membri ai corpului diplomatic. Recepţia s-a desfăşurat într-o atmosferă caldă, prietenească. (Agerpres) CONSFĂTUIRE PE ŢARĂ Zilele trecute la Atelierele de automotoare din Braşov a avut loc o consfătuire pe ţară organizată de Direcţia generală material rulant şi construcţii navale din cadrul Ministerului Industriei Construcţiilor de Maşini. Au luat parte reprezentanţi de specialitate din ţară, dezbătînd metodele folosite pentru realizarea exemplară a sarcinilor de plan din anul acesta şi pregătirea condiţiilor începerii în bune condiţiuni a producţiei anului viitor. Ieri, participanţii au vizitat uzinele „Steagul Roşu“ şi „Tractorul“ din localitate. SEARĂ PENTRU TINERET Recent, din iniţiativa Comitetului U.T.M., din cadrul sectorului mecanic-şef al uzinei „Tractorul", a avut loc o interesantă seară pentru tineret. Cu această ocazie au fost organizate concursurile „Cine cunoaşte cîntecul ţi interpretul, cîştigă" ţi „Cine ţtie să evite mai frumos, cîştigă“, la care au concurat numeroşi tineri. Au fost, de asemenea, organizate diferite jocuri distractive, care au prilejuit pentru participanţi momente deosebit de plăcute. VEŞTI DIN REGIUNE 147.000 lei economii la preţul de cost Brigada avicolă a G.A.S. Sighişoara, condusă de brigadierul Adolf Theiss, a obţinut în acest an rezultate bunei în producţie. în acest an brigada a avut planificat să crească un număr de 70.000 de pui şi a crescut 73.700. Cînd aceştia au ajuns la o greutate de 900 —1.000 grame fiecare, au fost valorificaţi prin unităţile comerciale. Datorită bunei organizări a muncii, reducerii cheltuielilor de furajare, brigada a reuşit ca pînă la data de 1 noiembrie să realizeze economii la preţul de cost în valoare de 147.000 lei. (NICOLAE GHIDIU, coresp.). întilnirea medicilor pediatri în zilele de 13 şi 14 noiembrie, se va ţine la Braşov consfătuirea regională de pediatrie organizată de secţia sănătate a Sfatului popular regional şi Uniunea societăţilor de ştiinţe medicale, filiala Braşov, secţia pediatrie. La dezbaterile acestei consfătuiri vor participa medici pediatri din Braşov, Sibiu, Sf. Gheorghe, Mediaş, Făgăraş, Sighişoara precum şi medici pediatri de la Cluj. Comisii de femei fruntaşe Joi seara a avut loc în sala de festivităţi a Sfatului popular al oraşului Braşov, înmînarea drapelelor şi diplomelor de comisie de femei fruntaşă ■ în activitatea patriotică şi cultural-educativă. Cu acest prilej au fost acordate 6 drapele şi 48 de diplome comisiilor de femei din oraşul Braşov, care au obţinut cele mai bune rezultate în această privință. în vederea producerii, materialului săditor pentru noile plantaţii de viţă de vie, la G.A.C. Moşna, raionul Mediaş, s-au luat măsuri pentru înfiinţarea unei şcoli de viţe pe o suprafaţă de 8 ha, în fotografie . Aspect de la desfundam terenului. (Foto: Gh. Bănuţă) în întîmpinarea centenarului C. E. La 24 noiembrie se vor împlini 100 de ani de la înfiinţarea Casei de Economii şi Consemnaţiuni. în întîmpinarea acestei aniversări, unităţile sale din toată regiunea desfăşoară o vie activitate de popularizare a avantajelor economisirii prin C.E.C. şi a folosirii instrumentelor C.E.C. în anii puterii populare, ca rezultat al creşterii continue a nivelului de trai al maselor, operaţiile pe instrumente C.E.C. şi de economisire au luat o foarte mare amploare. In regiunea Braşov funcţionează astăzi 9 case raionale şi orăşeneşti de economii, 69 de agenţii proprii ale C.E.C. şi 1.044 de agenţii P.T.T.R., ghişee, mandatari comunali. Soldul depunerilor la C.E.C. a crescut de 12 ori faţă de anul 1959. Numai în luna octombrie a.c., în perioada de pregătire a „Săptămînii economiei“, care va începe concomitent cu sărbătorirea centenarului C.E.C., numărul depunătorilor în oraşul Braşov a sporit cu 20 la sută. în raionul Sibiu, un cetăţean din doi este depunător la C.E.C., iar soldul mediu al depunerilor pe cap de locuitor a crescut pînă în luna octombrie a.c. cu 266 la sută faţă de anul 1959, în raionul Agnita, soldul general al depunerilor pe instrumente de economisire a crescut de peste 5 ori în aceeaşi perioadă. Este de reţinut faptul că în perioada respectivă depunerile în mediul sătesc au sporit de 9 ori, iar reţeaua C.E.C. a crescut cu încă 19 unităţi proprii, în întîmpinarea centenarului C.E.C. şi a „Săptămînii economiei“, au loc in întreaga regiune numeroase manifestaţii culturale, în cadrul cărora sunt arătate rolul şi foloasele economisirii la C.E.C. între alte mijloace de stimulare a interesului faţă de avantajele oferite de depunerile la C.E.C., amintim faptul că tuturor copiilor care se vor naşte la 24 noiembrie a.c., li se va acorda de către C.E.C. un libret de economii cu o depunere iniţială de 100 lei. nu. E din fire lăudăros. Se consideră un rafinat consumator de frumuseţe. Şi o spune peste tot cu emfază. Ca argument material, poartă în buzunar programul ultimului concert simfonic audiat. La momentul potrivit îl scoate tacticos şi citeşte — ca dintr-un menu — „preparatele“ artistice servite, adăugînd : „Ei, dar credeţi că solistul a scăpat atît de uşor ? Aţi, nu l-am lăsat pînă cînd nu ne-a oferit patru „porţii“ suplimentare: un „Polichinello“ de Villa Lobos, o nocturnă de Chopin şi nu mai ştiu ce. Curgeau sudorile de pe el. L-am stors ca pe o lămîie“. Şi apoi, încheind : „A fost superb, am trăit clipe de mare elevaţie. Şi eu ţi Carmeniţa, nevastă-mea, am plecat pe deplin satisfăcuţi“. Şi, involuntar, îţi duce mina spre abdomen, schiţînd gestul caracteristic celui care a servit un prînz copios. Aţa e el, lacom, gurmand la toate. Dar nu numai atît. La concertul următor mă aflam în sala, nu departe de eroul nostru. Era într-adevăr consecvent cu el însuşi. Cerea cu insistenţă, striga ascuţit „bns“, ştia omul să se înfrupte. La drept vorbind — îmi spuneam — nu e nimic rău în această sete nepotolită de muzică. Dimpotrivă. Puterea populară a creat condiţii ca toţi oamenii muncii să guste din fructele minunate ale artei. aibă acces la cele mai INGRATUL înalte forme de activitate spirituală. Eroul nostru însă era un tip aparte. El s-a obişnuit să primească totul, dar să nu dea nimic. Aplauzele lui frenetice din prima parte a concertului nu erau semnul gratitudinii faţă de solistul care se dăruise cu sublimă generozitate, ci pur şi simplu o manifestare de lăcomie, un mijloc mascat de a cere noi şi noi satisfacţii egoiste. Acest aspect dezgustător avea să iasă mai bine în relief la sfîrșitul concertului. Dirijorul, orchestra și publicul din sală vibrau acum sub efluviile acelui impresionant Allegro energico e passionato care încheie monumentala simfonie a patra de Brahms. Ultimele acorduri. O adevărată apoteoză. Apoi un tunet de aplauze entuziaste. Dirijorul invită orchestra să se ridice în picioare. Publicul mulţumeşte îndelung pentru eforturile şi pasiunea dirijorului şi orchestrei care au dat o măiastră întrupare sonoră mesajului umanist al întregii simfonii. Cu greu se hotareşte să se despartă de slujitorii artei. Numai omul nostru nu are timp să mulţumească. El vrea numai să primească. Nu înţelege să piardă nici un singur minut fără a profita. Se ridică grăbit de pe scaun şi ţîşneşte pe uşă, întoreînd spatele său voluminos orchestrei. Vrea să fie primul la garderobă, doar n-o s-o facă pe Carmeniţa lui să aştepte. E nu numai lăudăros şi gurmand. E mai presus de toate ingrat, adică neom. ION LUPU