Drum Nou, ianuarie 1969 (Anul 26, nr. 7465-7489)

1969-01-14 / nr. 7474

k Proletari din toate ţările, uniţi va urma nou ORGAN Al COMITETULUI JUDEŢEAN BRAŞOV Al R.C.R. Şl AL CONSILIULUI POPULAR JUDEŢEAN PROVIZORIU ANUl XXVIIIt 7474 Marţi, 14 Ianuarie 1969 4 pagini 30 bani In cuprinsul ziarului: I Sport (pag. a 3-a) I O nouă victorie politică a poporului vietnamez I Veşti din ţările socialiste (pag. a 4-a) Pe tot cuprinsul ţării, entuziaste întruniri pentru propunerea de candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste în alegerile de la 2 martie Luni, într-o atmosferă de puternic entuziasm, au început în întreaga ţară propunerile de candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste în alegerile pentru Marea Adunare Naţională, marcînd deschiderea campaniei electorale pentru alegerea deputaţilor în forul suprem al ţării, precum şi în organele locale ale puterii de stat. De o expresie a încrederii neabătute a întregului popor faţă de conducătorul său încercat în opera de construcţie socialistă, Partidul Comunist Român, printre primii candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste, propuşi în însufleţitele adunări ale oamenilor muncii din diferite circumscripţii electorale, se află membrii Prezidiului Permanent, ai Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., şi alţi conducători ai partidului şi statului nostru. Totodată, participanţii la adunări au propus drept candidaţi numeroşi muncitori, ţărani, intelectuali, oameni ai muncii din rândurile naţionalităţilor conlocuitoare, bucurîndu-se de binemeritat prestigiu pentru aportul lor la construcţia socialistă, la înfăptuirea sarcinilor trasate de partid. În cadrul adunărilor de propunere a candidaţilor în diferite circumscripţii electorale, adunări care s-au ţinut în mari întreprinderi industriale, în unităţi socialiste din agricultură, în instituţii, numeroşi participanţi au relevat ci perioada ultimilor patru ani a fost o perioada de rodnice realizări, de progres în toate sectoarele construcţiei socialiste, subliniind că toate marile înfăptuiri care au făcut ca România să ofere imaginea unei ţări în plin proces de dezvoltare materială şi spiriturale sunt rodul conducerii de către partid a poporului nostru pe calea construcţiei socialiste, al unităţii moral-politice a poporului în jurul Partidului Comunist Roipân. Zecile de mii de participanţi la aceste adunări au dat glas voinţei ferme a întregului popor de a-şi consacra capacitatea de muncă şi creaţie realizării măreţelor obiective stabilite de Congresul al IX-lea şi Conferinţa Naţională a P.C.R., de a sprijini cu toate forţele înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului, pusă în slujba înfloririi României socialiste, apărării intereselor vitale ale poporului român, triumfului Cauzei socialismului şi păcii în lume. Una din cele mai mari citadele ale metalurgiei româneşti, uzinele „23 August“ din Capitală, pentru care ultimul sfert de veac a însemnat o impetuoasă şi multilaterală dezvoltare, a cunoscut ieri după-amiază însufleţirea proprie marilor întruniri populare. Aproximativ 5.000 de cetăţeni din circumscripţia electorală nr. 1 „23 August" s-au întrunit aici pentru a propune candidatul Frontului Unităţii Socialiste în alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională, în noua şi imensa hală de prelucrări mecanice, animată de o atmosferă de puternic entuziasm, erau prezenţi metalurgişti de la uzinele „23 August", „Republica", Fabrica de maşini-unelte şi agregate, muncitori, ingineri şi tehnicieni din întreprinderi chimice, electrotehnic© şi de industrie uşoară, săteni din comunele Pantelimon şi Dobroieşti, cercetători ştiinţifici, medici şi profesori, pensionari, gospodine. în cadrul adunării a luat cuvîntul tovarăşul Dumitru Popa, membru supleant al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secreter al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., membru al Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. Subliniind că alegerile constituie un prilej de adîncă reflecţie asupra realizărilor obţinute pînă acum în făurirea noii orînduiri, asupra sarcinilor care stau în faţa poporului nostru pentru înfăptuirea în continuare a programului înfloririi României socialiste, vorbitorul a spus, printre altele: Suntem mîndri de succesele pe care le-am obţinut sub conducerea partidului comunist, de faptul că am reuşit, cu braţele şi mintea noastră, să punem temelii solide progresului multilateral al ţării, să sporim avuţia poporului, să asigurăm creşterea permanentă a bunăstării celor ce muncesc, să întărim independenţa şi suveranitatea patriei noastre. După ce s-a referit la realizările dobîndite în agricultură, la grija permanentă pe care partidul o poartă ridicării bunăstării poporului, la prestigiul crescînd de care România se bucură peste hotare, ca factor activ în lupta pentru progresul şi pacea umanităţii, vorbitorul a spus : Apropiatele alegeri pentru Marea Adunare Naţională şi consiliile populare sunt întîmpinate cu entuziasm de întregul nostru popor. îmi revine cinstea deosebită ca, în numele Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, să propun drept candidat în circumscripţia dv. pentru alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională pe tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, preşedintele Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. Propunerea a fost primită de cei prezenţi cu deosebită bucurie. Minute în şir, în uriaşa hală au răsunat puternice aplauze şi ovaţii pentru conducătorul încercat al poporului — Partidul Comunist Român, pentru tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Cu emoţie, cu bucurie şi mîndrie, numeroşi vorbitori au susţinut călduros candidatura tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Ei au arătat că entuziasmul sub semnul căruia este întîmpinat evenimentul de la 2 martie de oamenii muncii de la oraşe şi sate îşi află rădăcina în faptul că întregul popor, strîns unit în jurul partidului, este angajat cu toate forţele la realizarea amplului program de dezvoltare a economiei naţionale, de perfecţionare a relaţiilor socialiste, de transpunere în fapt a hotărîrilor luate de Congresul al IX- lea şi de Conferinţa Naţională a Partidului Comunist Român, Cicerone Gorunescu, directorul general al uzinelor „23 August", Ion Badea, laminorist la uzinele , ,Republica“, Ion Dragu, secretarul Comitetului U.T.C. de la F.M.U.A.B., Dumitru Săvulesci, maistru la Fabrica de încălțăminte „Progresul", Marius Stoicovici, strungar la F.M.U.A.B., şi Moise Tudor, turnător la uzinele „23 August“, au relevat importantele succese obţinute in ultimii ani în întreprinderile lor, însufleţirea cu care colectivele de muncitori, tehnicieni şi ingineri au răspuns chemării organizaţiei de partid a municipiului Bucureşti pentru realizarea şi depăşirea planului de dezvoltare a economiei naţionale pe 1969, an hotărîtor al cincinalului. Profesoara Aurelia Sasu, de la Liceul nr. 29, pensionarul Gheorghe Georgescu, Ion Roman, directorul Institutului de cercetări tehnologice pentru construcţii de ma(Continuare în pag. a 2-a) TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU PROPUS CANDIDAT IN CIRCUMSCRIPŢIA ELECTORALĂ NR. 1 DIN CAPITALĂ Adunarea de la uzinele „23 August" Tovarăşi din conducerea de partid şi de stat propuşi candidaţi pentru Marea Adunare Naţională în aceeaşi zi, au avut loc însufleţite adunări ale oamenilor muncii în cadrul cărora au fost propuşi drept candidaţi ai Frontului Unităţii Socialiste pentru alegerile de deputaţi în Marea Adunare Naţională alţi conducători de partid şi de stat. ION GHEORGHE MAURER, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Consiliului de Miniştri, a fost desemnat candidat în circumscripţia electorală nr. 1 „Universităţii“ din Cluj: GHEORGHE APOSTOL, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., preşedintele Uniunii Generale a Sindicatelor, în circumscripţia electorală nr. 1 Galaţi- Est; EMIL BODNARAŞ, membru ,al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat, în circumscripţia electorală nr. 1 Iaşi-Nord-Vest; CHIVU STOICA, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., în circumscripţia electorală nr. 1 Ploieşti-Sud ; PAUL NICULESCU-MIZIL, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., în circumscripția electorală nr. 1 Timişoara-Nord ; VIRGIL TROFIN, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent, secretar al C.C. al P.C.R., în circumscripția electorală nr. 2 Piteşti-Nord ; ILIE VERDEŢ, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., primvicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, în circumscripţia electorală nr. 2 Hunedoara-Nord; CONSTANTIN DRAGAN, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-vicepreşedinte al U.G.S.R., în circumscripţia electorală nr. 1 Tg. Jiu ; PETRE LUPU, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Comitetului de Stat pentru Problemele de Organizare şi Salarizare, în circumscripţia electorală nr. 1 Suceava ; (Continuare în pag. a 6-a) TOVARĂŞUL MAXIM BERGHIAHU, PROPUS CANDIDAT ÎN CIRCUMSCRIPŢIA ELECTORALĂ M.A.N. Nr. 1 BRAŞOV Adunarea de la uzina „Tractorul" Uriaşa hala de montaj general a Uzinei de tractoare din Braşov s-a dovedit luni după-amiază neîncăpătoare. Ea a găzduit mii de oameni ai muncii de la „Tractorul", „Rulmentul", Uzina nr. 2, Uzina mecanică de material rulant, Fabrica de şuruburi, întreprinderea de unelte şi scule, Depoul C.F.R„ Rafinăria Braşov, I.C.P.A.T şi alte întreprinderi şi instituţii din această zonă a municipiului, numeroşi locuitori ai cartierului din vecinătatea uzinei, întruniţi aci într-o însufleţită adunare consacrată propunerii candidatului Frontului Unităţii Socialiste pentru circumscripţia electorală nr. 1 în alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională. Primiţi, cu vii aplauze, în prezidiul adunării au luat loc tovarăşii, Maxim Berghianu, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., preşedintele Comitetului de Stat al Planificării, Gheorghe Rană,, prim-secretar al Comitetului judeţean Braşov al P.C.R, preşedintele Consiliului judeţean al Frontului Unităţii Socialiste, Constantin Cîrţină, prim-secretar al Comitetului municipal Braşov al P.C.R., primar al municipiului, precum şi reprezentanţi ai oamenilor, muncii din circumscripţia electorală M.A.N. nr. 1. Adunarea a fost deschisa de tovarăşul Constantin Cîrţînă. Luînd cuvîntul, tovarăşul Gheorghe Rană a subliniat deosebita însemnătate a alegerilor de deputaţi ce vor avea loc la 2 martie, ele constituind un prilej de reafirmare a adeziunii totale a întregului popor faţă de politica internii şi externă a partidului şi guvernului, de participare şi mai activă la viaţa politică şi socială, la dezbaterea şi elaborarea de noi măsuri care privesc prezentul şi viitorul patriei noastre. Trecînd în revistă marile realizări dobîndite de poporul nostru în actuala legislatură, vorbitorul a reliefat totodată rezultatele obţinute de oamenii muncii din judeţul Braşov, sub conducerea organizaţiilor de partid, în domeniul dezvoltării economiei şi culturii... al creşterii nivelului de trai. Numai în ultimii trei ani, a spus el, producţia industrială a crescut cu peste 51 la sută, zestrea industriei braşovene îmbogăţindu-se în această perioadă cu încă 65 de obiective, reprezentînd noi fabrici, secţii şi hale. S-a dezvoltat totodată agricultura şi s-au obţinut rezultate deosebite în ce priveşte creşterea nivelului de trai al oamenilor muncii. „Prezentul luminos, bogat în împliniri şi satisfacţii — a arătat în încheiere tovarăşul Gheorghe Pană — deschide larg poarta marilor izbînzi de mîine. în această privinţă şi economia judeţului Braşov" va cunoaşte o puternică dezvoltare". Vorbitorul a propus apoi, în numele Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste, drept candidat în alegerile de deputaţi pentru Marea Adunare Naţională în circumscripţia electorală nr. I Tractorul, pe tovarăşul MAXIM BERGHIANU. Prin aplauze puternice, participanţii au aprobat propunerea făcută. în continuare, au luat cuvîntul numeroşi participanţi la adunare, care, în cuvinte calde, rostite din adîncul inimii, au susţinut candidatura propusă, arătînd că realizările pe care le trecem azi în revistă sînt rodul politicii înţelepte a partidului, pe care o urmează şi o traduc în fapte neabătut. Tov. Emil Oniga, directorul general al Uzinei de tractoare, vorbind în numele colectivului aces (Continuare în pag. a 2-a) In timpul adunării de la uzina „Traporul“* BAZE SOLIDE „FABRICILOR” DE VITAMINE! În balanţa economică a multor cooperative agricole din judeţul nostru, legumicultura are o pondere însemnată. Importanţa mare pe care o are această ramură pentru continua îmbunătăţire a aprovizionării populaţiei, creşterea veniturilor unităţilor şi ale membrilor lor, impune luarea unor măsuri corespunzătoare, care să asigure valorificarea mai deplină a rezervelor mari existente in fiecare cooperativă, astfel ca unităţile cooperatiste din judeţ să-şi poată aduce o contribuţie cit mai mare la îndeplinirea sarcinilor trasate de plenara C.C. al P.C.R. din decembrie 1968, în cursul anului trecut, cooperativele agricole de producţie din judeţul nostru au acordat o mai mare atenţie creşterii producţiei legumicole. Cele 1.100 ha. prevăzute a se cultiva cu legume în ogor propriu şi 270 ha. cu culturi succesive s-au depăşit, iar în ciuda secetei prelungite din prima parte a anului, recoltele au fost mulţumitoare în majoritatea unităţilor. Trebuie evidenţiată în această privinţă strădania specialiştilor, a consiliilor de conducere care, la îndrumarea organizaţiilor de partid, au extins suprafeţele irigate la peste 750 ha., din care 100 ha. au fost amenajări noi. Un accent deosebit s-a pus pe utilizarea mai bună a agregatelor de aspersiune, al căror număr a sporit cu mai bine de 20, pe folosirea mai deplină a posibilităţilor locale de udare a diferitelor culturi. Rezultate demne de luat la seamă în ceea ce priveşte valorificarea condiţiilor locale pentru irigat au înregistrat cooperativele a- Ing. V. CIRIMBEI, de la Direcţia agricolă judeţeană (Continuare în pag. a 2-a) Primul lot de tractoare U-400 este pregătit ogoarele ţării, pentru a fi trimis pe Foto : GH. BANUTA în întîmpinarea Festivalului internaţional de muzică uşoară „Cerbul de aur“ de la Braşov, din 5-9 martie a.c., Comitetul judeţean de cultură şi artă, Comitetul judeţean al Uniunii Tineretului Comunist, Consiliul judeţean al Uniunii Generale a Sindicatelor, Inspectoratul şcolar judeţean, Uniunea judeţeană a cooperativelor agricole de producţie şi Uniunea judeţeană a cooperativelor meşteşugăreşti, iniţiază şi organizează Festivalul judeţean de muzică uşoară „Primul ghiocel" al soliştilor amatori. Scopul festivalului este: 1) De a aduce o contribuţie la dezvoltarea vieţii muzicale a judeţului prin lărgirea sferei de cuprindere a maselor şi crearea posibilităţilor de afirmare continuă a unor noi talente. 2) De a da posibilitate unei meşteşugăreşti sau salariaţi ai acestora . — Din C.A.P., I.A.S., instituţii din mediul rural sau din industrie, dar care au domiciliul în satele şi comunele judeţului ; — Soliste şi solişti vocali de muzică uşoară, indiferent de locul de muncă, dar care activează în formaţiile artistice de amatori ale caselor de cultură; In Festival, soliştii vocali de muzică uşoară vor prezenta două lucrări la liberă alegere. Compozitorii se vor prezenta cu o lucrare nouă care nu a fost difuzată în public la data festivalului. Participarea la Festival se face pe bază de înscrieri care vor fi depuse la comitetele sindicatelor, cluburi, cămine culturale, case de cultură, responsabili culturali din școli. FESTIVAL de muzică uşoară pentru solişti amatori mai largi pătrunderi în mase a creaţiei compozitorilor de muzică uşoară din ţara noastră. 3) Pentru a determina o înnoire a repertoriului soliştilor vocali, mărirea preocupărilor pentru o cit mai temeinică pregătire şi creşterea măiestriei interpretative. I. PARTICIPAREA LA FESTIVAL : 1. La Festivalul de muzică uşoară „Primul ghiocel“ pot participa : A. Compozitori de muzică uşoară din judeţul şi municipiul Braşov, indiferent de vîrstă şi profesie. Compozitorii care doresc să participe cu lucrări noi de muzică uşoară se vor înscrie la cenaclul Filialei Uniunii Compozitorilor din Braşov. B. Soliste şi solişti vocali amatori, de muzică uşoară, între 15- 30 ani, de orice profesie din : — Uzine, combinate, fabrici, instituţii, organizaţii comerciale, spitale etc., cuprinşi sau necuprinşi în mişcarea artistică de amatori a sindicatelor; — Din licee, şcoli profesionale, licee de specialitate, şcoli tehnice, facultăţi şi institute de învăţămînt superior ; — Şcoli şi unităţi militare M.F.A. şi M.A.I., militari în termen, subofiţeri, ofiţeri şi membri de familie ai acestora: Membri ai cooperativelor facultăţi, cooperative meşteşugăreşti, la Casa ofiţerilor etc. II. DESFĂŞURAREA FESTIVALULUI : 1) Festivalul de muzică uşoară „Primul ghiocel“ se va desfăşura în perioada 15 ianuarie — 25 februarie 1969, astfel: a) perioada de pregătire şi înscriere: 15—25 ianuarie 1969; b) faza I-a pe sindicate, şcoli, institute şi facultăţi, armată, cooperaţie meşteşugărească, cămine culturale şi case de cultură: 25 ianuarie •—• 16 februarie 1969. (Pentru şcoli, cămine culturale şi case de cultură, concursul se va desfăşura pe zonele Braşov, Făgăraş, Rupea) ; c) faza a Il-a judeţeană 22 —25 februarie 1969. 2) La faza I-a, în funcţie de numărul soliştilor înscrişi, se pot organiza unul sau mai multe spectacole de selecţie, în aşa fel încît la terminarea ei să se asigure participarea la faza a II-a judeţeană a unui număr de : 4 soliste sau solişti din cadrul sindicatelor din municipiul Braşov ; 4 soliste sau solişti din cadrul sindicatelor din judeţ; 4 soliste sau solişti din cadrul liceelor de cultură generală, liceelor de specialitate. (Continuare în pag. a 2-a)