Drum Nou, septembrie 1969 (Anul 26, nr. 7671-7695)

1969-09-19 / nr. 7686

Nr. 7686 Implicaţiile sociale ale antiigienei In ierarhia valorilor social-umane, medicina preventivă nu reprezintă doar o simplă categorie medicală şi e mai mult chiar decit o politică sanitară: igiena contemporană este însăşi politică socială, în prezent, ponderea mare în structura morbidităţii, aşa cum precizează Directivele Comitetului Central al P.G.R. cu privire la îmbunătăţirea asistenţei medicale a populaţiei, o prezintă bolile cronice şi degenerative (cardio-vasculare, neuropsihice, cancerul, bolile de nutriţie); în acelaşi timp, aceste boli reprezintă şi principalele cauze ale mortalităţii. Pentru a prelungi deci în continuare media de viaţă, trebuie să se lupte înainte de toate împotriva acestor boli. Incontestabil că tratamentul fiecărui bolnav în parte este foarte important, dar nu aceasta poate duce la prelungirea în proporţii demografice a mediei de viaţă. Din nou „momentul igienei" pe care îl trăim azi este acela care e chemat să aducă soluţia optimă, adică prevenirea acestor maladii. Se obişnuieşte să se spună că a preveni este mai uşor decit a vindeca. Acest lucru e adevărat însă doar în parte şi anume în cazul bolilor, care beneficiază de o imunizare specifică prin vaccinare. Datorită ei, în judeţul Braşov, ca de altfel în întreaga ţară, difteria, tetanosul, poliomielita au fost aduse pe pragul eradicării. Care e însă situaţia în bolile pentru a căror prevenire trebuie să se recurgă la o igienizare complexă şi completă, cum ar fi bolile profesionale, toxi-infecţiile alimentare, bolile cronice şi degenerative favorizate de acţiunea îndelungată a unor factori negativi de mediu şi de viaţă ? Indiscutabil că şi în acest domeniu s-au obţinut rezultate remarcabile. Acestea însă nu sînt pe măsura necesităţii şi nici măcar a posibilităţii. Cauza ? Agenţii acestor maladii (şi nu trebuie să ne gîndim neapărat la microbi) pătrund cu uşurinţă pe uşile nu odată larg deschise ale antiigienei. Iată cîţiva dintre ei. Dintr-o experienţă de două decenii în domeniul igienei pot afirma că în această sferă, mulţi cred că se pricep chiar mai bine decit igieniştii. De curînd mi-a fost dat să aud din gură de medic (!): „Să o lăsăm mai domol cu normele astea sanitare, căci dacă nu s-a întîmplat nimic rău pînă acum, nici de acum nu se va întîmpla". Era vorba de funcţionarea în condiţii necorespunzătoare a unor grădiniţe sezoniere. De asemenea, nici azi nu s-a reuşit să se elimine cu totul din vocabularul uzual al unor factori din întreprinderi termenul de „aliment antidot" care se dă unor alimente de protecţie, conferindu-le astfel calităţi pe care acestea nu le au şi care deci nu pot înlocui măsuri concrete de prevenire a unor boli sau intoxicaţii profesionale. Igieniştii duc o luptă permanentă cu unii salariaţi din comerţul alimentar pentru a nu aşeza alimentele direct pe gheaţă, pe considerentul că „frigul distruge microbii“. Exemple de acest fel sunt multe. Trebuie să ştim însă că igiena nu se poate face lăutăreşte, după ureche. Ea are, ca orice ştiinţă, legile ei proprii şi numai cunoaşterea acestora le permite şi aplicarea. Apa e una din condiţiile existenţei. Apa puţină sau de proastă calitate înseamnă antiigienă. Parafrazînd dictonul „unde nu intră soarele intră doctorul“, se poate spune că unde nu curge apa, curg bolile. Un editorial al cunoscutei reviste medicale „Journal of the Royal Society of Health“ era nu de mult intitulat „Spălaţi-vă pe mîinii". Nu pentru că acest lucru nu s-ar cunoaşte suficient, ci pentru că nu se respectă suficient, avînd repercusiuni cit se poate de negative asupra prevenirii unnei serii întregi de boli. Ventilaţia din întreprinderi este un subiect mult „ventilat". Cu toate acestea, problema continuă să fie nerezolvată la secţia morbciment de la „Temelia", la secţia de teracotă din Timiş, la turnătoria de neferoase a uzinei „Metrom" şi chiar la instalaţia nouă de ventilaţie de la curăţătoria de piese turnate a uzinei „Hidromecanica“. Implicaţiile de ordin sanitar: diverse îmbolnăviri ale apa- _ , __ _ _ râtului respirator, iar Peîn vid acestea şi implicaţii de ordin tehnic : perturbări în funcţionarea aparatelor fine. Astfel înţeleasă, igiena nu se poate limita la rezolvarea unor situaţii izolate sau la cazuri cu un caracter doar pregnant sanitar. Studiul bolilor de mai,sus, al bolilor neuropsihice, şi nu în ultimul rînd , al cancerului, prin metode epidemiologice, scoate în evidenţă o cauzalitate extrem de polimorfă, cu rădăcini nu numai strict sanitare, dar şi economice, sociale şi culturale. Participarea activă şi legiferată a societăţii a devenit deci o condiţie de bază a ocrotirii sănătăţii. Acest lucru este fără echivoc exprimat în Directivele C.C. al P.C.R., unde se arată că : „Asigurarea condiţiilor igienice de viaţă şi de muncă are o importanţă deosebită în apărarea şi promovarea sănătăţii publice. Comitetul Central al partidului consideră că organele centrale şi locale ale administraţiei de stat, întreprinderile, instituţiile şi celelalte organizaţii socialiste au datoria să ia în domeniile lor de activitate toate măsurile necesare pentru realizarea condiţiilor de igienă individuală şi colectivă pentru protecţia sanitară a aerului, solului şi a apei potabile, precum şi pentru protecţia sanitară a alimentelor destinate consumului public". Desigur, aceste măsuri necesită nu o dată cheltuieli. Igiena este însă „rentabilă“. Capitalul investit în medicina preventivă — în virtutea interdependenţei dintre ea Şi dezvoltarea economico-socială — se amortizează sigur în cea mai „forte“ valută existentă : sănătatea. Acţiunea Inspectoratului sanitar Braşov, bunăoară, de a gamaglobuliniza copiii, a avut drept rezultat, scăderea morbidităţii la aceştia, datorită hepatitei epidemice. Cheltuielile legate de aceasta au fost incomparabil mai mici decit spitalizarea pentru mai multe săptămîni a tuturor acelora care s-ar fi îmbolnăvit fără această acţiune profilactică de masă. Tot aşa, îndeplinirea prescripţiilor privind ventilaţia unor secţii uzinale, dotarea cu agregate frigorifice a unităţilor alimentare, îmbunătăţirea în continuare a aprovizionării cu apă etc., vor avea drept rezultat scăderea morbidităţii prin diverse boli şi prin aceasta reducerea unor cheltuieli mai mari. Dr. IOSIF BRAUN, inspector şef al Inspectoratului sanitar judeţean Braşov Artiştii Circului Mare din Moscova în judeţul Braşov Artişti ai Circului Mare din Moscova vor evolua sîmbătă, 20 septembrie, şi duminică, 21 septembrie, în cadrul spectacolelor prezentate la Codlea de turneul „Globus“ al Circului de stat din Bucureşti, reunind selecţiuni din programele susţinute la Pekin şi Paris. Programul, prezentat în cadrul unui concert de muzică uşoară al formaţiei ritmice-electronice a Circului de stat din Bucureşti, cuprinde originale numere de peiş, cu Nadejda şi Umăr Halalyev, evoluţii aeriene (Olivia şi Vadim Kuzneţov), acrobaţii la sol (Dmitri Guilov şi Vitali Kuzer), publicul putînd urmări şi pe excentricii muzicali Ignatov şi cîteva numere vesele susţinute de comicul Tonino. In zilele de 23 şi, 25 septembrie, spectacole similare vor fi, prezentate la Făgăraş. VALERIU CRACIUNESCU V-aţi reînnoit abonamentul ? Direcţia judeţeană de poştă şi telecomunicaţii, serviciul Difuzarea presei, aduce la cunoştinţă că reînnoirea abonamentelor şi colectarea de abonamente noi pentru trimestrul IV 1669, la publicaţiile periodice, continuă pînă în ziua de 25 septembrie. DRUM NOU N-aţi văzut un... zburător ?! Marţi seara, către orele 22, o femeie din satul Rodbav era maimai să pice în ogradă, cînd a văzut un „zburător" ieşind prin acoperişul magazinului universal din apropiere şi dispărînd în noapte. Veniţi la faţa locului, miliţienii, împreună cu gestionarul, au constatat că „zburătorul“ era un hoţ, care a jefuit magazinul de 3 ceasuri ,de buzunar, 4 de mină, alte mărunţişuri şi vreo 8,9 mii lei sustraşi din sertar. După această ispravă, hoţul „a zburat“ spre gara Feldioara. După semnalmente foarte certe, hoţul este Vasile Marmuitn, muncitor necalificat la şantierul T.C.M.M. Feldioara, cazat la dormitoarele comune din Rodbav, chiar vizavi de magazinul universal, dispărut, de la locul de muncă. Fiind dat în urmărire pe ţară, şantierul, dar mai ales organul de miliţie local, îl aşteaptă pentru... lichidare. Atenţie la curentul electric ! Papp Arpad, din Braşov, str. Al. Sabia nr. 22, şi-a adus în curte un circular electric pentru a tăia nişte lemne. In loc să recurgă la serviciile unui electrician, s-a apucat singur să lege firele electrice. Dar cum nu era de meserie, accidentul s-a produs, omul fiind electrocutat. Disperarea unchiului Alaltăieri dimineaţa, tînărul Enache Ştefan, ajutor de mecanic la Depoul C.F.R. Braşov, a luat „Dacia" unchiului său şi a plecat la plimbare, în Lunca Calnicului (comuna Prejmer), „conducătorul auto" (nu posedă carnet de conducere) a pierdut controlul volanului, din cauza vitezei prea mari. Pentru a redresa maşina, a frînat brusc. Şi a „redresat-o", dînd-o de mai multe ori peste cap, pînă a ajuns cu roţile în sus în şanţ. Speriat de ispravă, a dispărut de la locul faptei, fără să-i mai ştie nimeni de urmă. Rufele se vor spăla în familie. Cu cheltuială mare, bineînţeles. Identificarea unui accidentat in urmă cu trei numere, consemnam un accident petrecut în gara Făgăraş, al cărui victimă era neidentificată. în urma cercetărilor, s-a stabilit că este vorba de Tederaş Nicolae, din Făgăraş, str. Chimistului nr. 13. în ziua respectivă, acesta îi ajutase unui cetăţean, pe nume Tint, la construirea casei, iar seara, după adălnaş, a plecat, împleticindu-se, spre gară, unde s-a întîmplat regretabilul accident. SPORT O SPORT Campionatul judeţean de fotbal, după etapa a IV-a Primele etape ale campionatului judeţean de fotbal au scos în evidenţă unele aspecte demne de luat în seamă. Se remarcă în mod special frumoasa comportare a formaţiei studenţilor braşoveni singura echipă care pe parcursul celor patru etape nu a pierdut nici un punct, în imediata apropiere se află o altă formaţie remarcată în această ediţie, I.C.I.M. Braşov, care, cu excepţia meciului egal de la Făgăraş, nu a cunoscut înfrîngerea. Pe lingă aceste fapte îmbucurătoare, semnalăm o serie de aspecte reprobabile ale unor jucători certaţi cu, disciplina. De altfel, subcomisia de disciplină a dictat în primele trei etape 19 etape suspendate (!!!), ceea ce trebuie să recunoaştem că este foarte mult. Năstase Ştefan de la Prefabricate şi Zsukuly Ioan de la Hidromecanica, au fost suspendaţi pe 6 şi respectiv 5 etape, pentru lovirea intenţionată a adversarului. Iuliu Szekely de la Ceramica a fost suspendat pe 6 etape pentru injurii şi ameninţarea arbitrilor, iar Ioan Lupu de la Măgura pe o etapă pentru vociferări la deciziile arbitrului. Romulus Benea de la Olimpia a primit o etapă pentru comportare nesportivă faţă de adversar. Miercuri s-a desfăşurat etapa a IV-a, după care în frunte s-a instalat, cu un punct avans, Politehnica Braşov. Iată toate rezultatele înregistrate : A Utilajul Făgăraş—I.C.I.M. Braşov— Măgura Codlea—Celuloza Zărneşti 3—1 • Prefabricate Braşov—Olimpia Sînpetru 0—1 # Ceramica Feldioara—Precizia Săcele 2—4 4D Politehnica Braşov—Bazaltul Racoş 7—0 # Metalul Braşov—Hidromecanica Braşov 1—0 Clasamentul după consumarea primelor patru etape se r prezintă astfel: Politehnica 4 4 0 0 1 9-1 8 I.C.I.M. 4 3 10 9-3 7 Măgura 4 3 0 1 8-3 6 Precizia 4 3 0 1 8-5 6 Metalul 4 3 0 1 4-6 6 C.F.R. 3 2 0 1 6-3 4 Celuloza 4 2 0 2 7-5 4 Bazaltul 4 2 0 2 2-10 4 Prefabricate 4 112 3-4 3 Ceramica 4 10 3 5-8 2 Olimpia 4 10 3 4-11 2 Etapa a V-a se va disputa astfel: Sîmbătă, 20 septembrie : Precizia Săcele—Politehnica Braşov ; Celuloza Zărneşti — Prefabricate Braşov; Textila Pretrher—Ceramica Feldioara. Duminică, 21 septembrie: Hidromecanica Braşov—Utilajul Făgăraş; Olimpia Sînpetru—C.F.R. Braşov; I.C.I.M. Braşov—Măgura Codlea; Bazaltul Racoş — Metalul Braşov. DAN VINTU Textila 3 0 12 1-5 1 Utilajul 4 0 13 2-8 1 Hidromecanica 4 0 0 4 2-8 0 Memento IIc JEEF'I AN PATRIA (telefon 1.18.13): „La nord prin nord-vest“ — orele: 9; 11,30; 14; 16,30; 19; 21. POPULAR (telefon 1.40.22): „In umbra coltului" — orele: 9,30; 11,30; 14; 16,30; 19; 21. ARTA (telefon 1.23.63): „Război și pace" (seriile I și II) — orele: 11; 15; 19. COSMOS: „Vîrstă ingrată“ — orele : 9; 11; 14; 16,30; 19; 21. TINERETULUI (telefon 1.43.27): „Pe firmele Șoimului“ — orele : 9; 11; 15; 17,30; 20. VINERI, 19 SEPTEMBRIE / 17.00 Campionatele europene de atletism: suliţă bărbaţi, lungime femei, 200 m femei finală, înălţime bărbaţi, 200 m bărbaţi semifinale, 100 m garduri semifinale, 110 m garduri semifinale, 800 m bărbaţi finală, 5000 m. Transmisie directă de la Atena. 19.15 Tineri interpreţi de muzică populară: Ana Dănilă, Ileana Sfetcu, Ştefan Pintilie. Acompaniază o formaţie de muzică populară românească condusă de Paraschiv Oprea. 19.30 Telejurnalul de seară. 19.45 Ediţie specială — actualitatea în agricultură. 20.00 -Film artistic. „Ape limpezi". 21.25 Dialoga muzical cu Luiza Costache şi Dorin Anastasii. 21.45 Reflector. 22.00 Mult e dulce şi frumoasă. 22.45 Telejurnalul de noapte şi buletin meteorologic. 22.40 Publicitate. 22.45 Cîntă sextetul vocal polonez „Ali Babki". 23.00 închiderea emisiunii. Pentru zilele de 20 şi 21 septembrie , vreme răcoroasă, cu cerul temporar noros. Izolat vor cădea ploi slabe. Vîntul va sufla slab, din nord-vest. Temperatura în scădere uşoară. Minimele vor fi cuprinse între 8 şi 10 grade, iar maximele între 17 şi 20 de grade. -rltVIPLM. PROBABIL întreprinderea „Combustibilul“ Braşov , strada Hărmanului nr. 17 (gara veche), angajează de urgenţă MUNCITORI NECALIFICAŢI. Pentru cei de la distanţe mai mari oferă cazare în dormitoare comune. Pentru cei din raza oraşului Braşov se pot acorda abonamente pe C.F.R. Munci încărcări şi descărcări autocamioane şi vagoane. Cîştig în acord. Informaţii la telefon 1.12.04. 496 Cooperativa „Munca manuală“ Braşov strada Lungă nr. 31 primeşte ucenici în meseria de cizmar tălpuitor, pînă la data de 1 octombrie 1969. Durata de şcolarizare este de 2 ani. Ucenicii primesc o indemnizaţie de 300 lei lunar. 513 întreprinderea construcţii locale Braşov strada Nicolae Bălcescu nr. 56 angajează pentru depozitul său central din str. Carierei nr. 156 • MUNCITORI NECALIFICAŢI Gazare gratuită în incinta depozitului, iar masa contra cost, la locul de muncă. 497 Întreprinderea industrială locală „Mobila" Ghimbav ANGAJEAZĂ • 2 dactilografe — care să îndeplinească condiţiile de studiu şi stagiu e 95 muncitori necalificaţi pentru cariere 0 190 muncitori tîmplari • 10 muncitori lucrări construcţii 0 15 muncitori încărcători pe maşină 514 Grupul de şantiere montaj cazane București strada Serg. Borş Grigore nr. 2, sectorul 6 , Bucureşti, telefon 23,50.70, tramvai 2, 8, 5, 23 staţia Stan Tabără ANGAJEAZĂ pentru lucrările de montaj cazane din provincie ♦ ZIDARI-SAMOTORI ♦ SUDORI ♦ LĂCĂTUŞI ♦ CAZANGII ♦ TEHNICIENI Se asigură : cazare gratuit, salarizarea în acord, regim de 3 ore și spor de șantier. 49£ Pag. 3 Vizitaţi MUZEUL DE ISTORIE DIN BRAŞOV program 10—20, luni închis. 503 întreprinderea de unelte şi scule Braşov strada Hărmanului nr. 58 angajează de urgenţă următoarele categorii de personal : • INGINER CONSTRUCTOR • TEHNICIAN CONSTRUCTOR • MUNCITORI CALIFICAŢI ÎN MESERIILE DE : — STRUNGAR — FREZOR — RECTIFICATOR — SUDOR — TINICHIGIU — TÎMPIAR — VOPSITOR INDUSTRIAL — FORJOR — LĂCĂTUŞ AJUSTOR • MUNCITORI NECALIFICAŢI, pentru pregătirea lor prin cursuri de scurtă durată. De asemenea, recrutează absolvenţi ai şcolilor generale de 8 ani pentru ucenicie în meseriile de : — FREZOR — FORJOR ŞI PRESA I OR METALE înscrierile se fac la serviciul personal al Întreprinderii de unelte şi scule Braşov, pînă la data de 19 septembrie 1969, iar examenul de admitere va avea loc între 20 şi 30 septembrie 1969. 487 Uzina „COLOROM“ cu sediul în oraşul Codlea, strada Armata Roşie nr. 27 anunţă ţinerea unui concurs pentru ocuparea posturilor. ♦ MAIŞTRI CHIMIŞTI ♦ MAIŞTRI MECANICI în industria chimică ♦ MAISTRU ELECTRICIAN, întreţinere staţii şi reţele Se pot prezenta la concurs candidaţii care îndeplinesc condiţiile : 9 absolvenţi ai şcolii tehnice de maiştri chimişti a absolvenţi ai şcolii tehnice de maiştri mecanici în industria chimică a absolvenţi ai şcolii tehnice de maiştri, întreţinere staţii şi reţele înscrierea candidaţilor se face la sediul uzinei, biroul personal, pînă la data de 30 septembrie 1969. Concursul se va desfășura la data de 11 octombrie 1969, la sediul uzinei. 506 Uzina Hunii“ B-dul Lenin nr. 78 aduce la cunoştinţă celor interesaţi că recrutează candidaţi între 16 şi 18 ani, absolvenţi ai clasei a VIII-a, pentru a urma cursurile de ucenicie la locul de muncă cu forma de pregătire teoretică prin învăţămînt 2—3 luni anual, în meseria de ♦ OŢELAR înscrierile se fac la serviciul organizarea producţiei şi a muncii pînă la data de 19 septembrie 1969. Informaţii suplimentare la telefon 1.05.53, interior 160. 501 Şcoala profesională de construcţii Braşov strada Şcolii nr. 11, telefon 2.30.36, anunţă: în anul şcolar 1969—1970 şcolarizează prin forma de învăţămînt ucenicie la locul de muncă, absolvenţi a 8 clase, în vîrstă de pînă la 18 ani, în următoarele meserii: • instalator tehnico-sanitar şi de gaze, pentru întreprinderea de apă-canal-gaz Braşov, strada Vlad Ţepeş nr. 12. Asigură cazare: • instalator încălzire centrale termice şi • electrician întreţinere, pentru întreprinderea de gospodărie locativă Braşov, B-dul Gheorghe Gheorghiu-Dej nr. 7. Asigură cazare. • zidar construcţii şi zugrav vopsitor, pentru întreprinderea de reparaţii şi construcţii Braşov, strada Cuza Vodă nr. 31. Asigură cazare. • lăcătuş mecanic pentru întreţinere şi reparaţii universale şi sculer matriţei pentru întreprinderea industrială „Metalochim“ Braşov, strada Traian Grozăvescu nr. 7. Nu e sigură cazare. Examenul de admitere va avea locîntre 20—30 septembrie a.c., la sediul şcolii, şi va consta din : lucrare scrisă şi oral la limba română şi matematică, înscrierile se fac la sediul întreprinderii sau la şcoală pînă la 20 septembrie 1969. Actele necesare : — diplomă sau certificat de studii în original — actul de naştere, copie şi original — fişă medicală — cerere de înscriere Informaţii suplimentare se pot obţine la secretariatul şcolii, telefon 2.30.36. 515 Depoul de locomotive C.F.R. Braşov strada Hărmanului nr. 2 angajează de urgenţă . — LĂCĂTUŞI MONTATORI — MUNCITORI NECALIFICAŢI • Condiţiile pentru lăcătuşi montatori sunt : — şcoală profesională metalurgică • Condiţiile pentru muncitori necalificaţi sunt : — absolvent a 7 sau 8 clase generale — vîrstă, 18 ani împliniţi . Avantajele ce le oferă administraţia C.F.R. sunt: 1- 12 călătorii (dus-întors) pe an pentru salariaţi şi 6 călătorii pentru membrii familiei. Meseriaşii cu un an stagiu în depou pot fi calificaţi în funcţia de mecanic ajutor L.D.E., şi cu perspective pentru mecanic locomotivă, şcolarizaţi prin Grupul şcolar C.F.R. Braşov. Muncitorii necalificaţi pot urma cursurile Şcolii profesionale C.F.R. seral, după care cu stagiul mai sus arătat, au perspective de promovare pentru mecanic ajutor L.D.E. şi mecanic de locomotivă. 500