Drum Nou, noiembrie 1969 (Anul 26, nr. 7723-7748)

1969-11-08 / nr. 7729

Nr. 7729 II doua expoziţie județeană a cercurilor de fotoamatori Intre 20 decembrie 1969 şi 10 ianuarie 1970, Comitetul judeţean Braşov al U.T.C. organizează a doua expoziţie judeţeană a cercurilor de fotoamatori. Lucrările trebuie depuse (trimise) la comitetul judeţean al U.T.G. (str. Republicii nr. 45, Braşov) pînă la data de 7 decembrie. Tematica fotografiilor : aspecte care să oglindească activitatea sau rezultate obţinute în diferite sectoare ale economiei naţionale, portrete de evidenţiaţi şi fruntaşi în întrecerea socialistă, în munca ştiinţifică, în domeniul învăţămîntului, artei şi culturii, peisaje redînd noua înfăţişare a oraşelor şi satelor, frumuseţi şi monumente ale naturii, monumente istorice, puncte turistice, aspecte din flora şi fauna ţării. Şi cum expoziţia este dedicată lucrărilor tinerilor fotoamatori, din tematica ei nu vor lipsi, bineînţeles, fotografii care să redea aspecte din viaţa tineretului, pe tărâm cultural-educativ, acţiuni patriotice, instantanee din viaţa în familie sau şcoală, din tabere ş.a. Pot fi prezentate, de asemenea, montaje fotografice cu o anumită tematică, ilustrate şi diapozitive, licrări în alb-negru şi color. Pot participa membri ai cercurilor de fotoamatori din întreprinderi şi Instituţii, şcoli, I.A.S., precum şi fotoamatori individuali. Fiecare lucrare, ale cărei dimensiuni nu pot fi mai mici de 18x24 cm., va fi însoţită de titlu, numele şi prenumele autorului, întreprinderea unde lucrează,profesia, vîrsta, domiciliul. Un juriu compus din activişti ai U.T.C., artişti fotografi, ziarişti şi critici de artă va selecţiona cele mai bune lucrări şi va acorda următoarele premii: premiul I — 600 lei ; premiul II — 400 lei; premiul III — 250 lei; 3 menţiuni a 100 lei. Se vor acorda numeroase diplome, urmînd ca lucrările cele mai bine realizate să fie recomandate pentru participarea la expoziţia pe ţară a fotoamatorilor. Cronică de concert PERSPECTIVE ŞI PROMISIUNI Creaţia contemporană autohtonă constituie pentru auditoriu un prilej de verificare a propriei receptivităţi în descoperirea acelui nou care va asigura în viitor continuitatea artei muzicale De aceea, întotdeauna aceste lucrări vor fi urmărite cu o pasionantă căutare. In programul concertului de joi, 6 noiembrie, acest rol a fost deţinut de lucrarea tînărului compozitor din Tg. Mureş, B. Csiky. Două piese pentru orchestră. In primul rînd am fost plăcut impresionaţi de atmosfera pe care o degajă lucrarea, de acea permanentă sugestie bazată pe crearea unor senzaţii complexe, de o factură originală. Utilizînd armonii ingenioase şi timbruri orchestrale colorate, compozitorul, printr-o succesiune de sonorităţi bine dozate, a realizat o tensiune dramatică cu un caracter liber programatic. In acest cadru aproape senzitiv, lipsa unei tematici enunţate nu ne-a împiedicat să identificăm problematica de substanţă a compoziţiei. O oarecare corespondenţă ce se poate stabili între aceasta şi o altă lucrare din repertoriul contemporan universal — „Victimelor din Hiroşima“ de Penderecky, de asemenea, bine primită de publicul nostru cu ocazia primei sale audiţii din stagiunea trecută, nu a făcut decît să confirme filonul unei concepţii de certă valoare artistică şi talent. Dirijorul Mircea Basarab a asigurat lucrării o remarcabilă interpretare şi execuţie de optimă valorificare. Intr-o îmbinare armonioasă, talentul şi tinereţea au caracterizat şi evoluţia violonistului Andrei Ágoston în interpretarea Simfoniei spaniole de Lalo. Mult, foarte mult sentiment, trăire pasională şi un ton curat, fin, au fost calităţile sale principale, relevate mai ales în primele trei părţi ale lucrării. Necesitatea unei purificări a stilului şi stăpînire uniformă a procedeelor tehnice — simţite mai ales în ultima parte şi în dificila piesă dată în „bis“ (Ysaye) — sînt numai probleme de rutină, în partea a doua a programului, contrar aşteptărilor, interpretarea Simfoniei a IV-a de Beethoven nu a mulţumit pe deplin. Dirijorul Mircea Basarab a optat pentru o execuţie în care, păstrînd numai specificul formal al stilului beethovenian, a evitat să pătrundă mai adînc în sensurile multiple oferite de largile resurse interpretative ale lucrării. MIRCEA GHERMAN I. R. V. A. Braşov strada Nicopole nr. 56 angajează de urgenţă MUNCITORI NECALIFICAŢI şi UN ACHIZITOR în Godlea. Informaţii în legătură cu condiţiile de angajare se pot obţine de la biroul personal, telefon 2.10.66. 595 Agrosem Braşov-Ghimbav Calea Făgăraşului nr. 44 ANUNŢĂ CĂ: întreprinderea pentru aprovizionarea cu seminţe şi material săditor Braşov pune la dispoziţia cooperativelor agricole de producţie, întreprinderilor agricole de stat, precum şi tuturor cultivatorilor, orice cantităţi de seminţe din soiurile : • SPANAC: ♦ MATODOR ♦ VINROFLEY • SALATĂ: ♦ TIMPURIE DE MAI: + BOTTNER TREIE 4 POLUL NORD ♦ TIMPURIE DE BANAT ♦ UREGHIUŞE (§ RIDICHI DE LUNA : ♦ ROŞII CU VÎRF ALB ♦ ŢEPUŞI GHEAŢA + ROTUNDE TIMPURII ♦ SAXA Adresaţi-vă depozitelor întreprinderii care sunt aprovizionate cu cantităţi suficiente. Braşov, strada Nicolae Bălcescu nr. Ghimbav, Calea Făgăraşului nr. 44, 16. 600 DRUM NOU SPORT • SPORT Tenis de masă Campionatele internaţionale ale Iugoslaviei SARAJEVO 7 (Agerpres) — La Sarajevo au continuat întrecerile celei de-a 18-a ediţii a campionatelor internaţionale de tenis de masă ale Iugoslaviei. în semifinalele probei feminine pe echipe, România a învins cu 3—1 echipa Iugoslaviei, iar U.R.S.S. a întrecut cu acelaşi scor echipa Poloniei. In partida cu echipa iugoslavă, campioana României, Maria Alexandru, a dispus cu 2—0 de Srbek şi cu acelaşi scor de Resler. Maria Alexandru şi Eleonora Mihalca au întrecut cu 2—1 perechea Resler—Srbek. Resler a dispus cu 2— 0 (21—12, 26—24) de Mihalca. In finală se vor întîlni echipele U.R.S.S. şi României. Finala masculină va opune echipei Iugoslaviei formaţia Suediei. In semifinale, jucătorii Iugoslaviei au eliminat cu 3—4 echipa Cehoslovaciei, iar Suedia a cîştigat cu 3—0 meciul cu U.R.S.S. In sferturile de finală, echipa Iugoslaviei a dispus cu 3—0 de cea a României. Cehoslovacia a învins cu 3—2 echipa Ungariei, U.R.S.S. a eliminat cu 3— 0 echipa secundă a Iugoslaviei, iar Suedia a întrecut «* 6—9 echipa Franţei. In acelaşi timp s-au desfăşurat şi primele două tururi ale probei de simplu. La feminin, Maria Alexandru a eliminat cu 3—0 pe Sumar (Iugoslavia) şi cu acelaşi scor pe Stephan (R. D. Sermană). Papp (Ungaria) a cîştigat în turul doi cu 3—2 (21—16, 12—21, 17—21, 21—17, 21—18) în faţa Eleonorei Mihalca. In proba de simplu masculin, Dumitriu (România) l-a învins cu 3-0 pe iugoslavul Gavrilovski. Baschet Cupa campionilor europeni TIRANA 7 (Agerpres) — La Skodra, în cadrul Cupei campionilor europeni la baschet masculin, s-a disputat meciul dintre echipele Dinamo Bucureşti şi Partizan Tirana. Baschetbaliştii români au obţinut victoria cu scorul de 70—65. Returul va avea loc la 13 noiembrie la București. MILIŢIA NU INFORMEAZĂ Expert în... hoţie Neculai Manta, pină nu de mult muncitor necalificat la Uzina de autocamioane Braşov, secţia 570, avea, totuşi, o înaltă... calificare. Specialitatea lui era hoţia. O exercita cu o pasiune vecină cu mama, trecînd cu abilitate peste orice îl împiedica, forțînd lacăte, spărgînd dulapuri, escaladînd garduri. Iată cîteva din isprăvile sale: Din restaurantul „Mielul Alb" a furat o geantă cu 3.000 lei, din restaurantul „Bîrsa“ a sustras 4 sticle de sifon, iar de la localul din gară 6 furculițe cromate. Făcînd o adevărată pasiune pentru aragaz a pătruns în locuinţa lui Iosif Gîrzu din Braşov, str. Gernîşevschi nr. 20, luîndu-i butelia, un furtun şi o umbrelă. O altă butelie a luat din str. Brînduşelor nr. 6, unde locuia Ştefan Nedelea. Găsind descuiată camera cu nr. 11 din blocul nr. 2, str. Lunei şi-a însuşit un costum de haine în valoare de 1.700 lei. De la Eugenia Brezeanu, str. Moscovei nr. 54 Dîrste a furat un ceas de mină, două pulovere şi 120 lei în numerar. A mai furat cămăşi, fulgarine, lenjerie etc., etc. Numai sculele sustrase din uzină valorează 6.000 lei. Neculai Manta a fost cercetat în stare de arest şi în curînd va fi judecat pentru 18 furturi. Incă o victimă a alcoolului Un adevărat moloh crud şi lacom de vieţi omeneşti este ALCOOLUL Cazierul său cuprinde un şir lung de accidente, crime şi asasinate, lată una dintre cele mai recente ! In seara zilei de 4 noiembrie, Florian Tarbea, salariat al Sanatoriului T.B.G. Timișul de Sus, căsătorit, tată a 3 copii, în stare de ebrietate, mergea pe linia ferată spre Predeal. N-a auzit zgomotul trenului de marfă nr. 3744 care se apropia din urmă, iar atunci cînd bolidul metalic s-a năpustit din întuneric era prea tîrziu. Alcoolul a mai produs o victimă. „Rentierii“ din... vestiare O adevărată plagă încă neextirpată o constituie furturile din vestiare. Deşi legea obligă direct conducerile întreprinderilor să asigure securitatea bunurilor personale ale salariaţilor, prea puţini se interesează de acest lucru. Iată două exemple semnificative : Olaru Nicolae a comis 13 furturi în vestiarele U.A.Bv. Cel mai mult au avut de suferit secţiile 540, 320, 340 A furat ceasuri, pantaloni, cămăşi şi, bineînţeles, bani. Dacă ţinem cont şi de faptul că a locuit aproape două luni în uzină fără ca să se formalizeze cineva, acest succint tablou al indiferenței este cit se poate de sugestiv. La uzina „Tractorul", Bularca Gheorghe a comis cinci furturi, toate din vestiarul anexei T.M. 3. Reușea să ajungă la obiectele sustrase : ceasuri, haine, bani etc., utilizînd o legătură de chei false. Ce au de spus factorii responsabili din cele două uzine? Sau nu-i doare capul. Lor nu li s-a furat nimic. Memento TEATRU Teatrul dramatic, prezintă, la orele 16,00 și la orele 19,30, comedia „Micul infern“. PATRIA (telefon 1.18.18): „Paria“ — orele 9; 11,30; 14; 16,30; 19; 21. COSMOS (telefon 1.11.52) „Testamentul doctorului Mabuse“ — orele 9; 11; 14; 16,30; 19; 21. POPULAR (telefon 1.40.22) „întoarcerea vrăjitorului" — orele 9,30; 11,30; 14; 16,30; 19; 21. ARTA (telefon 1.23.63) „Viridiana“ — orele 11; 15; 17,30; 20. TINERETULUI (telefon 1.48.27) „Aruncaţi banca în aer" — orele 9; 11; 15; 17; 19; 21. SIMBATA, 8 NOIEMBRIE Cheia oraşului — emisiune-concurs. Transmisiune de la Galati. Telejurnalul de seară. Reflector. Tele-enciclopedia. Film serial: „Răzbunătorii“. Episodul intitulat: „Ora H“. Serenada... pentru voce şi chitare (concert de muzică uşoară). Telejurnalul de noapte. Un act şi... cîteva tablouri. Cîntece de petrecere, inchiderea emisiunii. Loto Rezultatele tragerii din 7 noiembrie a.c.: Extragerea I : 79, 88, 52, 82, 68, 19, 73, 42, 54, 80, 1, 11. Fond de premii: 486.053 lei. Extragerea a II-a : 53, 37, 24, 13. Fond de premii: 254.703 lei. TIMPUL PROBABIL Pentru zilele de 9 și 10 noiembrie , vremea la început frumoasă, apoi devine schimbătoare, cu cerul temporar noros, favorabil precipitaţiilor slabe sub formă de ploaie, iar la munte ninsoare. Vînt potrivit din vest. Temperatura uşor variabilă. Minimele vor fi cuprinse între minus 4 grade şi minus 2 grade, iar maximele între 5 și 8 grade. 18,00 19,00 19,30 19,45 20,45 21,40 22,20 22,50 23,10 Situaţia „dramatică" a teatrului de amatori (Urmare din pag I) ţi dăruire. Sub îndrumarea actorului George Gridănaşu, formaţia şi-a inclus in repertoriu piesele intr-un act „Cîteva palme false“ de Paul Everac şi „Vijelie in crengile de sasafras“ de K. Rene. Amintesc, de asemenea, unele merite ale echipei de teatru a fabricii „Nivea“, care, luptindu-se cu greutăţi inerente, a pus in scenă piesa intr-un act „Vice versa“ de Şt. Haralamb. Şi, cam atitea exemple demne de menţionat. O analiză mai atentă a vieţii teatrului de amatori din Braşov poate conduce la reliefarea unei situaţii destul de... dramatice, a cărei caracteristică definitorie este superficialitatea în promovarea acestui gen de artă, şi inegalitatea in evoluţia unor formaţii. Cauza principală a faptului că majoritatea echipelor de teatru de amatori se prezintă inegal şi la un nivel nesatisfăcător o constituie lipsa de continuitate in pregătirea artistică. In legătură cu întreruperea activităţii unor formaţii, întîlnim uneori „argumente“ de felul acesta : „nu sunt condiţii“. ..la noi este criză de timp“, „nu avem spaţiu“ etc., vin turate îndeosebi la U.J.C.M., Centrofarm, Spitalul nr. 1 etc., unde in trecut fiinţau asemenea colective artistice. Cum se împacă insă aceste afirmaţii cu faptul că la unităţile respective există formaţii corale, grupuri vocale, brigăzi artistice, formaţii de estradă, care îşi desfăşoară activitatea in ciuda „crizei de timp“, a „lipsei de condiţii“ şi de „spaţiu“? Oare la cooperativa „Igiena“, unde corul a cucerit, titlul de laureat al concursului al IX-lea, unde grupul vocal feminin şi formaţia de estradă au primit premii, nu se poate înjgheba o formaţie de teatru la nivelul celorlalte echipe de amatori din unitate ? Tovarăşul Vasile Rîşnoveanu, care răspunde de munca culturală de masă in cadrul U.J.C.M., afirmă printre altele că „o echipă de teatru in cadrul cooperaţiei ar fi o muncă inutila, nefiind un gen adecvat pentru cooperatori şi nesatisfăcînd sufragiile acestora“. Reactivizarea formaţiei de teatru, după opinia tovarăşului Rişnoveanu, nu îşi justifică necesitatea, intrucit U.J.C.M. nu dispune decit de un club, unde se „întâmplă toate minunile“, afirmaţie la care subscrie şi tovarăşul Iuliu Sekel, preşedintele U.J.C.M. Curioasă concepţie despre arta de amatori. Ea vădeşte o atitudine de desconsiderare a teatrului de amatori şi nu are darul să încurajeze definirea unor talente din unităţile în subordine. O altă „placă“ pe care o folosesc unii cină e vorba să explice lipsa unor cercuri dramatice, constă în afirmaţia superficială „nu sunt talente“ („Hidromecanica“)■ In legătură cu înfiinţarea unor echipe de teatru la Dezrobirea, Hidromecanica, Fabrica de tricotaje, Metrom, activiştii culturali de aici se arată de altfel foarte sceptici. Ana Bratu, preşedinta sindicatului la fabrica de tricotaje, afirmă că nu se poate realiza o mişcare artistică teatrală in unitatea respectivă din lipsa unui instructor care să se ocupe in mod permanent de acest resort. Reţinem din cele spuse de dînsa că atît Şcoala populară de artă cit şi resortul de specialitate al consiliului municipal al sindicatelor acordă o atenţie mai mare doar vârfurilor acestei mişcări din unităţile industriale mai mari, neglijînd activitatea întreprinderilor mici. Preşedinta comitetului sindicatului de la fabrica Dezrobirea“ se spunea că aici sunt tineri talentaţi, entuziaşti, dar o asemenea formaţie nu poate lua fiinţă din lipsa unei îndrumări competente de specialitate. In ceea ce priveşte activitatea sporadică a unor cercuri de teatru, amintim practica repetiţiilor interminabile, care nu-şi găsesc finalitate in spectacolele la public. Echipa de teatru de la fabrica „Nivea“ repetă săptămînal, din luna februarie încoace, dar in această perioadă nu a oferit nici un spectacol colectivului de muncă al fabricii. In ce priveşte cele cîteva reprezentaţii date în acest caz de echipa de teatru a Uzinei „Tractorul", ele sunt departe de a satisface necesităţile colectivului de muncă al uzinei. Chiar şi din aceste cîteva relatări se desprinde concluzia că activitatea teatrului de amatori din Braşov are limite serioase şi că tradiţia din acest domeniu este pe cale de a fi abandonată de un mare număr de formaţii care odinioară activau normal. Consider că această situaţie ar trebui să dea de gîndit forurilor care răspund la nivelul municipiului de activitatea artistică de amatori — Consiliul sindical municipal, conducerile cluburilor, comitetele sindicatelor din fabrici. Uzine şi şantiere. O dezbatere pe această temă în coloanele ziarului nostru ar fi salutară, cu atît mai mult cu cît în materie de mişcare teatrală Braşovul dispune de un important număr de actori profesionişti, de activişti culturali care ar putea să-i redea acestei mişcări vitalitatea de odinioară. I I I I Pag. 3 HVTREPRUVDEREB DE GOSPODĂRIE ■ Făgăraş ^ «Mite pftRtr» totrepnoderie 9 populaţia dmn c*. pnostrf orasului 9 locaTrtatta knpre/urifm: Etalaţii termteo-sanitare zugrave# Şi montam deoserit întreprinderea de unelte şi scule Braşov angajează de urgenţă ! • MUNCITORI CALIFICAŢI • FREZORI categ. 608 • INSTALATORI DE GAZ ŞI APA • ŞOFERI • MODELURI • MUNCITORI NECALIFICAŢI • DACTILOGRAFĂ 605 folositi produsele fabricii de Ghimbav • Confecţii • Blocuri carnete • Şerveţele • Mucava gri Produsele noastre sunt de calitate EXCEPŢIONALĂ NOUTĂŢI LA CE.C. Libretul de economii I pentru Incepînd din data de 1 noiembrie 1969, unităţile C.E.C. emit un nou libret de economii pentru turism. Pentru sumele depuse pe acest libret se acordă dobîndă şi în plus cîştiguri prin trageri la sorţi trimestriale, la care participă toate libretele care au un sold minim de 3.000 lei. Cîștigătorii beneficiază de excursii în străinătate prin O.N.T., iar cei care doresc să efectueze excursii indivi-i duale primesc la cerere o parte din valoarea cîștigului — 3000 lei — in valuta tării în care se face excursia. Pot beneficia de excursie în locul titularului libretului de economii ieşit cîştigător, soţul, soţia sau unul dintre copiii minori ai acestuia, iar în cazul titularului minor unul dintre părinţi. De asemenea, cîştigătorii pot solicita să li se rezerve două locuri în cadrul excursiei la care au dreptul, suportînd rostul celui de-al doilea loc. Este important de reţinut că cei ce cîştigă excursii ■ organizate prin C.N.T., trebuie să turism se prezinte la Filiala G.E.C. care tine fişa de cont a libretului in termen de 30 de zile de la data tragerii la sorti în caz de neprezentare în acest termen cîştigurile se plătesc în bani. Se precizează, de asemenea, că în cazul cîştigurilor individuale pentru a obţine schimbarea sumei de lei 3.000 în valuta ţării în care se face excursia, cîştigătorii trebuie să efectueze această excursie în termen de un an de zile de la data tragerii la sorţi. La cererea cîştigătorilor costul excursiilor organizate cît și al celor neorganizate se poate achita în numerar. De menţionat că libretele de economii pentru turism care vor fi emise pînă la data de 22 noiembrie a.c. inclusiv, vor participa în mod excepțional la tragerea la sorti a cîștigurilor pe trimestrul IV 1969, care va avea loc în primul trimestru al anului viitor, dacă depunerile respective vor fi păstrate pe aceste librete cel puțin pînă la data de 31 decembrie a.c. inclusiv. II