Dunaferr, 2007 (56. évfolyam, 1-52. szám)

2007-03-23 / 11-12. szám

ÖSSZEÉRT A HÍD Hordógurítási ünnep Egyszeri, megismételhetetlen ünnepségre voltak hivatalosak március tizenötödike előtt Dunaújváros és a környékbeli települések önkormányzati vezetői. Mint ahogy megírtuk, az épülő híd utolsó elemét még decemberben a helyére tették az építők. Mára végleges szerkezeti állapotába került a híd. Az építők hagyományaik szerint söröshordót gurítottak végig az akadálymentes hídon, megünnepelve ezzel tervezők, mér­nökök, munkások látványban is rendkívüli teljesítményét. A Hídépítő Zrt. nevében Apáthi Gyula vezérigazgató köszön­tötte a vendégeket. A Duna Új Híd Konzorcium nevében dr. Tímár Gyula elnök hangsú­lyozta, hogy a dunaújvárosi Duna-híd elkészült, azt már csak fel kell öltöztetni. Megkö­szönte a hídépítők munkáját Rauf Pál, a Híd Egyesület elnö­ke, majd elmesélte, hogy pon­tosan tíz éve, 1997-ben szer­vezett az egyesület egy hajóra konferenciát. A Dunán ringa­tózva nézték meg a leendő híd helyszínét, és lám, az álom Dunaújváros és a környékbeli települések lakóinak örömére, valóra vált. Nagy ívű gondola­tokkal kötötte össze az álmot a valósággal dr. Kálmán András, Dunaújváros polgármestere. Hangsúlyozta, hogy ez a híd a nagy magyar álom, a Graz és Nagyvárad közötti új köz­lekedési folyosó fontos eleme, amely összeköti Pannóniát és Hunniát. Megmutatja ugyan­akkor a magyar valóságot, a magyar mérnökök és munká­sok alkotóképességét. A köszöntők után építők és vendégek közösen tették próbára a hidat. Átsétáltak a túlpartig, ahol egy nemze­ti színűre festett hordó vá­rakozott a gurításra. Állí­tólag sör is volt benne, de csak akkor gurult, ha gurítot­ták. Elsőként a polgármeste­rek feszültek neki, majd gör­dítettek rajta a tervezők, a kivitelező mérnökök, és vé­gül az építők juttatták el a túlpartra. Még séta közben beszélgettünk tervezőkkel és kivitelezőkkel a híd gondo­latban való megszületéséről és valóságáról. Elsőként dr. Tímár Gyulát, a Vegyépszer Zrt. vezérigazgatóját kérdez­tük meg, mit szólt a kosárfülű híd ötletéhez? — Amikor meghallottuk, hogy itt híd épül, az első gondolatunk az volt, hogy a Hídépítő Zrt.-vel közösen megpályázzuk a kivitelezést. Nagyon sokat dolgoztunk a tenderen. Megtiszteltetés szá­munkra, hogy el is nyertük. Nem idegen a hídépítőktől ez a technológia. Több alkalom­mal készítettünk hídszerke­zeteket a parton, majd tettük a helyére. Ez a híd építésének első percétől óriási kihívást jelentett. Európai, sőt világ­­viszonylatban is egyedülálló teljesítmény, hogy ekkora tö­meget úsztattunk bárkákkal a helyére. — Milyen érzés látni, és itt sétálni a hídon? — Kistestvérét Sárváron megépítettük, és átadtuk. Ez a híd annak gigászi változata. Nagyon örülünk az esemény­nek, ennek az ünnepnek. Vé­gül is az itt dolgozó kollektí­vát, kollégákat, munkásokat ünnepeljük ma, ez az ő ünne­pük, és a mi örömünk. — Engedjen meg egy szemé­lyes kérdést! Melyik a kedvenc hídja? — Nagy választás elé állí­tott. Soviniszta vagyok, most ez a híd a kedvencem, most ennek a hídnak örülök a leg­inkább. Az ünneplők között talál­koztunk Horváth Adriánnal, a híd tervezőjével, a Főmterv Zrt. vezető szakemberé­vel. Tőle azt kérdeztük, mi­ért kosárfülű hidat rajzoltak a Duna fölé. — Volt már korábban egy érdekes munkánk. Azt kér­ték, tervezzünk a Rába fölé, Sárvárnál egy szép hidat. Belső pályázaton készült a százhúsz méteres ív­­híd első rajza. Bár lát­ványában hasonló a két híd, de szerkeze­tileg nem azonos. A Duna-híd tervezésé­re hirdetett pályázat­ra alternatív megol­dásokat is lehetett ja­vasolni. Nem az én fejemből pattant ki a kosárfülű híd ötlete. Kollégáim, László Vik­tor és Nagy Zsolt kez­dett a híd látványán dolgozni. Látványos, a funkciónak megfelelő, ugyanakkor gazda­ságosan megépíthető hídról gondolkodtunk. Le­hetett volna ferdekábeles hidat tervezni, hasonlót az MO autópálya északi hídjá­­hoz. Borzalom lett volna ide, a felsővezetéket tartó oszlo­pok közé százhúsz-százötven méter magas pilonokat leten­ni. Tudtuk, nagyon jó meg­oldás lehet ebben a nyílás­tartományban az ívhíd. Szá­momra különlegesség ennek a hídnak az építése, ahogy a technológiát végigterveztük a kivitelezővel. A kihívás az volt, hogyan lehet ekkora tö­meget a Dunán beúsztatni. Különös érzés volt, amikor mint tervezőt kértek, mond­jam meg, tényleg mehet vagy nem. Talán érthető, nyugod­tan bólintottunk rá, hisz min­dent megvizsgáltunk, ami megvizsgálandó volt. Min­dent ellenőriztünk, mindent átszámoltunk, mégis minden­kiben volt egy feszültség. Ha valami hiba csúszott volna be, negyven-ötven ember (köz­tük mi is) meghal. Pályám során, az elmúlt huszonhét évben soha nem éreztem ha­sonló feszültséget, hisz nem volt ilyen kockázatos tervem. Aztán végigélveztük a mun­kát. Az építők feszes pontos­sággal tették a dolgukat. Mi­után benn volt a híd, este, há­romnegyed kilenc körül, az asztalnál oldódott a feszült­ség, bennünk, tervezőkben és kivitelezőkben egyaránt. Ezek után látni a Duna fölött a hidat, csodálatos érzés és nagy öröm. — Melyik a kedvenc hi­­dam? Megadatott, hogy a világ híres hídjait megismer­jem. Jártam Japánban, a vi­lág leghosszabb hídján, az Akashi Kaikyon és Dániá­ban, az Oresund hídon. Még­is, olyan szép hidat, mint a Szabadság híd, sehol nem lát­tam. Neves tervező kollégám jegyezte meg egy alkalom­mal, a Szabadság híd méltó a budapesti hidakhoz. A híd lemezein még lát­hatók a feliratok, számok, je­lek. Hamarosan útburkolat takarja be mindet. A duna­újvárosi Duna-híd-beruházás főmérnökétől, Szalay Tibortól azt tudakoltuk, hogy milyen munkálatok következnek a hídon a június végi átadásig: — A híd összeért, akadály­talanul közlekedhetünk raj­ta. Most már a híd felöltöz­tetésén dolgozunk. Helyükre kerülnek a korlátok, kiépít­jük a világítást, elkészülnek az útburkolatok, és a végső színét is megkapja. A kosár­fülnél már látszik, fehér színű lesz. Nekem ez a legszebb híd — intett tekintetével a Duna felett feszülő kosárfülek felé. Hozzátehetjük, nekünk is ez a legszebb híd a Dunán, mára DUNAFERR 2007 március 23. — 11-12. szám T

Next