Dunaferr, 2018 (67. évfolyam, 1-12. szám)
2018-08-01 / 8. szám
AKTUÁLIS Torokzáró berendezést cserélnek az I. számú kohón .RUTINMUNKA" KIHÍVÁSOKKAL A nagyolvasztót lefedő torokzáró berendezés a hő és más fizikai kitettségek miatt időről időre elhasználódik. Tapasztalatok szerint a cseréje háromévenként esedékes, így jó eséllyel nem sok olyan esztendő van, amikor ne kerülne sorra valamelyik kohón a fókuszált szervezést igénylő munka. Idén az I. számú nagyolvasztón van a sor. Nem először bontják le a technológiát kiszolgáló berendezést, majd építik helyére az újat a nagyolvasztó gépészeti üzemének szakemberei. Hón-’-'ür óta 1' ' 't-j]/- p>] rendezésnek funkciója van. Részben nyomáskiegyenlítőként működik, akár egy zsiliprendszer, másrészt a szkipkocsikban érkező elegyet engedik rajta keresztül egyenletes elosztásban a kohóba. Lényegében itt üti” a kohót. A szerkezet 6 elemből áll. Ezek a mezők: toroktámgyűrű,csér, nagykúp ruhakúpkamra, kistölcsér, 1 rudazattal, bordász•r, elegyelosztó és a beogadó tölcsér. Nyomáskiegyenlítő szelepek nyitnak és zárnak, az említett kúpok a tölcsérekre nyitnak és zárnak az adagolásnak megfelelően. Tonnákban mért alkatrészek mozognak. Az elegyelosztó pedig egy fogaskoszorún keresztül forgatva teríti a beadagolt technológiai elegyalkotókat egyenletesen elosztva. A torokzáró berendezés főbb műszaki adatai: — átmérő: 4 780 mm — magassága a kúprudak és vonórudak nélkül: 6 420 mm — tömeg: 72 910 kg Lehetne részletesebben is kibontani a számokat, de a lényeg, hogy 5 és 20 tonna közötti „alkatrészekkel” dolgoznak a szerelők lent a földön is, és majd harminchat méter magasban, a kohó tetején. Nem végezhetnek elnagyolt munkát, milliméter pontossággal kell egymáshoz illeszteniük minden vasdarabot. A végén fogaskerekek, vonórudak tonnákat mozgatnak meg a technológia által megkívánt időrendben. Hasonlóan bonyolult feladat a régi szerkezet lebontása, hisz bár lefojtott anyag fölött, de mégiscsak nagy hőségben, nagy magasságban kell elvágni egymástól a berendezés fő elemeit, majd szűk helyen leemelni, vagonokra rakni. Előkészületek Mérges László hangsúlyozta, hogy az üzem létszáma a napi karbantartási munkák mellett alacsony a feladat megoldásához, ezért külső cégekkel működnek együtt. A berendezés fődarabjait, a nagykúpot, a nagytölcsért, a kistölcsért, a kiskúpot az öntvényekkel és szárral, valamint nagykúp rudat az ukrajnai Mariupolban készítették. Hónapokkal korábban Cseh Ferenc gyárvezetővel a helyszínen megtekintették a gyártást, átvették az elkészült darabokat. Az alkatrészek már megérkeztek a DUNAFERR területére, a masszaház és az aszfalazó épület előtti területen tárolják azokat, a hatalmas méreteik miatt. Ezen a területen újítják fel a korábban lebontott bordás tölcsért, elegyelosztót, befogadó tölcsért és a kúpkamrát a kohógépműhely szakemberei. A vonórudak, lakatanyák, hevederek, a szereléshez szükséges alkatrészek gyártásában és a felújítási munkákban tevékenyen részt vett a Gyártó Egység, benne a mechanika és a lakatosüzem szakemberei. Az előszerelési munkálatok közel egy hónapja folynak. Az előszerelési területre szállítják az összes gépegységet, alkatrészt. Részben összepróbálják a részegységeket, majd a felépítést megelőző napokban kellő sorrendben öt vasúti vagonra rakják. Lesz közöttük süllyesztett rakterű kocsi is, hogy az 1-es kohó környezetében lévő energetikai vezetékek alatt elférjenek. Az emeléshez füleket hegesztettek a részegységekre, vonórudakat készítettek elő. Lesz a vágányok között is összeszerelő művelet. Olyan munkálatok kerülnek majd itt sorra, amiket a nagy méret ű Mariupolban gyártott alkatrészek között van a nagykúp-nagytölcsér is, összerögzítve a vonórudakkal