Dunakanyar, 1987 (23. évfolyam, 1-4. szám)

1987 / 1. szám

SZOMBATHY VIKTOR „A város, ahol Árpád apánk sétálgatott" A múlt század második felének legkedveltebb képes hetilapja a Vasárnapi Újság, ezt írja 1988. július 29-i azátvábam, mondhatnók tehát, kerekem száz évvel ez­előtt: „A helyi érdekű vasutakat sokáig nélkülözte a fővá­rosi, pedig ezek emelnek egy várost igazi nagyvárossá, gyors és olcsó érintkezésibe hozván környékével, hon­nan könnyebbé, jutányosabbá válik az élelmezés s ho­vá a fővárosi lakó könnyű szentet mehet nyaralni, még olyan is, akit foglalatossága mindennap a fővároshoz köt. Végre Buda­pesti is egymás után kapja az ilyen vas­utakat. Tavaly nyílt meg a lőrinczi, mely a legrövidebb, aztán a soroksári, mely a fővárosi családok által any­­nyira kedvelt Harasztit s mely Budapest egyik jelenté­keny élelmezési pontját köti össze a fővárossal. E hó 19-én a cinkotai vasutat adták át a forgalomnak, ezt követni fogja a budai oldalon a szent­endrei vasút, mely a hegyes vidéket hozza közelbe, első állomása az ó­­budai amfiteátrumnál lesz. Ha hozzá­vesszük mind­ezekhez a magyar állami és az osztrák állami és déli vasutakat, Budapest vidéke végre rendszeres csatlako­zásban áll a fővárosai. Meg is látszik ez máris. A vas­utak mentén mindenütt új élet fakad. Nyaralótelepeik keletkeznek, kertészetek támadnak. Ezer, meg ezer csa­lád költözött ki máris a fővárosból, részint állandóan, részint nyárra és Budapest meglehetősen kopár vidéke kezd barátságosabb és lombosabb lenni. Harasztinak kezd egy egész új része támadni a nyaralókból, melyet Új -Harasztinak hívnak. Egy pár év alatt a helyi vas­utak Budapestnek megszerzik azt, a­mit eddig nélkü­lözött, a czivilizá­lt és ku­ltivált környéket, a falvaik jó­létének emelését.” Hát így kezdődött. Kilencvenkilenc esztendő, bizony nem kis idő egy iparkodó főváros életében; mindössze s­záz-százhúsz esztendő kellett ah­hoz, hogy Budapest azzá legyen, ami, sőt, túl is szárnyalta már magát rendkívül idomtalan panel-lakótelepekké­, így próbál a jövőbe kapaszkodni. A főváros csápjai Ha a kedves olvasó az itt idézett újságcikkeit figyel­mesen olvasta el, észrevehette, hogy a cikk írója ön­kéntelenül is elárult valamit, azit a bizonyos Budapest­­központúságot. Lényegében a Belváros, sőt, pontosan a Ferenciek tere felől gondolkodott, azaz: honnan kap tejet Budapest,­­hová utazhat a környékre, hol nyaral­hat, merre járkálhat, meddig juthat a kies vidéken — (amely a cikkíró szerint igen elhanyagolt és sivár) — egyszóval a pesti ember kívánságait tolmácsolta a Va­sárnapi Újság­osi, anélkül, hogy arra is gondolt volna, mennyire szolgál használta a megannyi v­asutacska a vidéknek, mely falvak népe törtetne befelé, melyiknek nyílik meg a világ. A fantázia a mi esetünkben a so­roksári kenyérig, és a dunahanas­zti nyaralótelepig ter­jedt. Hiszen nem minden pesti ember nyaralhatott Ab­báziában, vagy Glrkveniciábam, vagy az akkor divatos­sá vált Tátrafüredekben, ahol — honribile dictu — 1887- ben csaknem kétezer, Balatonfüreden pontosan 579 vendég fordult meg. Kell­ett tehát a pest-budai környék tágítása. Apró, igen rövid csápok ágaztak ki száz éveknek előtte Budáról, Pestről mindenfelé. Északi irányban Pestszentlőriincig, a Dunakanyar felé Aquincumig, a Csepel-szig­et megközelítés­ére Soroksárig. A képzelet Ráckeve látképe madártávlatból, a Savoyai-kastéllyal .

Next