Dunántúl, 1927. július (17. évfolyam, 146-172. szám)
1927-07-01 / 146. szám
Előfizetési ár bizhoz *•Á és szállítva vagy postán Egy hóra 2 Pengő 5^ ' - "j*.. Egyes szám ára 15 fillér, 16 oldalas 24 fillér. Kéziratokat nem adunk vissza. ^ v* •• IC/0<-» fctt: Vq /L Ara 15 fillér Pécs, 1927. Julius 1. Péntek» XVII. évfolyam, 146. szám. Szerkesztőség: Lyceum-utca 4. sz* Szerkesztőség telefonját 650. szám. Kiadóhivatal: Lyceum utca 4. sz. Kiadóhivatal telefonja, 222. szám. Hirdetés díjszabás szerint . Horvátország történelmének sok közös lapja Ivan, hazánk történelmével. Nemcsak a geográfiai közelség hoztaegymás szomszédságába , a kétnemzet gyermekeinek szívét, hanem a vallási egység, a közös ellenséggel szemben való védekezés és a gazdasági érdekek kölcsönössége is. Ha mégis volt idő, amikor a történelem során a két nemzet egymással szembe került, ennek oka az osztrák ármánykodás és a habsburgi politika volt, amely önös érdekeiért egymással szemben játszotta ki a népeket, csak azért, hogy a viszálykodás gyümölcseit Ausztria élvezhesse. Nemcsak puszta szó hanem szomorú valóság volt az, hogy Ausztria a Divide et impera elvét gyakorolta évszázadokon keresztül s miután legerősebb npmete magyar volt s a maagyar tőréseket kellett féken fertani, • letörnie, ezért a szent 'onai ira alatt élő népeket iHatjd úr lázadásra és ellensé'■iv'kece: szították Bécsből a magyar tizet ellen, Magyarország mégis igen sok ,1 * ejti ti ■ adta békés törekvéseinel', és alkotmányos érzületén k)önösen a horvát nép i:ur! 1 c*,: tt szeretetének és nagyra'c*;csillésének. A horvát is, mint a magyar, hősies nemzett s valahányszor hadba szállt, mindannyiszor csak tetőzte érdemeit. A világháborúban is az elsők között harcolt a horvát katona s kitartásáról és hősiességéből legendákat írtak össze. A béketárgyalás rendszertelenségét s a békekötések ötletszerűségét mi sem igazolja jobban, mint az a tény, hogy míg a horvát nép a központi hatalmak oldalán szállt síkra, s a horvát ott harcolt az összes harctereken, tehát ellensége volt mindazon országoknak, amelyek a központi hatalmaknak hadat üzentek, addig a békekötés alkalmával Horvátországot egy olyan államhoz csatolták, amely állammal Horvátországnak közös céljai és közös célérdekei nem voltak. A bűnhődések közül a legnagyobb bünhődést akkor mérték Horvátországra, amikor Szerbiához csatolták s ezzel öncéluságától megfosztották. A kultur horvát nemzet függeléke lett egy balkán országnak s a gyönyörűen fejlődő Zágráb pedig külvárosa annak a Belgrádnak, amelytől sem a múltban, sem a jelenben nem várhatott semmi megértést. Ha valaha sikertelen próbaházasságot kötöttek az ég alatt, úgy a szerb-horvát próbaházasság minden vonatkozásában sikertelennek és tarthatlannak mondható. A hét esztendős kényszeregyüttélés óta nem volt nap, amikor nem hallhatta volna Európa e házastársak hangos perpatvarát. Akár megnyíltak a belgrádi börtönök ajtai, akár becsukódtak, azokon mindig horvát politikusok sétáltak be és ki. Ha valahol rekordot ért el a politikai és a kormányválság, úgy az S. H. S. királyság volt az a helye (■EiniaHEiKBanaBmaHaiBBBH | Newyork, június 30. ) Byrd kapitány, aki már ismételten s mindig az utolsó pillanatban elhalasztotta útját, tegnap reggel amerikai időszámítás szerint röviddel 4 óra után, ami időszámításunk szerint tehát reggel 9 óra körül végre startolt Miss America nevű repülőgépével, hogy az óceán felett Párisba repüljön. Elhatározása olyan hírtelen jött, hogy még a repülőgép legénységének tagjai sem tudtak róla egészen az utolsó percig s így az indulásnak alig pár ember volt a tanúja. A meglepetést csak fokozta, hogy a repülőgép három utasán kívül Harold Kinkade, a Wright automobiltársaság motorszakértője, közvetlen a start előtt titokban a repülőgépre csempészte magát. Amennyiben a repülőgépnek megfelelő üzemanyaga lesz. Byrd elhatározta, hogy tovább repül Bécsig. A repülőgép szikratávíróval van felszerelve és állandó érintkezésben van a hajókkal és a nagyobb rádióállomásokkal. Byrd elhatározta, hogy figyeli a tengert, hogy esetleg megtalálja Nungesser és Coli gépét. Byrd óceánrepülő 6 óra 19 perckor newyorki időszámítás szerint szikratávírón jelentette, hogy az Amerika ködbe került. A követség e jelentéshez hozzáfűzi, hogy az Amerika igen kedvezőtlen szelekkel találkozott. Byrd az Újskócia partvidéke menti utat 31/8 óra alatt tette meg. Ilyen módon 65 perccel megjavította azt az időt, amely alatt Lindberg ugyanezt az utat megtette. Byrd ajándékot visz magával a francia köztársaság elnöke részére. Még pedig amerikai zászlót, amelyek közül az egyik azonos azzal, amelyet Byrd északi sarki repülése alkalmával haszalig tévedünk, ha azt mondjuk, hogy a három betű inkább hasonlított az ismert tengeri vészjel, S. O, S., . mint a három állam békés államalakulatához. A sok kísérletezés és takargatás után végre Zágrábban kimondották a horvát függetlenség jelszavát. Ezután a különböző utakon járó horvát politikusok ■RBBBBBBBBIBHBIHIBBBI nál, továbbá a világ legkisebb bibliájának másolatát.A' .*»■ A kedvezőtlen szelek tetemesen csökkentették Byrd sebességét, amikor Új-Foundlandot elérte. Délután 5 óra 35 perckor Byrd Cape Racétól északnyugatra 120 mérföldnyire átrepült a sziget felett. Idáig 900 mérföld utat tett meg. Chatham: Az itteni állomás írja reggel 2 óra 32 perckor Byrd következő drótnélküli jelentését" fogta fel. Tegnap délután 4 óra óta Newyork, jún. 30. — Reuter.) Maitland és Hegenberger amerikai katonai repülők San Franciscóból Honoluluba repültek. A megtett távolság 2400 mérföld. A két repülő útja a leghosszabb tenger feletti út. 25 óra és 43 perc alatt 2400 tengeri mértföldet tettek meg. Mint az Associated Press Honoluluból jelenti, a repülők útjukról a következőket mondották: — Egyenes irányban repültünk bizonyára megtalálják a közös plattformot, amely minden horvátot egyesít Horvátország függetlenségét. Hét éves rossz álomkő fog felébredni a horvát nemze akkor, amikor államiságát, népének önállóságát s a horvá nemzet öncélúságának ünnepét Horvátország fővárosában, Zágrábban ünnepelheti. lIRBSINYEaBBBBSQBUal nem látunk sem szárazföldet sem vizet, mert az idő ködös és sűrű felhők fekszenek alacsonyan, nagy kiterjedésben. Párisból jelentik, hogy a Leo bourgeti repülőtéren lázasan készülődnek Byrdék fogadására. Felgyújtották a Mont Veterianon lévő óriási fényszórót. Flárisban úgy számítják, hogy Byrd csütörtöktől péntekre , forduló éjjel körülbelül 6 órakor fog Le Bourgetben leszállani, és a csillagok állása alapján tájékozódtunk. Amikor leszállottunk még 800 mértföldes útra elegendő üzemanyagunk volt. Kedvezőtlen időjárási viszonyokkal kellett küzdenünk. Éjjel 10.000 láb magasságban repültünk, hogy a felhők fölé kerüljünk és láthassuk a csillagokat. Nappal 300 láb magasságban repültünk. Nem tudtuk mindig, hogy hol vagyunk, az irányt azonban sohasem tévesztettük el. Byrd kapitány érkezését péntek éjjel 3 órára várják a párisi repülőtéren Két amerikai repülő átrepülte a Csendes-óceán felét 3BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB1BBB5S9BW A felsőház bizottságainak ülése Budapest, június 30.— A felsőház külügyi, közgazdasági és közlekedésügyi bizottsága Zoltán Béla elnökletével ma délelőtt ülést tartott, amelyen gróf Khuen-Héderváry Károly előadásában letárgyalta a cseh-magyar kereskedelmi szerződés becikkelyezéséről szóló törvényjavaslatot. A javaslathoz Hutyra Ferenc, Bernáth István, majd Fellner Henrik szóltak fel. Herrmann Miksa kereskedelmi miniszter örömmel állapítja meg, hogy az utóbbi időben a gazdaságpolitika iránt igen nagy érdeklődés nyilvánul meg. Majd az egyes felszólalásokban érintett kérdésekre válaszol. A bizottság ezután a javaslatot általánosságban és részleteiben is elfogadja. Ugyancsak ma délelőtt tartotta ülését a felsőház közgazdasági és közlekedésügyi, valamint közigazgatásügyi bizottsága Némethy Károly elnökletével együttes ülést tartott t helyen Khuen-Héderváry , voly • lőadásában letárgyalta c . iátok' kötelező vizsgálata,' • törvényjavaslatot . Igaz ’ Mészáros István is herenc felszólalás után * Károly államik * válása' földművelésügyi kormány nevében az elhangzottakra. A föK * ezután a törvényjavaslatot általánosságban . és részletes ’14 elfogadta.