Dunántúli Napló, 1966. szeptember (23. évfolyam, 206-231. szám)

1966-09-16 / 219. szám

Világ proletárjai, egyesüljetek! Dunámon napló ________Az MSZMP Baranya megyei Bizottsága és a Megyei­ Tanács lapja XXVI. ÉVFOLYAM, 219. SZÁM ÁRA 50 FILLÉR 1966. SZEPTEMBER 10., PÉNTEK Olcsó dolog-e iskolába járni? Vannak dolgok,­­ amelyek nélkül nem sokra megy az ember. Ezek közé tartozik az a tudásanyag is, amit csak az iskolában le­het elsajátítani. A magyar közoktatás színvonala min­dig jóhírű volt Európában, negyvenöt óta pedig soha nem látott tömegek vesz­nek részt a szervezett okta­tásban, s hogy az ország szellemi-tudományos-műszaki szintje nemzetközileg is oly elismert, ez nagyrészt kö­szönhető annak, hogy az állam az elmúlt húsz év alatt szinte erején felül ho­zott áldozatokat a közokta­tás fejlesztésére. Néhány fi­gyelemre méltó bizonyíték: 1938-ban Pécsett és Bara­nyában összesen 1217 gyerek végezte el az akkori iskolák­nak megfelelő nyolc általá­nost, a múlt tanévben jóval több mint hatezer. Ugyan­csak 1938-ban Pécsnek s a megyének együttesen 1438 középiskolás diákja volt, a múlt tanévben csaknem hat­ezer. Két éve pontos elem­zésekkel kiszámították, hogy egy általános iskolás ki­tanít­tatása nyolc év alatt körül­belül 45—50 ezer forintjába kerül az államnak, hogy egy szakközépiskolás nagyjából 60—65 ezer forintba négy év alatt. Az állam erőfeszítései és áldozatai jelentősek. Nem kell tandíjat fizetni, soha ilyen demokratikus rendsze­rű nem volt a magyar köz­oktatás, a szülők mégis, kü­lönösen így szeptember tá­ján sokat panaszkodnak, egyáltalán nem olcsó dolog iskolába járni, és bizony, ahol három vagy négy isko­lás korú gyerek van a csa­ládban, ez nem kis anyagi gondot okoz. Alaposabban átgondolva azonban kiderül, hogy ezeknek az anyagi gon­doknak gyakran nem kis részét el lehetne kerülni. Az iskolába járás sok esetben azért drága, mert vagy az anyagi mérték eltévesztésé­­ről van szó, vagy pedig (mint ez is oly gyakran elő­fordul, s ebben sok szülő is hibás­ egyes iskolák fölösle­ges, külsőséges rivalizálásá­ról. Vannak anyagi kihatású problémák amelyeket nem az iskolában, hanem magasabb szinten kell megoldani. A tankönyvek egy része például szinte évenként változik, hiá­ba vigyáz rá a család leg­idősebb iskolása, hogy az öccse vagy a húga is tanul­hasson belőle. Sok vita tár­gya az iskolai köpeny hasz­nálata. Az igazgató az álta­lános iskolában nem köte­lezheti ugyan, de feltétlenül ésszerű, s mondhatni: de­mokratikus viselet, csak ép­pen a tartós, jó minőségű iskola köpenyek ára túl ma­gas. A hagyományosan kö­telező felszerelések mellett azonban elég sok a „házi” követelmény, és gyakran az ilyen kívánságok miatt drá­gul meg az iskolába járás. Az egyik pécsi iskolában a múlt tanévben a lányok kö­telező tornaruhája egybesza­bott, fekete volt. Most az is­kola vezetése — nem tudni mi okból — kétrészes, feke­te-fehér tamaruhát rendsze­resített. Van iskola a megyé­ben, ahol az év elején az osztályban minden gyereknek egy egész garnitúra színes krétát kellett vinni. Jó, ha egész évben összesen három dobozzal felhasználnak majd. Másutt a tanárok csak tizen­két színből álló ceruzakész­letet fogadnak el, van ahol egységesen csak a hosszú színes ceruza használható. A napokban épp a Dunántúli Naplóban jelent meg egy hirdetés: „A szép írás esz­köze az általános iskola al­sóbb osztályaiban a Művelő­désügyi Minisztérium által használatra ajánlott ALFA töltőtoll, mely minden isko­lacikkel foglalkozó boltban kapható.” Csak éppen az egyik iskola tanárai elfogad­ják az­­ALFA-tollat, a má­siké nem. Van középiskola, ahol a kémia órán fehér kö­peny kötelező. A legtöbb iskolában sorozatosan kap­nak a gyerekek olyan fel­adatokat, amelyek így vagy úgy a szülők számára ki­sebb nagyobb anyagi meg­terhelést jelentenek. A szak­körök is kötelezőek lényegé­­ben, mert van tantárgy, amiből a rendes tanítási idő alatt szerzett ismeret nem elegendő az ötös osztályzat­hoz. Kötelezőek az iskolai kirándulások is, természete­sen. Csakhogy nem mind­egy: természetjárásról, a szó szerinti tanulmányi kirándu­lásról van-e szó, vagy egy ünnepség kapcsán reggeltől estig tartó töltelék program­ról, mely ráadásul mindent összeszámítva még közel száz forintjába is kerül a szülőnek. Van általános is­kola, ahol már most szervez­­getik jövő nyárra a gyerekek tengeri üdülését. (!) Mind­ezekben először is az a fel­tűnő, hogy a kívánságok kü­lönbözőek, amit az egyik is­kolában parancsszerűen meg­követelnek, a másikban ügyet se vetnek rá, és fordítva. Külön problémát okoznak az „aktív” szülők, akik túl­zásaikkal gyakran feszültsé­geket teremtenek az iskolá­ban. Bár a gyűjtéseket szi­gorú rendelkezések szabá­lyozzák, mégis előfordul, hogy a gyereknek erre vagy arra öt, tíz forintot kell vinnie az iskolába, vagy en­nél is többet, s ennek oka majd mindig néhány túlbuz­gó mama. Amennyire helyes, hogy az igazgatók nem enge­dik, hogy a lányok tupíroz­­zák a hajukat, hogy feltűnő eleganciával öltözzenek (épp ezért jó az egyforma kö­peny) éppen úgy vigyázni kell az „aktív” mamák ötle­teire. A szülőknek alapvető kö­telezettségeik vannak a gyerekkel szemben. Ezek közé tartozik a maxi­mális anyagi áldozat, ami­vel a gyereket iskolába já­ratják, biztosítva számára azt a tudást, amit elérni képes, és amire korunkban alapítani lehet. Az iskola alapvető kö­telezettsége viszont, hogy a legjobb módszerekkel és jól megtanítsa mindenre a gye­rekeket. Ez a mindennél fon­tosabb. Az iskolák közös küz­dőtere az oktatás és a ne­velés. Csak ezen a téren lehet rivalizálni! CT) Őszinte és hathatós támogatást Hanoi: A Hanoiban megjelenő Nhan Dán terjedelmes cikk­ben méltatja a legújabb, Budapesten aláírt magyar- vietnami egyezmények je­lentőségét. A Nhan Dán kiemeli: Do­bi István, Kállai Gyula és más magyar vezetők számos esetben hangoztatták, hogy a magyar nép teljes mér­tékben és sokoldalúan tá­mogatja a vietnami népet, ha kell, önkéntesek küldé­sével is. A Nhan Dan a kö­vetkező szavakkal fejezi be cikkét: „őszinte köszönetet mondunk az MSZMP-nek, a magyar kormánynak és a testvéri magyar népnek”. Leszállt a Gemini II. Újabb sikeres űrrandevú • Az asztronauták kitűnő erőben vannak A-fok. A Gemini 11. elnevezésű amerikai űrhajó két asztro­nautája, Pete Conrad és Ri­chard Gordon, csütörtökön be­fejezte háromnapos űrutazá­sát és leereszkedett a Ken­­nedy-fokon lévő rakétakísér­leti támaszponttól 1150 kilo­méternyire kijelölt körzetbe. A Gemini 11. — mint is­meretes — megdöntötte a re­pülés abszolút magassági vi­lágrekordját, több mint 1360 kilométer magasságba emel­kedett. A megspórolt üzemanyagból még futotta annyira, hogy a Gemini 11. úgynevezett „rá­­repüléses" űrrandevút végez­zen az Agena-rakétatesttel. Néhány órával a háromnapos repülés befejezése előtt, Con­rad és Gordon erősen meg­közelítette a rakétát, amely előzőleg össze volt kapcsolva az űrkabinnal, de csütörtök­re már vagy 40 kilométer­nyire eltávolodott attól.­­ A Gemini 11. először meg­előzte a rakétát, majd alá­repült. A pilóták elmondták: különös látvány volt, hogy a huzal, amely még szerdán az Agena köré tekeredett, s ezáltal a rakéta úgy festett, mintha becsomagolták volna,­­ a rárepüléses randevú idő­pontjában már „az égnek me­redt”, teljesen kiegyenesedve lebegett az űrben. A legújabb űrrandevú nem szerepelt a kísérleti programban. A fékezőrakéták bekapcso­lása után 14.24 óra után a Gemini 11. elkezdte a leeresz­kedést. Az eredeti tervek sze­rint, az űrhajósok a fedélzeti elektronikus számítórendszer­re bízták az egész manőver végrehajtását. A Gemini 11. 14.59 órakor pontosan az Atlanti-óceán ki­jelölt körzetében szállt le. Az anyahajóról azonnal megin­dultak felé a helikopterek. A kabin körülbelül 8 kilomé­ternyire úszott a vizen a Guamtól. A rádión nyert ér­tesülések alapján a Kennedy­­fokon hivatalosan bejelentet­ték, hogy az űrhajósok kitű­nő fizikai állapotban vannak. Vágják a silókukoricát a Pécsi Állami Gazdaság üszögpusztai üzemegységében. — Szokolai felv. A baráti hadseregek hadgyakorlata A katonák elfoglalják he­lyüket. A magyar néphadse­reg csapatai, amelyek részt vesznek a „Vitává” hadgya­korlaton, szeptember 14-én hajnalban megkezdték a me­netet. Befejeződött a kórházépítési konferencia rencia résztvevői tíz év kór­­házépítési tapasztalatainak tükrében elemezték a távlati igények műszaki követelmé­nyeit, a technológiai tervezés időszerű kérdéseit, valamint a kórházak műszaki tervezé­sével kapcsolatos teendőket. A konferencia utolsó napján, a délelőtti program kereté­ben, Valentiny Károly, az Építésügyi Minisztérium fő­osztályvezetője elnökölt. A műszaki tervezés problémái­ról Ulrich Ferenc építészmér­nök és Horváth Miklós gépész­mérnök tartott vitaindító elő­adást. Délután Bálint János, a Pé­csi Tervező Vállalat igazgató­ja látta el a konferencia el­nöki teendőit. Mányoki László építészmérnök „A tervezői tevékenység határai és hatá­sa” címmel tartott előadást. Valentiny Károly, az ÉM főosztályvezetője a konferen­cia zárszavában elmondotta, hogy a rendezvény, melyet a szakemberek nagy érdeklődése kísért, teljesítette a hozzáfű­zött reményeket, és jelentő­sen segítette a hazai kórház­­éptés korszerűbbé tételét A viták során egyértelműen be­bizonyosodott, hogy a hatal­mas kórházi objektumok tí­pustervek alapján történő épí­tésére nincs lehetőség, az egyes zárt kórházi egységek tipizálására azonban a jövő­­­ben nagyobb erőfeszítéseket kell tenni. A konferencia pozitív ta­pasztalatai alapján határozat született az ilyen jellegű ren­dezvények rendszeressé téte­lére. A tervek szerint két­­három évenként tartanak ha­sonló méretű és jellegű ta­nácskozást. Tegnap délután befejezte munkáját az I. kórházépítési konferencia. Az Építőipari Tudományos Egyesület és a Magyar Építőművészek Szö­vetsége meghívására mintegy 250 hazai és külföldi szak­ember érkezett három nappal ezelőtt Pécsre, hogy az Orvos­­tudományi Egyetem új klini­kai tömbjének előadótermé­ben rendezett tapasztalatcse­rén részt vegyen. A konfe­

Next