Dunántúli Napló, 1970. július (27. évfolyam, 152-178. szám)

1970-07-15 / 164. szám

jár?. Jú­u­s 13. V DUNÁNTÚLI NAPLÓK Cj professzorok (I.) Egészségügyi szervezéstan Az egészségügyi miniszter dr. Tényi Jenő egyetemi ta­nári kinevezésével egyidejű­leg július 1-től teljes jogú tanszékké nyilvánította a Pécsi Orvostudományi Egye­tem egészségügyi szervezés­­tani intézetét. Ezáltal a dr. Tényi Jenő vezette kutató­­csoport taniszékké alakult. Az új professzort arról kérdez­tük, voltaképp mi is az egész­ségügyi szervezéstan?­­ Az elnevezésben vannak eltérések, a világ különböző nagy egyetemein szociálhy­­giéne, szociális egészségügy, orvosi igazgatás, közösségi orvostan és más elnevezések alatt működnek ugyanezzel a tudományággal foglalkozó tanszékek és intézetek. Ezek­nek azonban mind közös vo­násuk, hogy a társadalom és az egészségügyi bonyolult kölcsönhatásait vizsgálják.­­ Hazánkban és köze­lebbről Pécsett vannak en­nek a tudománynak ha­gyományai, előzményei? — Ott kezdeném, hogy a XIX. század közepén követ­kezett be az orvostudomány nagy föllendülése, ami aztán párosult azzal a felfedezés­sel, hogy a társadalmi és szociális környezeti tényezők a betegségek egész sorának keletkezésében, alakulásában döntő szerepet játszanak. Jó néhány híres orvostudós — többek között Wirchow, Neu­mann és a magyar Fodor József — munkássága veze­­­tett, azután az ún. szociális közegészségtan kialakulásá­éhoz. Hazánkban előbb a tár­sadalombiztosítás elterjedése,­­­majd különösképp a szocia­lista egészségügy megterem­­­­tésének programja adott ,hagy lökést a tudományág­­fejlődéséhez. Vegyük az utób­­­bit: a szocialista egészségügy­­kimunkálásakor az egyes tör­­­vényszerűségeket kellett ha­­­zai viszonyokra alkalmazni, és számos alapel­vnek a gya­korlatban lehetséges megva­­­­lósulásait kidolgozni. Egy­­példa: a szocialista egészség­­­ügy egyik alapelve a meg­előzés, ennek megvalósulása többek közt a huszonöt év alatt kiépült anya- és cse­csemővédelmi, vagy az üzem­egészségügyi rendszer. Ma­­­­gyarországon egyébként a másik három orvostudomá­nyi egyetemen és az Orvos­­­továbbképző Intézetben már működnek ilyen tanszékek. Nálunk, Pécsett ennek előz­ményei a Közegészségtani Intézethez kötődnek, s hogy itt alakult ki a tanszék mag­ját képező kutatócsoport, az nem véletlen, Fenyvesi, majd Páter professzorok maguk is tanúsították munkájukban az egészségügyi szervezéstan iránti érdeklődésüket, s a le­hető legtöbb támogatást kap­ta az e témakörrel foglalko­zó kutatócsoport. — Mondana néhány kuta­tási témát, területet, akár a most alakult tanszék témái köréből? — Most folyik azoknak a tényezőknek a vizsgálata, amelyek a Baranyában igen magas csecsemőhalálozási arányt okozzák. Vizsgála­tainkkal segítjük a komplex szűrés rendszerének kialakít t­­ását, amelyet Pécs városá­ban terveznek. Úgyszintén a kórház-rendelőintézeti egy­ség gondolatának kimunká­lásában is dolgoztunk. Vagy ott vannak például a mun­kaszervezési problémák. Köz­tudott, hogy az egészségügy is olyan, mint egy hatalmas üzem, ahol a modern mun­kaszervezésnek nagy szerepe van. Nem mindegy, hogy az egészségügyre biztosított mil­­liárdokat mire fordítják. A munkaszervezés korszerű módszereit kidolgozni az egészségügyre — ez is a mi feladatunk. — Bár már az eddigiek­ből is sejthető, kérem, foglalja össze, mi min­denben nyújt segítséget az egészségügyi szervezéstan az orvostudomány más ágainak, illetőleg a gya­korlati gyógyító munká­nak? — A tudományág feladata az egészségügy tervszerű fej­lesztésének tudományos meg­alapozása. Ismernünk kell a megbetegedési viszonyokat, a lakosság egészségügyi állapo­tát, ebből meg tudjuk álla­pítani, hol jelentkeznek a legnagyobb igények, hol vár­ható az igények változása. A környezet, életmód, szokások stb. vizsgálataival konkrétan hozzá tudunk járulni az egyes betegségek keletkezési okai­nak feltárásához is. De az orvostudomány nap mint nap új és új gyógyító eljárásokat is kidolgoz, a mi feladatunk az is, hogy ezeknek alkal­mazásához, gyakorlati meg- , valósításához segítséget nyújtsunk. Egy példa: az életveszélyekben alkalmazott újjáélesztés, elektronikus megfigyelési módszerek stb. nyomán létrejöttek az akut osztályok. De hogyan csinál­ják ezeket a gyakorlatban? Hol kell ilyen osztály, meny­nyi emberre, mekkora terü­letre kell gondolni egy osz­tály­­esetében, és így tovább — ezeknek a kiszámítása, meghatározása az egészség­­ügyi szervezés tan feladata. « — Kikből áll az új tan­szék? Hogyan illeszkedik majd az oktatómunkába? — Orvosokból, volt kli­nikusokból és hygienikusok­­ból, jogászból, matematikus­ból, közgazdászból, statisz­tikusból, számítógépes prog­ramozóból áll az osztály ap­parátusa. Helyet az új elmé­leti tömbben kapunk. Egyéb­ként azonban a munkánk alig változik, mert eddig is oktattunk, eddig is szerepelt a tárgy­a tantervben. Az egészségügyi sz­ervezéstan ta­nításának mindenekelőtt az a feladata, hogy megfelelő szemlélettel rendelkező orvo­sok képzését segítse elő, olyan orvosokét, akik látják az egészségügy helyét és szere­pét a társadalomban, s a ma­guk helyét és szerepét az egészségügy egész szervezeté­ben. A további jó oktató­munka érdekében szeminá­riumokat szeretnénk szerve­z­­ni, önálló munkára szoktat­ni a hallgatókat, akik ezáltal a közügyek iránt is érzéke­nyebb, érdeklődőbb embe­rekké válhatnak. ­ AZ OLASZORSZÁG­BAN ÉLŐ, magyar szárma­zású szobrászm­űvész, Ame­rigo Tot tavaly — nagysi­kerű tihanyi kiállítása után — a Veszprém megyei Mú­zeumok Igazgatóságának ajándékozta az „Őfelsége a kilowatt?’ című alkotását. A művészt — aki jelenleg ha­zánkban tartózkodik, kedden dr. Bogodán János, a Veszp­rém megyei Tanács vb-elnö­ke fogadta. Bteti előadás a Pécsi Szabadtéri Színpadon. Erb János felvétele I Csipkerózsika, Carmen, Illyés-komédia A színház tervei két színházi évad között érdeklődtünk: milyen dara­bokat játszanak majd Pécsett szeptembertől kezdődően? A válasz: — A prózai tervben szere­pel Shakespeare vígjátéka, a Szentivánéji álom. Továb­bá Csehov műveiből Gabriel Arout válogatott össze egy különleges játékot, melyet Az a különös állat... címmel mutatunk majd be két rész­ben. Előadjuk a már tavaly tervezett Donald Freed do­kumentumjátékot, a Nyomo­zást, amely a Rosenberg há­zaspárról szól. Nagy örö­münkre Illyés Gyula ismét ír a színháznak egy művet, ez­úttal komédiát, címét ter­mészetesen még nem tud­juk, de ez a tény is sokat ígér. Színre kerül Whitting két részes drámája, az Ör­dögök, s a prózai tervben szerepel még Komlós János új magyar darabja, egy sza­tíra. — Az operett? Előadjuk Jacobi Leányvásárát, továb­bá Ábrahám Pál: Bál a Sa­­voyban című revüoperettjét. Zenés vígjáték lesz Dévai: Potyautas című alkotása. Az opera terveiben szerepel Mo­zartnak az Isis kultusszal összefüggő alkotása, a Va­­rázsfuvola, Bizet műve, a Carmen. Természetesen egy új balettestünk is lesz, ha­gyományosan Balett 1971 né­ven. — S a gyermekszínház? — Két darabot adunk elő. Egyik már előre sikert jelent: a Csipkerózsika című mese­játék, Romhányi József szö­vegével. Másik Marsak műve, ugyancsak mesejáték, címe: Bűvös erdő. — F — Egy kiváló klub Az ácsorgók beülnek a könyvtárba • A beattől az űrkutatásig Nem sokkal azután, hogy a megye legjobb klubjai kö­zül egyik a szigetvári ifjú­sági klub lett, Budapesten is átvehették a Kiváló Klub kitüntetést. Mitől kiváló egy klub? S különösen: mitől lesz kiváló egy ifjúsági klub egy fejlődő, de kicsi város­ban, olyan helyen, ahol — a beidegződött hiedelem sze­rint — igen nehéz összefog­ni a fiatalokat? A klub régóta létezik, de természetéből eredően a tag­sága évről évre változik, „kiöregszik”. Amikor két év­vel ezelőtt Szerecz Márta, a Szombathelyen végzett fiatal népművelő átvette a klub vezetését, a helyzet éppen nem a legrózsásabb volt. Ő maga ma már egy kis ön­iróniával szemléli azt az ir­reális tervektől duzzadó, fiatal klubvezetőt, akinek ez volt az első találkozása az „élettel”. — Csodálatos programot állítottam össze, jóelőre, pa­píron — meséli — amolyan főiskola-ízű programot: Pi­casso, mai magyar irodalom... Én huszonegy éves voltam, ők 16—17 évesek. Kinevet­tek. Szörnyen unatkoztak. Kivonultak az előadások kellős közepén. Szerecz Márta talán azon­nal abba is hagyta volna a munkát, ha a szigetvári mű­velődési központnak nem Zágon Gyuláné, a kitűnő, csupaszív, tapasztalt népmű­velő a vezetője. Tizennyolc évi munka gazdag élményei­vel erősítette a fiatal kolle­ganőt, tartotta benne a lel­ket. A következő évben Márta átalakította az egész tervet, mindjárt kezdetben megren­dezték a beat-kedvelők ve­télkedőjét, hatalmas siker­rel. Ebben a „galeri tagok” is lelkesen részt vettek, a rendezést és az anyag ösz­­szeállítását is a gyerekek vé­gezté­k, és maguk szervezték meg a zsűrit is. Egy fiú a rendezés fáradalmaitól li­hegve megjegyezte a klub­vezetőnek, hogy „Hallod, ne­ked is eleged lehet ezek­ből.” Az „ezek” ők maguk voltak. A nyolcvan bejegyzett klubtagból negyven-ötvenen , rendszeres látogatókká vál­tak.­ Megalakult a tényleg aktív, tényleg felelős klub­vezetőség. A Kiváló Klub pályázatra már egyhangúlag be akartak nevezni. Válasz­tottak egy területet, ahol példamutatóan dolgoznak majd, ez pedig a más klu­bokkal való kapcsolat volt. (A pályázat kiírásának egyi­ke). Ehhez már nem volt elég a szalmaláng lelkese­dés, ehhez kitartás is kel­lett. Szerencsére, a klubve­zető kitalálta, hogy a műve­lődési autó erre a célra is kiválóan felhasználható. A megyén örültek, hogy meg­mozdult az élet Szigetváron. Vidám, zenés ismerkedési es­tektől a vetélkedőkön át a vitákig — egész sor találko­zót rendeztek ezután a ró­­­­zsafai, az ibafai, a hobosi, a mozsgói fiatalokkal. Iba­­fán mind az öt klub tagjai ott voltak, amikor az űrku­tatásról szóló előadás és az emlékezetes vita történt. Mozsgón éppen két kiállítás volt egyszerre, a község 25 éves történetéről és a Szép­­művészti Múzeum rene­szánsz anyagából. A hely­beliek tárlatvezetést tartot­tak, azután rögtönöztek mindjárt egy vetélkedőt is a látottakból. Bánffy György, Jancsó Andrienne és Kézdy György tartottak önálló es­tet a szigetvári fiataloknak. Volt már kerekasztal beszél­getés is, amelyre elmentek a szigetvári városi vezetők és a város közéleti gondjai­ról beszélgettek a fiatalok­kal. Tartalmas külpolitikai vitaest győzte meg a rész­vevőket, hogy az ifjúsági klub tagjai meglepően tájé­kozottak a napisajtóban, de még a folyóiratokban is. A járási könyvtár és a klub nagyon okos kezdeményezés volt, hogy bevezették a rend­szeres könyvtájékoztatást. A könyvtáriak odavittek né­hány új kötetet a fiatalok közé és beszéltek róluk. Az eredmény — ez már talán nem is meglepő — az lett, hogy az addig a város kü­lönféle pontjain ácsorgó fia­talok beszoktak a könyvtár­ba. — A tinédzsereket meg kell ismerni — mondja Szerecz Márta — és akkor meg is szereti őket az ember. Na­gyon őszinték és jószándé­­kúak. Lelkesek és érdeklő­dök. Izgatja őket a világ, s ha megkérdezzük vélemé­nyüket, kiderül, hogy na­gyon is van véleményük! A munkásfiatalok helyzetével foglalkozó vitánk az éjsza­kába nyúlt volna, ha le nem állítjuk. Az ő gondjuk volt, az ő ügyük, volt is róla vé­leményük. A klub tagjai zömmel munkásfiatalok, dolgozó lá­nyok, fiúk. Hetente kétszer — nemsokára talán három­szor — gyűlnek össze a mű­velődési házban, hogy tar­talmas programmal töltsék a szabadidejüket. A fenn­maradó időben azelőtt ücsö­rögtek, mászkáltak, nézelőd­tek, — ma gyakran a könyv­tárban üldögélnek inkább és folyóiratokban lapozgatnak, olvasnak politikát, irodal­mat, szociográfiát és kriti­kát, anélkül­­, hogy feltűn­ne nekik, most éppen mű­velődnek. Ha van valami, amiért megéri a klub — megérik az ilyen klubok — hát ez már önmagában az. De mindemellett akad még más is. A klub — közösség. A közösség pedig alakítja és neveli a tagjait. Egyetlen példa: a „keményebb fiúk” közül néhánynak akadt még összetűzése a törvénnyel is. Az egyik fiút ilyesféle ügyek miatt egy évre kizárták a klubból. Néhány hónap múl­va visszajött, kérte, vegyék­­vissza. Nyilvánosan kért bo­csánatot s tett ígéretet. Nagy v­ita volt előbb, aztán a klub­tagok döntöttek , a­ fiút visszafogadták. Hogy mi lesz az eredmény, még nem le­het tudni. De az ácsorgó, unatkozó gyerekek, akik ma már városuk gondjaival is foglalkoznak és vetélkednek a reneszánsz művészetről , mégiscsak közösséggé for­málódtak. S ez válasz lehet azoknak is, akik még min­dig azt hiszik: a népműve­lés szépelgő lelkek időtöl­tése és a kultúrházaknak adott pénz nem kamatozi­k... H. E. 1 A­­ Cal A cím az utóbbi évek egyik legnagyobb könyvki­adói vállalkozásának első gyakorlati lépését jelzi. Az Akadémiai Kiad­ó gondozá­sában megjelent a hat kö­tetesre tervezett Világirodal­mi lexikon indító kötete. Az elgondolás, mint Ki­rály István főszerkesztő az előszóban írja, már évekkel ezelőtt megszületett. Ennek a kötetnek a megjelenését alapos, a részletekre is min­den tekintetben kiterjedő munka előzte meg, hiszen a világirodalom fogalmába tar­tozó dolgok zavarbaejtően nagy mennyiséget képvisel­nek. Gondos válogatásra, mérlegelésre volt szükség, amihez külföldi és hazai szakemberek, irodalmárok egész serege nyújtott segít­séget. Ez a lexikon nem előz­mények nélküli, előtte há­rom alkalommal jelent meg Magyarországon világirodal­mi lexikon. Közülük Bene­dek Marcell 1927-es lexiko­na használható a legjobban még ma is. 1947 óta azon­ban nem került sor világ­­irodalmi lexikon kiadására, s így az eltelt időszak indo­kolja leginkább a mostani megjelentetését, hiszen húsz év alatt új írógeneráció­­ nőtt fel, számtalan irányzat szü­letett és múlt ki, a gyarma­­tok felszabadulásával új nem­zeti irodalmak indultak el a fejlődés útján. A lexikon mindenek előtt századunk irodalmáról igyek­szik teljes képet adni, mi­vel minden hasonló műnek tükröznie kell a korát, an­nak a korszaknak a lénye­gét, a maga sajátos módján, amelyben megjelenik. Ter­mészetesen nem kizárólagos érvénnyel törekszik erre nem is teheti, mert a törté­neti teljesség az elsődleges célja, összefoglalni mindazt, amit a történelem folyamán a föld népei az irodalomban létrehoztak. A szerkesztők el­vetették az arisztokratikus irodalmi szemléletet, a lexi­kon tárgyalja az ún. járu­lékos irodalmat is (rádió, televízió, film irodalma), foglalkozik a bestsellerek­kel, a ponyva- és kaland­irodalommal. Esztétikai, sti­lisztikai kérdésekre is nagy súlyt fektet, az irodalmi irányzatok, törekvések elfo­gulatlan, objektív megítélé­sét nem csupán adatok tény­szerű közlésével valósítja meg, hanem mértéktartó, alapos magyarázatokkal is. Így az egyes címszavak alatt szabályos kis esszéket, tanul­mányokat olvashatunk. Ter­mészetesen az adatok pon­tossága, teljessége fontos kö­vetelmény, melynek a lexi­kon szerkesztői, írói minden­kor igyekeztek eleget tenni. Az első kötet legelső cím­szava Aafjel Bertus holland költő és író, az ő életének, munkásságának, műveinek ismertetésével indul a világ­­irodalom egészét felmérő, nagyszabású könyvkiadói vállalkozás, K. S. Az új oktatási év menetrendje A művelődésügyi miniszter rendelkezése értelmében jú­lius 15-től augusztus 1 vé­ ig zavartalan pihenést kell biz­tosítani a pedagógusoknak. Ennek annál inkább nincs akadálya, mert véget értek a hagyományos nyári tovább­képző tanfolyamok, az emlí­tett miniszteri rendelkezés szerint a nevelőket augusztus 24-e előtt — legkorábban au­gusztus 21-én — csak indo­kolt esetben, egyénenként szabad beosztani bármilyen feladatra. Ami az 1970—71-es tanév rendjét illeti, a „ szorgalmi idő változatlanul két félévre oszlik. Az első félév szep­tember első munkanapján kezdődik és a téli szünidő utolsó napján ér véget. A második félév a téli szünetet követő első munkanapon kez­dődik és a rendtartásban előírt­­napon zárul. A diákok első félévi osztályzatait — a december 19-i állapotot ala­pul véve — a téli szünet­ben sorra kerülő osztályozó értekezleten zárják le és a téli szünet utáni első tanítási napon hozzák a szülők tudo­mására az ellenőrzőkönyv út­ján. A téli szünidő 1970. december 21-től 1971. január 6-ig tart. A tanévnyitó értekezletet ez év augusztus utolsó hetében, a nevelési értekezleteket no­vemberben és áprilisban (a félévi tantestületi értekezletet a téli szünidőben), a tanév­­záró értekezletet az általános iskolákban 1971. június 19- éig, a középiskolákban június 30-ig kell megtartani, az igazgató által megjelölt na­pon. Az írásbeli érettségi, képesítő vizsgák valameny­­nyi középiskolában (gimná­ziumban, szakközépiskolában, középfokú technikumban) a nappali tagozaton 1971. má­jus 11. és 18. között lesznek. I

Next