Új Dunántúli Napló, 2015. szeptember (26. évfolyam, 204-229. szám)
2015-09-16 / 217. szám
2 MEGYEI KÖRKÉP HÍREK Méhészszaknap a termelői vásáron SZENTLŐRINCA Kistermelők Házának idén tavaszi elkészülte óta az első termelői és kézművesvásárt rendezi meg szeptember 26-án 8 órától a Baranya Megyei Vállalkozói Központ a szentlőrinci vásártéren. A térség kistermelőit, magán- és biogazdálkodóit felvonultató vásár programját ezúttal Méhész szaknap egészíti majd ki. A vállalkozói központ új kezdeményezése a kistermelő vállalkozók felkarolása. (k) Egészségnap a városban SZIGETVÁR Komoly szakmai sikerként értékelik a városban, hogy a szigetvári kórház elnyerte a Richter Egészségváros szervezési jogát. A szeptember 19-én 9.30-kor kezdődő rendezvényen szűrésekkel, tanácsadással, háttérbeszélgetésekkel, sztárvendégek - Rudolf Péter, Katus Attila, Krizsó Szilvia, Béres Alexandra - ajánlásával hívják fel a résztvevők figyelmét az egészséges életmód fontosságára. (k) Másfélszeresére nőtt a diákszám PÉCS Egy tanév leforgása alatt a másfélszeresére, mintegy ötszáz főre emelkedett a ma már a Pécsi Tudományegyetem felügyelete alá tartozó egykori Pécsi Szociális és Egészségügyi Szakképző Iskola tanulólétszáma. Ez a növekedés volt a mozgatója annak, hogy az iskola a Mátyás király utcából a Berek utcába költözött. Az új szervezeti formában a PTE Egészségtudományi Karának égisze alatt lezajlott a szakképző iskola pénzügyi és szakmai konszolidációja. Megtörtént a köznevelés és a felsőoktatás érdekeinek összehangolása. (k) tP tL , v 'M. p |®1P IJlik^fliR Trremm /SUraTalba? Kevés balesetből jönnek ki jól a motorosok, még akkor is, ha nem ők hibáznak - ezt mutatják a statisztikák. Katus Eszter eszter.katus@partner.mediaworks.hu BARANYA A napokban történt halálos balesetet követően, amelynek egy motoros is részese volt, ismét elharapóztak azindulatok. A bama.hu-n sokan hozzászóltak a hírhez (néhányat a moderátoroknak törölniük is kellett), a legtöbben a motoros felelősségét firtatva az esetben. Főként arra céloztak, hogy a motoros biztosan gyorsan hajtott, és ezért ütközött neki a személyautónak, amelyben egy utas életét vesztette. Hogy pontosan mi történt, azt a rendőrség vizsgálja, így korai lenne következtetéseket levonni. Még akkor is, ha már sokszor és sok helyen hangoztatták: „a motorosbalesetek több mint feléért maguk a motorosok felelősek”. Sőt, a köztudatban az a kép él, ha motorosbalesetről hall, hogy az illető száguldozott, majd az árokban landolt. Csakhogy ez közelről sincs így. A motorosbaleseteknek számos tényezője van: ugyanúgy megcsúszhatnak, hirtelen fékezhetnek, rossz ívben kanyarodhatnak, mint az autóval közlekedők. Csak míg előbbiek akár sérülés nélkül is megúszhatják a dolgot, és továbbhaladhatnak, addig a motoros nagy valószínűséggel megsérül és már be is került a statisztikába. Az sem mellékes, hogy az ország útjain többféle motor halad, ám a baleseti statisztikában mindet egyszerűen csak motorként jelezik, így a robogóval menőző tini, az ittas bácsi a Simsonnal és a vagány sportmotorosok mind egy adatnak számítanak, holott a balesetek típusai teljesen eltérőek lehetnek. Az is fontos, hogy a baleseteket okozó motorosok főként magukat veszélyeztetik, míg a többi közlekedőt nem. A sportmotor.hu több évnyi KSH és ORFK adatot átvizsgálva arra jutott, hogy a motorosok, az esetek több mint felében vétlenek a balesetben, nagyjából 25 százalékban csúsznak ki, esnek el, és csak 18-22 százalékban okozzák ők az autókkal való ütközést. Aminek pedig jobbára ők a vesztesei. Az elfogadott uniós álláspont szerint ugyanis egy motorkerékpáros, illetve segédmotoros halálozási kockázata átlagosan 18-szor nagyobb, mint egy személygépkocsi-vezetőé. (Igaz, a halálozási kockázat mértéke országonként eltérhet, függően például az úthálózat állapotától is.) Ennek oka, hogy őket a gépkocsikban jellemző passzív biztonsági megoldások nem védik. A védőruha, bukósisak pedig csak bizonyos típusú balesetek esetén segít. Aki a megyében szeretne nyeregbe pattanni, és nemcsak magányosan, de közösségben is, annak érdemes felkeresnie a Dél-Dunántúli Motoros Egyesületet. A szervezet alelnöke, Takács Zsolt ugyanis lapunknak korábban elmondta, a pécsi és Pécs környéki motorosok csoportjának egyre több tagja van, és többségük vezetéstechnikai, valamint baleset-megelőzési programokon vesz rész. Ezt azért tartják fontosnak, mert szeretnének épségben hazaérni, és elhatárolódnak a hajmeresztő, kockázatos mutatványoktól. Igaz, azt ők is belátják, hogy nemcsak a kezdők, de a tapasztalt, rutinos motorosok is művelnek néha olyanokat, amik egy külöáéá SíllMM főnek ijesztőnek tűnnek (például előzés rövid szakaszon). Őket azonban már nem a hév, a lendület viszi, hanem a gyakorlat. A régi motorosok éppen ezért nem mennek bele olyan helyzetekbe, ami felesleges kockázatokat rejt. Ők ugyanis már tudják, hogy a közlekedés többi résztvevőjével is számolni kell. A kockázat 18-szor nagyobb Nemcsak a kanyar miatt van baj, az egyenes is veszélyes Baranya, ezen belül is a Mecsek nagyon népszerű a motorok körében. Nem csoda, hiszen az utak állapota általában jó, és sok a kanyar is. A motorosok között kedvelt a Pécs és Mánfa, a Pécs-Orfű, az Orfű-Magyarhertelend, a Szigetvár-Szentlászló vonal, valamint a 6-os főút Baranyán átvezető szakasza is. Ez azonban azzal is jár, hogy a balesetek, halálos balesetek száma is megnőhet. Augusztusban ketten is életüket vesztették a megye útjain: 17-én Somogyhárságyban egy motoros lesodródott az útról, míg 30-án, a 66-os úton egy másik árokba borult. A két eset okait a rendőrség vizsgálja. Bár azt gondolnánk, hogy a kanyarbalesetek a leggyakoribbak, ez nem feltétlenül van így. Egyes statisztikák szerint ugyanis (országos szinten) a motorosbalesetek csaknem fele egyenes útszakaszon történik, a második leggyakoribb típus pedig a kereszteződésekben bekövetkező ütközés. Lakott területen kívül szintén több a baleset, mint lakott területen belül. Azonosító, fotó is védi a kerékpárokat SZIGETVÁR A lakosság növekvő igényére reagálva a napokban újabb többtucatnyi kerékpárt gravíroztak, vagyis egyedi azonosító jellel láttak el a városban a Szigetvári Rendőrkapitányság munkatársai. Folytatódik tehát a program, amelynek keretében tavaly több mint száz kerékpárra került egyedi azonosító jel. A kedvező domborzati viszonyai miatt - gyakorlatilag nincs emelkedő - nagyon elterjedt a kerékpáros közlekedés a településen. A bicikli népszerűségét ráadásul az elmúlt években tovább növelte a válság, sokan takarékossági okokból váltottak két kerékre. Az ember hajtotta jármű népszerűsége azonban nemcsak a használók körében emelkedett, hanem a tolvajok között is. Ezért nem véletlen, hogy a városban élők szívesen fogadták a kezdeményezést, mely nagyobb védelmet nyújt a tolvajok ellen is. A jelölés segítségével ugyanis az elveszett, ellopott járművek megtalálásuk esetén gyorsan, gyorsabban visszakerülhetnek jogos tulajdonosukhoz. A rendőrség azt javasolja, hogy a kerékpárt a tulajdonos fényképezze is le, lopás esetén a kép akár az interneten, akár a sajtóban megjeleníthető, továbbá csatolható a feljelentési jegyzőkönyvhöz, ezzel is megkönnyítve a felderítést. K. E. Szebb a tó környéke PÉCSVÁRAD Az elmúlt hónapok fejlesztéseinek köszönhetően megszépült és komfortosabb lett a Dombay-tó környezete, új padok, asztalok, esőbeállók, készültek, így a környezet ideális családi, baráti kirándulásokhoz, piknikhez, sütéshez, bográcsos főzéshez. További pályázatok, támogatások elnyerése esetén a fejlesztések is folytatódnak. (ház) 2015. SZEPTEMBER 16., SZERDA Kampány és jobb oktatás is kellene A biztonságos közlekedéshez a szabályok betartásán túl gyakorlatra és higgadtságra is szükség van. Talán éppen emiatt a korlátlan „A” kategória (vagyis a nagymotor) jogosítvány megszerzésének korhatárát 21-ről 24-re változtatták, de 11 kW teljesítményű motorkerékpárt és quadot sem lehet 16 éves kor alatt vezetni. Mindez azonban önmagában nem elég. A motorosbalesetek megelőzéséhez naprakész, minőségi motorosképzésre és tudatos közlekedésre nevelésre lenne szükség, valamint átfogó, nagy tömegeket elérő kampányra, melyből kiderül, hogy milyen sérüléseket is okozhat egy másfél tonnás autó, ha akár csak figyelmetlenségből is elüt egy kétkerekűt. Kárpátaljai diákok tanulnak Komlón KOMLÓ Bár nem lett testvérkapcsolat, mégis úgy tűnik, hatékonyan tud együttműködni Komló és a Beregszászi Járás. A város hivatalos honlapjának tájékoztatása szerint az (általánosságban jellemző) kulturális csoportok kapcsolatai mellett ugyanis az oktatás területén is kézzelfogható eredményeket tudnak felmutatni: szeptembertől két évfolyamban összesen kilenc kárpátaljai fiatal koptatja az iskolapadot a komlói szakiskolában.Kevesen tudják, de már az előző tanévben is két beregszászi fiatal járt Komlóra tanulni, sőt, ahogy Kovács Balázs tagintézmény-vezető elmondta, nem is akármilyen eredménnyel: évfolyamelsőként zárták júniusban elsős tanulmányaikat. A bolti eladónak, illetve esztergályosnak tanuló fiatalokhoz a 2015/16-os tanévben újabb hét diák csatlakozott, akik hegesztőként, bolti eladóként vagy épp CNC-esztergályosként szeretnének végezni Komlón. Még 2014 júniusában jött létre együttműködés a város szakmát oktató intézményei és a beregszászi iskolák között, amely elősegítheti a kárpátaljai diákok részvételét a komlói szakoktatás rendszerében. Kovács Balázs elmondta, beregszászi partnereikkel közösen írt pályázatokon keresztül igyekeznek forrásokat nyerni a program megvalósításához. K. E. I.