Dunántúli Népszava, 1947. november (3. évfolyam, 250-274. szám)
1947-11-01 / 250. szám
A szovjet-brazil diplomáciai feszültség újabb fejleményei A berlini szövetséges ellenőrző tanács ülésén Szokolovszky szovjetgywnagy bejelentette, hogy a németországi szovjet katonai közigazgatási hatóságok megszakították a kapcsolatukat a brazíliai katonai küldöttséggel Hozzáfűzte, a Szovjetunió és Brazilia közti diplomáciai kapcsolatok megszakítása maga után vonja, hogy Brazília és a szövetséges ellenőrző tanács között is megszüntessék a kapcsolatokat. Clay tábornok figyelmeztette a tanácsot, hogy Brazília a szövetségesek oldalán harcolt. Mind ő, mind a tanács brit és francia képviselője kijelentette, hogy a kérdésről később nyilatkozik. URANIA follműjáikás TELEFON ( 38459 giembat, vasárnap, nov. 18. blEEEEE FILMJE: Szép lény állást keres 4MERIKAI ZENÉS BOHÓZAT Főszereplők két gyönyörű primadonna: Anna SHIRLEY , Carole LANDIS . Két brilliáns vígjáték Kinte: . Ctarge MURPHY és Oemm DAY ca V. MprA-ratea Bar'__ felftadssek lennet«: hétköznap 5, 7 — ünnepnap 3, 5, 7 vasárnap 3, 6, 7 órakor Vasár/nap délelőtti MATIN? ELMARAD! APOLLO tei»20°ii Szombat, vasárnap, név. 1 SNYER JÓZSEF levesebb regényének filmváltozata: Emberei a havason A silnéi szeretet, az önfeláldozás gyönyörű eposza. Fékezerepben: GÖRBE ,JÁNOS, SZELL AT ALIZ Bihari. Maklári Hétfő, kedd, szerda, nov. 3-4-5. Az 1046. évi párisi filmversény művzskdijának győztese: A szűz és az ördög A kísértés, a pénz mélyhatású drámája. Főszerepben: ________PIERKE LABENY________ Előadások hétköznap 5, 7, 6 vasárnap 3, 5, 7 és 0 órakor _fflRK FILMSZlnHfl/— SZOMBATTÓL SZERDÁIG A világ legnagyszerűbb filmje: Szürke fény Az északi fény sem csillogóbb, mint MAOS TÖVE alakítása ebben a filmben! Előadások: hétköznap 5 és 7 órakor; vasár- és ünnepnap 3, 5 és 7 órakor. — Vasárnap d, c. fél 1l-kor ma tí n c félhelyárakkal! Kobold mossi Tlf-48 Szombat, vasárnap, nov. 1-2. 2 és félórás előadás! Amerika, börkoráinak legendás hősének története a Weik őrmester Főszerepben • GARY COOPER és .IOAN LESLIE HÍRADÓ Előadások: kezdete mindkét nap, fél 3. 5 és fél 8 órakor legközelebb: GYANAKVÓ SZERELEM Halálbüntetés és öt éven felüli ítélet esetén teljes vagyonelkobzás jár Dr Ries István elvtárs elkészítette az új népbírósági törvényjavaslatot Dr Ries István elvtárs, igazságügyminiszter elkészítette az új népbírósági törvényjavaslatot amely rövidesen a, országgyűlés elé kerül. Az új javaslat szerint halálbüntetés vagy öt évet meghaladó szabadságvesztés büntetés esetén kötelező a teljes vagyonelkobzás kimondása. A terhelt távolléte sem a tárgyalás megtartását, sem az ítélethozatalt nem akadályozza. Két évig terjedhető börtönnel büntethető, aki az igazolás tárgyában hozott határozatnak nem tesz eleget. A javaslat kimondja, hogy az az ügyvéd, aki azelőtt népügyészi állást töltött be, három éven át nem képviselhet feleket az előtt a népbróság előtt, amely mellett működött. A tanács öt tagból áll, elnökét az igazságügyminiszter jelöli ki a hivatásos bírák közül, tagjait pedig a koalíciós pártok jelölik ki. Azt az ítélőbírót, aki tanácselnökké kijelölésének nem tett eleget, állásáról lemondottnak kell tekinteni. Az új törvény hatálybalépésétől számított 30 napon belül az eddigi népbírák megbízatása megszűnik. A törvény a NOT-ot is újjászervezi. Érdekes rendelkezése az új javaslatnak az is, hogy halálbüntetéss esetén a népbíróság köteles az ügyet nyolc nap alatt a NOT hoz felterjeszteni. Végül a kitelepítésre kerülőkkel kapcsolatban intézkedik a javaslat. A felszabadulás óta állandóan emelkedik az utasforgalom a pécsi villamoséi és auliban A statisztika sohasem volt népszerű az újságolvasó szemében s ha ennek tudatában most mégis egy csomó adattal jövünk annak oka az igazolás. Igazolni akarjuk ugyanis a sokkat szidott, de azért mégis nagyon népszerű pécsi pillamost. A népszerűséget és a szükségességet ugyanis mi sem bizonyítja jobban, mint éppen a szürke számadatok halmaza. De ugyanakkor rá kell mutatnunk arra is, hogy bármenynyire népszerű is a döcögő pécsi villamos, sorsa mégis megpecsételt, a jövő az autóbuszé. Mi tehát a helyzet a pécsi villamos és autóbusz, egyszóval a közlekedési vállalat körül?* 1913 október 20-án indult meg az első pécsi villamosjárat pontosan azon az öt és fél kilométeres pályatesten, amelyen ma is lebonyolítja a forgalmat a tizenhárom motoros kocsiból és hat pótkocsiból és egy mozdonyból álló kocsipark. Az első évben két és félmillió utast, szállítottak a pécsi villamosok, ez a szám állandandóan felfelé emelkedett. 1918- ban már 6 millió körül járt a statisztika, utána különböző hullámzás után 1943—44-ben következett le a rekordforgalom, amikor 10 millió utas fordult meg a sárga kocsikon. Nem fizet rá a város a villamosra A háború nem okozott különösebb változást a pécsi villamos körül. A kocsipark megmaradt, a pályatest nem szenvedett különösebb károkat, így a felszabadulás után azonnal megindulhatott a forgalom és 1941—46-ban már ismét 6 millió körül volt az utasforgalom. Azóta a forgalom egyre emelkedik, 1946 szepteméberében 270.816 utas 90.107 forintot fizetett, míg 1947 szeptemberében már 718.027 utas 192.094 forintot fizetett villamosjegyekért A megtelt kilométerekben közel sincs ilyen nagy különbség, az 1946-os szeptemberi 55.126 kilométerrel szemben 1947 szeptemberben 45.972 kilométer áll. De nincs arányban az utasforgalommal a bevétel sem, ennek oka az hogy igen sokan váltottak kedvezményes bérletet. A pécsi villamos még így is dicsekedhet azzal, hogy üzletileg is kifizetődő vállalkozás és a mai anyagbeszerzési nehézségek mellett is horribilis összegeket tud beruházásokra, síncserékre fordítani. A pécsi villamost már egyszer halálra ítélték, helyébe autóbuszjáratokat akart beállítani a városvezetőség. A döcögő villamos azonban dacol az időkkel és a tervekkel, mindig bebizonyítja, hogy még mindig és még sokáig nélkülözhetetlen közlekedési eszköze marad a városnak. A pécsiek pedig már csak azért is büszkék lehetnek rá, mert az országban talán az egyetlen villamosvállalkozás, amelyre nem fizet rá a közület. Pécs másik nélkülöz,betegeti közlekedési eszköze az autóbusz, ,,sztár“. Pályafutása 1926-ban erdödött két vonalon, a Köztemető és Pécsbányatelep felé. Azóta a járatok száma hatra emelkedett, 22 kocsi bonyolította le az utasforgalmat a 27,6 kilométeres útvonalon. A legnagyobb forgalom 1943-ban volt, amikor 380.504 kilométert tettek megs pécsi autóbuszok és összesen négymillió 21 ezer utast szállítottak. A jövő az autóbuszé A háború alatt teljesen tönkrement az autóbuszpark. Mindössze öt roncsot lehetett összeszedni , felszabadulás után a környéken de ma már ismét a hat vonalon futnak az autóbuszok és 10 kocsit saját üzemében állított helyze 11 vállalat. A forgalom itt is gyönyörű emelkedést mutat, míg ugyanis 1946 szeptemberében öt autóbusz 43.567 utast szállított, addig az idén szeptemberben az ebben a hónapban beállított kokszmíűvel együtt már 204.407 volt az utasok száma. Az autóbusz-közlekedés terén az utóbbi hónapokban bizonyos megtorpanás észlelhető a benzin- és gumihiány miatt, ezért a most következő hónapokban valamivel gyengébb lesz az utasforgalom. — A jövő azonban feltétlenül az autóbuszé — mondja Dulánszky Nándor elvtárs, a Közüzemek igazgatója, akivel beszélgettünk a város közlekedési helyzetéről. Évekkel ezelőtt szó volt a trolleybusz megépítéséről, a tervek is elkészültek, ez azonban nem lehet versenyképes az autóbusszal. A magyar olajvidék egy emberöltőre belátja azországot nyersolajjal, Pécs utcaberendezése is olyan, hogy csak autóbusz/forgalom további kiépítéséről lehet szó. Addig is, amíg olyan kocsipark állhat rendelkezésre, amely a város forgalmát lebonyolíthatja, nélkülözhetetlen a villamos. Munkások, tisztviselők, kisdiákok, bevásárlásra induló háziasszonyok kedvenc közlekedési eszköze marad még hosszú éveken keresztül már csak azért is, mert lényegesen olcsóbb. Magunk között szidhatjuk, de idegenek előtt mindenki csak büszkélkedik vele, mert tetszik is az idegeneknek az egyik pécsi érdekesség. S a statisztikai adatok szerint minden pécsi legalább egyszer felül évenkint a villamosra. Kell ennél nagyobb dicséret?... T T Tail szenátor sokalte a szobalterv első évi összegét A párisi rádió washingtoni tudósítójának jelentése szerint ottani politikai körökben a Truman-Marshall-Lowert tanácskozással kapcsolatban úgy tudják, hogy az az összeg, amelyet az Európai segélyterv keretében a kongresszustól kérnek, az első évben hat-hét milliárd dollárt tesz ki. Taft szenátor, a szenátus politikai bizottságának kötársasági párti elnöke nyilatkozatában ellenezte, hogy a Marshall terv első évében hét-nyolc milliárd dollár hitelt szavazzanak meg. Szerinte az első évre eső hitel nem haladhatja meg a 4,5 milliárdot. Meghosszabbította a minisztertanács az elintézés alatt lévő listás ügyek határidejét A kormány tagjai pénteken rendes heti minisztertanácsot tartottak. A miniszterelnök előterjesztésére meghosszabbították a még függőben lévő nyugdíjas fílistás ügyek elintézésének határidejét. A Gazdasági Főtanács által kezdeményezett azokat a javaslatokat, amelyek jórést racionalizálási jellegűek és a Szántszék ellenőrzési jogkörének fokozottabb biztosítását célozzák, a minisztertanács elfogadta. Szabályozta a minisztertanács a kereskedelmi vállalatok igazgatósági tandemjének újabb megállapítását, majd tudomásul vette a Svájccal kötött pénzügyi egyezményt, a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszter előterjesztésére pedig a Svájccal kötött árucsereforgalmi megállapodást. A közszolgálati alkalmazottaknak hivatali minőségükből származó legmagasabb jövedelmi összegét, beleértve a mellékjárandóságokat is, a minisztertanács újból szabályozta és a felső határt 3.000 forintban állapított■ meg. . Elvileg elfogadta a minisztertanács az igazságügyminiszter előterjesztésére az üzlethelyi egek bérletére és albérletére vonatkozó rendelet módosítását amely a rendelet kiegészítését célozza. Módosította a minisztertanács a tej értékesítéséről szóló korábbi rendelkezést is és elfogadta azt a rendeletét, amely egységesen szabályozza a mezőgazdasági haszonbérletre vonatkozó kérdéseket. Munkájukat ünnepelték a dolgozók Pécs város vezetősége és a dolgozók kis csapata bensőséges ünnepet ült pénteken. A mecseki erdei iskola falait felhúzták. A kész falakon szalagokkal díszített fácska. A városvezetés és a vállalkozó Záray és Fia cég, ragaszkodva a hagyományokhoz, megünneplte az építőmunka határkövét és megvendégelte az építkezésnél dolgozókat. A rögtönzött ünnepség, mint a munkások részéről felszólaló Sarlós Dániel és dr Tamás György helyettes polgármester elvtársak elmondták — több volt f. hagyományos ,,gleich-kranz“-ünnepségnél. — A felemelkedő, új Magyarország és a hároméves terv ünneplése volt, amelynek élén Pécs városa jár. Itt nem romokat építenek, hanem új, szociális intézményeket. Az országosan egyedülálló aktus ünneplésének színhelye az Üdülő-szálló nagyterme volt, ahol az építőmunkások és munkásnők a város vezetőségével együtt kitűnő hangulatban ünnepelték a termékeny és építő munka eredményét. Megjelent a rendelet a benzin és olaj kiutalásáról A közlekedésügyi miniszter pénteken rendeletet adott ki, amelyben intézkedik a gépjárművek üzemanyagának megállapításáról. Eszerint semélykocsi számára, amelynek hengerűrtartalma legfeljebb 1000 köbcentiméter 60 liter, 1004—2000 köbcentiméternél 100 liter, 2000-nél és annál többnél 150 liter benzint kell havonta kiszolgáltatni, állami kocsi, autótaxi vagy bérautó számára a hengerűrtartalom szerint megállapított benzinmennyiség kétszeresét kell kiszolgáltatni. Benzin, illetve gázolaj üzemi tehergépkocsik számára, amelyeknek önsúlya legfeljebb 2000 kiló, 200 liter, 3000 kilóig, 500 liter,ennél nagyobb teherautók részére 500 liter benzint, illetve gázolajat kell havonta kiszolgáltatni. Motorkerékpár részére 550 köbcentiméterig 20 liter, ennél nagyobbra 40 liter a havi adag. A motorolajat havonta kell kiszolgáltatni és az a benzinmenynyiségnek legfeljebb 6 százaléka lehet. Sebességváltó olajat félévenként kell kiszolgáltatni személygépkocsinál 20, teherkocsinál 60, motorkerékpárnál pedig 6 litert Figyelem! Figyelem! A kettős ünnepre való tekintettel a „Pécsi Hétfő“ már vasárnap a kora reggeli órákban megjelenik a legfrisebb helyi szenzációkkal, bel- és külpolitikai eseményekkel és a szombati sporteredményekkel.