Dunántúli Népszava, 1947. november (3. évfolyam, 250-274. szám)

1947-11-01 / 250. szám

A szovjet-brazil diplomáciai feszültség újabb fejleményei A berlini szövetséges ellenőrző tanács ülésén Szokolovszky szov­jet­gywnagy bejelentette­, hogy a­ németországi szovjet katonai közigazgatási hatóságok megsza­kították a kapcsolatukat a bra­zíliai katonai küldöttséggel­ Hoz­záfűzte, a Szovjetunió és Brazilia közti diplomáciai kapcsolatok megszakítása maga után vonja, hogy Brazília és a szövetséges ellenőrző tanács között is meg­szüntessék a kapcsolatokat. Clay tábornok figyelmeztette a taná­csot, hogy Brazília a­ szövetsége­sek oldalán harcolt. Mind ő, mind a tanács brit és francia képvise­lője kijelentette, hogy a kérdés­ről később nyilatkozik. URANIA follmű­jáikás TELEFON ( 38459 giembat, vasárnap, nov. 1­8. blEEEEE FILMJE: Szép lény állást keres 4MERIKAI ZENÉS BOHÓZAT Főszereplők két gyönyörű primadonna: Anna SHIRLEY , Carole LANDIS . Két­­ brilliáns vígjáték Kinte: . Ctarge MURPHY és Oemm DAY ca V. MprA-ratea Bar'__ felftadssek lennet«: hét­köznap 5, 7 — ünnepnap 3, 5, 7 vasárnap 3, 6, 7 órakor Vasár/nap délelőtti MATIN? E­LMARAD! APOLLO tei»20°ii Szombat, vasárnap, név. 1 S­­NYER JÓZSEF levesebb regényé­nek filmváltozata: Emberei a havason A siln­éi szeretet, az önfeláldozás gyönyörű eposza. Fékezerepben: GÖRBE ,JÁNOS, SZELL AT ALIZ Bihari. Maklári Hétfő, kedd, szerda, nov. 3-4-5. Az­ 1046. évi párisi f­ilmversény mű­vzskdijának győztese: A szűz és az ördög A kísértés, a pénz­ mélyhatású drámája. Főszerepben: ________PIER­KE LABENY________ Előadások hétköznap 5, 7, 6 vasárnap 3, 5, 7 és 0 órakor _fflRK FILMSZlnHfl/— SZOMBATTÓL SZERDÁIG A világ legnagyszerűbb filmje: Szürke fény Az északi fény sem csillo­góbb, mint MAOS TÖVE alakítása ebben a filmben! Előadások: hétköznap 5 és 7 órakor; vasár- és ünnepnap 3, 5 és 7 órakor. — Vasárnap d, c. fél 1l-kor m­a t­í n c félhelyárakkal! Kobold mossi Tlf-48 Szombat, vasárnap, nov. 1-2. 2 és félórás előadás! Amerika, börkoráinak legendás hősének története a­ Weik őrmester Főszerepben • GARY COOPER és .IOAN LESLIE HÍRADÓ Előadások: kezdete mindkét nap, fél 3. 5 és fél 8 órakor legközelebb: GYANAKVÓ SZERELEM Halálbüntetés és öt éven felüli ítélet esetén teljes vagyonelkobzás jár Dr Ries István elvtárs elkészítette az új népbírósági törvényjavaslatot Dr Ries István elvtárs, igazságügyminiszter elkészítette az új népbírósági törvényjavaslatot amely rövidesen a­, országgyűlés elé kerül. Az új javaslat szerint halálbüntetés vagy­ öt évet meg­haladó szabadságvesztés büntetés esetén kötelező a teljes vagyonelkobzás kimondása. A terhelt távolléte sem a tárgyalás megtartását, sem az ítélethozatalt nem akadályozza. Két évig terjedhető börtönnel büntethető, aki az igazolás tárgyában hozott határozatnak nem tesz eleget. A javaslat kimondja, hogy az az ügyvéd, aki azelőtt népügyészi állást töltött be, három éven át nem kép­viselhet feleket az előtt a népbr­­óság előtt, amely mellett működött. A tanács öt tagból áll, el­nökét az igazságügyminiszter jelöli ki a hivatásos bírák közül, tagjait pedig a koalíciós pártok jelölik ki. Azt az ítélőbírót, aki tanácselnökké kijelölésének nem tett eleget, állásáról lemondott­­nak kell tekinteni. Az új törvény hatálybalépésétől számított 30 napon belül az eddigi nép­bírák megbízatása megszűnik. A törvény a NOT-ot is újjászervezi. Érdekes rendelkezése az új javas­latnak az is, hogy­ halálbüntetéss­ esetén a népbíróság köteles az ügyet nyolc nap alatt a NOT hoz felterjeszteni. Végül a kitelepítésre kerülőkkel kapcsolatban intézkedik a javaslat. A felszabadulás óta állandóan emelkedik az utasforgalom a pécsi villamoséi és aulib­an­ A statisztika sohasem volt nép­szerű az újságolvasó szemében s ha ennek tudatában most még­is egy csomó adattal jövünk annak oka az igazolás. Igazolni akarjuk ugyanis a sokkat szidott, de azért mégis nagyon népszerű pécsi pilla­most. A népszerűséget és a szükségességet ugyanis mi sem bizonyítja jobban, mint­ ép­pen a szürke számadatok halma­za. De ugyanakkor rá kell mu­tatnunk arra is, hogy bármeny­nyire népszerű is a döcögő pécsi villamos, sorsa mégis megpecsé­telt, a jövő az autóbuszé. Mi te­hát a helyzet a pécsi villamos és autóbusz, egyszóval a közlekedési vállalat körül?* 1913 október 20-án indult meg az első pécsi villamosjárat pon­tosan azon az öt és fél kilométe­res pályatesten, amelyen ma is lebonyolítja a forgalmat a tizen­három motoros kocsiból és hat pótkocsiból és egy­ mozdonyból álló kocsipark. Az első évben két és félmillió utast, szállítottak a pécsi villamosok, ez a szám állan­­dandóan felfelé emelkedett. 1918- ban már 6 millió körül járt a statisztika, utána különböző hul­lámzás után 1943—44-ben követ­kezett le a rekordforgalom, ami­kor 10 millió utas fordult meg a sárga kocsikon. Nem fizet rá a város a villamosra A háború nem okozott különö­sebb változást a pécsi villamos körül. A kocsipark megmaradt, a pályatest nem szenvedett külö­nösebb károkat, így a felszaba­dulás után azonnal megindulha­tott a forgalom és 1941—46-ban már ismét 6 millió körül volt az utasforgalom. Azóta a forgalom egyre emelkedik, 1946 szeptemé­berében 270.816 utas 90.107 fo­rintot fizetett, míg 1947 szeptem­berében már 718.027 utas 192.094 forintot fizetett villamosjegyekért A megtelt kilométerekben közel sincs ilyen nagy különbség, az 1946-os szeptemberi 55.126 kilo­méterrel szemben 1947 szeptem­berben 45.972 kilométer áll. De nincs arányban az utasforgalom­mal a bevétel sem, ennek oka az hogy igen sokan váltottak ked­vezményes bérletet. A pécsi vil­lamos még így is dicsekedhet azzal, hogy üzletileg is kifizető­dő vállalkozás és a mai anyag­­beszerzési nehézségek mellett is horribilis összegeket tud beruházá­sokra, síncserékre fordítani. A pécsi villamost már egyszer halálra ítélték, helyébe autóbusz­járatokat akart beállítani a város­­vezetőség. A döcögő villamos azonban dacol az időkkel és a tervekkel, mindig bebizonyítja, hogy még mindig és még sokáig nélkülözhetetlen közlekedési esz­köze marad a városnak. A pécsiek pedig már csak azért is büszkék lehetnek rá, mert az országban talán az egyetlen vil­­lamosvállalkozás, amelyre nem fizet rá a közület. Pécs másik nélkülöz,betegeti közlekedési eszköze az autóbusz,­­ ,,sztár“. Pályafutása 1926-ban er­dödött két vonalon, a Közte­mető és Pécsbán­y­atelep felé. Azóta a járatok száma hatra emelkedett, 22 kocsi bonyolította le az utasforgalmat a 27,6 kilo­méteres útvonalon. A legnagyobb forgalom 1943-ban volt, amikor 380.504 kilométert tettek meg­­s pécsi autóbuszok és összesen­ négymillió 21 ezer utast szállítot­tak. A jövő az autóbuszé A háború alatt teljesen tönkre­ment az autóbuszpark. Mindössze öt roncsot lehetett összeszedni , felszabadulás után a környéken de ma már ismét a hat vonalon futnak az autóbuszok és 10 ko­csit saját üzemében állított helyze 11 vállalat. A forgalom itt is gyö­nyörű emelkedést mutat, míg ugyanis 1946 szeptemberében öt autóbusz 43.567 utast szállított, addig az idén szeptemberben az ebben a hónapban beállított kokszmíű­vel együtt már 204.407 volt az utasok száma. Az autó­busz-közlekedés terén az utóbbi hónapokban bizonyos megtorpa­nás észlelhető a benzin- és gu­­mihiány miatt, ezért a most kö­vetkező hónapokban valamivel gyengébb lesz az utasforgalom. — A jövő azonban feltétlenül az autóbuszé — mondja Dulán­­szky Nándor elvtárs, a Közüze­mek igazgatója, akivel beszélget­tünk a város közlekedési helyze­téről. Évekkel ezelőtt szó volt a trolleybusz megépítéséről, a ter­vek is elkészültek, ez azonban nem lehet versenyképes az autó­busszal. A magyar olajvidék egy emberöltőre belátja az­­országot nyersolajjal, Pécs utcaberendezése is olyan, hogy csak autóbusz/for­galom további kiépítéséről lehet szó. Addig is, amíg olyan kocsipark állhat rendelkezésre, amely a vá­ros forgalmát lebonyolíthatja, nélkülözhetetlen a villamos. Mun­kások, tisztviselők, kisdiákok, be­vásárlásra induló háziasszonyok kedvenc közlekedési eszköze ma­rad még hosszú éveken keresz­tül már csak azért is, mert lénye­gesen olcsóbb. Magunk között szidhatjuk, de idegenek előtt mindenki csak büszkélkedik vele, mert tetszik is az idegeneknek az egyik pécsi érdekesség. S a sta­tisztikai adatok szerint minden pécsi legalább egyszer felül évenkint a villamosra. Kell ennél nagyobb dicséret?... T T Tail szenátor sokalte a szobalterv első évi összegét A párisi rádió washingtoni tudósítójának jelentése szerint ottani politikai körökben a Tru­­man-Marshall-Lowert tanácsko­zással kapcsolatban úgy tudják, hogy az az összeg, amelyet az Európai segélyterv keretében a kongresszustól kérnek, az első évben hat-hét milliárd dollárt tesz ki. Taft szenátor, a szenátus politikai bizottságának kötársasá­­gi párti elnöke nyilatkozatában ellenezte, hogy a Marshall terv első évében hét-nyolc milliárd dollár hitelt szavazzanak meg. Szerinte az első évre eső hitel nem haladhatja meg a 4,5 mil­­liárdot. Meghosszabbította a minisztertanács az elintézés alatt lévő listás ügy­ek határidejét A kormány tagjai pénteken rendes heti minisztertanácsot tar­tottak. A miniszterelnök előter­jesztésére meghosszabbították a még függőben lévő nyugdíjas fí­­listás ügyek elintézésének határ­idejét. A Gazdasági Főtanács ál­tal kezdeményezett azokat a ja­vaslatokat, amelyek jórés­t ra­cionalizálási jellegűek és a Szánt­­szék ellenőrzési jogkörének fo­kozottabb biztosítását célozzák, a minisztertanács elfogadta. Szabályozta a minisztertanács a kereskedelmi vállalatok igaz­gatósági tandemjének újabb meg­állapítását, majd tudomásul vet­te a Svájccal kötött pénzügyi egyezményt, a kereskedelem- és szövetkezetü­gy­i miniszter előter­jesztésére pedig a Svájccal kö­tött árucsereforgalmi megállapo­dást. A közszolgálati alkalmazottak­nak hivatali minőségükből szár­mazó legmagasabb jövedelmi összegét, beleértve a mellékjáran­dóságokat is, a minisztertanács újból szabályozta és a felső ha­tárt 3.000 forintban állapított■­ meg. . Elvileg elfogadta a miniszter­­tanács az igazságügyminiszter előterjesztésére az üzlethelyi e­gek bérletére és albérletére v­o­­natkozó rendelet módosítását amely a rendelet kiegészítését célozza. Módosította a miniszter­tanács a tej értékesítéséről szóló korábbi rendelkezést is és elfo­gadta azt a rendeletét, amely egységesen szabályozza a mező­gazdasági­ haszonbérletre vonat­kozó kérdéseket. Munkájukat ünnepelték a d­olg­ozók­ Pécs város vezetősége és a dol­gozók kis csapata bensőséges ün­nepet ült pénteken. A mecseki erdei iskola falait felhúzták. A kész falakon szalagokkal dí­szített fácska. A városvezetés és a vállalkozó Záray és Fia cég, ragaszkodva a hagyományokhoz, megünneplte az­ építőmunka ha­tárkövét és megvendégelte az építkezésnél dolgozókat. A rög­­tönzött ünnepség, mint a mun­kások részéről felszólaló Sarlós Dániel és dr Tamás György he­lyettes polgármester elvtársak el­mondták — több volt f. hagyo­mányos ,,gleich-kranz“-ünnepség­nél. — A felemelkedő, új Ma­gyarország és a hároméves terv ünneplése volt, amelynek élén Pécs városa jár. Itt nem romokat építenek, hanem új, szociális in­tézményeket. Az országosan egye­dülálló aktus ünneplésének szín­helye az Üdülő-szálló nagyterme volt, ahol az építőmunkások és munkásnők a város vezetőségével együtt kitűnő hangulatban ünne­pelték a termékeny és építő mun­ka eredményét. Megjelent a rendelet a benzin és olaj kiutalásáról A közlekedésügyi miniszter pén­teken rendeletet adott ki, amely­ben intézkedik a gépjárművek üzemanyagának megállapításáról. Eszerint se­mélykocs­i számára, amelynek hengerűrtartalma legfel­jebb 1000 köbcentiméter 60 liter, 1004—2000 köbcentiméternél 100 liter, 2000-nél és annál többnél 150 liter benzint kell havonta ki­szolgáltatni, állami kocsi, autó­­taxi vagy bérautó számára a hen­gerűrtartalom szerint megállapí­tott benzinmennyiség kétszeresét kell kiszolgáltatni. Benzin, illetve gázolaj üzemi te­hergépkocsik számára, amelyek­nek önsúlya legfeljebb 2000 kiló, 200 liter, 3000 kilóig, 500 liter,en­nél nagyobb teherautók részére 500 liter benzint, illetve gázolajat kell havonta kiszolgáltatni. Mo­torkerékpár részére 550 köbcenti­méterig 20 liter, ennél nagyobbra 40 liter a havi adag. A motorolajat ha­vonta kell ki­szolgáltatni és az a benzinmeny­­nyiségnek legfeljebb 6 százaléka lehet. Sebességváltó olajat féléven­ként kell kiszolgáltatni személy­gépkocsinál 20, teherkocsinál 60, motorkerékpárnál pedig 6 litert Figye­lem! Figyelem! A kettős ünnepre való tekintettel a „Pécsi Hétfő“ már vasárnap a kora reggeli órákban megjelenik a legfrisebb helyi szenzációkkal, bel- és külpolitikai eseményekkel és a szombati sporteredményekkel.

Next