Dunántúli Protestáns Lap, 1899 (10. évfolyam, 1-53. szám)

1899-03-26 / 13. szám

Tizedik évfolyam, 13. szám, Pápa, 1899. március 26. Szakadjunk el Rómától! Egyik politikai napi­lapunk e hó 14-iki ke­lettel egy levelet közöl Bécsből, mely eltekintve a sensatiótól, melyet kelt mindenfelé, igen alkal­masnak mutatkozik arra, hogy lapunk foglalkoz­zék az abban tárgyaltakkal. Az van ugyanis abban elmondva, hogy az ausztriai túlzók, Schönerer és Wolf, egy új jelszót vetettek a németség közé, «Los von Rom!« melynek tendentiája nem volna kisebb, mint elszakadni Rómától s csatlakozni a nagy né­met birodalom protestantismusához. Nem mai ke­letű a mozgalom, fél éve lehet, hogy kitért már Gruscha bíboros és hitfeleinek nagy megdöbbené­sére és bár oda­át úgy tekintették az eszmét, mint a nyelvrendeletek ellen folytatott harcban a né­metségnek kijátszott legutolsó kártyáját s ephe­mer jelentőséget tulajdonítottak neki, most már mégis komoly jelleget öltött. Mert most csak Csehország­ban 15 ezer lélek és 21 pap, Sziléziában 8000 lélek és 6 plébános, a két Ausztriában 11 ezer hivő és 9 lelkész, Grác és vidékén 3000 lélek és 4 pap tért át tényleg a protestantizmus kebelébe. Insbruck táján pedig egy egész gyülekezet kért pro­testáns papot a consistorium­tól; a legfelsőbb kö­rök ijedten szervezkednek s keresik a modus vi­­vendit, melylyel a «bajt» megakadályozhatnák. A fészek, melyből az eszme kikelt s az idő, melyben a mozgalmat megindították, igazat látszik adni azoknak, kik politikai cam­pagnet látnak ebben, a mint hogy a bécsi lutheránus consistorium is nyíltan állást foglalt a Les von Rom elve ellen s kárhoztatta annak gyakorlati alkalmazását. De hogy e kérdésbe csak nagyon kis mértékben játszik bele a politikai motívum, 3 eset igazolja. Az egyik, hogy a consistorium­­szelíd nyomásnak engedve foglalt csak állást a mozgalommal szemben; a másik, hogy a Döllinger nyomán szervezkedett s elég erős ó-katholicismus is rokonszenvez az eszmével s ki­jelentette hozzácsatlakozását; végül, hogy félév elég volt arra, hogy alapjában megrendítse azt az Ausztriát, hol a legultrább irány már-már hazánkba is átcsapva, itt, az ő nyomdokaikon pártot teremtve, a középkori idők visszaidézésén munkálkodott. Megkísérlem a kérdéshez hozzászólani. Majdnem két éve már, hogy tüntetőleg fel­hangzott Bécs utcáin a «Wacht am Rhein» dallama ; ezzel előre vetette árnyékát a «Los von Rom» is. A haldokló 19-ik század legnagyobb vívmányai a német szellemmel állanak kapcsolatban; alig talá­lunk institutiót, mely magán ne viselné vagy en­nek vagy az angol-szász jellegnek bélyegét; s viszont ott, hol dekadentia következett be, ez a conservativismus eredménye jön. Spanyolhon meg­alázása, a görög felbuzdulás letörése, a francia anyagi és szellemi panamák láncolatai, a Negus által eltiport olasz dicsőség, nálunk a liberalis­­mus ellen indított oktalan hajsza, mely a parla­mentarizmus sírásója akart lenni, azonban vég­eredményében annak phőnix módjára feltámasztója , mind, mind e maradi szellem kézzelfogható tüne­tei. Tovább az irodalmi irányzatoknál a vastag re­­alismus hol vesztegette meg a népek lelkületét? A francia pikantéria mellett az olasz braccoismus , a hispaniai bikaviadalok s érzékiség dicsőítése Echegaray munkáiban, majd a «kikapós patiká­­rius»-ok, a «teknős béká»-k, «pepi doktor» ok iz­­lésrontó és szeméremsértő ízetlenségei honnét indul­nak világgá, hogy megvesztegessék a szivet, lel­ket? Ezzel szemben a puritán angol termékek, a Voss Rikard lélekre ható sentimentalismusa, mely tájról igyekeznek a jó ízlés és fenkölt gondolkod 13

Next