Dunántúli Protestáns Lap, 1913 (24. évfolyam, 1-52. szám)

1913-01-05 / 1. szám

2. oldal. DUNÁNTÚLI PROTESTÁNS LAP. 1913. Új évben. Sebes szárnyakon repül az idő. Nem is­mer megállást. Új esztendőben vagyunk megint. Új esztendő, új kötelességek. Munkálkodtunk legyen bár évek óta ugyanazon munkakörben, mégis szakadatlanul új kötelességek elé va­gyunk állítva. Ez az élet, a munkás, a hasz­nos élet; vagy úgyis mondhatjuk bátran: az eleven élet. Mindenkinek megvan a maga munkaköre. Bizonyára ismeri is azt, ismeri a vele járó kötelességeket; már az egyszerű vállalkozás a munkakör betöltésére kötelez min­denkit a hűségre. Sokan ez egyszerű vállalkozáson túl még külön esküvel is, ünnepélyesen megfogad­tuk a hűséget. Ez a hűség a fő dolog. A jó­igyekezet, a törekvés, az akarás, ez a férfi­jellem egyik drága­köve. Nálunk, kik a neve­lés, a jellemképzés mezején munkálkodunk, kétszeresen fontos. A legfőbb fontosságú. A hűtlenség demoralizál. Ingyenélésre csábít. Első teendőnk lesz tehát ez új évben a hűség , a lelkiismeretes munka. A jellemképzés elé ma óriási akadályo­kat gördít a társadalom léhasága ; ezt a léha­ságot ki kell irtani. Ennek egyik útja-módja az lesz, ha mindenkit a legszűkebb élethiva­tása körében értékelünk első sorban, a család­jában, a kenyérkereső munkájában. Ez különösen és első sorban áll ránk, lelkészekre és tanárokra. Vita clerici evangélium populi. Ha a családunkban és a kenyérkereső munkánkban mulasztások kiáltanak utánunk, akkor csak zengő érc és pengő cimbalom lesz a szavunk a gondjainkra bízott gyülekezetek, alsóbb és felsőbb iskolás növendékek előtt, így mi magunk leszünk a legnagyobb akadá­lyai a nemes jellem kifejlődésének. Az egyház belső építése az első felada­tunk. E munkánál nemcsak a gyülekezetekre kell gondolnunk, hanem az iskolákra is. És pedig nem is csak az elemi iskolákra. Igen nagy a panasz a középosztály, az intelligencia közönyössége, léhasága miatt is. Az ORLE e munka irányítására egy bizottságot válasz­tott közelebbi közgyűlésén, vajha sikeresen be­tölthetné feladatát. A gyülekezeti élet elevenebbé tétele; a szeretet­munkák nagyobb fölkarolása; az evan­géliumnak az iskolán és a templomon kívűl is öntudatos hirdetése ; a megtévelyedettek atyafi­­ságos intése — mind-mind az egyház belső építésének áldott munkája, ami nem szüne­telhet soha. Szóban van valami egyházfegyelmi szabály­zat készítése megint. Igen, megint. Mert már úgy 15 évvel ezelőtt is beszéltünk róla eleget. Lehet, hogy most el is készítjük. És megint több lesz eggyel­­ a szabályzatunk. Gyakor­lati haszna alig lesz, mert majd elállunk az alkalmazásától. Hiszen a papiroson, a törvény­ben most is gyönyörűen megy minálunk min­den. Ha akarnánk, most is gyakorolhatnánk az egyházi fegyelmet. De hol van a bátor és erős, aki meg merné próbálni?! Kálvint köze­lebb nagyban ünnepeltük, de próbálná csak meg valaki — mint a veszprémi egyházmegye mondja — „nagy Kálvinnak szellemében“ ren­det csinálni, majd megkeserűlné ! De azért mégis lesz, ami a nagy Kálvinra szüntelen fog emlékeztetni bennünket. A Kálvi­­neum. Micsoda gyönyörűséges alkotás! Szinte csodaszámba megy. Várjon, megindul-e, meg­kezdi-e működését ez év szeptemberében ? ! Legyünk jó reménységgel és áldjuk az Istent, aki megdicsőíti erejét az erőtlenekben! Áldjuk a fáradhatatlan vezetőket, akik szinte a vérük­kel táplálják és erősítik ezt a szívükhöz forrott intézményt. Az Úr áldja meg ez esztendőben bemene­telünket és kimenetelünket! a y t't t IQl/ni A EC I p Irta DR- Rózsa I. fővárosi tanító, LJ I 1 O IV 1—/ l\ 1 J_^ jL jog- és államtudományi tudor. * TARTALOM: Hogyan tanítanám az erkölcstant? A tanító politikai magatartása. Hazafiság, nemzetköziség és a tanítók. Mesék otthon és az iskolában. A beszéd- és értelemgyak­­or szempontja. A kedélyképző olvasmányok. A hazaszeretetre való nevelés. Az emberszeretetre való nevelés. A történelem­­tanítás szelleme. A nemi felvilágosítás problémája. Milyen a tudományos iskolából kikerülő társadalom ? Az osztályozás reformja. Család és iskola kapcsolata. A szellemi túlterhelés okai. A tanítóképzés reformja. A tanító rajzkészsége a tanítás és esztétikai nevelés szolgálatában. Megrendelhető Kis Tivadar könyvkereskedésében, Pápán, Fő­ utca 21. szám alatt.­ ­

Next