Dunaújvárosi Hírlap, 1968. szeptember (13. évfolyam, 71-78. szám)

1968-09-27 / 78. szám

WI4G PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK! AZ MSZMP VÁROSI BIZOTTSÁGA ÉS A VÁROSI TANÁCS LAPJA XII. ÉVFOLYAM, 73. SZÁM ÁRA: 80 FILLÉR 1968. SZEPTEMBER 27., PÉNTEK MA: „ Nyílt tárgyalás” Nem vagyunk angyalok Kisftnihdsok ttSmog1 Szellemi geocentrizmus Mindennap csúcsforgalom ezer tonna koksszal, lemezzel, cső­vel, a Dunai Vasmű késztermékei­vel roskadásig megpakolva. Min­dennap indul szerelvény Komárom­ba meglehetősen sok üres kocsival, melyekben idefelé szenet szállítot­tak, a többin szintén vasm­űs ter­mékek utaznak Komáromon át, az NDK-ba. A Jugoszláviába induló export Pakson keresztül távozik Du­­na­újvárosból. Paksra egyébként há­rom tehervonat indul naponta, üvegárut, gyümölcsöt, építőanyagot, szenet, szerves trágyát szállítanak. A gyorsteher Budapestre kizárólag gyümölcsöt visz, egy zárt szerel­vény vonat pedig a cukoridény kezdete óta napi 40—50 vagon cu­korrépát ..fuvaroz” Ercsibe. Sokat segítettek a dunaújvárosi pályaudvarnak a januárban érke­zett nagyteljesítményű szovjet diesel-mozdonyok. Segítségükkel nemcsak meghosszabbodtak a sze­relvények, de munkába állításuk rendkívüli időmegtakarítást jelen­tett, hiszen az eddigi hat órás me­netidő százötven percre rövidült. A hét szovjet diesel-mozdony min­den nap tizenhét gőzmozdony mun­­káját végzi el. Segítség a pályaudvarnak az is, hogy a dunaújvárosi nagyvállala­tok maguk rakodnak. A vasbeton­­gyárban például minden nap hat­van kocsit pakolnak meg, a papír­gyárban „csak” húszat, de ide napi 40—50 vagon szalma, glaubersó és gyanta érkezik. A 350 kocsit fogadó és 250 kocsit küldő Dunai Vasműt természetesen egyik nagyvállalat sem közelíti meg. Ami azt illeti, kell is a segítség a pályaudvarnak. Az ősz, igaz na­ponta csak két szerelvénnyel gaz­dagítja a forgalmat, de ez egyben ezt is jelenti, hogy az itt dolgozó vasutasok feladata megnőtt. Az év minden huszonnégy órájában 72 vo­nat érkezik Dunaújvárosba és 72 indul Dunaújvárosból. A két plusz szerelvény nem számban, hanem munkában jelent sokat. Évente hét millió tonna súly for­dul meg a dunaújvárosi MÁV állo­máson. Naponta majdnem húszezer tonna, óránként nyolcszáz tonna, percenként több, mint tizenhárom tonna. Lényegében ennek az óriási áru­­mennyiségnek, illetve a dunaújvá­rosi nagyvállalatoknak „köszönhe­tő”, hogy az őszi csúcsforgalom nem okoz és nem okozhat különö­sebb változást Dunaújvárosban, hi­szen a pályaudvar véges kapacitású. Naponta négy állandó vonat indul innen Budapest, Ferencvárosra hat- mi vizsgálat kezdődik az általános és középiskolákban Ma reggel 8 órakor rendezi meg a Népi Ellenőrzési Bizottság duna­újvárosi csoportja vizsgála­t indító értekezletét. A NEB társadalmi ak­tívái a város és a járás általános és középfokú iskoláiban folytatnak majd vizsgálatot."­­ A népi ellenőrök a szemléltető eszközöktől a műhelyfelszerelé­sekig vizsgálják az iskolai eszközök felhasználását, arra kívánnak vá­laszt­ kapni, hogy ezek milyen mér­tékben szolgálják az oktató-nevelő munkát. , A vizsgálat másik, fontos célja a fizikai dolgozók gyermekei körül­ményeinek és tanulmányi eredmé­nyének vizsgálata. A népi ellenőrök vizsgálják továbbá a munkás-pa­raszt fiatalok lemorzsolódásának, bukásának arányát, valamint hogy m­ m­­it tesznek ez ellen a pedagógusok Külön feladat annak megállapí­tása, hogy az iskolákban mily­en módon foglalkoznak a kiváló elő­menetelű fiatalokkal és az átlago­san közepes eredményt elérő, de az egyes szaktárgyakban különösen te­hetséges tanulókkal. Egy éves a betonáru üzem A Pipacstelepen a gyármegkerülő út bal oldalán fekete betűs felírás: Pusztaszabolcsi Egyesült Földműves­­szövetkezet betonáru üzeme. Beton­keverő zúg, emberek szorgoskodnak, teherautóra rakodnak, kútgyűrűket, falazóblokkokat.­­ A lakosság építési anyagigényét igyekszünk kielégíteni — tájékoztat P­é­c­s­vára­d­i Gábor üzemvezető, majd hozzáteszi — a lakásépítők a környékben tőlünk szerzik be az anyagot. Gyártunk falazóblokkot, át­­hidaló gerendákat, B-100-as eleme­ket, a födémhez tálcákat, bélésteste­ket,­ Kútgyűrűket, kádakat — ez most szüret talán nagyon kapós cikk. Ha szükséges, autóval helyszínre szállít­juk a vevők kérésére a vásárolt termékeket. Az állami vállalatok is rendelnek nálunk egyedi terméke­ket. Az Ingatlankezelő és Városgaz­dálkodási Vállalatnak aknaszűkítő­­ket aknagyű­rűket készítettünk. A 28-o­soknak fedlapot, út és járdasze­gélyt. Budapestre az Autótaxi Válla­lathoz fél millió forint értékben ké­szült egyedi termék. Üzemünk egy­éves, a környékbeli lakosság elisme­rését elnyerte. Télen is dolgozunk üzemünket fejlesztjük, mert a keres­letet csak így tudjuk kielégíteni. — fejezte be nyilatkozatát Pécsváradi Gábor, a betonáru üzem vezetője. Szeptember 29 Százhúsz esztendeje m­e­­gyénit földjén, a pákozdi uutubitáton a haza szabadsá­gáért és függetenségéért har­coló, magára hagyott fiatal magyar hadsereg összeütkö­zött Jellasics h­orvát bán Buda fele törő seregével és fényes győzemmel aratott fe­lette. Piciny jel volt ez magyar szabadság világosodó a cgboltján. Még parányibb, ta­a­lán nem is jegyzett győzelem túliig hadászati históriájá­ban. Mindössze annyi, hogy a szabadságot mindig szerető magyar nép a világtól, Euró­pától elhagyottan, egy villa­násra bizakodott. De lám, milyen az utókor! Alig mú­lott el egy évszázad és már jönnek a had­történészek és politikusok, akik hadműve­leti és politikai kérdésekben felülvizsgálják, felülbírálják a győzelmet, mely akkor lett volna teljes úgymond, ha a győzelem után űzőbe veszik a nyugat felé vonuló megvert hadat és — ma így monda­nánk — internacionalista se­gítséget adnak az osztrák népnek, így A történészek bölcselkedése kiterjeszti az ezeréves magyar történelemben sajnos ritka győzelmi­ ünnep szépsé­gét. Tanulságossá teszi, me­lyet azóta már nagyon sok­szor népek igazolt a kelet-európai történelme, nevezete­sen, hogy a közös sorsra szánt nemzetek mindegyikük csakis egy félért, jól felfogott érdekéért együtt szállhatnak síkra. Az eltelt százhúsz év alatt megtanultuk ezt, s ha a sors úgy hozza, újból és új­ból tanulni kell­­ minden.ú­­n.viwnk számára létfontosságú tételből. A pa közeli győzelem idő­szerű mondanivalójának má­­sodik tétele a hazafiság di­csérete. Napjaink fontos eti­kai és érkezési kérdése ez, elvan, amely nélkül nem képzelhető el egészséges morális ifjúságunk nevelése. Ha a hazafias nevelést két részre bontjuk, és elemezzük az értelmi és érzelmi oldalát, megállapíthatjuk, hogy nap­jaink értelmes ifjúsága tulaj­donképpen tudja, hogy mit jelent a haza, felelni is tud belőle, ismeri hegy- és víz­rajzát, folyóit, ipari övezete­it, geológiai viszonyait és növényzetét. Csak az érzelmi neveléssel vannak gondjaink és bokros tennivalóink. I­gy érzem, hogy a tetteket már kicsit késő a mai iskolás nemzedéken kezdeni. Rajtunk kellene kezdeni, kicsit meg­feledkeztünk és hova­tovább szégyellü­nk elmerengeni ha­zánk sorsa, szépsége, múltja és jövője felett. .Szégyelljük a szemünkben megcsillanó könnyes szilveszter éjszakáján ha pohárral a kézben végighallgatjuk a Nemzeti Himnuszt, vagy a csendben elhangzó verssorokat: „Légy híve rendületlenül hazádnak ó magyar: ez élteted s ha el­­bukál hantjával ez takar, a nagy világon e kívül nincsen számodra hely...” Pusztán az értelemre ha­gyatkozva, érzelmeket eltit­kolva nem tudunk, nem lehet tiszteletreméltó haza­fisá­got oltani fiainkba. Hiszen nem így tettek velünk sem azok, akik a felszabadulás éveiben és azután vérükkel, veríté­kükkel m­­eeliszl­a­­ n­­t­ák ne­künk, és újból eredeti szép­ségben tették elénk a haza fog­almát. Szeptember 29-én a páriizdi győzelem napján hivatalosan fegyveres erőinket ünnepel­­tü­k. Azokat, akik a dolgok vulgáris értelmezésében feee­vérrel védik a hazát. É­n azonban tel­jesen önkényesen kiterjeszteném ezt az ünnep­lést mindazokra, akik szívük­ben, értelmük és érzelmük titkos reflexióiban, szavakkal, indulattal, munkával, tanítás­sal belső fűtöttséggel, meg­rendüléssel szeretik, tehát vé­dik e hazát. Így lesz a vasárnapi finnen milliók ünnepe. M. M. Október 12-től próbafűtés Hűvösre fordult az idő, minden re­ményünk a ma még hideg radiáto­rokban van. A fűtési idény hivatalos kezdete azonban csak október 15. A Víz- és Csatornaművek szerencsére nem zárkózik el a távfűtés korábbi megkezdése elől.­­ A fűtéskezdés voltaképpen az időjárás alakulásától függ — mon­dotta Nagy László igazgató. — Ok­tóber 1. után, ha­ a napi középhő­mérséklet 10—12 fok alatt marad, akkor rendkívüli fűtést kezdhetünk. A vállalat felkészült a fűtési idény­re, a városi fűtőrendszer karbantar­tását befejeztük. Most az I-es hő­­központban meszelést, a gépek ola­jozását végzük, de október 1-től ké­szen állunk, hogy bármikor meg­kezdhessük a fűtést Ha az időjárás nem teszi szükségessé, akkor a szo­kásos próbafűtést október 12-től kezdjük meg. Hogy addig is „melegítsen” vala­mi bennünket elmondták még, hogy a próbafűtés három napját nem szá­­molják fel, viszont a hónap elején “serlökes ”zárdán, szokás szerint az október 15—31 közötti fűtési díjat előre felszámolják. Ünnepség a Fegyveres Erők Napján lőtéren. A Fegyveres Erők Napja alkalmából rendezett ünnepség ke­retében kerül sor ugyanis a hely­szín, az új MHSZ lőtér ünnepélyes átadására. Az ünnepséget közösen rendezi a városi pártbizottság, városi tanács, az MHSZ városi ve­­­zetősége és a Hazafias városi elnöksége. Ünnepi Népfront beszédet mond Veres János, az MHSZ városi végrehajtó bizottságának tagja, a Dunai Vasmű pártbizottságának tit­kára. A lőtér átadása után igazi sportcsemegének ígérkezik az MHSZ Központi Lövész Klub és az MHSZ városi Lövész Klub tagjainak be­mutató lövészete. A 14. számú Autóközlekedési Vállalat vasárnap reggel kilenc órá­tól különautóbuszokat indít az MHSZ lőtérre. A 6-os jelzésű kü­­lönbuszok szükség szerinti számban, negyedóránként indulnak. Kettős ünnepséget rendeznek Du­naújvárosban szeptember 29-én, dél­előtt tíz órai kezdettel az új MHSZ -#•

Next