Dunaújvárosi Hírlap, 1970. január (15. évfolyam, 1-9. szám)

1970-01-03 / 1. szám

ILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! AZ MSZMP VÁROSI BIZOTTSÁGA ÉS A VÁROSI TAN­ÁCS LAPJA XV. ÉVFOLYAM. 1. SZÁM ÁRA: 1 FORINT 1970. JANUÁR 3., SZOMBAT JANUÁR A nyereségterv teljesítése és a várható nyereségrészesedés a Dunai Vasműben Az esztendő utolsó napján beszél­gettünk Szabó Ferenccel, a Dunai Vasmű főkönyvelőjével. A téma ter­mészetesen a vállalati nyereségterv teljesítése, és a várható nyereségré­szesedés volt. Mint a főkönyvelő elmondotta, 1969-ben sok gonddal, nehézséggel küszködött a vállalat. Zavarok mu­tatkoztak a belső termelésben az alapanyag ellátásban, sőt az értéke­sítésiben is. Mindezek­­ kedvezőtlenül befolyásolták az első három negyedév nyereségét. A november—december hónapok azonban az átlagosnál magasabb vál­lalati nyereség realizálását tették le­hetővé. Novemberben közel 100 mil­lió forint nyereséget mondhatott ma­gáénak a vállalat, 40 millió forinttal többet, mint a korábbi hónapok át­laga volt. Decemberben kedvező ter­melési kiszállítási körülmények kö­vetkeztében még nagyobb nyereség­re van kilátás. Hozzájárult ehhez az is, hogy a nagy átfutási idejű export­­szállítások haszna év végén jelent­kezik.­­ A Dunai Vasmű 1969-ben kö­rülbelül 900—950 millió forint nye­reséget termelt, és ha ehhez hozzá­számoljuk a 200 millió forintos ter­melési adót, akkor elmondhatjuk, hogy a múlt évhez viszonyítva 100 —150 millió forinttal több nyeresé­get állítottunk elő. Sőt, azzal is büszkélkedhetünk, hogy változatlan áron számolva nyereség szempontjából az 1969. év volt a Dunai Vasmű legsikeresebb esztendeje — mondotta Szabó Ferenc főköny­velő. Kérdésünkre, hogy miként alakul a dolgozók nyereségrészesedése, a főkönyvelő az alábbi választ adta: — Dolgozóink a tavalyi szintnek megfelelő, körülbelül egy havi fize­tést­ jelentő nyereségrészesedésre szá­míthatnak. A pontos összeghez ter­mészetesen ismerni kell a vállalati nyereség végleges számait és meg kell várni illetékes szakszervezeti testületek döntését is. A dolgozók nyereségrészesedése az idén két részből tevődik össze Egyik a korábbi évekből is ismert forrás, nevezetesen az adózás, tartalékalap képzés és egyéb közgaz­a­dasági számítások után megmarad r nyereségrész. A másik forrás p,r idén először alkalmazott úgynevezett ex­portvisszatérítés, mely közvetlenül gyarapítja a dolgozók nyereségrésze­sedését. A Dunai Vasmű vezetői az óév első hónapjaiban szerződést kö­töttek a Külkereskedelmi Miniszté­riummal a tőkésexport növelésére. A szerződés megkötése a vállalat ve­zetőinek előrelátását dicséri, a szer­ződésben vállaltak teljesítése pedig a vállalat dolgozóinak helytállásáról vall dicsérő szóval. A Dunai Vasmű 1969-ben 40 százalékkal emelte tőkésexportját. Önként adódik a kérdés: a Duna Vasmű dolgozói több nyereséget ter­meltek, mint 1968-ban, és ehhez még hozzájárul az exportvisszatérítésiből származó, kifizethető nyereség is mégis miért csak a tavalyi szintnek megfelelő év végi nyereségrészese­désre számíthatnak a gyár dolgozói. — Már vártam a kérdést — mond­ta a főkönyvelő és rövid bevezetés után a következőket válaszolta: — A kétszáz millió forintos termelési adó levonása után a vállalati nye­reség alacsonyabb, mint 1968-ban volt. Nekünk pedig ebből a 900— 950 millióból ítéli kiindulni minden további számításnál. A nyereséget terhelő fix kiadások, illetve nem pénzbeni juttatások is­­ nagyobbak voltak, mint 1­968­-ban. Több pénzt fordítottunk munkaruhára, üdülési és sport célokra, és ami legfonto­sabb, lakásépítésre. 1969-ben meg­nőtt a nyereséget ugyancsak terhelő bérfejlesztés­ üteme. 1968-ban 2,7 szá­zalékos­­ bérfejlesztést hajtottunk végre, 1969-b­en pedig közel 4 szá­zalékos '­'bérfejlesztést kaptak dolgo­zóink. A ' renti’­ő rendeletek értel­mében a bérfejlesztésre fordított összegek az 1967-as bázisévtől kez­dődően halmozottan terhelik az évi nyereséget. Ez pedig azt jelenti, hogy az idei nyereség­részesedésből bérfejlesztés címén már a bértömeg 6,7 százalékát kellett levonni. Persze, ez év­ végén levonásként jelentkezik, de a pénzt év közben dolgozóink mégis csak megkapták. A számítások szerint a vállalati nyereségnövekedés üteme nem tette lehetővé, hogy az évközi 4 százalé­kos bérfejlesztés, a megnövekedett nem pénzbeni juttatások után, még év végén is a tavalyi összegnek megfelelő részesedést kapjunk. Er­re csak a már említett exportvis­­­szatérítés felhasználásával van lehe­tőség. A nem csekély évközi bérfej­lesztést és a­­ remélhetőleg változat­lan szintű év végi nyereségrészese­dést tekintve mégis elmondhatjuk, hogy a több munka meghozta gyü­mölcsét, mert éves viszonylatban nö­vekedett a gyár dolgozóinak összke­­resete. A nyereségrészesedés kilátásainak tisztázása után felkerestük Budai Tibort, a terv- és munkaügyi főosz­tály vezetőjét. Tőle az új elosztási rendszer felől érdeklődtünk. A nyereségrészesedés felosztásá­ban — mint ismeretes — megszűn­tek a kategóriák, és a miniszterta­nács rendelete szerint a felosztás alapjául az éves összkereset szolgál. Ezen túlmenően a kormány a vál­lalatokra, illetve a kollektív szer­ződésekre bízta az elosztás módját. — Tartjuk magunkat a kormány alaprendeletéhez — mondotta Bu­dai Tibor. Készül a javaslat, amelyet a vállalati szakszervezeti tanács elé terjesztünk jóváhagyás végett. A VSZT jóváhagyása előtt tehát mindenről csak mint elképzelésről, javaslatról lehet beszélni. A terv- és munkaügyi főosztály javaslatai szerint az elosztás új rendszerében nagyobb megbecsülést kapnak a törzsgárda tagok, illetve közülük is azok, akik 10—15—20 éve a Dunai Vasműnél dolgoznak. Ez a javaslat minden bizonnyal a dolgo­zók legteljesebb egyetértésével ta­lálkozik, hiszen a törzsgárdisták anyagi megbecsülése régi téma gyárszerte. A VSZT elé terjesztendő javaslat szerint megkülönböztetett anyagi megbecsülés illeti a folyamatos üre- 600 millió forint A Papíripari Vállalat dunaújváro­si gyárában a papírgép rekonstruk­ciója visszavetette a termelést. A termeléskiesést tetézte, hogy a mun­ka elvégzése után hosszabb próba­­üzemelés következett és a kívánt kilogrammtóra géptel­jesítményt nem sikerült elérni. A cellulózgyártást a IV. negyedévben a mostoha időjárás hátráltatja A fagyos, jeges szalma sok géptörést, üzemzavart okozott . Ezek következtében a cellulóz­termelés 96 százalék, a papírgyártás 99 százalék körül várható — mon­dotta Erős József, főkönyvelő . A facsiszolattermlés 100 százalékos volt, az export cellulóztermelést pe­dig 110 százalékra teljesítettük. A gyár termelési értéke 1969-ben 600 millió forint. Hengerműi rekordok A vasmű egészének termeléséről még nem tudunk beszámolni, az 1969. évi eredményt a készletek és állóeszközök értéke jelentősen befo­lyásolja. A hengermű gyárrészleg termeléséről Hajdú András, gyár­részlegvezető az alábbi tájékoztatást adta: — Ellentmondásos év volt, mely számunkra nem is végződött ros­­­szul. Az év nagy részében acélhián­­­nyal küszködtünk, az előnyújtó-mo­­tor cseréje is átmeneti nehézséget okozott. Mégis szép rekordokkal zár­tuk 1969-et. A meleghengermű egész évben 317 ezer tonna, a hideghen­germű 353 ezer 831 tonna készárut termelt. A rekordok közül a meleghenger­mű előnyújtó teljesítménye igen je­lentős: a XV. negyedévben 252 ezer tonnát hengerelt, ami reményt nyújt évi egymilió tonna önteés hengerlé­sére. Az előnyújtó decemberben is 90 ezer tonnát hengerelt, a szalagsor erdménye is meghaladta a 76 ezer tonnát. A hideghengerműnek mind a négy üzeme túlteljesítette decemberi ter­vét A vegyi üzem 42,1 ezer tonnát pácolt, a hőkezelő üzem 41,8 ezer tonnát hőkezelt, a hengersor 40,7 ezer tonnát hengerelt és a kikészítő üzem 48 ezer tonnát darabolt A de­cemberi termelés 37 ezer tonna kész­árut jelentett. A hideghengermű 1969. évi termelése majdnem 83 ezer tonnával több az 1968. évinél. Az egész éves termelés 37,6 százalékát exportálták, vagyis több mint 132 ezer tonna finomlemezt ötvözött (dinamó) lemezből 2670 tonnát, ónozott lemezből 11 ezer 300 tonnát, spirálcsőből 25,5 ezer tonnát gyártottak egész évben. 1970: egymillió tonna acél? Az acélmű termelése 1969-ben több ok következtében elmaradt a vára­kozástól. Az okok közül először az oxigénes technológia késését említik. V­a­t­a László, gyáregységvezető sza­badkozva mondta: — Befejeztük 1969-et, ha nem is úgy, ahogy szerettük volna. A de­cemberi termelésünk 77,5 ezer tonna acél volt, az egész évben pedig 870 ezer tonna acélt csapoltunk. Az 1970- es év terveiről annyit tudunk, hogy egymillió tonna acélt várnak tőlünk. Ez havonta 83 ezer tonnás termelést kíván, úgy gondoljuk, nem elérhetet­len már. Ezer lakás A Beton- és Vasbetonipari Művek dunaújvárosi gyára is elmaradt 1969. évi tervétől. — 1100 lakás volt az előirányza­tunk, s eddigi számításaink szerint alatta maradtunk, ha nem is sokkal — mondotta B­o­r­o­n­k­a­i László, főkönyve . — Szegednek 92 lakással maradtunk adósok, a megyében de­cemberben, a városban pedig decem­ber 21-én leállt a lakásszerelés. Eb­ben az útviszonyok is közrejátszot­tak. Azt mondhatom, 1969 nehéz évünk volt, s bár nem hozott olyan eredményeket, mint szerettük volna, azért nem múlt fejlődés nélkül. Korszerűbbé is váltak termékeink és javult a minőségük.­nek három műszakban dolgozó munkásait és alkalmazottait. Kérdésünkre a főosztályvezető el­mondotta, hogy javaslatukban egyet­len gyárrészleget, vagy gyáregysé­get sem különböztetnek meg, már ami a nyereségrészesedés alapössze­gét illeti. — A gyár vertikalitásából kifo­lyólag nem lenne célszerű egy-egy üzemet, vagy gyáregységet kiemelni — különösen nem utólag — mon­dotta. — A­­ nyereségrészesedés el­osztására vonatkozó javaslatainkban is a munka termelékenységének nö­velését, illetve az erre való ösztön­zést tűztük célul. A munka termelékenységének nö­­­ö­­velésére más tervek is vannak már. A főosztályvezető elmondotta, hogy 1970-ben minden való­ színűség szerint vasmű­szerte bevezetik a bér­tömeg gazdálkodást, mégpedig a kollektívákra igen ked­vező módon. A bértömeget termé­szetesen létszámhoz és megkívánt termelési eredményekhez kötik. Ha egy-egy kollektíva a megkívánt ter­melési szintet kisebb létszámmal éri el, úgy a megtakarított bértömeg 70 százalékával rendelkezhet, abban az esetben, ha létszámcsökkentési szán­dékát előre bejelenti. Ami a kormány új létszámgazdál­kodási rendeletét illeti, a Dunai Vasmű illetékesei sokat várnak végrehajtásától. M­­M Számvetés 1969-ről Az ifi év első munkanapján érdeklődtünk a város három leg­nagyobb gyárában: hogyan sikerült az 1969-es év? A pontos mér­legek még nem készültek el, de nagyjából ismeretesek az ered­mények. A papírgyár és a vasbetongyár elmaradt az előirányzatá­tól, a vasmű nagyszerű decemberi hajrával valószínűleg teljesí­tette csökkentett tervét. Az év utolsó hetében a nagy havazás és a közlekedési viszo­nyok mindhárom gyárban hátráltatták a kiszállítást. A papírgyár az export­ tervét teljesítette túl a vasműben pedig különösen a három hengermű tett ki magáért. Hóakadályok nincsenek, de a buszok és vonatok késnek Az új év havazással köszöntött be, ismét körülményessé vált az utazás. A 14. AKÖV tájékoztatása szerint Dunaújváros környékén nincsenek hóakadályok az utakon, a járatok kisebb késésekkel közlekednek. Pénteken reggel valamennyi mun­kásjárat beérkezett, egyedül a per­­kátai autóbusz késett több mint fél órát. A távolsági járatok közül a soproni, komáromi és győri autóbusz nem közlekedik, Budapest és Pécs irányában nincs fennakadás, ugyan­csak járnak a székesfehérvári autó­buszok és az egri távolsági jár 1 A helyi autóbuszközlekedésben fennakadás, a csúszós út mi perces késéssel kell számoln A MÁV dunaújvárosi áll is megnyugtató tájékoztatást Hóakadályok nincsenek, a­­ vonatok 30—40 perces késéssel ___ lekednek. Pénteken a bajai gyors másfél órát késett, egy személyvonat miatt Sárpilisnél vesztegelt. Az állo­mást és a vasúti pályát nagy erő­feszítéssel megtisztították a hótól.

Next