Dunaújvárosi Hírlap, 1972. március (17. évfolyam, 18-27. szám)

1972-03-31 / 26-27. szám

12. oldal Gondolatok a hazáról Tarjánban jártam. Láttam Salgó romvárát, amiből még ma is világít az Árpád-kor fénye. Szigetvárt is jár­tam, és Zrínyi szikladarabokkal kevert lávaként ömlő sorai mögött a fészekben pihegősíiókák csipogását hal­lottam. Fehérvárott a szárnyaló pannón­iai hevület emelt a magasba, Debrecenben a természeteti kutató kö­vetkezetes elme bizonyította, hogy sorsom ez a föld. Egerben nemcsak a várvédő hősökre figyelmeztettek az ódon várfalak, hanem a jobbágyok szörnyű robot­jára és a magyar kézművesek­­ alkotó erejére i is. Buda nemcsak Széchenyire, hanem Klajnóczyra és Schönherz­­re, Pest nemcsak Wesselényire,­hanem Petőfiret és Fran­kéira is emlékeztetett. Mindig arról a legnehezebb beszélni, amit a legjobban szeretünk. É s a táj, a hazai táj dajkálja legrejtegetet­­tebb érzéseinket; a táj, ahol megszülettünk: a falu, a város, az ország. A táj, amerre­ nézünk, történelmi drá­mák, sikerek és bukások néma tanúja. Hordozza Köny­ves Kálmán emlékét éppúgy, mint Szabó Ervinét, Bolyai Jánosét éppúgy, mint Egry Józsefét, Balassiét és Klapkáét, Dózsáét és Zalkáét. Bakfark Bálint­ lantjának hangja tovább zeng Bartók Allegro Barbarojában, a gályára hajtott protestáns prédikátorok éneke,a gyűjtő­­fogházba zárt kommunistákéban. Történelmi drámák tanúja ez a táj, de nemcsak az. Nemcsak múlt, hanem a múltat magában hordozó, jogokhoz jutott nép kiapad­hatatlan örömének színhelye is. Jelen, ami nem zök­kenők nélküli sínen fut a csak nagy vonalakban ismert jövőbe, hanem ami terepjárókéntt utazik az idődimenzió mentén, kátyúkon és buckákon­­ keresztül, de aminek kormányát ez a nép forgatja. Ez a szabaddá vált nép váltja a sebességet, fékez vagy lép a gazpedálra, ahogyan kell, józan fejjel, de nem kisebb szeretettel, mint azt az elődök tették. Utazik az ország, utazik a mi hazánk. Földünknek azon a pontján, ahol államalapító­ őseink kipányvázták lovaikat, felszántották az első barázdát, kikészítették az első elejtett ,vad bőrét. Időben utazik az ország, a mi hazánk, utazik velünk, s utaztatjuk őt magunkkal, gondjainkkal, fájdalmainkkal és örömeinkkel, terveink­kel és tetteinkkel együtt. És mert a haza nem mostoha már, iránta való érzé­sünk feltétlen és elemi erejű, mint az anyánk iránt való. De minél mélyebbről fakadó szeretetet érzünk valaki iránt, annál jobbnak, annál nemesebbnek, igazabbnak akarjuk látni. S jó, nemes és igaz csak akkor lehet, ha más nemzetek hazáját sem akarja hitványnak, nemte­lennek és hamisnak látni. Nem­ lehet a mennyország örömeit élvezni abban a tudatban, hogy mások a pokol­ba kerültek. Jártam más népek hazájában is, láttam más országo­kat, más embereket. Igyekeztem megismerni, megtanul­tam megbecsülni őket.­ őszinte­ barátokra is leltem kö­zöttük. Hazatérni azonban csak egy helyre lehet: oda, ahol anyád dala álomba szenderített, ahol a te nyelve­den írott könyv örömét kaptad, ahol az első jól elvég­zett munka boldogságát érezted. Ez­­ az a táj,­­ahol min­dig otthon vagy: múltban, jelenben, jövőben egyaránt. (kemény) Dunaújvárosi Hírlap .A szabad­­ságról ne nézzék el... A pesti hídfőnél áll még a két vámház. Mindkettőn táb­la, aranybetűs felirat. Az egyiken ez áll: „Ferenc Jó­zsef híd. Épült az 1893. évi XIV. törvénycikk alapján az ország költségén, a közfor­galomnak átadatott ő felsége, a király által, a magyar ál­lam ezeréves fennállásának évében, 1896. évi október hó 4-én.” A másik vámházra ezt írták: „Szabadság-híd. A né­met fasiszták és hazaáruló magyar cinkosaik 1945. ja­nuár 16-án robbantották fel ezt a hidat. Gerő Ernő köz­lekedésügyi miniszter veze­tése alatt a demokratikus Magyarország mérnökeinek és munkásainak teremtő ere­je egy esztendei megfeszített munkával újjáépítette. Magyar Köztársaság a Sza­­­badságról nevezte el a hidat és Tildy Zoltán köztársasági elnök 1946. augusztus 20-án adta át ismét a forgalom­nak.” S ebből, nagyjából, minden ki is derül a híd történeté­ről, nagy napjairól. A múlt század utolsó évei­ben, amikor már a két állan­dó Pest-Budai Duna híd gyalogos és teherforgalma is megnőtt, az 1885. évi XXI. törvénycikk elrendelte, hogy amint a hidak vám­jövedel­me meghaladja az évi 650 ezer forintot, a Lánc- és Margit-híd mellé egy, eset­leg két új hidat kell építeni. Néhány év múlva­­ megfelelő összeg állt a főváros rendel­kezésére, s 1894-ben nemzet­közi pályázatot írtak ki az Eskü téri Erzsébet-híd és a Fővám téri Ferenc József­­híd építésére. A pályanyer­tes Feketeházy János tervei alapján építették a Fővám téri hidat. Vonalában függő­híd alakját utánozza­, s elis­merten a világ egyik leg­szebb rácsos vasszerkezetű hídja. A karcsú elegáns íve­lésű híd szépségét a pillérek feletti vaskapuzatok adják. Az áttört oszlopok levegősek,­­ könnyedek, és mégis a híd részének fontos erőtani szerepét hangsúlyozzák. széttárt szárnyú turulmada­­­rak is jelzik a kapuzat fon­tosságát. Húsz méteres szélességé­vel már az első években is keskenynek bizonyult a híd, mert két villamosvágány is halad át a kocsitesten. pálya alatt négy 65 centi­­­méter átmérőjű vízvezeték­­csövet, két kábelszekrényt és egy 30 centis gázvezetéket helyeztek el. A hídfők és a mederpillérek legnagyobb megterhelése 114 ezer má­zsát­ nyomhat. A jobb part hídfő alapozásakor 40 fokos melegvíz tört fel. Építésekor a szenzáció ere­jével hatott: ez az első na­gyobb, folytvas szerkezetű hidunk. A Siemens—Martin eljárással öntött vasút tiszta­sága, egyenletessége, hossz és keresztirányú igénybevehetősége, egyenletes s főleg nagyobb szívóssága és nyúlá­sa kiválóan alkalmassá tették hidak építésére. A híd szer­kezetét a MÁV Gépgyár gyártotta és szerelte fel. A vasszerkezet súlya 4884 ton­na, a felbillenést akadályo­zó ellensúlyoké pedig 1218 tonnányi. Amikor az elkészült hidat Ferenc József a milleniumi ünnepségek egyik eseménye­ként felavatta, a balparti meder­pillér feletti kapuzat egyik toronygombjának al­jába okiratot helyeztek el, az építés körülményeiről, a király és a miniszterek alá­írásával. Állt a híd, szürke acél­testével átszelve a Dunát, összekötve városokat, meg­hosszabbítva utakat. Kato­nák masíroztak és királyok hajtottak át, hótól tisztítot­ták munkanélküliek, s álmo­dozva nézte díszes korlátjára dőlve a vizet a költő. Sirá­lyok repdesték körül, ragyo­gott fölötte a nap, és néha fekete felhők borították. 1945-ben, január 16-án, nem sokkal két óra után megremegett és aláhullott. A vízbe térdelt a híd. A szovjet csapatok 1945. februárjában kitoldották fá­val; öt uszályhajóra fahidat építettek, s ezt beillesztették a hiányzó középső rész pót­lására. A ,,megfoltozott” hí­d­ dón Pest—Buda népe is köz­lekedhetett, mindaddig, amíg a megrongálódott budai rész el nem süllyedt. A főváros felszabadítása utáni első gondolat a két vá­rosrész közötti összekötte­tés megteremtése volt. S mi­vel a Ferenc József híd volt a legkevésbé megrongálódott fővárosi híd, erre esett a választás. A híd eredeti ter­vét megtalálták az egykori MÁV tervraktárában. De nem volt vas, se gyár, hogy a szerkezetet újra öntsék. A Közlekedésügyi Minisz­térium hídosztálya bizottsá­gokat hozott létre, az építé­­­si szerszámok és építő­anya­gok felkutatására. Biztosíta­niuk kellett a munkások élelmezését, ruhával, tüzelő­vel való ellátását az inflációs hónapokban. A roncs kieme­léséhez búvár és tűzszerész csapatokat képeztek ki, sze­reltek fel. A második világháborúban lerombolt budapesti híd­jaink felépítéséhez a „bé­keévek” hídépítő tevékeny­sége mellett 30 év kellett volna. A Szabadság-hidat 7 hónapi helyszíni munkával állították helyre. Az építés alkalmával 1895—96-ban na­ponta átlag 12 tonna vas­­szerkezetet szereltek fel a helyszínen, 1946-ban napi 22 tonnát! Megfeszített munká­val, csodával határos akarat­tal építették, javították a hi­dat. Pótolták a felrobbantott 138 méteres középső vasszer­kezetet, felemelték a kilenc méter mélyre beszakadt bu­dai pillért, a megmaradt szerkezet sérült részeit javí­tották. Dr. Széchy Károly a híd­­újjáépítés egyik vezető mér­nöke írja emlékezéseiben, hogy a terv mindig az éppen rendelkezésre álló anyag sze­rint módosult, s olyan anyag­ból építettek, amilyen éppen volt. A javításokat, hol fá­ból tervezték, hol a Boráros téri, s a Margit-híd roncsai­nak felhasználásával. De 1946. augusztus 20-án megnyílhatott­ a híd, átdöcög­hetett az első toldott-foldott iiga villamos, hömpölygőtt­íz emberáradat. S a hidat a zén-szimbolizmussal — a Szabadságról nevezték el. Kádár Márta 1972. március 31., péntek Tersánszky J. Jenő A­NGYALARCV NO Én csak egy­­ egyszerű rend­őrbiztos vagytok. Iskolázott­ságom nem több, mint amennyit ahhoz kellett ki­mutassak, hogy beálljak az állam rendőrségihez. Csak józan eszemre meg arra tá­­­­maszkodhatom, amennyit a pályám alatt tapasztaltam. Hát ezzel a fikciós esettel is csak a tapasztalatom öreg­bítettem. Ha meghallgatják! * Három-négy, vagy több hete, hogy poszton állok a Szent Margit utcán, ahol a 95-ös villamos jár. A kalauz egyszerre ott a szemem előtt lecsöngeti a villamost... Na, mi az? Semmi zavart nem látok. Csak azt, hogy a kocsi zsú­folva van. Az utasok velem ám­ulnak-bámulnak rajta jobban, mi is történt? Jó De az egyik kalauz, a hát­kocsiból int nekem és szólít: — Legyen szives biztos úr! Ide! Ide! — Mi a baj? Mi a baj? Hát a kalauz egy ötkoro­nást mutat. Hamis ötkoro­nás ... Igaza van! A rendelet az, hogy akitől kapta, rög­tön előállítani! — Hát kitől kapta? Egy fekete kapatos, elég kopottas úrféle az. Rámutat a kalauz. Essek le a lábamról, hogy­ha én is nem mindjárt akár­mi gyanút rá nem fogtam volna első tekintetre. Olyan zsivány nézése és tartása volt neki. — Magától jött az a hamis ötkoronás, barátom! Azt ál­lítja a kalauz! Velem kell jöjjön! — Én persze rögtön hivatalosan teljesítettem kö­telességemet. De ez az úri egyén mond­hatom nagyon háborodva fe­lel erre a kalauznak: — Hát kérem­! Ez az öt­koronás tényleg tőlem lehet. De bocsásson meg, maga meg is kocogtatta a lyukasz­tóján előbb az ötkoronást, mikor átvette tőlem és aztán elfogadta és visszaadott be­lőle. Most utólag kereskedik már rajtam? — Naja! — Felelte erre a kalauz: — Ha meg is kocog­­tattam a pénzt, mikor átvet­tem, nem hallottam jól, eb­ben a tolongásban, lármában, hogy nem cseng, hanem kocog. És alig van különb­ség mostanában a hamis pénz közt, olyan ügyesen csinálják. Az embert min­dennap becsapják és sajnos, többször észre sem veszem. Itt van, ez a másik ötkoro­­nás, így cseng és ez mellette, tessék! A kalauz egy másik ötko­ronást ütögetett oda a lyu­kasztójához és mikor a mi zsiványképű pasasérunk kér­di: — És azt mikor és kitől kapta? — Ettől a kisasszonytól. Igenis! Mit akar tőle! Az az ötkoronás, amit tőle kaptam rendesen cseng! Ötét is meg akarja gyanúsítani? Hát akire a kalauz ráin­tett, az ott egy kis gyönyörű úrilány. Tizennégy-tizenöt éves, ránézvést. Úgy pirul el és úgy néz ijedten csak­ugyan: mit akarnak őtőle? ... Még az én zsiványképű pa­­sasérom is mondja: — Dehogyis gyanúsítom én a kisasszonyt. De utóvégre akárkit is becsaphatnak. — Nade gyerünk, ké­rem! — kiabálja a kalauz. — Nem tarthatom fönn a ko­csit! Erre én persze a pasaso­­romnak hivatalosan: — Kérem csak! Tessék,­­ szálljunk le! Gyorsan, gyor­san kérem!. ... . Az persze tiltakozik szóval erősen, míg mozdul: — Csak nem akarok köz­botrány okozója lenni! De ez mégiscsak sok! Hogyha tegyük föl, valahol be­csaptak hamis pénzzel vala­i­ kit, hát ezért letartóztatják? Nem elég az igazoltatásom! Hiszen megidézhetnek aztán a rendőrségre! Micsoda ko­média ez? — Rendelet kérem, rende­let! Ha valaki ártatlan, úgyis elbocsátják rögtön!... Elég az hozzá, hogy posztomról bekísérem a pa­n sasomat. Szavalni szavalt a fülembe egész úton. De csibész gaz­ember is mind szaval, mind neki áll följebb, míg rá nem bizonyul a bűne. Hát csak éppen a hangosabb szavánál förmed­tem­ rá: — Nyughasson kérem, míg jól van! Szerencsém is csak az volt, hogy nem nyomtam oda ne­ki egy bökköt, amikor egyre piszkolódott ránk, a hatóság­ra, a lehetetlen rendelete­kért ... És erre, meg arra!... Mondjam meg miért volt szerencsém. Mert azért a pasasért, ahogy engem a felügyelő lehordott úr, hát olyant keveset kaptam. Hiába védekeztem, hogy: intézkedtem! — A rendelet az, hogy gyanús viselkedésű és külse­jű alakokat kell azonnal be­hozni ! De nem olyasvalakit, aki fényképes igazolvánnyal igazolja magát! Maga (ilyen meg olyan) — így háborgott a felügyelő úr: — Ide cipeli nekem ezt a jeles embert, ártatlan! Hát nem ismeri en­nek a nevét? Sose olvas új­ságot? Most adják a darab­ját a Nemzetiben és lapszer­kesztő, ismert író! Igazolta magát maga előtt! Hát feleseljek vele erre? Hogy hamis igazolvány min­den zsebtolvajnál van. Még úgy is eresztett el már kol­légám bűntevőt, hogy a cin­kostársa méltóságos utazni kezdte és ilyen igazolványt mutatott is fel a ripők! Igené Vagy kezdjem azon? Hogy:­ha valakinek kiköpött zsi­­ványképe volt valaha, hát ez a lapszerkesztő, előttem is, a kalauz előtt is, az utasok előtt is, szinte a bilincs után kiabált! ... Hát szóval megjártam ez­zel a szerkesztővel! De várjanak, várjanak! Nincs vége itten ennek a his­tóriának. Mert elvezényeltek három napja múlt tegnap az Álmos vezér térre, egy nyomozáshoz. Elég csak az, hogy ott a postahivatal és bank egymás mellett van a sarkon és az autóbusz- és villamosmegál­ló együtt. Nagy a forgalom mindig ott. Egyszerre, mintha megüt­nének, megismerem a padon, két lépésre tőlem, azt az an­gyalarcú kis úrilányt. Nem is a padon! Hanem áll a pad túlsó vé­gén és egy csomagját teszi le a padra. Azután pedig a csomagjára rá a retiküljét. Na! Jön úgy néha az em­bernek, hogy mintha a sze­me úgy akadna meg valami csodán, hogy számot sem tud adni magának, mi az? Ez a retikül sokkal nehe­zebb, úgy látom, ahogy ez a kislány leteszi, mint ami könnyű, semmi, vicik-vaca­­kot tartanak ilyenben nősze­mélyek ... Mi lehet ennek ebben a táskában? Odafordulok, de nagyon barátságosan, ehhez az úri­kisasszonyhoz és mondom: — Meg tetszett a múltkor ijedni a 95-ös villamoson. Az az úr, a hamis ötkoronással, kiabált... Abban a szent pillanatban, még be sem érem fejezni, amit mondok, már tudtam, hogy kivel állok szemben. Csak ahogy rám nézett és rám förmedt: mit akarok tő­le? És ahogy félrekapta a fe­jét. És egy fiatalembert hí­vott volna magához. De az hirtelen, mintha nem látná, megfordult és elloholt... volna! Már készen voltam a do­loggal : — Ne csináljon lármát, édes, ne csináljon botrányt mert­ magának rosszabb! Ne mutasson semmi igazolványt, drága! A retiküljét mutassa csak, drága! ... Halló, fia­talember! Jöjjön csak! ... Mit meséltem tovább? Ben­ne volt a többi újságban is. Negyvennyolc darab hamis, hét darab jó ötkoronást ta­láltam a retikülben. Ezeket már beváltotta a kis nő. Hárman gyártották: egy lakatossegéd és­ egy műsze­rész Pesthidegkúton ezt a ha­mis pénzt. És ez a kis angyalarcú nő, akit én is, nem több, mint legfeljebb tizenöt évesnek néztem, hogy olyan zsenge úrilányos ruházata volt, mint az iskolanövendékeknek... Hát ez már két éve élt, per­sze balkézről, a műszerésszel és volt egy kislányuk is. .. Ez járt, meg a bátyja, akivel ott megcsíptem beváltani az ötkoronásokat. .. Húszat elsütöttek könnyen naponta! Tudom, hogy fölterjesztet­tek a jutalmon kívül előlép­tetésre is, hogy ilyen ügyes fogást, csináltam ... Hát persze, hogy nem volt érdemes szájaljak a felügye­lő úrnak nagyon, hogy: Na tessék látni, ez már nem a rendelet szerint volt gya­nús külsejű, ez a kis angyal­arcú nő! El mertem csípni mégis! . . . Míg a szerint csak szidást rendelet kaptam a lapszerkesztőért!.. . De itt már mégis elmesél­tem ezt a dolgot maguknak, ahogy történt.

Next