Dunaújvárosi Hírlap, 2015. május (26. évfolyam, 102-125. szám)

2015-05-23 / 120. szám

2 • DUNAÚJVÁROSI HÍRLAP RÖVIDEN A zárva tartás ellen tiltakoztak Velence (hr)­­ A Balaton után a Velencei-tó mel­lett is tiltakozott a De­mokratikus Koalíció - tájékoztatta lapunkat Mezei Zsolt, a DK Duna­újváros elnöke. A de­monstráció csütörtökön volt, amikor is a DK is­mét felhívta a figyelmet a vasárnapi boltbezárás képtelenségére. A nyári időszakban különösen sok kárt okoz ez az értel­metlen döntés. Kieső adóbevételek, távol ma­radó turisták, elvesző munkahelyek mutatják az Orbán-kormány alkal­matlanságát - áll a párt sajtóközleményében. Az új, demokratikus kor­mány első intézkedései között törli el az embe­rek szabadságát is korlá­tozó ostoba jogszabályt - ígérik a DK-sok. Kiadják „Drágán kapitányt" Zágráb (mti) - A horvát igazságügyi minisztéri­um pénteken megerősí­tette, hogy Ausztrália június 15-ig kiadja Hor­vátországnak a háborús bűnökkel vádolt szerb Drágán Vasiljkovicot, akit „Drágán kapitány” néven is ismernek. MNB-devizaárfolyam 2015. május 22. pénznem egység érték (Ft) Bolgár leva 1 157,02 a Svájci frank 1 294,92 a Cseh korona 1 11,21 Euro 1 307,09 a Horvát kuna 1 40,73 a Japán yen 100 227,63 a Új román lej 1 69,13 a Szerb dinár 1 2,55 a Orosz rubel 1 5,51 Angol font 1 430,54 a USA dollár 1 274,95 a at Változás az előző naphoz képest KRÓNIKA 2015. MÁJUS 23., SZOMBAT A titkos város és a többiek NEMZETKÖZI Az új városok szerepe a nemzetépítésben és identitáskeresésben Szente Tünde szerkesztoseg@dh.pl­.hu Dunaújváros- Pénteken folytatódott az „Újvárosok a szocialista országokban" témájú konferencia a Du­naújvárosi Főiskolán. Ez­úttal jugoszláv, román és bolgár vonatkozású érde­kességekkel szolgáltak a kutatók. A példákon ke­resztül önmagunkról is többet megtudhattunk. A tegnapi információáradat, belvárosi séta és mozizás után pihent fővel vártuk az újabb összefüggéseket az egykori szocialista tábor csinált/kira­­kat városairól, a háború utáni iparfejlesztésekről, növekvő városokról, ha másért nem, azért, hogy egy nemzetközi vi­szonyrendszerben megtaláljuk önazonosságunkat. A remélt célt elértük, megnyugodha­tunk, a mienktől sokkal rosszabb változatokról is szá­mot adtak a kutatók. Emelt fő­vel óvhatjuk, szerethetjük to­vábbra is városunkat! Ana Kladnik Potsdamból ér­kezett, hogy időutazásra hív­jon az egykori Jugoszlávia Ve­­lenje nevű városkájába, amely önkéntes munkák tömegével épült. A lakáshoz jutás feltéte­léül nagyszámú önkéntes munkát szabtak, s akik 1960 után erre nem vállalkoztak, azok pénzben válthatták ki azt. Bányászváros lévén, a „bányászidentitás” erősítése szerepelt a politikai prioritá­sok között mindaddig, amíg az ágazat hanyatlani nem kez­dett. A város azért is bekerült a köztudatba, mert az alacsony fizetések miatt Jugoszlávia el­ső bányász sztrájkját 1973-ban itt szervezték. A dolog érde­kessége, hogy nem vállaltak (vállalhattak) szolidaritást ve­lük a máshol dolgozó bányá­szok. A Szlovén Bányászati Múzeumnak helyet adó város a hatvanas, hetvenes évektől változások színtere, már nem a nehéz-, hanem a könnyűipar és a szolgáltatások fejlesztésén volt a hangsúly: az asszonyok­nak munkalehetőségeket kel­lett biztosítani. Erre hozták létre például a számunkra is ismerősen csengő nevű Goren­je hűtőgépgyárat, ahol az al­kalmazottak 70 százaléka nő volt. Az új gazdasági modell magával hozta a bányász szakma háttér­be szorulását, a fiatalok már nem láttak elegen­dő perspektívát abban az ágazatban való elhe­lyezkedésben. Ugyan­­akkor a működő bányai­pari vállalatnál még szükség volt munkaerő utánpótlásra, amit más tagköztársaságokból érkezőkkel oldottak meg. A szocialista város kereste új identitását, amit a „jugoszláv identitásban” vélt erősíteni. A korabeli sajtó a települést már „Velenje, Jugoszlávia kicsi­ben” címkével illette. Dr. Petru Grozáról ki gon­dolná, hogy Románia „titkos városaként” került az urba­nisztika térképére. A konferen­cia legdrámaibb témájú elő­adásával állt a nyilvánosság elé Liliana Iuga, a budapesti Közép Európa Egyetem képvi­seletében. A szovjetek által épített városról mesélt, s az ember háta borsódzott attól a tudattól, hogy ez akár velünk emelt fővel óvhatjuk, szerethetjük továbbra is városunkat­ is megtörténhetett volna, de szerencsére nem történt! Lilia­na elmondta, hogy Románia nem sok energiát és pénzt fek­tetett a II. világháború után új városok építésébe. S ami meg­épült, az nálunknál kisebb mé­retű, s az ukrán-román, szov­jet-román együttműködés ke­retében valósult meg. Az uránium felfedezésének köszönhette létét a dr. Petru Groza városka, amelyben elő­ször szovjet-román bányavál­lalatot hoztak létre. A szegre­gált városban külön kolóniák­ban éltek a szovjetek, ideigle­nes téglaépítésű lakótömbök­ben, saját oktatási és kulturá­lis intézményekkel, üzletek­kel, a szovjethatalom jelképe­ivel. A román munkásokat ba­rakkokban helyezték el. A városba enge­dély nélkül senki sem léphetett be, este 10 óra után senki nem mászkálhatott a város­ban. A feszült hangu­latú, titkosrendőrség­gel átszőtt városban nem volt könnyű munkát ta­lálni, a környező falvakból nem szívesen jöttek az embe­rek. Amikor a szovjetek el­mentek, javult a helyzet. A kutató elmondta, hogy szeret­nék, ha örökségvédelem alá kerülne az 1950-es években épült „titkos város”, további képek, információk Ana Kladnik Potsdamból kutatja a néhai csehszlovák és jugoszláv újvárosokat. A konferencia résztvevői, igen erős hazai és nemzetközi mezőny Fotó: Zsedrovits Enikő, A jövő visszalépett a múltba Párizsból érkezett a Politi­katudományi Intézetből I Madega Ragaru, aki Blago­­evgrad 1950-1980 közötti időszakát elemezte abból a szempontból, miként ta­lálta meg új jövőképét a bulgáriai ipari település. Vetített képes elődadásá­ban bemutatta, hogy az ideológiai céloknak megfe­lelően hogyan strukturáló­dott át a város, a benne élők nemzeti múltját mi­ként „dolgozták át". Beszélt az utcanév változtatások szerepéről a nemzeti iden­titás erősítésében. Úgy fo­galmazott: „A jövő vissza­lépett a múltba!" DH-információ­­ A Han­­kook Tire négyévszakos gumiabroncsa különösen a mérsékelt klímájú régi­ókban lehet népszerű. A Hankook Tire gumiab­roncsgyártó a Kinergy 4S ab­ronccsal vadonatúj négyév­szakos abroncsot dob piacra, amelyet az európai útviszo­nyoknak megfelelően fejlesz­tettek ki. A Hankook négyév­szakos gumiabroncsainak ne­gyedik generációját képviselő új Kinergy 4S kiegyensúlyo­zott teljesítményt és biztonsá­got kínál az európai autóveze­tők számára az egész év so­rán, és tekintettel van az idő­járásváltozásokra és a jövőbe­ni törvényi előírásokra is. Az új gumiabroncs aszimmetri­kus futófelületének külső mintázata a teljesítménnyel és biztonsággal kapcsolatos nyá­ri jellemzőket biztosítja, míg a belső rész a téli útviszo­nyoknak megfelelő 3D-s mik­­roárkokkal készül. Az új Ki­nergy 4S 2015 második ne­gyedévében jelenik meg a pia­con számos népszerű, 14 és 18 hüvelyk közötti méretben, és már kezdettől fogva eredeti gyári felszerelésként szerepel majd több piacvezető autó­gyár modelljein. - Új négyévszakos gumiab­roncsunk fejlesztése során a kulcsfontosságú téli és nyári jellemzők további javítására összpontosítottunk annak érde­kében, hogy az autóvezetők számára kiváló minőségű alter­natívát kínálhassunk a hagyo­mányos nyári és téli gumiak-A Hankook Tire újabb fejlesztése roncsok cserélgetésével szem­ben. Kiegyensúlyozott kialakí­tásával a Hankook Einergy 4S alternatíva lehet az egész éves mobilitás terén. Ez különösen igaz az olyan régiókra, ahol egyre kevesebb a hó és mérsé­kelt a klíma, de például a váro­si környezetre is. - jelentette ki Gangseung („Tony”) Lee, a Hankook európai marketing és értékesítési igazgatója duolty DH Online Négyévszakos abroncs 365 nap kiegyensúlyozott teljesítmény Európa útjain Pápai áldás a zarándokoknak Az idén is több százezer embert várnak a csíksomlyói hegynyeregbe Kolozsvár (mti) - Teljes bú­csúval járó, vagyis az ide­igtartó büntetéstől, a „tisztítótűztől" megszaba­dító pápai áldásban is ré­szesülnek az idei csík­somlyói búcsú zarándo­kai. Ez abból az alkalomból történik, hogy idén 500 éves a csíksomlyói Mária-kegyszo­­bor és az idei zarándoklatra az­­ ebből az alkalomból meghirdetett - jubileumi Má­­ria-évben kerül sor. A hagyományosan pün­kösdvasárnap előtti szomba­ton tartandó zarándoklatra idén is százezreket várnak a csíksomlyói hegynyeregbe, ahol helyi idő szerint 12.30- kor (közép-európai idő szerint 11.30-kor) kezdődik az ünne­pi szentmise. Az idei búcsú jelmondata, az „Oltalmad alá futunk” a jubileumi Mária-év­­hez kapcsolódik, a mise ün­nepi szónoka pedig Jakubinyi György, a gyulafehérvári fő­egyházmegye érseke lesz. Az eseményre a magyar kormány támogatásával felújították a Makovecz Imre tervei alapján készült Hármashalom oltárt, amely a magyar címer jegyeit viseli magán. Jakubinyi György érsek a Hargita Népe című napilap pénteki számában közölt in­terjúban a búcsú üzeneteként azt mondta: „ragaszkodjunk hitünkhöz, ragaszkodjunk nemzetünkhöz, azaz anya­nyelvünkhöz és kultúránkhoz, ragaszkodjunk szülőföldünk­höz”. Úgy vélte, ezt az üzene­tet hordozza a Kissomlyó-he­­gyen álló Salvator-kápolna előtti kőkereszt felirata is: „Isten! Tarts meg minket őse­ink szent hitében és erényei­ben!” A csíksomlyói búcsúra szerte a világból érkeznek za­rándokok. Közöttük lesz Áder János, Magyarország elnöke is. A székelyföldi települések egy részéről a zarándokcso­portok hagyományosan gya­logosan teszik meg az utat. Az idén ötszáz éves csík­somlyói Mária-szobor a vilá­gon ismert legnagyobb kegy­szobor. A reneszánsz stílusú, hársfából készült alkotás ma­gassága 2,27 méter. A szobor a napba öltözött asszonyt áb­rázolja, akinek lába alatt a hold, fején tizenkét csillagból álló koszorú, bal karján a kis Jézus. Mária királyi jegyeket is visel: fején korona, jobb kezében jogar. A szobrot 1798-ban, Batthyány Ignác erdélyi püspök idején az egy­ház „Csodatevő, segítő szent Szűznek” nevezte el. Keresztaljakban vonulnak a zarándokok a Csíki-medencében, Csíkrákos közelében. Az idén május 23-án, a pünkösdvasárnap előtti szombaton rendezik meg a csíksomlyói búcsút, az összma­­gyarság egyik legjelentősebb vallási és nemzeti ünnepét

Next