Vajda László: Az erdélyi polgári magános törvények' historiaja (Kolozsvár, 1830)

Kegyes Olvasó

ber­társának a’köz­mondás szerént, Farkassává lenne— a* bóldog természeti szabados állapot az embereket elrendelt végső czéljoknak eléré­siben nem csak­ hátráltatta, hanem éppen aka­dályoztatta­­ is , az honnan következett, hogy eleinten több szabados Gazdák , azután több Nemzetségek, 's végezetre egész Nemzetek egy kölcsönös védelemre intézett Társaságokban, magok természeti szabadságoknak némely ré­szében a' köz­jóért önkéntesen tett lemondásá­val, állanának.—* De mivel az illyetén Társaságoknak így-is elintézett czélját egy haszonnal elérni nem le­hetett, a’ józan­ okosság ebben­ is őket elébb se­­géllette, a­ midőn tudniillik arra ösztönözte, hogy a’ köz-czélnak elérésére vezető* és a’Tár­saság’ tagjainak szokásaikhoz, és indulatjaikhoz alkalmaztatott rendszabásokat szabjanak, azok­nak pontos megtartásokra te­lyes hatalommal felruházott Felügyelőket magok közzűl válasz­­szanak, és hogy ezeknek­ is hatalmok a’ czéllal mindenkor megegyezől­eg gyakoroltassák* bizo­nyos pontokkal azt meghatározzák* —ezen Ü­­gyelőknek továbbá más Segédeket rendeljenek; sőt minthogy a’ természet’ állapottyában­ is, no­ha mindenik szabad maga Ura vólt; de a’ te­hetség, vagy tehetetlenség, a’ Nemzés* és an­nak kötele ott­ is bizonyos lántzal kötötte egy­ben az embereket, úgy, hogy vagy azon álla­potban alkattatott első embernek Szülöttyei

Next