Hadak Útján, 1960 (12. évfolyam, 128-139. szám)

1960-01-01 / 128-129. szám

Dicsőséges Budapest Tizenöt éve Budapest fölött utoljára éne­keltek tisztán, érthetően a karácsonyi an­gyalok. Egy város búcsúzott Európától, de az a háború csatazajában meg sem hallotta, vagy el sem akarta hinni, hogy a várost megülő és fojtogató keleti sötétség nem­csak a lőporfüst felhője. — Legalább egy Hugo Victor kellene ahhoz, hogy elmond­hassa, mi volt nekünk ez a város. Hiszen annyi arca volt mint egy szépséges keleti delnőnek. Talán több mint Rómának, Páris­­nak. — Volt az operettírók számára sláger, amely azt hirdette: „Budapest a Duna gyön­gye". Volt a gyermek számára földrajzi fo­galom a tanyasi iskolában: az ország fővá­rosa. Volt a politikusok számára­ szeszé­lyes vagy bűnös Budapest, amelynek siká­toraiból és patkánylyukaiból olykor de­struktív erők szabadultak a nemzet szelle­me és szabadsága ellen. És volt szentséges­­lelkű város, amely fölött komor méltóság­gal állt a Szent István szobor és Gellért keresztjén ott ragyogott a fényszórók láng­ja. Volt olykor marxista forrongások szín­helye, de máskor ott vonultak fel a világ minden részéből való ájtatos zarándokok végeláthatatlan tömegei az eucharisztikus kongresszus Hősök téri oltárához. Lehet, hogy így van ez a világ minden nagy városában, de Budapest ezerarcúsága, hihetetlen ellentéteinek sokfélesége any­­nyira magyar, annnyira egyéni volt, hogy soha nem tudtak varázsától szabadulni az idegenek, akik ott jártak valamikor. Nem az Orient furcsa specialitása volt ez, ha­nem egy csodálatos prizma, amely magyar és európai színeket, különös sokféleséget, ízeket, dallamokat, nyelveket, népiségeket, hiteket és hitetlenségeket bocsátott önma­gán keresztül, bontott részeire és foglalt sajátos, de mégis magyar keretbe. A Mária Valéria telep nyomortanyáira is letekintő várban, egyesek szerint élő ana­kronizmusként, Mátyás király testőrségé­nek kései utóda vonult vasárnaponként őr­ségváltásra, hogy visszaidézzék a trianoni ország­csonkba az elveszett birodalom ha­gyományait. De Szent István napokon a Jobb után nemcsak egy „félfeudális" or­szág képviselői vonultak, hanem maga a nép is, a gyöngyösbokrétás magyar, sváb, sokác parasztlányok, déli legények és büty­köst lóbáló öregek sokasága. És hát persze hozzátartozott ehhez a Budapesthez nem­csak a Dunapart tündéri esti lángolása, ha­nem a Tabán, a Ferencváros, Józsefváros kiskocsmáinak hangulata is, amelyben Krú­dy úr, Ady Endre úr és a mindenkinél na­gyobb szellemi uraság Szabó Dezső itták a szekszárdi bikavért és gyújtogatták egy új magyar lelkiség lángjait.­­ És hát per­sze ott voltak a később annyit hangoztatott Angyalföld szükséglakásai, slumjai (hol nincsenek hasonlók?) és az ügyesen he­lyezkedő élősködők, akik a Vadászkürt­ben, vagy a Hangliban fejükbe nyomták a disznósörtés kalpagot és az ország urainak hitték magukat. De ott voltak a lelki és szociális megújhodást sürgető páterek, írók, tudósok is, akik belekiáltották a budapesti cigánymuzsikás éjszakába az új kor nagy ígéretét: Krisztust! Kenyeret! Tizenöt éve, hogy a szovjet áradatban elmerült egy visszahozhatatlan város, amely mindig csak adott, adott az egész világnak, az egész emberiségnek. Adott Eötvös Lóránt nagyságú százast a magyar tudósoknak, Semmelweiss Ignác méretű nagy orvosoknak és adott olyan világra­szóló zseniket, mint Bartók. Adott köny­­nyebb fajsúlyú sztárokat, de mégis csak egy Lehárt, Kálmán Imrét, akikről ma job­ban ismerik a felületes nyugati kultúra gyermekei Magyarországot, mint — mond­juk — Kádár János beszédeiből. És volt ez a Budapest a század­ elejei de­­fétizmus, pacifizmus fertőzött lelkű városa is, amelyben álpróféták, széplelkek, őrültek és gazemberek egyszer meghirdették a „nem akarok katonát látni" öngyilkos jel­szavát. De mégis ennek a mi Budapestünk­nek háziezrede a napóleoni háborúktól kezdve két világháborún át olyan hősi tel­jesítményeket mutatott fel, mint talán a világ egyetlen ezrede sem. — A Nagykörút legsötétebb negyedeiben talán könnyű lá­nyok sétáltak, de másutt iskolák, intézmé­nyek sora és erkölcsös családok neveltek művelt, tisztes leánygenerációkat. Szellemi sötétségről üvöltöztek a Conti utcán, de közben a budapesti színházakból siker siker után indult el, hogy világsiker váljék be­lőle. Politikai reformokról kiabáltak az ál­szocializmus demagógjai, de az Egyetemi Templom szószékén a krisztusi szociális ige hirdetése közben esett össze a legna­gyobb szociálreformer , Prohászka Otto­kár. A keleti Páris! mondták a franciák róla. És mi csak azt mondtuk, hogy az utolsó eu­rópai főváros Európa keleti felén. Úgy vol­tunk vele, mint a nagyon kedves szerető­vel. Imádtuk, gyűlöltük, olykor hitvány­nak, olykor szentnek, utcalánynak, vagy istenasszonynak tartottuk. Mert hiszen Bu­dapestnél komplikáltabb volt maga a buda­pesti lélek, amely örökké ingadozott a de­­fétizmus és a hősiesség, a vicc és a véres komolyság, a katonás fegyelem és a dez­organizáltság szélsőségei között. Emlékezünk, a második világháború alatt hányszor jósolták a sztálingrádi pezsgőt nyitogató destruktorok, hogy ha egyszer elkezdik bombázni Budapestet, akkor ez a 3

Next