Major Máté (szerk.): ÉPÍTÉS-ÉPÍTÉSZETTUDOMÁNY - A MTA MŰSZAKI TUDOMÁNYOK OSZTÁLYÁNAK KÖZLEMÉNYEI, 06. KÖTET (1974)

1974 / 1-2. szám - PERÉNYI IMRE: Budapest városépítésének fejlődése 1873-1973

latosan a városépítés fontosságára hívja fel a császár figyelmét. Megbízá­sából 1805-ben Hild János kidolgozza az első városrendezési tervet, mely az 1805-ös József nádor-féle városszépítési programot tartalmazó ú­jabb felter­jesztés alapja. A tervnek legnagyobb értéke kétségkívül az, hogy átfogó, szin­te Pest egész területére (északon a mai Szent István parkig, délen a Haller utcáig, keleten a mai Mező Imre útig) kiterjed. A már beépített területeken költségesebb városszabályozási műveleteket nem ír elő, csak néhány korrek­ciót tartalmaz. Az új terület szabályozása a meglevőhöz igazodik, általában geometrikus elrendezésben. Hild idejében a városfaltól északra még csak a mai Engels térbe torkolló három utca: a Bálvány, Sas és Nagykorona utca volt meg. Ezekkel összhangban fejleszti a területet: a Duna irányában több új teret létesít (József nádor tér, Vörösmarty tér), a Duna partjára széles, több fasorral szegélyezett sétányt tervez. Az utóbbi elgondolás nem valósul meg, de a dunapart beépítése, egyrészt a part szélesebb kiképzése által, másrészt az épületek stílusegysége következtében Hild elgondolását tükrözi. Ugyancsak a Hild-féle terv nyomán rendezik azokat a sugárirányú utakat, melyek akkoriban még esetlegesen kialakult útképződmények voltak. A Kál­vin tér beépítési vonalát is ez a terv állapítja meg. 1808-ban megalapítják a városrendezés végrehajtására létesülő új szerve­zetet, a Szépítő Bizottságot. A Bizottság tevékenysége nyomán a lendületet vett építkezés koncentrálódik és szabályozódik. Főleg a Lipótváros épül nagy ütemben: 1813-ban már három tere, 13 utcája és 228 épülete van. Jelen­tős mértékben átépül a belső Erzsébetváros és a Terézváros. Az új építke­zésekhez részben a Hild-féle tervet használják fel, részben újabb szabályo­zási terveket készítenek. E tervek meglepően egyhangúak, geometrikus, négy­szögletes tömbosztással. Pesttel ellentétben Budán keveset, elszórtan, és kisméretű magánépülete­ket építenek. A Szépítő Bizottság közreműködésével felépítik a Duna pesti rakpartját, lefektetik a pesti csatornahálózatot, Pesten és Budán bevezetik a gáz­világítást, a Városligetet közparkká építik át. Ebben az időben két nagy elemi csapás éri a városokat. Az egyik 1810. szeptember 5-i tűzvész a budai oldalon, mely a Tabánból indul ki és a Ha­lászvároson át terjedve elhamvasztja a Vízivárost is. A tűzvész után szabá­lyozási tervek hiányában a városszerkezet átépítése nem történik meg, a vá­rosrész girbegörbe középkori úthálózattal épül újjá. A másik csapás az 1838. évi nagy árvíz, mely Pesten, Budán és Óbudán 7505 házat önt el, közülük 2882 ház összedől, igen sokat pedig a súlyos rongálódás miatt le kell bon­tani. A város utcahálózatában ez a majdnem 40%-os újjáépítés is alig hagy nyomot. Az újjáépítésben nagy szerepe van Széchenyi Istvánnak. Egyébként első­nek veti fel a városok egyesítésének gondolatát. „Fővárosunk nevét Buda­pestre kellene változtatni írja Széchenyi 1828-ban s­ így két város egye­sülne, mely most nem a legjobb szemmel nézi egymást." Céljának megva­lósítása érdekében kezdeményezi a két várost összekötő állandó híd létesí­tését és Clark Ádám tervei szerint 1839-ben megkezdődik a Lánchíd felépí­tése. Jelentősége Budapest városrendezése szempontjából óriási, befolyásolja a városszerkezet jövő fejlődését, a többi híd elhelyezését és közvetve a Bel­város, a szomszédos távolabbi területek utcahálózatának további kialakí­tását. Bár indokolni lehet a híd helyének megválasztását (itt van a folyam­medernek hídépítésre legkedvezőbb szakasza, a városcentrum észak felé való .

Next