Zichy Antal: Q. Horatius satirai. Ethikai tanulmány.) (Értekezések a Nyelv- és Széptudományok köréből. II. kötet 6. szám, 1871)

4 ZICN­Y ANTAL Horácz szatíráinak, vagy mint ő maga örömestebb ne­vezte : sermói-nak, (­ beszélgetéseinek) e két könyve, me­lyet nem első, tán nem is utolsó, de tőlem kitelhető hn magyar fordításban mutatok be, mintegy tükörben láttatja velünk az azon időbeli római erkölcsöknek vagyis inkább erkölcstelen­ségnek, minden tudós értekezéseknél tanulságosabb és talá­lóbb képét, nagyítás és torzitás nélkül. Költőnk mindig enyelgő tréfás hangon beszél, kerüli főleg ama pathost, mely­nek túlzásai azonnal a nevetségesség határait érintik ; de mosolygva bár, egy mély erkölcsi érzés öntudatával hirdet örök igazságot. A tanulság, melyet e szomorító korrajzok, vagy mulat­tató adomák halmazából levonunk, nem évül el soha, mert , nincs helyhez, időhöz kötve. A leczke nemcsak a rabigába sülyedő, mert romlott erkölcsű Rómának szól, de nekünk is,­­ a 19-dik század keresztyéneinek, bármelyik állam polgárai­nak, bármelyik főváros lakosainak. Jobbak vagyunk-e ? . . . Legalább nem sokkal! Mindazon alakokra, melyeket Horácz, mint a gőg, a vétkes becsvágy, a telhetetlenség, a kicsinyes hiúság, a fa­lánkság és fajunk annyi egyéb dicső tulajdonainak képvise­lői gyanánt elénk állít, e Rufillók és Gargónok, Nomentánok és Nasidienokra stb. valóban ráismerhetünk, ha szemeinket nyitva tartjuk, soraink közt, úton útfélen. Nem is kell soká keresgélnünk, ujjal mutathatunk rájuk; vagy, a­mi még töb­bet fog érni, mellünkre téve kezünket, mindjárt magunkon kezdhetjük az épületes önbirálatot. Szállj végre magadba, . . . S valld meg, mennyi hibád s megrögzött ferde szokásod Van, mit a természet s önvétked szerze tenéked. (1. III. 34. v.) S ez önbírálat rá fog vinni, hogy elnézőbbek legyünk mások gyengéi és szigorúbbak a magunk vétkei iránt, mint erre azon gyönyörű egész III-dik szatíra, melynek néhány sorát fentebb idéztem, valóban megható módon oktat. Szeretem pedig, hogy épen ezen idézet jött legelőször

Next